|
Panhard & Levassor till salu på Bilweb Auctions
Vid nästa auktion hos Bilweb Auctions kommer en ovanlig Panhard & Levassor säljas. Det rör sig om en modell X31 med tolv skattehästkrafter (12 CV). Detta var den sista Panhard-modellen med ventilstyrd motor, innan de helt gick över till slidmotorer, och den hade en 2275 cc 4-cyl motor. Årtalet på denna bil har tidigare angetts till både 1919, 1920 och 1921, men numera verkar det vara 1921 som gäller. Bilen har i alla fall gått som ny i Norge där den registrerades 1922 på nummer C-2430. Sedermera hamnade den på en bilskrot i Svinesund där en AHK-medlem hittade den runt 50- eller 60-talet. Den införskaffades senare av Ernst Schaffer som ägde den i ett 40-tal år. Sedan såldes den 2019 på just Bilweb Auctions och hamnade utanför Göteborg, men är nu alltså till salu igen.
Vid samma auktion säljs även en T-Ford 1923 som ägs av en av våra regelbundet aktiva medlemmar i M&N:s Facebook-grupp, Jonny Eriksson. Budgivningen startar den 1:e juni och avslutas 8:e juni. Läs mer om Bilwebs Juniauktion på bilwebauctions.se.
(2023-05-29)
|
Årstaviken 2022. Foto: AHK/Lasse Westermark.
Mässing&Nickel-tema på AHK:s veckoträffar i sommar
AHK:s måndagsträffar vid Årstaviken brukar varje år ha tema Mässing&Nickel under en av sina måndagar. I år blir det måndagen den 24:e juli, och då är alla i Mässing&Nickel speciellt inbjudna att delta. Även AHK Upplands tisdagsträffar vid Ulva kvarn kommer ha ett Mässing&Nickel-anpassat tema. Tisdagen 18:e juli har de nämligen sitt sedvanliga tema förkrigsfordon.
(2023-05-28)
|
Scania-Vabis CLb 1925. Bilen har tjänstgjort i Helsingborg till cirka 1956 och tillhör numera Helsingborgs Brandkårs Museiföreing.
Brandbilsrally i Mora
Brandhistoriska Sällskapet brukar anordna ett årligt brandbilsrally någonstans i Sverige. I år gick det av stapeln i Mora förra helgen. Evenemanget anordnades tillsammans med Norra Dalarnas brandkår och hade utgångspunkt vid Mora Parken. Själva rallyt på lördagen 20:e maj gick runt Orsasjön med vackra vyer och lunch på ångbåtsudden i Orsa. Dagen avslutas med bankett på Mora Parken.
Totalt var 28 ekipage anmälda till rallyt, varav tre fanns inom Mässing&Nickels intresseområde, två Scania-Vabis 1925 och 1931, och en Chevrolet 1929.
(2023-05-26)
|
Denna patinerade Chevrolet från 1929 tillhör Södra Älvsborgs räddningstjänstförbund. Fordonet som är "helt original" var i tjänst i Fritsla till 1966.
|
Scania-Vabis från 1931 av chassityp 2555/2, som tillhör Röda Hanen i Stockholm. Denna tjänstgjorde i Stockholm fram till 1955 med nummer 6 och registreringsnummer A6548.
|
Rapport från Stig Franssons bilmuseum i Kungsör
Helgen som var hade Mässing&Nickelmedlemmen Stig Fransson öppet till sina samlingar i Kungsör i samband med kommunens årliga kultursatsning. Han delar även med sig av en rapport från helgen:
Ja så har Konst och hantverkssafarin 2023 varit i strålande sommarväder. Till mitt bilmuseum kom ca 120 st besökare, allt ifrån unga som gamla. Trevliga människor som var roligt att prata med om mina gamla bilar och grejor. Alla verkade tycka om vad de såg och många blev kvar länge. En del provade också att logga in på mina QR-koder som jag har vid varje bil. Kontentan av det hela var att det blev en trevlig helg.
(2023-05-25)
|
Bil- & Teknikhistroiska samlingarna i Köping firar MG 100 år med ny utställning
M.G. M-Type Midget 1930.
Den första maj öppnade Bil- & Teknikhistroiska samlingarna i Köping sina portar för årets säsong. Påföljande helg, den 6:e maj var det kl 13:00 officiell lansering för deras nya utställning för säsongen. I år blir det specialutställning med fokus på MG:s 100 års-jubileum. Dessutom firar museet 25 år!
Två av fordonen faller inom Mässing&Nickels 1931-gräns. Äldsta bilen är en M-Type från 1930 som lånats ut av Dag Sollander från Västerås (aktiv i Aros motorveteraner). Denna har efter Dags renovering bl.a. synts på Gärdesloppet, där den tagit en 1:a placering. Den andra M&N-bilen är en 1931 års MG C-Type som lånats ur Allan Söderströms samlingar. Ytterligare en 30-talare deltar på utställningen, en ovanlig Q-Type 1934, samt någara ännu nyare MG.
Ett TV-inslag med intervjuer med museets Hans Eriksson samt MG-klubbens Tommy Lyngborn kan ses på Västmanlands Television.
(2023-05-17)
|
M.G. C-Type var en modell byggd för tävling som tillverkades i endast 44 exemplar. Denna importerades av Allan Söderström och tävlade vid Grand Prix-tävlingarna Rämen och Vram.
|
Ingemar Olssons Brennabor L4 6/18 1913 som efter många år var färdigrenoverad 2016.
Liljegren Vintage Collection - Auktionerna avslutas 31 maj-4 juni
Objekten i den stundande värmländska auktionen har precis publicerats hos Sajab Auktioner, och budgivningen kommer pågå i två veckor. Det blir totalt över 1300 utrop utspridda på fem dagar. De första objekten att avslutas är bilarna, som klubbas onsdagen 31 maj. Sedan följer fyra dagar med bildelar, motorer, litteratur, skyltar med mera.
Metz Modell 22 1913, importerad från ett museum i Kanada.
Auktionen kallas Liljegren Vintage Collection och det är en av våra Mässing&Nickelmedlemmar som står för försäljningen. Bland de äldre bilarna märks flera tidigare Styrkeprovsdeltagare, en Eldredge 1904, Renault Typ AX 1909, T-Ford Runabout 1915 och Fiat 501 1920. Dessutom säljs en A-Ford Roadster 1931 och en orenoverad Metz 1913. En sådan finns även hos en annan M&N-medlem. Därutöver ingår ett gäng engelska bilar, en Austin Seven 1931, en påbörjad renovering av Daimler 16 HP 1925, en Rolls Royce Phantom I 1928, samt ytterligare en Phantom I 1928 under renovering.
Ytterligare en annan värmländsk bil har också dykt upp på auktionen. Även den kommer från en av våra Mässing&Nickelmedlemmar. Det är framlidne Ingemar Olssons Brennabor som också ska säljas. Denna har lokal värmländsk historia och det vore så klart kul om den fick stanna i Sverige.
Läs mer om dessa och alla andra objekt på Sajabs hemsida.
(2023-05-16)
|
Bugatti har flyttat in på Sven-Harrys konstmuseum
I sommar har Sven-Harrys konstmuseum i Stockholm en ny utställning kallad Konst + Maskin – Utmanarna under 1920-talet. Den fokuserar på denna "turbulenta era med stor framtidstro där maskinen var redskapet för att befria människan". Höjdpunkten i utställningen är en av motorhistoriens mest omtalade bilar när det kommer till formgivning, bilkonstruktören Ettore Bugattis skapelser. Bland alla andra konstverk har två Bugatti fått centrala platser i utställningshallarna. Dels en Typ 22 Brescia 1925, dels en Typ 40 Grand Sport 1927. Dessutom visas en Baby Bugatti, en Typ 35 i halvskala som först byggdes till Ettores son, och som sedan faktiskt serietillverkades på 20- och 30-talet. För detta bilhistroiska fokus i konstvärlden kan vi tacka Bugatti-mannen Anders Wahlgren som har hjälpt till som gästcurator till utställningen. Han har en livslång passion för Bugatti, och gjorde bland annat en dokumentär om företaget på SVT för några år sedan. Det är även hans bilar som lånats ut. Utställningen öppnade redan i april och är öppen fram till 24 september. Mer infromation kan läsas på museets hemsida.
(2023-05-12)
|
Jan Segerfeldt höll i ordet för dagen. Här berättar han samma invigningstal som gjordes 1923.
100 års-firandet av Automobilutställningen i Göteborg 1923
I tisdags var det exakt 100 år sedan den Internationella Automobilutställningen invigdes i Göteborg den 9:e maj 1923. Den hölls i samband med Göteborgs Jubileumsutställning som firade Göteborgs 300 års-jubileum år 1923 (fast staden egentligen då hunnit bli 302 år!). Invigningen förrättades av Gustav V, och utställningens styrelseordförande Dan Broström höll tal. Årets firande hölls på ungefär samma plats där invigningen var 1923, vid Burgårdsplatsen. Vid klockan 12 drogs ceremonin igång genom att GMHK:s Jan Segerfeldt berättade lite om utställningens bakgrund och läste sedan upp Dan Broströms tal från 1923.
En av deltagarna, Rickard Brisshäll, sände live-video från tillställningen. Denna video finns nu tillgänglig i Mässing&Nickels Facebook-grupp. Tack för detta Rickard!
Det har även gjorts lite ny forskning kring denna utställning de senaste åren, som bland annat påpekar den troliga inverkan denna utställning hade på Volvos grundande. Artiklar om detta finns publicerade i flera tidskrifter, bland annat GMHK:s Ventilen, GP och Classic Motor.
(2023-05-11)
|
Rickard Brisshäll ställde ut denna Crossley 14 hp 1923. Den är alltså från precis rätt år och beställdes faktiskt under utställningen 1923.
|
Mässing&Nickel-medlemmen Per-Åke Larsson från Kungsbacka deltog under firandet. Här berättar han om sin 1922 års Chevrolet modell 490.
|
Arosmarknaden i Västerås 6:e maj
I lördags anordnade Aros motorveteraner sin årliga marknad på Johannisbergs flygfält. Där gäller både marknad och finbilsparkering, och ett par Mässing&Nickel-fordon hade tagit sig dit. Både Svenska A-Fordarna och T-Fordklubben var på plats.
Här följer lite inskickade bilder.
(2023-05-08)
|
T-Fordklubbens tält omringad av familjen Lundströms bilar, som fick representera klubben för dagen. Till vänster Pelle Lundströms 1923 års Touring och till höger Barbro Lundströms 1920 års Runabout. Bakom den skymtar Pelles 1914 Touring.
|
Svenska A-Fordarna representerades av den flitige marknadsbesökaren Bertil Björkman. Bilen är hans A-Ford Town Sedan från 1930. Denna har en Murray-kaross och karossbeteckningen på denna modell är 155C.
|
Denna Chevrolet Superior Serie K Touring från 1925 stod på finbilsparkeringen och är hemmahörande i närbelägna Kolbäck.
|
Lars Erikols från Västerås kom med sin Chevrolet National Serie AB från 1928. Även denna med Touring-kaross.
|
Äldsta bilen var Pelle Lundströms T-Ford från 1914. Det har nyligen framkommit att denna såldes ny av Gjestvangs till John Weman i Reijmyre, för att sedan hamna i Vingåker år 1920 på Ängs gård där Pelle hittade den långt senare.
|
En trevlig fyrdörrars sedan precis från tiden då täckta bilar övergick och blev mer populära än öppna touring-modeller. Detta är en Dodge från 1927, hemmahörande i Västerås.
|
Kungsörs Konst och Hantverkssafari 20-21 maj
Även i år bjuder M&N-medlemmen Stig Fransson in till sitt bilmuseum under Kungsörs kommuns Konst och Hantverkssafari. Portarna kommer vara öppna 20-21 maj kl 11-16 på Kungsgatan 16 i Kungsör. Stigs inbjudan kän läsas HÄR.
En nyhet är att Stig fixat QR-koder med länkar till information om alla sina bilar. Både i text, bild och ljudformat, som även går att avnjuta hemifrån. QR-koden i inbjudan går till exempel till historien om Stigs Cadillac.
(2023-05-05)
|
Evenemangstips till början av sommaren
Här är ett par tips om några av den tidiga sommarens evenemang, speciellt inriktade på Mässing&Nickels område. Några av tipsen har alldeles nyligen skickats in till oss i M&N och har därmed lite kort varsel.
MHS Lopp 30
Om ett par veckor, den 14:e maj, hålls årets MHS Lopp 30 med utgångspunkt från Nifsta gård. Det kommer blir en rallyrunda på runt 8 mil och det finns platser kvar. Sista anmälningsdag är nu på söndag, den 7:e maj. Information: mhs.se
T-Fordsmarknad
T-Fordklubbens marknad i Vingåker hålls 20:e maj och är även i år öppen för Mässing&Nickel, samt även för A-Ford. Information: Inbjudan.
Körsällskapets Sommarträff
Den 2:e juli har Körsällskapet en sommarträff i Stävie. Det blir en åktur plus gemensam måltid. Senaste anmälningsdag är 22:e juni. Information och program: Inbjudan.
Firande av Sveriges första bil i Norrköping
Helgen den 7-9:e juli anordnar NVBK och Peugeotklubben firande av Sveriges första bilfärd, som skedde i juli 1891 i Norrköping! Öppet för deltagare med Mässing&Nickelfordon (alltså upp till 1931), samt Peugeot av alla årgångar. Det blir en körrunda på ca 3 mil samt uppställning på Gamla torget på lördagen, gemensamma middagar, med mera. Cirka 12 M&N-fordon är anmälda, men det finns plats för fler. Några höjdpunkter är flera deltagande ångbilar, både i original och nybyggda kopior. Missa inte det! Sista anmälningsdag är den 10:e juni. Information och program: Inbjudan.
Jubileumsutställningen i Göteborg
GMHK bjuder in till 100-års firande den 9:e maj:
Nu är det 100 år sedan vi hade en stor internationell bilutställning i Göteborg och det vill vi fira! Jubileumsutställningen i Göteborg 1923 (då det var 302 år sedan staden grundades) har många göteborgare hört talas om men den internationella automobilutställningen i Göteborg är mindre känd idag. Den öppnade den 9 maj 1923 med tal av Dan Broström och invigningen förrättades av självaste H M kung Gustav V. Vi är några som tycker att den här dagen bör uppmärksammas. Vi vill därför fira hundraårsminnet med att hålla en liten ceremoni på ungefär den plats där invigningen var 1923, vid Burgårdsplatsen som ligger i korsningen mellan Sten Sturegatan, Berzeliigatan, Skånegatan och Valhallagatan. Vi hoppas att minst två bilar från 1923 ska finnas på plats vid vår träff men det är fritt att delta med valfri entusiastbil, oavsett årgång. Tanken är att vi ska kunna använda befintliga 30-minuters gratis parkeringsplatser på Valhallagatan. Tid: tisdagen den 9 maj kl 11.45-12.15. Vi kommer att ha med oss en fin kopia av den ursprungliga reklam-affischen för bilutställningen. Exakt kl 12.00 kommer vi att läsa upp Dan Broströms invigningstal. Välkomna att vara med att fira med oss!
(2023-05-04)
|
|