Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter maj 2014
 

Intressant bok om den tyska AGA-bilen

 

De som har följt med och läser det som publiceras på nyhetssidan har säkert lagt märke till några notiser om AGA-bilar nu under våren. Nu avlutas denna "serie" med ett boktips till de som vill veta mer om AGA-bilarna.
Boken har titeln ”DER AGA-WAGEN” och är alltså skriven på tyska. Den är mycket välskriven och det märks att mycket energi har lagts på research och faktagranskning. Boken omfattar 240 sidor och har 190 bilder, både originalfoton och färgbilder från broschyrer och bevarade bilar mm. Många av bilderna har tidigare inte publicerats.
Det är egentligen inte en teknisk bok utan sätter AGA-bilen i sitt sammanhang under tyska mellankrigstiden. Det finns kapitel om Gustav Dalén och den svenska anknytningen med Thulin-bilarna. Det finns mycket intressant information om tävlingarna med AGA-bilarna på tyska Avus banan i Berlin 1921 och Targa Florio i Sicilien 1924.
Boken är skriven av journalisten Kai-Uwe Merz i Berlin som är barnbarn till Konrad Merz, försäljningschef på AGA i Berlin under 1920-talet. Efter att AGA-bilarna slutade tillverkas i slutet av 1920-talet köpte Konrad Merz alla reservdelar och startade ett företag som sålde reservdelar till de rullande AGA-bilarna i Tyskland under mellankrigstiden. Efter andra världskriget fortsatte företaget att sälja reservdelar till andra tyska bilar och under författarens uppväxt arbetade han i just detta reservdelsföretag. AGA-bilarna är alltså en ren familjeangelägenhet för författaren.
Boken fick i oktober 2011 en mycket fin utmärkelse genom tyska ADAC och dess Autobuch Preis. Boken går att beställa via hemsidan www.agamobil.de eller via Amazon. ISBN 978-3-86368-006-0.

(2014-05-28)


Chevroletträff till helgen

 

Förra året genomfördes för första gången en x§svensk träff för Chevroletbilar tillverkade till och med 1931. Man höll då till i Västmanland och man körde bland annat en tur mellan Kolbäck och Köping. Det var Urban Alnebjer och Roland Bengtsson som såg till att denna träff blev av.
Nu meddelar Urban att stafettpinnen har skickats vidare och att det blir en ny träff redan nu kommande lördag, alltså den 24 maj. Den här gången kommer träffen att arrangeras i Närke av två av förra årets deltagare Arne Åkesson och Ingemar Edlund. Det är hos Ingemar i Torborg i Stora Mellösa som man kommer att hålla till, det är samling 10.00.
Det är för övrigt Ingemar som under ett 30-tal år hjälp många mässing- och nickelbilägare med träarbeten, främst karosseristommar. Den som vill veta mer om Chevroletträffen kan ringa till Ingemar på 070-2560599.
(2014-05-20)


Många förkrigsracers till Knutstorp Revival

 

Veckoslutet 23-25 maj är det premiär för evenemanget Knutstorp Revival som kommer att arrangeras i Goodwood-anda. Arrangörerna hoppas på omkring 350 startande bilar i de olika klasserna.
Det kommer bland annat att finnas en förkrigsklass för racerbilar från 1920- och 30-talen. För dessa bilar blir det ingen tävling, utan det blir uppvisning med ett begränsat antal varv. Enligt tillgänglig information ska det vara ett 30-tal bilar anmälda till förkrigsklassen. Detta ska vara rekord i svensk motorhistoria, inte ens när det begav sig hade man så stora startfält. I klassen ska det vara ett 10-tal Bugatti-bilar anmälda, även detta är unikt och har inte inträffat tidigare i svensk motorhistoria.
Förkrigsbilarna kommer att delas upp i två klasser, racerbilsklassen och sportbilsklassen. Racerbilarna kommer att köra uppvisning, medan sportbilarna kommer att stå uppställda i depån.
Förutom alla tävlingsklasserna kommer evenemanget att bjuda på en rad andra aktiviteter, bland annat musikunderhållning, bakluckeloppis, samlarfordonsparkering och medverkan av fem svenska motormuseer.
Evenemanget är öppet för allmänheten under lördagen och söndagen, och man ser helst att besökarna är tidsenligt klädda. För ytterligare information hänvisas till evenemangets webbplats.
(2014-05-16)


Foto från Vintage Sports Car Register Scandinavia/Racefoto

Dalénmuseet visar äldsta bevarade AGA-bilen

 

AGA-bilar är relativt ovanliga, det finns bara ett 20-tal kända bilar i världen i varierande skick, allt från kompletta och körbara bilar till orenoverade chassier. 6 av dessa bevarade AGA-bilar finns i Sverige, och det allra äldsta bevarade exemplaret visas på Dalénmuseet i Stentorp.
Anledningen till att museet visar en AGA-bil är kopplingen till det företag som Gustaf Dalén grundade,
Aktiebolaget Gas Accumulator. Den tyska fabriken i Berlin, Lichtenberg började tillverka bilar 1919. Modellen som kallades typ A 6/16 byggde på belgisk konstruktion från F.N.-fabriken. AGA:s biltillverkning pågick fram till 1928 och den totala produktionen omfattade omkring 1000 bilar. Den tyska AGA-bilen stod även som förebild för den svenska Thulinbilen, som tillverkades i Landskrona i början av 1920-talet.
Bilen som finns på Dalénmuseet är tillverkad 1919 och har det det lägsta chassinumret, 1482, av de bevarade AGA-bilarna. Bilen kommer ursprungligen från norra Finland och renoveringen påbörjades av Gunnar Immo i Köping på 1970-talet. Renoveringen slutfördes av bilens nuvarande ägare Ernst Schaffer i Trångsund.
Foto: Peo Flinck (2014-05-12)


Bilder från marknadsparkeringen i Västerås

 

Den lokala veteranfordonsklubben Aros Motorveteraner i Västerås har funnits sedan 1970-talet. Lika länge har man varje vår arrangerat en marknad för fordon, reservdelar och litteratur. Marknaden hör nu till en av de större vårmarknaderna inom detta område.
Många passar på att ta den första vårturen med det gamla fordon när marknaden ska besökas. En bidragande orsak kan vara att arrangörerna är generösa och erbjuder gratis ”finbilsparkering”, någon entréavgift tas inte heller ut. Bilderna här nedan visar några av de äldre bilarna på parkeringen, några av dessa ägs av medlemmar i Mässing & Nickel.
Aros Motorveteraner har de senaste åren genomfört några renoveringsprojekt som har fått en del uppmärksamhet. Dessa visade man nu upp på marknadsplatsen. Till dessa projekt som hör en Vabis-motor från tidigt 1900-tal, se bilden till höger.
(2014-05-06)

Två T-Fordar från 1923 som används tämligen ofta. Den till vänster ägs av Pelle Lundström...

...och den till höger är Magnus Wibergs, båda är medlemmar i Mässing & Nickel.

 

Karl-Erik Berglund äger denna Durant D60 2-dörrars Sedan från 1929.

 

Bo Söderberg ställde ut sin Bugatti typ 43 från 1929, en bil som kortades på 1930-talet och som vid renoveringen försågs med en typ 44-motor.

Det här är Lars Erikols Chevrolet National AB Touring 1928, en bil som har varit i Lars ägo i många år.

 

Att det här är en Ford från 1931 framgår av skylten framför kylaren. Läser man texten på skylten på vindrutan får man dessutom veta att denna Ford modell A Coupe ägs av Harriet och PeO Johansson, Köping.

 

                                      © 2014 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se