|
Classic Motor uppmärksammar tidigt filmmaterial från Göteborg
Ett av klippen i filmen visar första startande i 1908 års vintertävling, Hjalmar P:son Janek från Helsingborg som körde en Beckmann.
Classic Motor uppmärksammar på sin hemsida en tidig film från Göteborg, under parollen Fredagsfilmen. Filmens titel nämner året 1909, men det är endast en ungefärlig uppgift. Filmen inkluderar material från flera olika tillfällen, några av dem säkerligen från 1909, medan andra är från åren däromkring. Redan i början av filmen dyker det upp några tidiga droskbilar, däribland en Renault, och i flera senare klipp dyker en Scania droskbil upp, ägd av åkare Georg Lundberg i Göteborg. Denna bil registrerades först 1911, så dessa scener kan inte vara så pass tidiga som 1909. I slutet av filmen ses även bilder från 1908 års vintertävling som anordnades i februari 1908 av Kungliga Automobilklubben på sträckan Göteborg - Stockholm.
Hela filmen kan ses på Classic Motors hemsida här. Tyvärr har den en pålagd modern musik som inte alls passar, men det går ju att stänga av. Filmen kommer ursprungligen från Filmarkivet och kan även ses direkt på deras hemsida här.
(2021-09-26)
|
Danska Køreselskabets septembertur
Förra helgen gjorde det danska körsällskapet en utflykt i Skåne, söndagen den 19:e september. De danska deltagarna samlades vid färjan i Helsingör för att på förmiddagen anlända till Helsingborg, där svenskarna var inbjudna att ansluta. Resan gick sedan genom sensommarens grönska till Anders Larsson och Ingalill Lindberg i Persorp där lunchuppehåll gjordes. Därefter gick resan till Söderåsen med eftermiddagskaffe hos Lotta på Åsen utanför Ljungbyhed. Med på resan var flera svenskar, däribland Mässing&Nickelmedlemmarna Åke Lindell med Lincoln och Hans Eriksson med A-Ford.
Foto: Maicen Hermansson
(2021-09-24)
|
Cadillacen är utrustad med så kallad grosshandlarratt för enklare i- och urstigning.
|
Flera A-Fordar deltog i utflykten. Närmst ses Mässing & Nickelmedlemmen Hasse Erikssons pickup från 1928. I bakgrunden ses även bland annat Rudy Lönn och Maicen Hermanssons blå Tudor Sedan från 1929.
|
Äldsta bilen var en danskägd Cadillac Type 53 Touring från 1916. En imponerande vagn med V8 och plats för 7 personer. Bakom den ses Mässing & Nickelmedlemmen Åke Lindells Lincoln Modell L Sedan från 1924.
|
Cadillacens 70 hästkrafter starka V8-motor. Denna motor hade introducerats till 1915 års modeller, och var Cadillacs första V8.
|
Motorcyklar till salu på Bilweb Auctions septemberauktion
Nu är budgivingen igång på nästa auktion hos Bilweb Auctions, den andra septemberauktionen. Bland objekten ses ett par motorcyklar inom Mässing&Nickels område. Den äldsta är en Wanderer 3 PS 1913. Den är märkt med en skylt som upplyser att den är såld av E. Lindgrens maskinaffär i Falun. Detta var en försäljare som hade börjat sälja motorcyklar runt 1910, och 1913 hade de en relativt stor omsättning med åtminstone 35 motorcyklar sålda under året. Utöver denna Wanderer säljs en 1200 cc Harley-Davidson modell FD från 1927 samt en Fiat 514 1930.
Auktionen avslutas den 30:e september.
(2021-09-23)
|
Diskussioner kring omarbetad vägledning för Naturvårdsverket
Den senaste tiden har stark kritik riktats mot länsstyrelsen och Naturvårdsverket vad gäller hantering av import- och exportärenden av entusiastfordon. Ett uppmärksammat fall är flera bilar i Göteborg som stoppats vid import då de klassats som avfall.
Även om de historiska fordonen som tagits i beslag i Göteborg är från 1950-talet så omfattar Naturvårdsverkets tolkning av EU-reglerna för import/export även historiska fordon från tidsperioden 1900-1931. Problemet är alltså att NVVs regelverk ger tullen möjlighet att godtyckligt klassa ett importerat/exporterat historiskt fordon som avfall även om både marknadsvärdet och historiska värdet är högt. Skicket verkar vara det som avgör vid en subjektiv bedömningen av Tullen.
MHRF driver frågan brett genom riksdagens fordonshistoriska nätverk och i nära samarbete med övriga stora motororganisationer. Enligt MHRF och FIVAs definition är ett historiskt fordon är ett vägfordon som är 30 år eller äldre, och MHRFs önskan är en samverkansgrupp med NVV för att gemensamt justera regelverket kring dessa fordon. Denna idé stöds av de riksdagsledamöter och svenska motororganisationer som är engagerade i ärendet. Se information från MHRF: mhrf.se/omarbetad_vagledning
Torsdag den 9:e september var det interpellation i riksdagen med kulturministern Amanda Lind. Debatten kan ses riksdagens webb-TV: www.riksdagen.se
Den 12:e oktober är det interpellation med miljöminister Per Bolund och MHRF ordförande träffar Naturvårdsverkets generaldirektör fredag den 1:e oktober i samma ärende.
Ärendet engagerar även hela motor-Sverige och en nybildad Facebook grupp "Stoppa hotet mot veteranbilarna" finns, som redan nu har ca 16 000 medlemmar.
Text: Göran Flank
(2021-09-12)
|
Provmontering av Gunnars nyinförskaffade Daniels-kylare
Mässing&Nickelmedlemmen Gunnar Geijer har hört av sig med en uppdatering kring renoveringen av sin Daniels Eight Modell A 1916. Gunnar har ägt detta projekt i närmre 40 år men alltid saknat en kylare. Och det är inte direkt lätt att hitta en kylare till en så pass ovanlig bil. Efter många, många års letande hade han nästan gett upp, men tidigare i år kom plötsligt via internet ett tips om en kylare som dök upp hos en man i Florida. Och efter några minuter var så Gunnar lycklig ägare till en originalkylare i till synes gott skick. Ge aldrig upp!
Nu har den efterlängtade kylaren även kommit hem och Gunnar har hunnit provmontera den i det nästan färdigrenoverade chassit. För att läsa mer om chassirenoveringen rekommenderas senaste numret av Classic Motor, Nr 10 2021, där Gunnar skrivit en artikel om bilen.
(2021-09-09; Uppdaterad 2021-09-11)
|
Vart tog Lars Kleins Gregoire vägen?
Lars Klein i sin Gregoire under Motorhistoriska Dagen 2009.
För några veckor sedan inkom en förfrågan till Mässing&Nickelgruppen angående vad som hänt med Lars Kleins Gregoire från 1908. Bilen renoverades av Lars på 60-talet och tillsammans var sedan Lars och bilen flitiga deltagare på veteranbilsrallyn i många år. Ett par år efter Lars bortgång var bilen år 2017 till salu av Classix i Saxtorp, och dök även upp på utländska försäljningsplatser. Men var tog den vägen? Efter lite efterforskningar visar det sig att den numera finns i Italien, och ägs av en signore Milanesi. Han har fortsatt att använda bilen i samma anda som Lars, och har deltagit med bilen i flera rallyn i norra Italien.
(2021-09-01)
|
|