Nyheter november 2011
 

Överblivet från Äppelbo


Vid auktionen i Äppelbo i juli såldes många fordonsdelar från tidigt 1900-tal. På ett olyckligt sätt splittrades tyvärr en hel del delar, detta eftersom delar till en och samma bil såldes i olika poster. Ett exempel på detta är tanken och brandskottet på nedanstående bilder. Per-Henrik Petersson i Linköping har skickat in dessa bilder och i följebrevet skriver han så här:

”Skickar några bilder på en tank som min far köpte på auktionen efter Westas i Äppelbo. Han hade hoppats att den skulle passa till vår Wanderer W6 1921 men den är definitivt ej Wanderer. Brandskottet köpte jag själv på marknaden på travbanan i Rättvik i samband med Classic Car Week av en man som ropat in det i ett parti med delar på nämnda auktion.

Till min stora förvåning passade brandskottet och tanken perfekt ihop och har med största sannolikhet kommit från samma bil. Tanken är orörd och i gott skick och verkar inte ha varit demonterad särskilt länge, brandskottet grundat och lackerat svart, troligen för inte alltför länge sedan. Delarna verkar vara till en relativt liten och högerstyrd (förstärkt fäste troligen för styrsnäcka på höger sida av brandskottet) bil.

Eftersom brandskottet har grundats och lackerats och tanken inte verkar ha varit bortskruvad så länge borde delarna komma från någon bil/objekt Westas jobbat på nyligen. Någonstans borde det finnas ett fordon som saknar dessa delar om inte resten av bilen splittrats och hamnat på olika ställen som "oidentifierat".”

Om det är någon som vet till vilken bil dessa delar hör hemma och/eller har behov av delarna kan kontakta Per på e-post. (2011-11-29)


Elbilstema i Autohistorica 3/11

 

Senaste numret av AHK:s medlemstidning ”Autohistorica” som skickades ut till medlemmarna för ett par veckor sedan, ägnas helt åt el- och hybridbilar. På 48 sidor presenteras exempel på vad som hänt på den fronten under cirka 100 år.

Om kring 20 sidor berör pionjärtiden eller 1931-gränsen som gäller för Mässing & Nickel. Här visas förstås de amerikanska elbilarna med utseende som farmor Ankas bil i serievärlden. Men det finns även artiklar om till exempel världens första hybridbil och lyxmärket Owen Magnetic.

Det här året kommer Autohistorica att utkomma med fyra nummer, nästa nummer ska enligt planen komma redan inom några veckor. Detta nummer 4 kommer att vara ett ”Mässing & Nickelnummer” med många intressanta artiklar om fordon inom Mässing & Nickels område.

Redaktören Peter Haventon arbetar för fullt med detta och det som kan avslöjas just nu är en artikel om sommarens stora Styrkeprov i Arvika. Detta blir något att se fram emot i decembermörkret! (2011-11-27)


Nostalgia skriver om Buick 29:a med kungligt förflutet

 

Årets sista nummer (12) av tidningen Nostalgia har en artikel om en Buick Series 129 Touring från 1929. Det rör sig om en bil med kungligt förflutet då den ursprungligen tillhörde hovstallet och hade registreringsnummer A14. Bilen användes av kung Gustav V som så kallad jaktvagn.

Bilen tycks ha använts av nya ägare långt in 1950-talet. Bilen renoverades på 1970- och 1980-talen av Gunnar Eriksson i Uppsalatrakten. Efter en del år på Motala Motormuseum har bilen nu hamnat på västkusten och hos Buickentusiasten Staffan Karlsson.

I artikeln som skrivits Bengt Aronsson kan man även läsa att Staffan har ytterligare en Buick 1929, en Coupé som håller på att renoveras. En del minns säkert att vi här på nyhetssidan visade en bild på A14-Buicken i början av oktober i samband med notisen om Bondens dag.

I samma nummer av Nostalgia presenteras även del 3 i serien där man får följa renoveringen av MC Collections Reading Standard 1920. Den här gången handlar det bland annat om hjuluppbyggnad och nytillverkning av drev och kolvar. (2011-11-25)


Träff med uppstart av Cole 1922 den 1:a advent

 

Stefan Edlund i Sköldinge jobbar med en Cole Aero Eight 1922. Den börjar nu bli chassiklar och på söndag 12.00 kommer den att startas upp. De som har möjligt får gärna och komma och närvara. Stefan som kommer att bjuda på ärtsoppa påpekar att han rekommenderar varma kläder om det blir den kall dag.

Efter motoruppstarten kommer ett besök att göras hos AB Volvo motorrenoveringsfabrik som ligger flen. Där blir det visning av deras renoveringar av tunga dieselmotorer. Det kommer även att bjudas på kaffe.

De som är intresserade kan anmäla sig genom att skicka ett mail till Stefan. Det blir alltså start hemma hos Stefan, Sköldinge prästgård, precis bredvid Sköldinge kyrka. Sköldinge Kyrka ligger mitt emellan Katrineholm och Flen på norra sidan av väg 55.

(2011-11-22)


UNT.SE har intervjuat en A-Fordrenoverare

 

Upsala Nya Tidning har intervjuat Roland Löfling som på fritiden renoverat en A-Ford. Den stod färdig förra året, efter nästan 50 års arbete. Men under samma tid verkar han ha hunnit med mycket annat. Artikeln om Roland går även att läsa på tidningens webbplats UNT.SE, här är en LÄNK till artikeln. I artikeln kan man även läsa att Roland påbörjat ett nytt renoveringsprojekt, även den här gången är det en A-Ford, en Tudor från 1929.

(2011-11-20)



Vem kan tipsa om hjulmakare?

 

Claes Rocklin som köpte en Stephens 1920 förra året har nu insett att han kommer att bli tvungen att renovera bilens bakhjul. Därför undrar han om det är någon inom Mässing & Nickel som kan rekommendera någon hjulmakare? Tips kan skickas direkt till Claes via e-post.

(2011-11-17)


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Bakhjul med Firestone

Non-Skid däck.


Motor från 3-hjulig bil?

 

Øivind Almaas i Norge har sänt en bild på en motor till Kent Ekberg vid Arvika Fordonsmuseum. Øivind som gärna vill ha hjälp med identifiering säger att motorn som är av halvtoppstyp och troligen från 1920-talet, ursprungligen kommer från en 3-hjulig bil, för att därefter brukats som båtmotor.

Några ledtrådar finns som Schebler förgasare, magnet med märkning TYPE G4 och TEG-märkning på båda cylindrarna. Kent Ekberg undrar i sin tur om det är någon i Mässing & Nickel som kan knäcka denna gåta?

Ett förslag som kommit in är British Anzani, är det någon som kan bekräfta detta eller har andra förslag? Skicka i så fall ett email till webmaster.

(2011-11-15)


classicmotor.se uppmärksammar London-Brighton Run

 

Classic Motor har uppmärksammat att världens mest kända veteranbilsrally kördes förra helgen. Det rör sig förstås om London to Brighton Veteran Car Run där närmare 500 bilar kom till start. Tidningens skribent Robert Gustavsson har skrivit en notis som just nu finns på webbplatsen www.classicmotor.se. Här är en LÄNK till notisen.

(2011-11-13)


T-Fordar på järnvägsmuseets motordag i Gävle

 

Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle arrangerar varje år en museidag, det brukar vara i september och oftast brukar man ha något tema. Vid årets museidag den 17 september hade man motorer som tema, så den här gången visades inte bara rälsgående fordon.

Tvärtom skulle man kunna säga för man tolkade begreppet ”motor” väldans brett. Så på museets stora område visades bland annat lastbilar, bussar, (SJ-buss 100 år firades), väghyvel, lingrävmaskiner, motorcyklar, mopeder, traktorer, stationära motorer och självgående lokomobiler.

När det gällde järnvägsfordonen lyfte man framförallt fram diesellok från 1950-talet och framåt. Speciellt för motordagen hade man byggt upp en smalspårig industribana och som trafikerades med en del lok som hade delar som härstammade från bilar.

Flera märkesklubbar var på plats och en av dessa var Svenska T-Fordklubben som ställde ut sex bilar, inklusive en TT-lastbil. Välkände Gert Ekström fungerade som konferencier och han informerade besökarna om vad som hände under dagen.

På plats var även Bosse ”Bildoktorn” Andersson som under dagen lyfte fram olika fordon och intervjuade dess ägare. När T-Forden skulle presenteras var det Mässing- & Nickelmedlemmen Hans Ädel som fick köra fram med sin 1919 års Touring. Passagerare var Bo Byman från Storvik som kört T-Ford i cirka 60 år.

Årets museidag blev en framgång och lockade drygt 4000 besökare och nu hoppas man att det går att göra något liknande nästa år.

(2011-11-11)

På den för dagen uppbyggda smalspåriga industribanan rullade små lok dragandes på diverse tippvagnar. Flera av loken var delvis byggda av bildelar, till exempel motorer. Loket på bilden ovan har motor och kylare från A-Ford, eller möjligen AA-Ford, från 1928-29.

 

Några av dagens huvudpersoner har samlats för fotografering. Från vänster Bosse "Bildoktorn" Andersson som intervjuade utställare, Bo Byman från Storvik som kört T-Ford i cirka 60 år, Hans Ädel som äger T-Forden från 1919. Stående längst till höger, Gert Ekström som var konferencier under motordagen.

 

Reo Speedwagon 1928 hade körts från närbelägna Sandviken. Bilen inköptes ny av Sandvikens Jernverk och kom att användas som brandbil till 1963, men från 1950 endast som reservbil.

Anders Näslund från Hofors visade flera av sina lastbilar, äldst var denna Ford modell TT från 1924. Ursprungligen hade lastbilen det låga registreringsnumret X8. Forden som är utrustad med "Hillefjädern" fram renoverades för drygt 20 år sedan av Tage Berglund.

 

Svenska T-Fordklubben ställde upp med sex bilar av olika årgångar mellan 1914-1926. Loket i bakgrunden är E900 från 1907.

 

Motorcykelhistoriska Klubbens Gävleborgsavdelning tillhörde de klubbar som visade upp fordon med två hjul. Det här är Hans Ädels Sarolea från 1928. På framskärmen sitter startnummerskylten från rallyt Skåne Rundt som kördes ett par veckor tidigare.

Rubens Maskinhistoriska Samlingar från Götene var på plats med bland annat flera ånglokomobiler. Här kör man med en självgående lokomobil som tillverkades av Munktells 1914.

 

X103 tillhör motordagens äldsta T-Ford, en Touring från 1914 som ägs av Lars-Åke Larsson, Ilsbo. Bilen har renoverats av T-Forddoktorn Sture Lundin, Harmånger. Närmast bredvid står en Touring 1925 som tillhör Mats Vestlund, Falun.

 

Utanför museets område hade ett område reservats för besökande "finbilar". En av dessa var Gävlebon Staffans Forslunds Ford modell A 45B Coupé 1930.

Börje Andersson kom från Valbo med sin Chevrolet Universal AD De Luxe 4-Dörrars Sedan 1930. Som ny rullade bilen i Aalborgtrakten i Danmark. Som veteran har den körts 1500 mil sedan 1976, nuvarande mätarställning är drygt 9000 mil.


classicmotor.se skriver om tidig ångdriven motorcykel

 

En märklig ångmaskindriven motorcykel ska om några månader säljas på en auktion. Det skriver Classic Motor på sin webbplats www.classicmotor.se. Maskinen i fråga är byggd av Sylvester Roper 1894. För att läsa vad man skriver om denna maskin och om skaparen Roper kan man klicka på följande LÄNK.

(2011-11-04)




                                      © 2012 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se