Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter oktober 2019
 

 

Ytterligare en auktion


Nu har budgivningen på årets sista auktion från Bilweb Auctions dragit igång, den så kallade finalauktionen. Tre av fordonen faller under Mässing&Nickels 1931-gräns. Dels en T-Ford Touring från 1925 med svensk historia sedan ny. Den köptes på 60-talet av Lars Piehl som sedan har använt den till träffar, och delvis renoverat den. Dels en 1931 års A-Ford Tudor med gotländsk historia. Denna bil var även med i Pippi Långstrump-inspelningarna på Gotland 1969-70. Och dels en fint renoverad Fiat 514S från 1930, som tidigare funnits i Bollnäs-trakten. Auktionen avslutas nästa vecka, den 6-7 november.

Uppdatering: Jag missade att även ett par av motorcyklarna är av tidig 30-tals modell. Dels säljs en Husqvarna 350cc från 1931 och dels säljs en Husqvarna 550cc av obestämd årgång.

(2019-10-31; Uppdaterad 2019-11-05)


Skrifter om Leon Ödmark


Leon Ödmark i Örnsköldsvik var en affärsman som gjort sig en förmögenhet på att importera kaffe. Han slog sig även in på bilmarknaden genom att bli generalagent för en av Europas exklusivaste bilar, Delaunay-Belleville. Utöver dessa sålde han även märkena Delage och Grégoire. Ödmarks företag importerade inte bara bilarna utan byggde även karosserna.

2005 utgavs ett häfte om Ödmark och företaget, En stenrik kaffekung och världens finaste bil, skriven av Thorleif Ljungros. Nu i år har en ny skrift utkommit i samma ämne, Berättelser om platsen Örnsköldsvik. Den innehåller en uppdaterad version av texten från 2005, samt flera nya kapitel och fler bilder.

Om någon är intresserad av dessa skrifter, ta kontakt med Örnsköldsviks museum. Där finns det nya häftet att köpa för 100 kr. Det kan även finnas något exemplar av det äldre häftet kvar om man har tur.

(2019-10-28)

En av de Grégoire-vagnar som importerades av Ödmark och förseddes med Örnsköldsviks-tillverkad kaross har bevarats till våra dagar. Den är fint renoverad och ägdes i många år av Jan Tysk i Falun. På senare tid har den återfunnits hos Mässing&Nickel-medlemmen Göran Persson i Kumla, men nyligen bytte bilen ägare till Christina Forsberg i Lund, även hon medlem i M&N. Bilen är daterad till 1910, men har tidigare uppgetts vara från 1908, och har tillverkningsnummer 3100. Modellen kallas 70-6, vilken hade en sexcylindrig motor med effekt 18/24 hk.

Resterna av ytterligare en Grégoire-vagn finns bevarade, i Rossön utanför Hoting. Det handlar om en växellåda, framruta, sufflettställning, förgasare, samt några fler delar, som hittats i skogen. Det finns även några stänkskärmar, men de ser inte ut att vara från samma bil. För ett par år sedan ställdes dessa delar ut under hembygdsdagen på hembygdsgården i Rossön.
Foto: Bodums hembygdsförening

Detta är en bild på samma bil, med igenkänningsmärke Y66. Bilden är tagen i Rossön 1913 och kommer från Bodums hembygdsförening i Rossön. Bilen är av modell 70-4, och har tillverkningsnummer 5454. Modellen 70-4 hade en fyrcylindrig motor med effekt 12/14 hk. Denna bil har förmodligen också sålts genom Leon Ödmark i Örnsköldsvik.
Foto: Bodums hembygdsförening

Här ligger delarna på sin nuvarande förvaringsplats.

Glaset sitter faktiskt kvar i rutramen, om än sprucket.

Förgasaren kommer från Zenith.


Uppdateringar


Här kommer några uppdateringar om gruppen. Medlemsansvaret, som tidigare låg hos Lennart West, har nu tagits över av undertecknad. Medlemslistan har inte varit uppdaterad på några år, men den är nu redigerad efter min bästa förmåga. I och med arbetet med medlemslistan har även sidorna för Fordonsbilder och Projektbilder uppdaterats. Här finns nu ett antal nyupplagda bilder. Dessutom har sidorna utökas med datum för senaste redigering, så ni besökare kan se vilka sidor som uppdaterats.
– Pär

(2019-10-22)


Ford TT buss med svensk historia


De som har läst gårdagens Autohistorica (Nr5/2019) har kanske noterat att en buss med svensk historia är till salu av dansken Viklit Graae Jørgensen. Bussen är en 1923 års Ford modell TT, och karossen är byggd i Söderköping. Det var företaget Båtbyggeri AB i Söderköping som hade slagit sig in på karosseritillverkning. Så småningom bytte företaget till och med namn till Automobilbolaget år 1923. Simon och Alvar Petersson hade bildat ett bussbolag och denna buss var deras första täckta, som levererades lagom till höstmarknaden 1923. Den trafikerade ursprungligen linjen Ulrika–Linköping och hade igenkänningsmärke E2959.

Busskarossen blev senare lekstuga hos Mats Nilsson i Mjölby. Dottern Inga-Lisa har många minnen av lekstugan, som hon och vännerna reste världen runt i. Bussen hamnade senare hos en Karlsson i Linköping, och 1976 köptes den av Jørgensen. När renoveringen var klar 1980 bjöd han till och med Inga-Lisa på en åktur i den gamla lekstugan. En längre artikel om bussen kan läsas i "Sagan om den första Ulrikabussen".

Det vore ju roligt om denna klenod kunde återbördas till Sverige. Extra intressant är det om man, som undertecknad, är uppvuxen i Linköpings-trakten.

(2019-10-16)


Evenemangsbilder


Nu finns det ytterligare bilder från årets Mässingsträff upplagda under Evenemangsbilder. Dessutom är sidan även uppdaterad med bilder från 2017 års Styrkeprov i Motala.

(2019-10-12)

Uppställning vid Lagmansö, under årets Mässingsträff.

Familjen Skoghs Lorraine-Dietrich från 1912, på Styrkeprovet 2017.

En Baker Electric Typ V 1908 deltog på Styrkeprovet i Motala, 2017.


Styrkeprovet – Varberg – 6-9 Augusti 2020


Styrkeprovet är nordens största arrangemang för historiska fordon från perioden 1895-1925. Styrkeprovet har arrangerats årligen sedan 1983 och körs växelvis i Norge (NVK), Sverige (AHK) och Danmark (DVK). Nästa år är det Sveriges tur och redan nu pågår förberedelserna genom en projektgrupp inom AHK/Mässing & Nickelgruppen. 2020 firar också AHK 70 år och är därmed Nordens äldsta veteranbilklubb!

Platsen för Styrkeprovet 2020 bli Varberg i Halland helgen 6-9 augusti och basen för arrangemanget blir Kusthotellet vid Apelviken. Kusthotellet grundades 1904 av Doktor Johan Severin Almer som ett sanatorium. Doktor Almer var också en av Hallands första automobilägare, och hade den första inregistrerade bilen i länet, en Oldsmobile Curved Dash 1903 som fick igenkänningsmärke N1. Just denna automobil planeras att köras i trafik nästa år, för första gången på över 60 år!

Formell inbjudan till Styrkeprovet 2020 kommer att skickas ut i början av nästa år, preliminärt 1 februari 2020. Välkommen!

– Automobilhistoriska Klubben / Mässing & Nickelgruppen

(2019-10-05, Uppdaterad 2019-10-13)



 

                                      © 2019 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se