Nyligen upplagda


I den här kategorin finns de senast upplagda bilderna. Bilderna ligger kvar på den här sidan omkring 1 månad. Varje bild finns även upplagd under minst en annan kategori. På den här sidan redovisas även bilder som fått bildtexten ändrad den senaste tiden.




Kaféföreståndaren Per Johansson-Reberg i Stadsgården tänkte använda Delaunay-Bellevillen, A3706, i busstrafik. Den 18 april 1921 blev fordonet godkänt för personbefordran mellan Midsommarkransen och och Segeltorp, 11 passagerare fick åka med. Efter ett par månader, den 11 augusti 1921, såldes bilen igen. Ny ägare blev en fabrikör Åkerlöf och det var troligen denne som lät fordonet få busskarosseriet som bilden visar. Den blev nu godkänd för 16 passagerare. 1922 såldes bussen till till trafikföreningen Huvudsta-Stockholm, vilket också framgår av märkningen på karossidan. I samband med ägarbytet blev det nytt registretringsnummer, B2254. Den 10 juli 1925 avfördes bilen för att sedan skrotas. (2025-04-16)


Svenska Motorklubbens första hastighets-tävling på is genomfördes den 11 februari 1909. Det var en så kallad kilometertävling som genomfördes på Stora Värtan utanför Djursholm. Snabbaste ekipage blev denna Durkopp som kördes av Carl Skånberg. Notera hur man har lättat bilen genom att demontera stänkskärmar och stor del av karosseriet. Bilden har publicerats i Autohistorica 3/84. (2025-04-14)


Fotot visar en av de fem fyrhjulsdrivan brandbilar av typen T-1 som Scania-Vabis tillverkade 1919-1920. (2025-04-11)


Mannen sitter i en Ford modell T Tudor Sedan 1926. (2025-04-08)


Mannen och kvinnan färdas i en Minerva som inregistrerades den 11 augusti 1911 och tilldelades igenkänningsmärke A1409. Ägare var då direktör  Hans Osterman, Stockholm. Bilen levererades senare till Gustaf LM Ericsson och det var han som ritade bilens Phaeton-karosseri som han sedan lät Nordbergs i Stockholm att bygga. . (2025-04-07)


Mannen har fotograferats i och vid en Overland Torpedo som inregistrerades den 26 april 1912 och tilldelades igenkänningsmärke A1578. Ägare var då Per Svanberg, Linköping. (2025-04-04)


Mannen står vid en Ford modell T Tudor Sedan 1926. (2025-03-31)


Mannen sitter i en Chevrolet Superior Series K Sedan 1925. (2025-03-30)


Personerna sitter i en av de Ford modell T Touring 1911 som ägdes av Stora Kopparbergs Bergslag AB i Falun. När bilen registrerades och tilldelades igenkänningsmärke A1336 den 16 juni 1911 stod Gjestvangs Handels & Fabriksaktiebolag i Stockholm som ägare. (2025-03-28)


Denna Adler Doppelphaeton inregistrerades den 4 februari 1914 och tilldelades igenkänningsmärke A2583. Registrerad ägare var då Svenska Automobilkompaniet i Stockholm  (2025-03-27)


Mannen sitter i en R.C.H. Touring från cirka 1913. (2025-03-26)


Fotot är taget vid Ysanne kyrka 1928 och visar personer stående vid en Chevrolet Superior Series V Coach 1926 med registreringsnummer K177. (2025-03-25)


Personerna färdas i en Ford modell T Touring 1926. (2025-03-24)


Männen står vid en Ford modell AA lastbil 1928-29 som har registreringsnummer N1531. (2025-03-21)



Mannen och kvinnan sitter på en Bayliss-Thomas. (2025-03-19)


Personerna sitter i en Chevrolet Capitol AA Touring 1927 med interimsskylt. (2025-03-18)

   

                                     © 2025 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se