Nyheter mars 2011
 

Påminnelse inför söndagens träff i Surahammar

 

På söndag är det dags för Mässing & Nickels ”Vårvinterträff”, denna gång i Surahammar där Sveriges första bil med förbränningsmotor byggdes. Efter en lång vinter har det utlovats vårvärme till helgen, så vi se om det är några som kommer åkande till träffen i sina gamla fordon.

För att underlätta navigeringen till matstället Rondellen där vi samlas 11.30-12.00 finns här en länk till en karta. På kartan finns även mc-museet markerat. Övrig information finns längre ner på denna nyhetssida. (2011-03-30)


Kopia av den ”åkvagn” som Gustaf Erikson byggde i Surahammar.

 


 

Medlem i Mässing & Nickel ropade hem Westas Scania-Vabis


Scania-Vabis personbilen och Volvo lastbilen från Jan Westas samlingar såldes båda på Stockholms auktionsverks auktion den 22 mars. Scania-Vabis typ I:an gick för 170.000 kronor och ropades hem av Mässing & Nickelmedlemmen Stig Larsson, Bälinge! Vi säger grattis och hoppas att Stig slutför renoveringen så att bilen snart kommer ut på vägarna igen. Volvo LV60 lastbilen gick för 180.000 kr och vinnare var en telefonbudgivare. På slutpriserna tillkom auktionsverkets avgifter.

Från början ägdes Scania-Vabis typ I av disponenten för Forsa Linspinneri i Hälsingland. Bilen hade då registrerings-nummer X199. Förmodligen inregistrerades den 1917 eftersom det är känt att två närliggande nummer X196 (Priamus) och X206 (Ford) inregistrerades det året. (2011-03-26)

 


 

Tidningsartikel om Köpings bilmuseum


Västerås Tidnings Billistbilaga för vecka 11 (19-25 mars) innehåller en artikel om Köpings bilmuseum, eller Bil- och Teknikhistoriska Samlingarna som är det riktiga namnet. Ett helt uppslag i tidningen ägnas åt museet och bilderna visar uteslutande bilar som ligger inom Mässing & Nickels område. En hel del av artikeln handlar Bertil Lindblad och stiftelsen som bär hans namn. Tidningens första sida pryds dessutom av samlingens Mercedes-Benz SSK från 1929 och som rubrik har man valt ”Gamla pärlor i världsklass".

Västerås Tidning delas ut varje vecka till bland annat hushållen i Västerås och närliggande orter, upplaga drygt 100000 exemplar. Tidningen finns även tillgänglig på Internet och just nu går det att läsa artikeln på museet i Köping, klicka på följande länk.  (2011-03-21)

 


 

Fullt startfält i Styrkeprovet - 70 ekipage anmälda


Vi anade tidigt att intresset för att deltaga i Styrkeprovet i Arvika skulle bli stort. Trots att det är någon vecka innan sista anmälningsdag har vi nu så många anmälningar att arrangörsstaben antagligen kommer att få lämna negativt besked till några personer. I dagsläget ser det ut som att de går att hantera omkring 70 ekipage. Begränsningen just nu är matsalskapaciteten, vi vill ju att alla ska kunna äta gemensamt i samma lokal. Även alla förhandsbokade hotellrum har nu gått åt. Intresset från Norge har varit särskilt stort, men en hel svenska anmälningar har kommit in de senaste veckorna. Det står redan nu klart att det kommer att bli det största Styrkeprov som hittills körts i Sverige!  (2011-03-20)

 

Bilden är tagen 2005 då Styrkeprovet kördes i trakten av Frykensjöarna i Värmland.


Ytterligare svenskägd Brennabor

 

I början av februari hjälpte vi till med en efterlysning om överlevande Brennabor fordon. Att de var lätträknade anade vi, samtidigt misstänkte vi att det kunde finnas något ytterligare exemplar som vi inte hade koll på.Nu har Andreas Uddling lämnat information att det finns en Brennabor hos bilsamlaren Olle Nilsson i Jännaholm. På hemresa från Reims förra helgen passade Andreas på att besöka Olle och beskåda hans samling med både gammalt och nytt. En informationsskylt säger att Brennabor-bilen är tillverkad 1929 och att modellnamnet är Ideal. Lexikonet Deutsche Autos 1920-1945 (Oswald) ger ytterligare information som att modellen också kallades 7/30 PS Typ N och tillverkades 1929-1930. Nu undrar man förstås om det finns ytterligare Brennabor bilar eller motorcyklar inom landet? (2011-03-19)

Brennabor Ideal 1929, ägare Olle Nilsson, Jännaholm

(Foto: Andreas Uddling)


 

TV-inslag med Volvo från 1929


SVT:s program go´kväll visar ibland inslag där de presenterar ägare till ”veteranbilar”.  Förra veckan visades ett inslag om Lennart Norberg, Piteå och hans Volvo PV651 från 1929. Lennart berättade att han köpte bilen redan 1965 och att den var färdigrenoverad 1972. Sedan 1985-1990 kör han brudpar, även på vintern, och det är en verksamhet som verkar öka. Under det drygt 6 minuter långa inslaget fick man se bilen köras i vackert norrländskt vinterlandskap. Ni som missade inslaget förra veckan kan se det här nedan inbäddat från svtplay. Inslaget är tillgängligt till och med lördagen den 23 april. (2011-03-17)

 

 

 


T-Ford afton i Bromma 28 mars

 

För andra veckan i rad kommer Mässing & Nickel att ansvara för måndagsprogrammet i AHK:s klubblokal i Bromma. Den här gången blir det en ”T-Ford-afton” och därför kommer även Svenska T-Ford klubben att medverka. Under kvällen kommer unika svenska T-Ford bilder att visar. Även en del T-Ford filmer kommer att visas. Sedan sägs det att Helan & Halvan ska medverka. Alla är välkomna, alltså inte bara T-Ford ägare och entusiaster. Samling från kl 18.00, föredraget håller på cirka kl 19.30 - 21.00. (2011-03-15)


Stort intresse för Sneglefarten i Ljungbyhed

 

Intresset för att deltaga i Sneglefarten i Ljungbyhedstrakten 17-19 juni är stort, faktiskt är arrangörerna Åke Lindell och Trygve Krogsaeter något förvånande hur lätt det gått att få in anmälningar. I dagsläget har man cirka 20 fordon anmälda och det är ungefär så många man klarar av att hantera. Från Sverige finns 9 anmälningar och från Norge 7 stycken. Från Danmark kommer en deltagare och från Storbritannien 2 stycken. Äldsta fordonet är tillverkat 1901, följt av flera från 1902.

Fordonen är fördelade på en mängd fabrikat, till exempel US Long Distance, Progress, Zedel, Panhard et Levassor, De Dion-Bouton, Northern, Buick, Oldsmobile, Cadillac, Pope-Toledo, Renault och Holsman.

Anmälningstiden har egentligen gått ut nu, men det kan finnas en chans för fler att komma med om snabb kontakt tas med Åke Lindell, telefon 070-5856369. Åke ska boka hotell under vecka 11.

Läs mer om evenemanget i följande inbjudan (pdf-fil) (2011-03-14)

Erling Carlsson kommer att spaka Oldsmobile Curved Dash 1903.


Cadillacen från auktionen i Hovsta är tillbaka på vägen

 

Många minns säkert förra årets auktion i Hovsta utanför Örebro, då Ingemar Gustafssons samlingar såldes under skandalliknande förhållanden. Mest uppmärksamhet fick säkert den Cadillac från 1928 som såldes två gånger, först till en tysk för 145000 kr och sedan till en köpare i Dylta bruk för 300000 kr. Men vad hände sedan? Jo, det har Nerikes Allehanda tagit reda på. Man har hälsat på hos bilens nya ägare, Bosse Lindgren. Det visar sig att det gick att få igång bilen relativt snabbt och tillsvidare verkar det som att Bosse ska behålla bilen i originalskick. Nerikes Allehanda har skrivit en fin artikel som nås via följande länk. Där finns också en länk till en sevärd videosnutt, bland annat visas en provkörning av bilen. (2011-03-13)

Bosse Lindgren från Dylta bruk har fått ut Cadillac 28:an på vägarna igen. Bild från Nerikes Allehanda.


 

Mässing & Nickelträff i Surahammar 3 april


Söndagen den 3 april är det dags för Mässing & Nickels ”Vårvinterträff”. Den här gången ska vi besöka Surahammar som ligger ett par mil norr om Västerås. Det var där som Sveriges första bil med förbränningsmotor byggdes i slutet av 1800-talet! Vi ska förstås besöka ortens mc-museum med det passande namnet ”Gyllene Hjulet”.

Men vi kommer att inleda träffen med samling 11.30-12.00 vid ortens OK-mack och det närbelägna Wärdshuset Rondellen. Dessa ligger vid Enbärsvägen, alldeles vid södra infarten till Surahammar vid riksväg 66. Efter samlingen börjar vi med lunch på matstället. Efter lunch, ca 13.00, åker vi gemensamt i karavan till mc-museet, det är en färd på ett par kilometer.

Vid museet kommer vi att sätta av cirka 1 timme för information, diskussioner osv. Mellan 15.00-16.00 kommer Mats Nordström att visa museet som sedan mitten av 1980-talet drivs av Motorcykelhistoriska Klubbens Mälardalssektion. Förutom alla två- och trehjulingar finns även två bilar på museet. Den ena är en kopia av den ”åkvagn” som Gustaf Erikson konstruerade och byggde på orten. Den andra är de så kallade ”Surahammarsbilen”, en Vabis från 1903. Det är alltså en bil som byggts av Vagnfabriks-Aktiebolaget i Södertälje. Detta är en bil som varit med om mycket, bland annat visades den på en utställning i Paris 1903 och året därpå var den med i Sveriges första biltävling.

Timmen mellan 14.00 och 15.00 kommer för övrigt att ägnas åt berättelsen om Vabis/Erikson. Lars Erikols från Mässing & Nickel och Aros Motorveteraner kommer att hålla i detta. Vi kommer att erbjudas en intressant demonstration av en mycket gammal 1-cylindrig Vabis-motor. Aros Motorveteraner som äger och som har renoverat denna motor tror att det är den äldsta svenskbyggda bilmotorn som är körbar. Att få se den i drift blir nog träffens höjdpunkt!

Träffen beräknas avslutas vid 16-tiden. Var och en betalar lunch på egen hand. Samma sak gäller entréavgiften till mc-museet, 25 kr per person är det som gäller för oss. Alla är förstås mycket välkomna och vi hoppas på stor anslutning, vi minns ju förra årets träff hos Scania i Södertälje då vi var nästan 50 personer!

För den som ha mer information om museet rekommenderas ett besök på hemsidan www.mcmuseum.se och en förhandstitt på Vabis-motorn kan man se på AMV:s hemsida www.arosmotorveteraner.se (2011-03-11/13)

 

Den så kallade "Surahammarsbilen", en Vabis från 1903 renoverades för drygt 40 år sedan. Vid återregistreringen fick den nummer U9, tidigare hade den haft ett tvåsiffrigt nummer.

En av de äldsta motorcyklarna i museet är denna Excelsior med sidovagn från 1919. Den kommer från Bosse Ericsson som var en storsamlare av tidiga motorcyklar.

Mässingskväll i AHK:s klubblokal

 

Mässing & Nickel ansvarar för måndagsprogrammet i AHK:s klubblokal i Bromma måndagen den 21 mars. Temat är bilens utveckling 1900-1918. Ulf Edlund från Eskilstuna kommer att visa intressanta bilder och berätta om konstruktioner, design och kännemärken. Ulf är väl lämpad för detta då han har många års erfarenheter från restaureringar av fordon från denna tid. Ulf är även ordförande i BLS - Bertil Lindblads Stiftelse i Köping. En höjdarkväll utlovas! Samling från kl 18.00, föredraget håller på cirka kl 19.30 - 21.00. (2011-03-09)


Ulf Edlunds egen mässingbil, en kycklinggul

E.M.F. modell 30 Roadster från 1912.


Nättidningar uppmärksammar att bilen fyller 125 år

 

Den senaste tiden har en hel del tidningar uppmärksammat att bilen fyller 125 år. Många artiklar har även lagts upp på dessa tidningars nätsidor. Just nu ligger en sådan artikel på Classic Motors webbplats, klicka på följande länk för att läsa Robert Gustavssons artikel.

Om du vill läsa mer om detta ämne så kommer här ett litet axplock av vad som just nu finns på nätet:

Dagens Nyheter

Göteborgs-Posten

Arbetarbladet

Upsala Nya Tidning

Ny Teknik

auto motor & sport

(2011-03-08)


Jan Westas bilar ska säljas på auktion

 

Sedan den 77-årige storsamlaren av antikviteter mm. Jan Westas i Äppelbo avled för två år sedan har det i vissa kretsar spekulerats om vad som ska hända med fordonen i samlingen. Eftersom Jan inte hade några nära släktingar har regeringen beslutat att hela dödsboet ska tillfalla Allmänna arvsfonden. Hela dödsboet värderas till drygt 8 miljoner kronor och samlingarna kommer att säljas på olika kvalitets-auktioner i Sverige och Tyskland. Under Stockholms Auktionsverks Nautica, Technica och Nostalgica auktion i Stockholms frihamn den 22 mars kommer Westas Scania-Vabis och Volvo att säljas.

Utropsnummer 7110 är en Scania-Vabis Typ I personbil, en modell som tillverkades i 305 exemplar 1914-1925. Minst 5 exemplar finns bevarade i Sverige, för den nu aktuella bilen anges inget tillverkningsår, men det bör vara någon gång under 1910-talet. Enligt auktionsbeskrivningen är bilen till stora delar uppbyggd av delvis nya delar (karossen). Vissa renoverings-arbeten kvarstår, bland annat anslutning av bensintank. Enligt uppgift provkördes bilen en kortare sträcka 2009. Med bilen följer ägarförteckning och ritningar, diverse lösa detaljer som extra gummiringar mm. Bilen har spetskylare, vilket inte var så vanligt på typ I, utan mest förekom på de större typerna II och III. Westas Scania-Vabis har stålekerhjul vilket är något som webmastern inte har sett på en typ I förut.

Volvon som har utropsnummer 7111 är en LV 60 Lastbil från 1931. Det rör sig alltså Volvo första sexcylindriga lastbilsmodell, tillverkad 1929-32 i ungefär 1665 exemplar. I den siffran ingår LV 60 och LV 61 som hade olika hjulbas. Westas Volvo har registreringsnummer CUB926 och har körts fram till avställningen 2010.

Båda bilarna har utropspris 150000-200000 kronor. Bilderna kommer från Stockholms Auktionsverk. Ytterligare bilder i hög upplösning finns på följande sida hos verket. (2011-03-06)

Volvo LV60 lastbilen från 1931 med registreringsnummer CUB926 har körts fram till avställningen 2010. Utropsnummer 7111

 

 

 

 

 

 

 

Scania-Vabis typ I personbilen är en av minst 5 bevarade i Sverige. Till skillnad mot de övriga har detta exemplar spetskylare och stålekerhjul. Typ I var den Scania-Vabis person-bilsmodell som tillverkades i över-lägset flest exemplar, 305 exemplar lämnade fabriken mellan 1914-1925.

 

                                      © 2011 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se