Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter november 2013
 

Udda fordon visades upp i Gävle

 

Den årliga Järnvägsmuseidagen vid Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle var i år utökad till en hel helg, 14-15 september.  Årets tema var ”Udda fordon” och därför kunde man beskåda en hel del fordon som inte visas så ofta.
På järnvägssidan sågs ett antal dressiner, varav en del med bilkomponenter.  Huvudfokus låg förstås på järnvägssidan, men för de som är mer intresserade av vägfordon fanns det andra objekt att titta närmare på, till exempel en tidig ångbil som är under renovering. Andra exempel är Scania-Vabis Epatraktor och en väghyvel från 1920-talet som försökte snygga till området vid Hennans Station.
Temat för nästa år museidag kommer att bli ”Restaurering”, vilket låter intressant. Då kommer även Sveriges största ånglok att köras. Det är F1200 från 1914 som alltså fyller 100 år 2014.
(2013-11-29)


En Fordsonbaserad väghyvel från slutet av 1920-talet demonstrationskördes vid Hennans stationsområde.

 

Det här bör vara en av de äldsta ångbilarna i Sverige. Det är en Mobile Steamer, byggd i Tarrytown, New York år 1900. Konstruktionsmässigt var Mobiles ångbilar nära nog identiska med de samtida bilarna från företaget Locomobile. Den här bilen har inte rullat för egen maskin på över 50 år, men nu ska den göras körbar. Men det verkar som man i övrigt ska låta den vara i orört skick.


Anders Näslund från Hofors visade upp denna Epatraktor med komponenter från Scania-Vabis 1926. Ursprungligen var fordonet en Postbuss som rullade i Jämtland.

Jädraås-Tallås Järnväg var på plats med flera udda järnvägsfordon. Det här är en inspektionsdressin tillverkad av Ljusne-Woxna och som användes vid Byvalla-Långhyttans Järnväg, BLJ. På 1940-talet byggdes fordonet om och fick då motor, kylare och motorhuv från en Chevrolet från tidigt 1920-tal.


Mässing- & Nickelmedlem deltog med äldsta lastbilen

 

Det slogs deltagarekord när Motorhistoriska Sällskapet arrangerade Tunga Rallyt – Åkarsvängen den 14 september. Den slutliga resultatlistan innehöll 158 fordon och majoriteten av dessa var tillverkade från 50-talet och framåt.
Till de äldsta fordonen hörde några lastbilar och bussar från 1930-talet, men allra äldsta var en Ford AA lastbil 1929, ägd av Mässing- & Nickelmedlemmen Tommy  Le Mon. Bilden till höger togs när ekipaget startade från Scanias anläggning i Södertälje. Framför sig hade de en trevlig tur på cirka 11 mil, som sträckte sig via Nykvarn, Åkers Styckebruk till Strängnäs där man sedan vände tillbaka.
(2013-11-20)


Mer information om Styrkeprovet 2014

 

Nu har följande information kommit från gruppen som ska arrangera Styrkeprovet 2014:

Styrkeprovet, rallyt för de riktigt gamla bilarna körs 2014 i Nordvästra Skåne. Rallyt är öppet för fordon tillverkade tom 1925. Start och målplats är Örenäs slott i Glumslöv mellan Helsingborg och Landskrona. Cirka 75–80 fordon från Sverige, Norge och Danmark väntas delta.
Rallyt körs ena dagen mot Höganäs i den vackra Kullabygden, på slingrande vägar längs med Skälderviken, och tillbaka till Örenäs. Andra dagen kör vi inåt landet mot Söderåsens backar för att avsluta återigen vid Örenäs Slott.
Från torsdag eftermiddag den 31 juli då deltagarna anländer samt efter rallyrundorna på fredag den 1 augusti och lördag den 2 augusti finns bilarna uppställda vid slottet. Besökare är då välkomna att komma och titta på de gamla, vackra bilarna. På fredagen är planerat ett lunchstopp i Höganäs, vid saluhallen, då tillfälle finns att se bilarna på närmare håll. På lördagen planeras lunchstoppet att vara vid Röstånga Gästgiveri.
På de vecko- och månadsträffar och lokala rallyn som ordnas för veteranbilar runt om i landet ser vi nu allt oftare riktigt gamla bilar från 1910 och -20-talet. Ägarna och vårdarna av dessa fordon gör en stor teknik-kulturell insats genom att bevara dem körbara och många av dem renoverade till nyskick. I rallyt Styrkeprovet utsätts bilarna för prövningar med långa körsträckor och ibland branta backar.
Mer information om rallyt hittar du på www.styrkeprovet.se och www.ahk.se. För info om anmälan, mm, kontakta Olle Bergqvist, e-mail eller på telefon +46 70 7904288, +46 42 367017. Den här information går även att ladda hem som pdf-fil. Inbjudan med anmälningsformulär kommer under slutet av januari.
(2013-11-17)




Artikel och bildspel om T-Ford 1917

 

På Norrtelje Tidnings webbplats finns just nu artikel om den äldsta registrerade bilen i Norrtälje kommun. Det är en T-Ford från 1917 som sedan två år tillbaka ägs av Tobias Jöngren. En tidigare ägare hade renoverat bilen i början av 1970-talet och av artikeln framgår det att bilen ursprungligen har rullat i Värmland.
Läs gärna hela artikeln genom att klicka på följande LÄNK. Väl där kan man titta på ett bildspel med totalt 9 bilder.

(2013-11-15)


T-Ford afton 18 nov

 

Svenska T-Ford klubben arrangerar för tredje året en 'T-Ford afton' i AHK:s klubblokal i Bromma.
Blandat och lustigt innehåll som vanligt; gamla originalbilder blandas med Helan & Halvan mm. Alla är välkomna från kl 18.00 och programmet börjar kl 19.27. Adress Tackjärnsvägen 5, Bromma. Välkommen! (2013-11-09)


 

                                      © 2014 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se