Nyheter september 2013

Långa köer till veterandagen i Eskilstuna

 

Det rådde högsommarvärme när Classic Motor, AHK-Eskilstuna och Eskilstuna Flygklubb höll sin årliga Veterandag i Eskilstuna söndagen den 25 augusti. Det fina vädret gjorde att det kom osedvanligt många besökare, över 10000 personer och kanske drygt 2500 finbilar enligt arrangörerna.
Så många bilar klarar inte infrastrukturen kring Ekeby flygfält och det medförde mycket långa köer. Det talas om timslånga köer och kokande bilar. Det är inte acceptabelt för vare sig människor eller fordon och man får hoppas att arrangörerna tar tag i detta och hittar förbättringar, som kanske en ytterligare infart under de mest hektiska timmarna?
Väl inne på området kunde man som sagt var beskåda tusentals fordon, de flesta tillverkade från 1950-talet och framåt. Förkrigsfordonen var lätträknade, men de fanns vilket nedanstående bilder visar. Svenska A-Fordarna hade klubbträff på veterandagen och deras klubbruta fylldes med ett 10-tal bilar.
Veteranmarknaden hör till en Sveriges största och i år hade flera Mässing & Nickelmedlemmar bokat säljplats. Tyvärr tycks andelen varor med anknytning till hobby minska för varje år som går, men det är kanske en utveckling man får acceptera när köp- och säljsajter på Internet tar över mer och mer.
(2013-09-21)




En Bentley 3-Litre från 1924 rullar in på området.

Flera Mässing & Nickelmedlemmar hade bokat säljplats på marknaden. Det här är Stefan Edlunds plats och T-Forden från 1922 fick fungera som marknadsbil.


Jan Andersson är registrerad ägare till denna nyrenoverade vattenkylda DKW SS600 från 1930.

Erling Carlsson visade upp sin ångbil, en Stanley modell EX Runabout från 1906. Det var veterandagens äldsta bil.


Margareta Croner anländer till veterandagen i en Lea-Francis Hyper Sport 1928, en bil som för övrigt är till salu.


Ulf Edlund ställde sin Lancia Artena 1931 i Svenska Lanciaklubbens klubbruta.

Åke Dalbro visade upp sin Studebaker Commander 8 Roadster från 1929.


Svenska A-Fordarna hade klubbträff på veterandagen. Klubbrutan fylldes med ett 10-tal bilar, det var huvudsakligen 1930- och 31-års modeller. Närmast i bild ses Per Kårsells 155D Town Sedan 1930 och Lennart Johansson Standard Fordor Sedan 1930.


Ingemar Lundmarks Ford modell A 155B Town Sedan 1929 stod i den allmänna utställningen.

Hans Larsson kom från Björklinge med Ford modell A 50B Sport Coupé från 1931.


Artikel om Erling Carlssons Oldsmobile 1903

 

Lokaltidningen Mitt i Huddinge publicerade förra månaden en artikel om Erling Carlssons fordon. Artikeln som skrivits av Sandra Samppala fokuserar huvudsakligen på Erlings 110 år gamla Oldsmobile Curved Dash 1903.
Artikeln illustreras med ett foto som tagits av Åsa Sommarström. Under bilden kan man läsa bilen kommer att medverka i SVT-dramat ”Fröken Frimans krig” som ska sändas till jul. Artikeln listar även några andra riktigt gamla registrerade bilar som finns i Stockholms län.
Artikeln finns tillgänglig i digital form, klicka på följande LÄNK och gå vidare till sidan 30.

(2013-09-19)


Svedinos Bil- och Flygmuseum i Ugglarp

 

Redan i början av 50-talet började trollkonstnären Lennart Svedfelt med artistnamnet Svedino samla på sig bilar. Många var det som inte tyckte att han borde samla på sig så många fordon. Lika många ansåg att det var fel sorts fordon han samlade på och att det mesta var rishögar.
Nu visar historien att han hade rätt! Alla de fordon han räddade från skrotning finns tack vare hans insats kvar till eftervärlden.
Det går rykten att vissa fordon är till salu. Det sägs också att några redan är sålda och att minst ett gått utomlands.
Museet som ligger mellan Falkenberg och Halmstad har alltid haft det trångt trots tillbyggnader. En del besökare har också haft synpunkter på att det är tråkigt att man inte kan se t.ex. bilarna bättre. Man har därför gjort en mindre gallring och sålt några fordon. Det är inte lätt att driva ett privat museum idag, särskilt inte med teknikinriktning. Myndigheternas syn på vår hobby är från vissa håll mycket återhållsam för att uttrycka det snällt. Inget privatägt museum har väl trots detta lyckats så länge som Svedinos.
Besök gärna museet någon gång.
Där finns många intressanta fordon att titta på och du hjälper samtidigt till så att de som driver museet kan fortsätta sin kulturgärning!
Text: Gunnar Geijer
(2013-09-13)


Svedinos har länge ansetts vara det största bilmuseet i Sverige, men på senare tid har några fordon sålts. Denna ovanliga bil, en täckt Anderson från 1923, har i år varit upplagd till försäljning på www.prewarcar.com

Museet har många bilar från 1900-talet första decennier. Här ses en 1910-tals Opel och en Hupmobile modell 32 Touring.

I samlingarna ingår flera bilar som är tillverkade i Österrike. Ett exempel är denna täckta Puch med spetskylare.


Museet har bil av det ovanliga märket Haynes som åren kring 1920 fanns med både 6- och 12-cylindriga motorer. Den täckta bilen bredvid är en Pierce-Arrow Limousine. Båda bilarna uppges ha tillverkningsåret 1918.

 

                                      © 2013 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se