|
Jakriborg Prix
Alfa Romeo 6C 1930 och WolseleyHornet 1931.
Den 11:e september kördes kanske det sista Jakriborg Prix. Trots regn i prognoserna blev det torrt och fint väder, och stämningen var på topp bland förare, funktionärer och publik. Tävlingen i sig är en regularity-tävling, främst avsedd för 20- och 30-tals bilar. Årets vinnare blev Thomas Algren från Danmark i MG K1/K3 1933, följd av Stephan Svensson i Amilcar CGS-3 1926 på andra plats, samt Peter Kirsten i MG TA 1937 på tredje plats.
Evenemanget har sedan starten 2006 drivits av Glenn Billqvist och Magnus Neergaard, men efter 15 år tackar de nu för sig. Om det blir några fler tävlingar med nya drivkrafter i Jakriborg framöver är i nuläget ovisst, men vi tackar Glenn och Magnus för dessa år av trevliga arrangemang.
(2021-11-27)
|
Två i tävlingen kom denna Amilcar CGS-3 1926, körd av Stephan Svensson, en bil som vanligtvis står på Autoseum i Simrishamn.
|
Calle Börjesson premiärkörde sin nyrenoverade Buick Master Six från 1927.
|
En av flera tidiga 1930-talare i tävlingen, en Alfa Romeo 6C 1750 GS Zagato Spider 1930, ägd av Roland Fröjd från Landskrona. Sexcylindrig motor på 85 hkr ger goda prestanda.
|
Flera MG deltog i tävlingen, men även lite ovanligare britter syntes, som denna Wolseley Hornet från 1931 som kördes av Carl-Axel Klarberg från Brösarp.
|
Två deltagande Bugattis. Närmst står Jan Hanssons Bugatti Typ 35-bygge från 1928, numera ägd av Kjell Gustafsson. Bakom syns Roland Svenssons Typ 37-bygge från 1926. Båda bilarna är replikor som till största delen är byggda av nytillverkade delar.
|
Tävlingspreparerad T-Ford 1927, ägd av Göran Svensson från Trelleborg.
|
På finbilsparkeringen syntes denna L-registrerade Chevrolet Independence 1931, ägd av Jonas Andreas Bruzelius från Skanör.
|
Peter Goos gjorde tävlingsdebut på Jakriborg Prix med sin nyinförskaffade Austin Seven Ulster. I tävlingen räckte Peters prestation till en sjätte plats i totalställningen. Bilen i fråga är en av de fabriksbyggda Ulster som gjordes 1931, och den är lackad i Austins tävlingsfärg från 1930-32. Bilen kom till Sverige på 80-talet, och är totalremoverad på 90-talet.
|
Strengnäs Tidning skriver om Svenskt Motorhistoriskt Arkiv
I gårdagens tidning (tisdag 23:e nov) publicerades an artikel om Svenskt Motorhistoriskt Arkiv (SMA) i Strengnäs Tidning och Eskilstuna Kuriren. I artikeln är en av de drivande krafterna bakom arkivet intervjuad, nämligen Per Dahl, som beskriver vad SMA är och vilket material som finns i arkivet. Kortfattat är SMA en del av MHRF som finns inhyst hos Centrum för Näringslivshistoria, med avsikt att bevara historiskt motorrelaterat material, däribland flera bildarkiv med material från 1910- och 1920-talet. Per nämner också att det pågår arbete med att skanna arkivets bildsamling. Läs mer om arkivet på MHRF:s hemsida: www.mhrf.se/sma
Tips via Andreas Uddling.
(2021-11-24)
|
Bärgslagsbladet/Arboga Tidning skriver om London to Brighton Veteran Car Run
I årets upplaga av det brittiska evenemanget London to Brighton Veteran Car Run deltog ett gäng entusiaster från Bertil Lindblads Stiftelse, tillika medlemmar i Mässing & Nickel, något som uppmärksammades av Köpingsbaserade tidningen Bärgslagsbladet/Arboga Tidning nu i veckan. Bilen som detta år fick luftas var en Renault Typ D Serie B Voiturette 1901 som ägs av Tekniska museet och som vanligtvis står utställd på Bil- och Teknikhistoriska Samlingarna i Köping. På lördagens utställning fick bilen pris för bästa utländska ekipage och på själva färden på söndagen kördes den av Göran Flank och Stefan Edlund. Med på plats var även Tekniska museets avdelningschef Christian Stadius och intendent Anders Lindeberg-Lindvet. I artikeln citeras stiftelsens ordförande Hans Eriksson, som bland annat nämner att dessa bedrifter kommer att uppmärksammas på museet framöver. För prenumeranter kan artikeln läsas på denna länk.
(2021-11-19)
|
T-Fordguide med Pelle Lundström i Klassiker
I decembernumret av tidningen Klassiker presenteras en sexsidig guide tillägnad bilen som satte världen på hjul, T-Forden. Det är en ingående artikel om hur det är att äga en T-Ford som veteranbil, med en hel del tips för framtida T-Fordköpare.
Bilen som illustrerar artikeln är en 1914 års Touring som tillhör Mässing & Nickelmedlemmen Pelle Lundström, som även har intervjuats i artikeln.
(2021-11-19)
|
Artikel om de första motorfordonen i Dalsland
Dalslands Fornminnes- och Hembygdsförbund, med Bo Andersson i spetsen, håller på med ett projekt kring de första motorfordonsägarna i Dalsland. De håller nu på med att samla in bilder och berättelser från motorfordonens första årtionden, och meningen är att det ska bli en artikel i förbundets årsbok Hembygden Dalsland som ska komma ut våren 2023.
I sitt arbete har Bo bland annat tagit kontakt med oss i Mässing&Nickel. Framför allt eftersom vi på Originalafdelningen i flera år haft en bild på den första registrerade bilen i Dalsland. Detta var en Little Star som inköptes från Wiklunds på hösten 1906 av Kraka Jakobsson, postexpeditör i Bengtsfors, och som 1907 fick igenkänningsmärke P4. Den användes för att köra posttransporter på sträckan Bengtsfors-Gustafsfors med Alfred Fredriksson bakom ratten. Försöken blev dock inte långvariga. Bilen användes inte ens i ett år innan trafiken lades ned. Vad som sedan hände med bilen är inte känt.
En annan tidig Dalslandsbil är den Oldsmobile Curved Dash 1904 som ägdes av M.W. Halling i Håverud, disponent på Håfreströms bruk. Denna bil finns roligt nog bevarad och ägdes i många, många år av framlidne Mässing&Nickelmedlemmen Ragnar Fors. En annan tidig Oldsmobile i Dalsland ägdes 1905 av orgelfabrikör A.G. Rålin i Åmål, om det inte rent av är samma bil...
Vi önskar Bo och de övriga inblandade lycka till, och om någon har andra intressanta uppgifter om tidig fordonshistoria i Dalsland mottages dessa tacksamt av Dalslands Fornminnes- och Hembygdsförbund. Se kontaktuppgifter på deras hemsida.
(2021-11-12)
|
A-Ford 1930, Kenneth Öhrn, Säter.
Gasoline Revival i Grängesberg
Efter en sommar utan särskilt många anordnade veteranbilssammankomster kom det mot slutet av säsongen igång med några få evenemang. Bland annat hölls den 28:e augusti ett evenemang kallat Gasoline Revival i Grängesberg. Detta är en tävling för bilar upp till 1949, som hölls på Swed Traffic Center. Evenemanget anordnades av tidningen Gasoline Magazine, och naturligtvis deltog många ombyggda bilar, hot rods och nordiska specialare, men även en del originalbilar medverkade.
Evenemanget planeras att återkomma nästa år.
(2021-11-07)
|
Mässing&Nickelmedlemmarna Olle och Matlida Leksell från Täby deltog med sin M.G. M-Type 1929, även kallad "Myggan".
|
På utställningsområdet stod denna Excelsior Super X från 1929 med sidovagn, ägd av Claes Bomark.
|
Magnus Strömberg från Hallsberg deltog med sitt Fiat-baserade bygge kallat "Flying Fiona". Bilen är byggd på ett chassi från en Fiat 521 1928 samt vissa karossdelar från en annan likadan bil, men är i övrigt hemmasnickrad. Det var en av Magnus bekantas farfar som köpte bilen 1936 och senare byggde om den till släpkärra, och när Magnus tog över resterna var det bara ett chassi utan kaross eller drivlina kvar. Bilen är utrustad med en 75 hästkrafters sexcylindrig motor, och byggherren har tagit viss inspiration till bygget från Fiats rekordbil Mefistofele som slog hastighetsrekord år 1924.
|
Per Hörlén från Enskede kör sin Bugatti Typ 38A 1927. Den här bilen togs till Sverige 1931 av Uno Ranch, som sedan använde den i ett par år. Han deltog i flera tävlingar med bilen, bland annat Rallye Monte Carlo 1932. 1987 köptes bilen av Anders Hörlén som påbörjade en renovering.
|
Bugatti Typ 51 GP 1931 ägd av Carl Anders Magnusson från Kolsva. Den här bilen är en rekonstruktion dels av originaldelar och dels av nytillverkade delar. Den har en 2,3-liters 8-cylindrig DOHC-motor på 180 hk, med enkel förgasare, kompressor, magnettändning, och startmotor.
|
På finbilsparkeringen syntes denna Graham Standard Six från 1930, ägd av Claes Mattsson i Edsbyn. Bilen har ursprungligen varit en fyrdörrars sedan, men vid renoveringen valde Claes att göra en pickup istället.
|
Både på utställningsområdet och i själva tävlingen deltog ett antal A-Fordar, i olika stadier av ombyggnation. Här är en patinerad 1929 års Briggs Town Sedan, ägd av Johan Dynesius från Ludvika. Av den bakre skylten att döma verkar den förr ha gått i C län.
|
A-Ford 1931, Johnny Karlsson och Marianne Isaksson, Växjö.
|
A-Ford 1928, körd av Alec Lif från Upplands Väsby.
|
A-Ford 1931 på utställningsområdet, ägd av Sören Stenström, Västerås.
|
|