Nyheter september 2012
 

Filmtajm: MC-Collection visar upp och kör en Husqvarna racer från 1929


I samband med Harry Lundberger-dagen på MC-Collection passade man på att visa upp en Husqvarna racer från 1929. Trots att vädret inte var det bästa tog man ut maskinen och museets Lasse Olsson startade upp den och genomförde några körningar på parkeringen.

Den här motorcykeln har en 250 cc JAP-motor och det ska bra finnas två bevarade. Det aktuella exemplaret tävlingskördes aldrig när den var ny, utan den första ägaren som var boende i Stockholm använde den som brukscykel i 25 år. Sedan hamnade den på MC-Museet i Hedemora. Därefter har Gert-Ove Johansson sett till återställa motorcykeln till det ursprungliga racerskick.

Det är antagligen denna Husqvarna som vid flera tillfällen under 1980-talet deltog i Västsura TT, strax utanför Surahammar. MC-Collection passade på att filma Lasses provkörning och detta finns nu upplagt på Youtube, med det finns även infogat här nedan. (2012-09-28)

 

 


Stort intresse för ångbilen på Järnvägsmuseets dag

 

Många passade på att ta en titt på Erlings Carlsson Stanley ångbil från 1906 när den visades i samband med Sveriges Järnvägsmuseums ”Musiedag” den 15 september. För många var det första gången som man såg en ångbil i verkligheten. De som ville fotografera bilen fick vara tålmodiga, för oftast var bilen omringad av intresserade besökare. Bilen som importerats från USA har modellbeteckningen EX och är en av de allra tidigaste med det för Stanley så karaktäristiska kistformade frampartiet.

På museets område visades även några andra vägfordon som taxi, lastbilar och bussar. De flesta var tillverkade efter Mässing & Nickels 1931-gräns, men ett undantag var den Ford modell TT lastbil som Anders Näslund visade upp.

Eftersom det var ett ångtema den här gången var det flera ånglok som var påeldade. Under dagen kördes dessutom tre ångloksdragna utflyktståg mellan Gävle till Norrsundet. Där hade befolkningen gått man ur huse och dessutom ordnat en rad kringaktiviteter. Förutom dessa persontåg hade man även ett historiskt godståg i drift.

Fler bilder från evenemanget finns på museets webbplats, klicka på följande LÄNK. Det är redan beslutat att nästa års evenemang kommer att omfatta två dagar, 14-15 september, och man utlovar en helg med både väg och järnväg. Det är ju så att Sveriges Vägmuseums samlingar i Borlänge inom kort ska flyttas till Gävle. Förhoppningsvis kommer museidagarna då att innehålla något Mässing & Nickelinslag.

(2012-09-24)

Eftersom det var ångtema så var det ångloken som stod i centrum. Till Norrsundet körde man flera utflyktståg, dragna av B- och E2-lok. Bilden visar ett annat trevligt inslag, ett godståg draget av loket E1153 och med olika typer vagnar, alla med en hel del år på nacken. Loket som tillverkades 1913 har använts av SJ men ägs nu av Museiföreningen Gefle-Dala Jernväg - GDJ. Bilden är taget i Norrsundet där tågsättet stod uppställt en stor del av dagen.

Anders Näslund har visat upp sin lastbil, en Ford modell TT 1924, flera gånger vid Järnvägsmuseet. Den här gången stod den uppställd i anslutning till stationshuset ”Hennan”.

Många var intresserade att ta en titt på Erling Carlssons ångbil, en Stanley modell EX från 1906. Att ta dessa bilder var inte lätt eftersom bilen ofta var omringad av besökare.

 


Svenska A-Fordarna träffades på Ekebyboda

 

Det har blivit tradition att medlemmar i Svenska A-Fordarna tar sina bilar och åker till Upplands Fordonshistorikers marknad i Ekebyboda utanför Uppsala. En annan tradition är att Pelle Lundström tar en tur till marknaden med sin Ford T Touring 1923. Liksom tidigare år var Pelles kamera med, därför kan vi än en gång några visa några bilder från evenemanget.

Pelle rapporterar att Upplands Fordonshistoriker bjöd på ett trevligt mottagande och att det i år dök upp flera ”nya” bilar som glänste i det fina vädret. Men Pelle efterlyser de äldre bilarna, de med mässing, och hoppas att de kommer nästa år!

(2012-09-18)


Från den här ”vinkeln” kan det vara svårt att

avgöra vilken typ av kaross som denna 31:a

har. Men tittar man på bilden nedan ser man

att det är en Coupé, beteckningen är 45B.

 

Det blev en fin uppställning när Svenska A-Fordarna samlades i samband Upplands Fordonshistorikers marknad i Ekebyboda.

 

Svenska A-Fordarnas ordförande Bertil Björkman samtalar med Mässing & Nickelmedlemmen Adriaan Praag.

Flera Cabrioleter med beteckningen 68B kunde beskådas. Det här är Kennet Anderssons 31:a.

 

Hans Hellströms Cabriolet 1931 har kommit med på bild flera gånger den senaste tiden, men så kan det bli när man är aktiv. I Ekebyboda fick Hans parkera sin bil bredvid en Pickup 1931 som ägs av Bertil Björkman.

 

Även några T-Fordar kom till Ekebyboda, det här är Mässing & Nickelmedlemmens Tomas Kleins Touring 1926.

Kurt Lennart Feldin är registrerad ägare till denna 55B Tudor Sedan från 1930.

 

Uppställningen visade upp exempel på flera olika karosstyper som 2- och 4-dörrars sedaner, cabriolet och coupé.


Kontraster på Gammelvalaträffen

 

Gammelvalaträffen i Brunskog är sedan många år etablerad som Värmlands största veteranträff. Tyvärr kommer det inte lika många förkrigsbilar till träffen nu som det gjorde för några år sedan, men det är väl en trend som är vanlig överallt idag.

Men Bosse ”Bildoktorn” Andersson fick i alla fall hälsa ett antal förkrigsekipage välkomna till årets träff. Bland dessa var kontrasterna stora och det framgår förhoppningsvis av bilderna här intill.

Den fint renoverade bilen är en Citroen C6 från 1929 som ägs av Holger Alexandersson från Ödeborg i Dalsland. Den andra bilen är en Chevrolet Capitol AA Touring 1927 som Nisse Nilsson i Värmländska Glava äger. Efter att Nisse köpte bilen för ett par år sedan har han sett till att få den körbar och besiktigad. Men annars framstår den som helt orenoverad och just fordon i patinerat skick väcker ofta mer uppmärksamhet än ett fordon som renoverats till ”nyskick”.

Det är Stefan Gustavsson som fotat och bidragit med textunderlag.

(2012-09-14)

Bosse ”Bildoktorn” Andersson beundrar Nisse Nilssons orenoverade Chevrolet 1927.

Holger Alexandersson visade upp sin tämligen ovanliga Citroen C6 1929.


Veterandagen i Eskilstuna

 

Väderutsikterna för söndagen den 19 augusti såg dystra ut, i alla fall för mellansverige där det förutspåddes bli regn under stora delen av dagen. Det var denna dag som årets upplaga av Eskilstuna Veterandag skulle arrangeras. Men nu blev vädret inte så dåligt, solen visade sig till och med stundtals. Men det rapporteras om färre utställda bilar än vanligt, även antalet säljare var mindre.

Det var även rätt tunt med Mässing & Nickelfordon, men visst sågs enstaka A- och T-Fordar. Men även exempelvis Lancia Artena 1931 och Willys Overland 1929 kunde beskådas på fältet. Det framgår av bilderna här intill. Det är Andreas Uddling som skickat i dessa, han konstaterar dessutom att tonvikten ligger på 1960-tals fordon, men att dessa förhoppningsvis kan utgöra inkörsport till äldre fordon.

(2012-09-06)

Mässing & Nickelmedlemmen Ulf Edlund från Skogtorp ställde ut sin Lancia Artena Cabriolet 1931.

Peter Stoltz kom från Västerås med denna Whippet 4-Dörrars Sedan från 1929.


 

                                      © 2012 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se