Nyheter november 2010
 

Ny logotyp/märke för Mässing & Nickel

 

Bulletinredaktören Erik Jonsson har nyligen tagit fram ny logotyp/märke  för Mässing  & Nickel. Det som fanns sen tidigare hade nämligen inte tillräcklig bra kvalitet. Det nya märket som finns i både färg och gråskala har så hög upplösning att det kan användas i trycksaker osv. Märket finns i tre olika filformat, jpg, tif och eps. Märket kommer närmast till användning i samband med nästa års Styrkeprov i Arvika. Vi tackar Erik för att han med kort varsel kunde hjälpa Mässing & Nickel med detta.

(2010-11-25)


Kurt Jönssons Fiat 509A Spider 1927

 

Novembernumret, nr 299, av AHK-Bulletinen hade en Fiat 509A Spider som omslagsbild. En hel del vill säkert veta mer om denna bil som ägs av Mässing & Nickelmedlemmen Kurt Jönsson i Lunde, Kramfors kommun. Här nedan återges Kurts egen berättelse om hur han blev ägare till bilen och dess pånyttfödelse. Det är en sexårig historia med hopp och förtvivlan, men mest av glädje.  

 

Den här resan börjar 1998 när en god vän till mig hastigt avlider. Han har i sin ägo en gammal Fiat 509A 1927 års modell som han har börjat renovera, chassit och motor är redan klara, så det är karossen som står på tur. Familjen låter bilen stå i sitt garage i fyra år, medan man funderar vad man skall göra med den.

Men så en dag blir jag erbjuden att köpa den och tycker det låter intressant. Så jag slår till, då är året 2002. Nu hör till saken att det fanns ingen kaross på bilen, den har i sitt tidigare liv tappat karossen och någon har försökt med ett hembygge som inte gjorde någon människa glad. Vad göra? I vår släkt finns en ingift Italienare, en glad och hjälpsam person. Jag frågade om han på något vis kunde hjälpa mig att få kontakt men Fiats arkiv i Torino? Inga problem svarade han.

Nu börjar en orolig väntan och väntan och… Det gick ett antal månader, rätt många, men så en dag är min postlåda full med två stora bruna kuvert från Italien. Det är här den stora hjärtklappningen börjar. Där ligger 140 stycken ritningar i skala 1:1 och 1:2 till en Spider från 1927 för en kostnad av 55 Euro! Helt otroligt, fantastiskt!

Under min väntan har jag varit i kontakt med Lars M Stattins renoveringsverkstad i Nordingrå, Kramfors, för att höra om han kunde hjälpa mig med karossen. Jag fraktar bilen till honom där den blir ett par år.

Nu börjar efterforskningen av tidigare ägare. Jag visste att bilen kom från Norge, får kontakt med Trygve Krogsäter, har hand om Norska Fiat-registret, mycket trevlig och hjälpsam man. Han skickar kopia på köpehandlingarna och första ägaren, en Distriktsläkare som hette J A Pettersen från Sundalen i Norge, leverans av bilen skedde den 15/6 1927 till ett pris av 5500 kr efter rabatt. Originalfärgen var Sjögrön med svarta skärmar. Registreringsnumret var T 237. Det är nu man tycker att julaftonen infinner sig tidigt på året. Den här kontakten var en ren slump. Lyckat.

Efter Doktor´n blir det en lucka på cirka 30 år. Då kommer Birger Lundberg in i bilden, (Birger var den som vände på en vanlig jordbruks-traktor och byggde den första baklastaren, BM ). Han hämtade ett lass med bilar i Norge i början av 1970-talet, bland annat denna Fiat. Den såldes vidare till Sundsvall och Göran Ledström, som i sin tur säljer till min vän Arnold Mattsson, och resten är historia.

Nu är trästommen klar och plåten formad och monterad, snyggt jobbat. Bilen lämnas till en erkänt duktig lackerare som gör underverk och då börjar monteringsjobbet. Bågarna till suffletten tillverkas av en smidesverkstad på orten, de nytillverkade sätena lämnas hos en tapetserare och skinnkläds, snyggt. Hanngrens sadelmakeri i Sundsvall har tillverkat suffletten, ett mycket snyggt arbete, heder åt sådana hantverkare.

Nu står här en skinande blank Fiat 509A av 1927 års modell helt i originalskick efter originalritningar från Fiats arkiv i Torino. Jag har kompletterat bilen med dubbla bakljus, bromsljus samt blinkers eftersom originalet var ett bakljus med nummerplåtslyse, vilket ej godkänns i dag.

Här vill jag passa på att tacka min gode vän, Johannes Anker på Bornholm, för hans tålamod med mig. Jag har ringt och skrivit till honom när jag har stött på problem, med hur olika delar skall sitta eller hur det skall se ut, och han har alltid svarat med sin positiva och glada attityd. Det har kommit skisser och ritningar på de detaljer jag frågat om, så jag är skyldig honom ett stort TACK. (Johannes har nämligen en likadan bil men av 1925 års modell).

Sedan är det en lika lång berättelse om när jag skulle registreringsbesikta bilen. Men den historien skall jag bespara er. Jag fick ta hjälp av MHRF i Stockholm för att få lite fart på handläggaren som trodde att han visste allt, men i själva verket inte visste någonting, då funderar man på deras yrkesval.


Stolt och lycklig ägare till en ovanlig bil.

Kurt Jönsson, Lunde

(2010-11-23)

Kurts Fiat 509A Sppider från 1927 prydde nyligen omslaget på AHK-Bulletin nr 299.

 

 

Bilderna visar den trevliga bilen från lite olika vinklar. Karossen har nytillverkats hos Mässing & Nickelmedlemmen Lars Stattin i Nordingrå. Som hjälp i detta arbete användes ritningar som erhållits från Fiats arkiv i Turin.

 

 

Johannes Anker på Bornholm som äger denna rödsvarta 509 Spider 1925 har hjälpt till med bland annat skisser och ritningar. Med denna bil har han deltagit i flera Styrkeprov.

(Foto: Lars-Göran Lindgren)


Sneglefarten till Sverige 2011

 

I veckans tidigare inlägg med bilder från Sneglefarten 2009 antyddes att något liknade planerades för 2011. Samtidigt ställdes frågan vem som tar initiativ till något liknande i Sverige? Detta ledde till snabb respons från Sneglefartens initiativtagare Trygve Krogsaeter. Han meddelar att Sneglefarten 2011 kommer att köras i Sverige och att mer information om detta kommer att lämnas senare!

Detta blir alltså något att se framemot och det är bara att hoppas att så många ägare som möjligt av ”godkända” fordon ställer upp på detta evenemang. Undrar om det kommer att heta ”Snigelfart” eller ”Snigelrallyt” när det går i Sverige?

2011 ser redan nu att bli ett givande år om man ser till olika arrangemang, det är ju redan klart att Styrkeprovet och FIVA Word Rally kommer arrangeras i Sverige. Datum för dessa evenemang kommer inom kort att läggas upp på kalendersidan.

Trygve har även skickat in kommentarer och information med anledning av bildtexten under bilden som visar hans bil. Det gäller bland annat datering av år, lite historik om hans bil och så vidare. Detta kommer att läggas upp här på nyhetssidan, men det krävs lite anpassning så det kan dröja lite.

(2010-11-19)


För den som undrar är snegle det norska ordet för snigel.


Lars Klein har avlidit

 

Vi har nyligen nåtts av beskedet att vår medlem Lars Klein, Uppsala har avlidit i en ålder av 88 år. Lars var gruppens verklige grand old man och starkt förknippad med sin vita Grégoire 1908. Efter en genomgripande renovering som innebar letande efter delar i stora delar av Europa kunde han rallydebutera med bilen 1970. Sedan dess har Lars med Grégoiren nästan varit en närmast självklar deltagare på svenska rallyn för riktigt gamla bilar. Han har tillbringat åtskilliga timmar i den bilen, bland annat deltog han i de Autohistoriska Rallyn som AHK arrangerade mellan Göteborg-Stockholm 1971 och 1983. Paret genomförde även en hel del utlandsresor för att deltaga i internationella rallyn, på 1990-talet besöktes till exempelvis en Grégoire-träff i Frankrike. Lars hade ett stort intresse för riktigt gamla bilar och då i synnerhet märket Grégoire, vilket bland annat ledde till att han reste till Australien för att titta på en sådan bil. De sista betydande evenemangen för Lars och Grégoiren blev Styrkeprovet 2008 och Motorhistoriska Dagen på Skansen 2009. Vi sänder en tanke till sönerna Petter och Tomas i denna stund, båda är medlemmar i vår grupp. (2010-11-18)

 

     Lars Klein i sin Grégoire 1908 i samband med Mässing & Nickelevenemanget Motorhistoriska Dagen på Skansen 2009.

 


Bilder från Sneglefarten 2009

 

Per Westerberg har bidragit med några fina bilder förra årets ”Snegle-farten” i Norge. Det var ett tvådagars specialrally som kommit till på initiativ av Trygve Krogsaeter och Torgeir Krogen. Rallyt var anpassat för riktigt gamla och motorsvaga bilar. I detta räknade man in följande fordon: alla fordon före 1905, alla motorcyklar före 1914, 1-2-cylindriga bilar före 1914 och 4-cylindriga bilar med max 1-liters cylindervolym och tillverkade före 1914. Detta premiärlopp lockade 11 bilar och gick sträckan Son-Fredrikstad-Son. Från Sverige och Mässing och Nickel deltog Per Westerberg, Åke Lundell och Erling Carlsson. De rattade och spakade Chenard et Walcker 1913, Le Zèbre 1913 och Oldsmobile 1903. Eventuellt planeras något liknande rally i Norge 2011. Rallyn med ungefär samma upplägg körs sedan många år tillbaka t.ex. i USA, men vem tar initiativet till något liknade i Sverige? Den som vill frossa i fler bilder från 2009 år rally kan med fördel surfa in på Veteranvognsidan. (2010-11-16)


Erling Carlsson med fru i eller på Oldsmobile

Curved Dash Runabout 1903. Detta

var den äldsta bilen från Sverige.

Sneglefartens initiativtagare Trygve Krogsaeter ställde själv upp med sin Cadillac modell C Tonneau. Ägaren uppger 1904 som tillverkningsår, men i billexikon anges modell C som 1905.

I Norge finns flera riktiga gamla Wartburg-bilar. Den här lilla 2-sitsiga bilen från 1903 som här vevas igång tillhör Tröndelag Veteranvognsklubb.

Det här är en Northern från 1905 som ägs av Einar Lund.

Bilen har en kaross med fällbart baksäte, Folding Seat Tonneau kallas det. Även de 1-cylindriga Cadillac-bilarna

från samma tid gick att få med denna karosstyp.

Per Westerberg som har varit vänlig att låna ut dessa bilder körde sin Chenard et Walcker 1913 i rallyt.


     Två 1907:or, Piccolo och Rover. Rovern tillhör Norsk Veteranvogn Klub.


Film från boksläppet "Svenska Karosserimakare"

 

Centrum för näringslivshistoria har lagt upp en drygt 7 minuter lång film från boksläppet av ”Svenska Karossbyggare” på videosajten YouTube. Boken som ju är skriven av Mässing och Nickelmedlemmen Jan Ströman lanserades i samband med Motorhistoriska Dagen den 6 juni i Vinterviken, Stockholm.  Filmen innehåller flera bra intervjuer, bland annat med Jan Ströman, Anders Läck och representanter från Centrum för näringslivs-historia. En del sidor med bilder från boken visas också i filmen och kanske kan det var en aptitretare för de som inte redan införskaffat den fina och läsvärda boken? I samband med boksläppet visades ett antal bevarade bilar med svenskbyggda karosserier. Dessa bilar finns förstås också med i filmen som nås via följande länk. Mycket nöje!

(2010-11-12)


Bild från filmen, ögonblicket då boken avtäcks.

London to Brighton weekend

 

På söndag är det dags för årets upplaga av London to Brighton Veteran Car Run, säkerligen världens mest kända rally och evenemang för gamla bilar. Årets startfält består av 572 bilar tillverkade före 1904, varav 45 är tillverkade före 1900. Det är totalt 142 utländska deltagare, fördelade på 20 länder. Sverige kommer inte helt oväntat att representeras av Carl-Olof och Andreas Arrgård och deras Pope-Toledo Rear-entrance Tonneau 1904. Hela startlistan kan laddas ner i pdf-format via följande länk.

Sedan ett antal år tillbaka arrangeras även en så kallad ”International Concours” dagen innan rallyt. I det evenemanget deltar 100 utvalda bilar tillverkade 1904 och tidigare. En förteckning över dessa kan laddas ner i pdf-format via följande länk.

Även fredagen ägnades åt dessa veteraner då Bonhams höll sin årliga auktion, i år med 11 tillräckligt gamla bilar för att vara godkända för London to Brighton Veteran Car Run. Den dyraste bilen blev i år en 4-cylindrig Sunbeam 10/12 HP Rear-entrance Tonneau från 1904 vilken såldes för £321,600. Övriga resultat finns på auktionsfirmans hemsida.

På rallyts officiella hemsida finns mycket information, bland annat bilder på alla deltagande bilar.

(2010-11-05)

   

© 2011 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se