När Greta Garbo besökte Sverige sommaren 1932 användes denna Cadillac series 370
V12 från 1931 för transport i Göteborg. Garbo hämtades vid båten "Kungsholm",
tillhörande Svenska Amerika Linjen, och kördes ända till perrongen till
Järnvägsstationen. Chaufför var Karl Morén och ägare till bilen med
registreringsnummer O86 var SAL:s dåvarande direktör, Axel Johnsson. Enligt
uppgift var bilens karosseri byggt av Blohm & Voss i Tyskland. Bilden har
publicerats i Autohistorica 1/86. (2012-12-31)
Ytterligare ett foto som visar Axel Johnssons Cadillac
series 370 V12 1931 med registreringsnummer O86. Fotot har tagits något år efter
Garbo-färden och bilen har förändrats på flera punkter. Förutom nya däck med
dubbla vita sidor har en extralampa monterats mellan strålkastarna. V12-emblemet
har dessutom flyttats till kylargallret, förut satt det på en stång som nu
demonterats. Vid bilen står chauffören Karl Morén.
Bilden har publicerats i Autohistorica 1/86.
(2012-12-31)
|
Det här fotot som är taget
1913 visar bärgning av en taxi vid hamn i
Göteborg. Bilen är en Delahaye Landaulette som
inregistrerades den 12 mars 1910 och då
tilldelades igenkänningsmärke O96. Registrerad
ägare var då ägdes av Göteborgs
Hyrverksaktiebolag.
(2021-05-26)
|
|
Mannen sitter i en Darracq
Landaulette som användes som taxi. Bilen
inregistrerades den 3 november 1910 och
tilldelades igenkänningsmärke O129. Registrerad
ägare var då Grosshandlare Anders Skog i
Göteborg.
(2023-01-17)
|
|
Denna Vabis med skåpkarosseri
inregistrerades den 3 januari 1911 och
tilldelades då igenkänningsmärke O139.
Registrerad ägare var då Kungliga Postverket i
Göteborg.
(2021-04-07)
|
|
Denna Vabis med skåpkarosseri
inregistrerades den 3 januari 1911 och
tilldelades då igenkänningsmärke O139.
Registrerad ägare var då Kungliga Postverket i
Göteborg.
(2022-06-09)
|
|
Denna Vabis med skåpkarosseri
inregistrerades den 3 januari 1911 och
tilldelades då igenkänningsmärke O139.
Registrerad ägare var då Kungliga Postverket i
Göteborg. (2022-07-12)
|
|
Denna Vabis med skåpkarosseri inregistrerades den 3
januari 1911 och tilldelades då igenkänningsmärke O139. Registrerad
ägare var då Kungliga Postverket i Göteborg. (2022-08-24)
|
|
Denna Vabis 1,5-tons lastbil med F2v-motor levererades till
Kungliga Postverket i Göteborg där den inregistrerades den 31 december 1910 och
tilldelades igenkänningsmärke O140. (2022-06-20)
|
|
Chauffören sitter
i en Delahaye Landaulette som användes som
taxi i Göteborg. Bilen inregistrerades den 6 mars 1911 och tilldelades då
igenkänningsmärke O153. Registrerad ägare var då Göteborgs Hyrverksaktiebolag.
(2024-08-28)
|
|
Den här bussen, en 32 hästkrafters Büssing
med igenkänningsmärke O163, trafikerade SJ:s första buss- och lastbilslinje. Det
var sträckan Tanums station-Grebbestad. Bussen inregistrerades den 17 juni 1911
och ett par dagar senare, den 22 juni, gick premiärturen.
(2014-03-15)
|
|
Den här bussen, en 32 hästkrafters Büssing med igenkänningsmärke O163,
trafikerade SJ:s första buss- och lastbilslinje. Det var sträckan Tanums
station-Grebbestad. Bussen inregistrerades den 17 juni 1911 och ett par dagar
senare, den 22 juni, gick premiärturen. (2015-05-21)
|
|
Den här bussen, en 32 hästkrafters Büssing
med igenkänningsmärke O163, trafikerade SJ:s första buss- och lastbilslinje. Det
var sträckan Tanums station-Grebbestad. Bussen inregistrerades den 17 juni 1911
och ett par dagar senare, den 22 juni, gick premiärturen.
(2024-04-26)
|
|
Tidningen Julstämnings turistfärd för
pristagare och agenter 1912 gör ett uppehåll vid Kungälvs Stadskällare och
Gästgifvaregård. Bilen till vänster har igenkänningsmärke A1621 och är en Mors
Tourer. Den ljusa bilen i mitten är en Mors Phaeton med igenkänningsmärke A1501,
inregistrerad den 2 februari 1912 och ägd av Erik Åkerlund. Bilen till höger är
en Opel Doppelphaeton som inregistrerades den 27 april 1912 och som då
tilldelades igenkänningsmärke O194. Vid registreringstillfället ägdes den av
grosshandlare Einar Lundström, Göteborg.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
(2014-01-12)
|
|
Renault som användes i valkampanj av Frisinnade Försvarsvänner, en
utbrytargrupp som lämnade Liberala Samlingspartiet i februari 1914. Fotot är
troligen taget inför nyvalet till riksdagens andra kammare 1914. Bilen hade
inregistrerats den 30 januari 1913 och då erhållit igenkänningsmärke O241. Vid
registreringstillfället ägdes bilen av Göteborgs Hyrverksaktiebolag.
(2013-11-03)
|
|
Det här fotot är troligen taget i
Göteborgstrakten. Bilen till höger är en Daimler
som inregistrerades den 25 januari 1913 och
tilldelades då igenkänningsmärke A1945.
Registrerad ägare var då godsägare G.F.L. Adl.
Adelsköld i Floda. Bilen till vänster är en Mors
som inregistrerades den 9 april 1913 och
tilldelades då igenkänningsmärke O263.
Registrerad ägare var då Anders Skog i Göteborg. (2020-05-26)
|
|
Det är fotot är taget i samband med
starten för Kungliga Automobilklubben Vintertävling 1914 och
visar den Mors 28/35 HP, företagets då dyraste
modell, som kördes av Anders Skog,
Göteborg. I tävlingen gick det inte så bra,
ekipaget tvingades bryta i trakten av Arboga.
Anders Mors hade inregistrerats den 9 april 1913 och då tilldelats igenkänningsmärke
O263.
Bilens karosseri var byggt av
Alexis Kellner i
Tyskland.
(2021-02-11)
|
|
Husqvarna med sidovagn som inregistrerades den 10
oktober 1919 och erhöll igenkänningsmärke O265. Vid
registreringstillfället ägdes motorcykeln av AB Svenska Kullagerfabriken
i Göteborg. Mannens klädsel verkar inte vara anpassad för motorcykelåkning.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
Bilen var omslagsbild på Autohistorica 3/77.
(2013-07-08)
|
|
Mannen sitter i
en Scania-Vabis 2S landaulette som inregistrerades den 21 april 1913 och
tilldelades då igenkänningsmärke O277. Registrerad ägare var då Georg Lundberg i
Göteborg.
(2016-03-22)
|
|
Det här fotot är taget i
samband med Kungliga Automobilklubben
Vintertävling 1914 och visar ekipage nummer 15,
en Minerva 25/50 hk som kördes av fabrikör Carl
Eck från Partille. Bilen hade inregistrerats den
3 februari 1914 och då tilldelats
igenkänningsmärke O337.
(2023-03-02)
|
|
Bilden är tagen i samband vid
invägningen inför KAK:s Vintertävling 1914. Man använde vågen vid Stockholms
renhållningsverk. Bilen med registreringsnummer O337 är en Minerva 25/50 hk som
i tävlingen skulle köras av fabrikör Carl Eck från Partille. Bilen hade
inregistrerats en kort tid före tävlingen, den 3 februari 1914. Leif
Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 4/86. (2013-07-13)
|
|
Fabrikör Carl Eck från Partille i en Minerva 25/50 hk med
registreringsnummer O337 vid starten i 1914 års vintertävling.
Bilen hade inregistrerats en
kort tid före tävlingen, den 3 februari 1914. Ekipaget bröt
senare tävlingen i Göteborg på grund av problem med kopplingen.
Leif
Holmberg har hjälpt till med uppgifter. Bilden har varit publicerad i Autohistorica
3/73. (2013-07-13)
|
|
Det är fotot är taget i samband med
starten för Kungliga Automobilklubben Vintertävling 1914 och
visar den Minerva 25/50 hk som kördes av
fabrikör Carl Eck från Partille. Bilen hade
inregistrerats den 3 februari 1914 och då
tilldelats igenkänningsmärke O337.
(2021-02-17)
|
|
Scania-Vabis typ II manskapsbil som
inregistrerades den 4 november 1916 och då tilldelades igenkänningsmärke O341.
Som ägare angavs Eldsläckningsverket i Göteborg. Fotot är taget vid
brandstationen på Tredje Långgatan.
Fordonet var i tjänst 1916-40. (2015-04-01)
|
|
Denna brandbil,
en 45 hästkrafters Scania-Vabis för 12 personer,
inregistrerades den 5 januari 1917 och
tilldelades då igenkänningsmärke O363.
Registrerad ägare var då Eldsläckningsverket i
Göteborg. (2020-06-23)
|
|
Chauffören sitter i en Premier modell 6C Touring som
inregistrerades den 6 maj 1919 och tilldelades igenkänningsmärke O369. Bilen
ägdes då av mäklare Nils Thenberg i Göteborg. Ett halvår senare, den 6 december,
blir grosshandlare Nils Norling i Göteborg ny ägare.
(2024-08-18)
|
Fotot är taget i Göteborg på valborgsmässoaftonen 1915 och
visar Chalmeristernas kortege. Lastbilen med registreringsnummer O410 är en
Scania-Vabis, möjligen typ DLa, som vid fotograferingstillfället var tämligen
ny.
|
Fotot som är taget i Göteborg visar ett
orkestersällskap som låter sig transporteras av en Scania-Vabis. Fordonet som
har igenkänningsmärke O487 är troligtvis en brandbil och då en så kallad
manskapsvagn.
(2015-06-03)
|
|
Uppställning för fotografering vid stegbilen, en
Scania-Vabis från cirka 1915 med igenkänningsmärke O493.
(2019-08-02)
|
Tidningen Julstämnings turistfärd för
pristagare och agenter 1912. Här färjas bilarna över någon sjö eller vattendrag
den 3 juni 1912. Bilarna är antagligen Daimler, registreringsnummer A1635, Mors,
registreringsnummer A1501, Mors, registreringsnummer A1621 och Opel,
registreringsnummer O194.
TT-Ford lastbil 1919-1920 med troligt svensktillverkad hytt
och flak. Registreringsskylten med O520 indikerar att bilen är fotograferad i
Göteborg 1923 eller tidigare.
|
Mannen och kvinnan sitter på en en Indian Power Plus från
cirka 1919 som har igenkänningsmärke O534.
(2016-06-07)
|
|
Männen färdas med en Harley-Davidson med sidovagn som
inregistrerades den 3 juni 1921 och tilldelades igenkänningsmärke O723.
Registrerad ägare var då veterinär Sixten Dahlstedt, Gravenäs. (2024-05-10)
|
|
DDenna Citroen typ A Coupe
från cirka 1920 erhöll igenkänningsmärke O984
den 26 maj 1924. Då ägdes bilen av Fabrikschef
Aug. Sandberg i Göteborg. Den 25 februari 1925
blir Kontorist Douglas Elander ny ägare, även
han bor i Göteborg.
(2021-06-07)
|
|
Personerna står vid Hupmobile modell 32 Touring som
erhöll igenkänningsmärke O1283 den 14 januari 1924. Den då omkring tio år gamla
bilen ägdes då av handlande W.G. Björck i Partille. (2024-10-20)
|
|
De tre männen står
vid en 4-dörrars täckt Ford modell A
från 1928-29 med registreringsnummer
O1338. (2014-07-21)
|
Ingenjör Ivar Berg, Göteborg, blev medlem i KAK 1921 och i matriklar från den
klubben står Ivar som ägare till Reo med med registreringsnummer O1345. Notera
vagnmärket från KAK som är monterat framför vindrutan. Mellan 1920-26
tillverkade Reo modellen T-6 med 6-cylindrig motor som utvecklade 50
hästkrafter, hjulbasen var 120 tum. Den här bilen verkar ha en del
extrautrustning, till exempel belysningen. Tallrikshjul tycks ha varit vanligast
på T-6, men den här bilen har stålekerhjul.
Postverket köpte tidigt flera Ford modell TT. Denna postbil
gick i Göteborg där den fick registreringsnummer O1411 den 17 juni 1920. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/86.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-02-27)
|
Oidentifierad maj 2013 E.
Det här fotot ska vara taget vid Majorna i Göteborg. På
motorhuvens sida kan man läsa "Aktiebolaget Potatis", så det är inte
svårt att lista ut vad som finns i säckarna.
Däremot kan det vara svårare att lista ut
lastbilens fabrikat, men det är känt att det är
en 35 hästkrafters modell och avsedd 2,5-tons
last och 3 personer. Lastbilen inregistrerades
den 22 juli 1920 och tilldelades då
igenkänningsmärke O1487. Vid
registreringstillfället ägdes lastbilen av
Maskinaffär Gust. Hilling i Göteborg. Den 2
december 1922 registreras lastbilen på handlare
J.E. Johansson i Göteborg. Gissningsvis togs
fotot under den tid denne Johansson ägde
lastbilen. Leif Holmberg har hjälpt till med
information. (2014-04-25)
|
|
Spårvägsarbete i Göteborg. Lastbilen med skåppåbyggnad är en Chevrolet
från cirka 1927-28 med registreringsnummer O2428. (2013-12-17)
|
|
Fotot är taget vid Kvibergs Bilstation. Båda bilarna är Overland modell 4,
alternativt modell 91,
från cirka 1922-23. Bilen med registreringsnummer O2616 inregistrerades den
30 september 1922 och som ägare stod då köpman
Alrik Hedlund, Göteborg. Den andra bilen som har
registreringsnummer O3811 inregistrerades drygt
ett år senare, den 31 oktober 1923. Bilen ägdes
då av A.V. Fredriksson, Göteborg. Leif Holmberg
har hjälpt till med uppgifter. (2013-03-07)
|
Lindblads Motoraktiebolag importerade denna Bugatti typ 46 med
chassinummer 46540, tillverkad 1931. Den såldes till Prins Gustaf Adolf och fick
registreringsnummer A26 den 12 februari 1932. Den mörkblå bilen med 4-5 sitsigt cabriolet-karosseri från tyska Neuss användes på bröllopsresan med
Prinsessan Sibylla från Tyskland. Den 19 februari 1934 registrerades bilen på
Gjestvangs, men nyttjanderätt för Karl Hurtig. Täby. Bilen hade då
registreringsnummer B6493. Den 20 mars 1935 registrerades bilen på Motorfirma
Uno Ranch, Göteborg. Den fick då registreringsnummer O2679. Tyvärr krockades
bilen 1940 och skrotades sedan. Åtminstone vissa delar togs tillvara, motorn
hamnade i en typ 50 i England. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/67 och
5-6/84. (2012-12-27)
Bilden visar Prins Gustaf Adolfs Bugatti typ 46 med
chassinummer 46540, tillverkad 1931, i samband med ett verkstadsbesök. Bilen
hade då registreringsnummer A26. Senare fick bilen nummer B6493 och slutligen
O2679. Bilden har publicerats i Autohistorica 5-6/84. (2012-12-27)
|
Vykort som visar fordon, människor och bebyggelse vid torget
Gravarne. Bussen som möjligen har registreringsnummer O2761 är en Scania-Vabis
från omkring 1930, den tillhörde troligen SJ. Den täckta 4-dörrars bilen till
höger är oidentifierad. (2013-12-25)
|
|
Studebaker Touring, förmodligen en Big Six modell
EK 7-sits Touring från 1922, som deltager i någon form av tävling. Bilens
registrerades den 19 februari 1923 och tilldelades då igenkänningsmärke O2872.
Vid registreringstillfället ägdes bilen av bilförsäljaren Anders Skog i
Göteborg. Notera att bilens däck har
vita sidor på båda sidorna och att man demonterat vindrutan.
Leif Holmberg har hjälpt till med information. (2014-01-03)
|
|
Den 13 mars 1923
inregistrerades fyra stycken Saurer bussar som
ägdes av Göteborgs Spårvägar. Bussen på bilden,
som enligt skyltana trafikerade sträckan
Lundby-Hultmans Holme, erhöll igenkänningsmärke
O2923.
(2021-11-24)
|
|
Fotot som är taget vid Gustav Adolfs torg i Göteborg visar fyra Saurer
bussar som enligt skyltarna på taken trafikerade sträckan Lundby-Hultmans Holme.
Bussarna hade igenkänningsmärkena O2922, O2923, O2924 och O2925.
(2015-06-07)
|
|
Det här fotot är taget vid en järnvägsstation i
Göteborg. Bussen är en Saurer med
registreringsnummer O2925. Bilen med
registreringsnummer O5950 är en Renault som
användes som taxi. (2020-05-14)
|
|
De sex personerna har fotograferats vid
en Ford modell T med skåppåbyggnad. Skyltens utförande, med
igenkänningsmärke O3471, indikerar att fotot togs 1924 eller senare.
(2014-10-23)
|
|
Det här fotot är taget i samband med en tävling.
Bilen med registreringsnummer O3624 är en Fiat
501 Torpedo från cirka 1925. Den efterföljande
bilen som har interimsskylt är en Oakland Sedan
från 1926.
(2020-08-04)
|
|
Det här fotot som troligen är taget vid Järntorget i Göteborg
kommer från Hans Tholén som även hjälpt till med information. Mannen är Hans
mormors bror Knut Valdemar Larsson (1890-1929) som körde taxi för Göteborgs
Hyrverks AB. Bilen är en Studebaker Light Six Touring som inregistrerades den 5
maj och tilldelades igenkänningsmärke O3154. Det var en av tre Studebakers som
inregistrerades på Göteborgs Hyrverks AB denna dag. (2022-03-10)
|
|
Det här fotot som troligen är taget vid Järntorget i Göteborg
kommer från Hans Tholén som även hjälpt till med information. Mannen är Hans
mormors bror Knut Valdemar Larsson (1890-1929) som körde taxi för Göteborgs
Hyrverks AB. Bilen är en Studebaker Light Six Touring som inregistrerades den 5
maj och tilldelades igenkänningsmärke O3154. Det var en av tre Studebakers som
inregistrerades på Göteborgs Hyrverks AB denna dag. (2022-03-16)
|
|
Männen står vid en Dodge lastbil från cirka 1930 med registreringsnummer
O3631. (2018-07-20)
|
|
En International buss med igenkänningsmärke O4046 har vält,
troligen i närheten av Göteborg.
(2015-06-11)
|
|
Personerna färdas i en Chrysler Touring från cirka 1926 med
registreringsnummer O5115. Notera
kylaravskärmningen.
(2020-02-25)
|
|
Personerna färdas i en Chrysler Touring från cirka 1926 med
registreringsnummer O5115. Notera
kylaravskärmningen.
(2020-02-26)
|
|
Personerna har fotograferats vid en Chrysler Touring från cirka 1926 med
registreringsnummer O5115.
(2020-02-27)
|
Uno Ranch står vid sin Bugatti typ 40 med registreringsnummer
O5525 som han hade hämtat ut på Bugatti-fabriken den 20 maj 1931. Fotot är är
också taget utanför fabriken i Molsheim i april 1933. Bilen fick senare
registreringsnummer B12931. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 3/87.
(2013-03-20)
Det här fotot togs av en fotohandlare i Skutskär sommaren
1947. Bilen är en Bugatti typ 40 från 1931 som då hade registreringsnummer
B12931. Bilen hade tidigare haft registreringsnummer O5525. Personen till vänster är Lennart Bergström och till höger ses bilens
ägare Rolf Lundblom. När fotot togs var männen ute på en semesterresa. Rolf hade
köpt bilen året innan av Gunnar Humlin, Bromma. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/87. (2013-03-20)
Ytterligare en bild som visar Rolf Lundboms Bugatti typ 40
från 1931 med registreringsnummer B12931. Bilen hade tidigare haft
registreringsnummer O5525. Fotot togs i Dalarna 1947 under
semesterresa. Här ser man när Rolf har öppnat motorhuven för att kontrollera
oljenivån. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/87. (2013-03-20)
Rolf Lundboms och Lennart Bergströms semesterresa 1947
slutade sorgligt, i alla fall för Rolfs bil, Bugatti typ 40 från 1931 med
registreringsnummer B12931. Bilen hade tidigare haft registreringsnummer O5525. Fotot visar vad som fanns kvar av bilen efter
eldsvåda. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/87. (2013-03-20)
|
Uno Ranch sitter i sin E.H.P. från cirka 1926. Bilen som hade
registreringsnummer O6110 köptes av Uno 1929. Bilden har publicerats i
Autohistorica 2/88. (2013-09-12).
|
|
Uno Ranch står här vid sin nyinköpta E.H.P. sommaren 1929. Bilen som har
registreringsnummer O6110 behöll Uno till 1931 då han övergick till
Bugatti. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/88. (2013-09-12).
|
Den här Volvo ÖV4:an med registreringsnummer O6437 kom på elfte plats i KAK:s
Vintertävling 1929. Förare var då Georg Holmqvist. Bilen var försedd med en
6-cylindrig provmotor.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1-2/77.
På det 6-cylindriga chassiet byggdes bara två öppna bilar. De stod färdiga i
slutet av november 1929 och kördes i KAK:s Vintertävling 1930 av Lennart
Svensson och löjtnant Holmqvist. Bilarna kom i mål och hamnade på femte
respektive tolfte plats. Bilen på bilden har samma registreringsnummer, O6437,
som en tidigare ÖV4 med 6-cylindrig motor.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1-2/77.
Volvo PV4 av den första typen som har registreringsnummer O6785.
|
Lastbilen med drickabackar och
registreringsnummer O6865 är en Volvo ur
LV60-serien från cirka 1930. (2015-05-15)
|
Fotot är taget i samband med någon biltävling. Främst ses Storckenfeldt
i en
4-cylindrig Amilcar från cirka 1927 med registreringsnummer O7132, men är det
någon som kan avgöra om det är en CGS, CGS-3 eller CGSs? Racerbilen som följer
bakom ägdes av Erik Fredlund och var baserad på en Chandler från cirka 1928.
Bilen kommer från Tore H. Bratlie (2013-03-06)
Chevrolet lastbil från cirka 1927-28 med registreringsnummer O7551 som enligt
text på bilden tillhörde Göteborgs Fröhandel. (2013-01-02)
|
Ford modell TT lastbil från cirka 1920 som ser
ut ha registreringsnummer O8910.
(2013-05-28)
|
|
4-Dörras täckt Chevrolet från 1929 eller
1930 som har fått ett av de första
femsiffriga O-numren, O10012.
|
Volvo PV651 med registreringsnummer O10164. Bilen i bakgrunden är den provvagn
som fotografen Sven Sjöstedt länge brukade.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1-2/77.
International buss med
registreringsnummer O10505 som tillhörde
Mölnlycke Omnibus AB. (2012-11-17)
|
|