Fotot visar den fyrcylindriga Adler 25/60 hk som kördes av
Eskil Fogelqvist i KAK:s vintertävling 1914. Denna 6,5-liters bil var då
Adlerfabrikens största modell. Lägg märke till ryska däcken av fabrikatet
Prowodnik. Alla bilens däck var förbrukade före målgången i Göteborg, de sista
milen kördes bilen direkt på fäljarna. Till övriga problem under tävlingen hörde
upprepade förgasarrengöringar och justeringar samt ett sönderslaget vevhus. Lägg
även märke mascotten, en leksaksapa, på kylaren. Bilden var omslagsbild på
Autohistorica 2/82.
|
Stockholms Hofslageri AB byggde 1914 detta påkostade 7-sjusitiga
karosseri till en något begagnad 60 hästkrafters Adler. Bilen hade
tidigare samma år körts av Eskil Fogelqvist i KAK:s Vintertävling, då
med det ursprungliga karosseriet. Bilden har publicerats i Autohistorica
1/88. (2013-09-12).
|
På resa till Idre, eller åtminstone
till ”fjällen”, med stor Adler Doppelphaeton från cirka 1914. Bilen ägdes vid
fotograferingstillfället av Per Clarholm vilken sitter till vänster om
chauffören. Herr Clarholm var överläkare vid Karlstad lasarett. Per Clarholm var
kusin till Andreas Uddlings (som lånat ut bilden) fars mormor vilken möjligen är
en av damerna bak i ekipaget. Notera den rejäla packningen på fotsteget.
Adlerbilen är sannolikt samma bil som finns på bild i boken "Svenska
Karosserimakare". Där beskrivs bilen som en 60 hk Adler som fått sjusitsigt
karosseri byggt av Stockholms Hofs
lageri AB 1914. Notera de dubbla vindrutorna
med böjda sidor och rundade hörn.
|
Männen skymmer en stor del av den
S-registrerade bilen, men det går att se att detta är en Adler från cirka 1912.
(2024-06-04)
|
Adler Doppelphaeton från cirka 1913 som taxi, förmodligen i
Stockholm.
|
Mannen sitter i en Adler
Doppelphaeton från cirka 1913.
(2021-12-03)
|
|
Mannen sitter i en Adler Doppelphaeton från
cirka 1913. (2022-01-30)
|
|
Trots bildens dåliga kvalitet går
det att identifiera de två bilarnas fabrikat. Bilen till vänster är en Cadillac
modell 30 från 1912. Bilens igenkänningsmärke ser ut att vara A1711, vilket togs
ut den 3 juli 1912. Droskägare J.A. Johansson i Lindesberg vår då bilens ägare.
Bilen till höger är en Adler. Den registrerades den 19 mars 1914 och tilldelades
då igenkänningsmärke A2655. Registrerad ägare var då Svenska Automobilkompaniet.
Denna firma sålde fabrikatet Adler i Stockholm.
(2016-07-04)
|
Adler Doppelphaeton från cirka 1914 som taxi, möjligen i
Kalmar.
Adler 22 PS Doppelphaeton från cirka 1914. Bilen var nog ny
när den bilden togs för reservdäck och registreringsskylt saknas. Men framdäcken
ser slitna ut. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 4/78.
|
Bilden visar fem
taxibilar vid Bilstationen vid Stortorget i
Helsingborg. I det här fallet råder det ingen
tvekan när det gäller de olika fabrikaten, det
står ju angivet att det är Scania-Vabis, Hudson,
Overland, Adler och Apollo.
Scania-Vabisen är en
typ I Phaeton som tilldelades igenkänningsmärke
M408 den 5 maj 1916. Registrerad ägare var då
kapten Per Henrik Hedenblad, Helsingborg. Några
veckor tidigare, den 17 april 1916, tilldelades
igenkänningsmärke M301 en Hudson modell 40
Touring som ägdes av handlande Nils Anton Herman
Möller, Helsingborg. Bilen i mitten, Overland,
är troligen tillverkad 1914. 2015-12-12)
|
|
Vykort som visar Storgatan i
Klippan. Bilen som kommer körande är en Adler
från cirka 1920 som har igenkänningsmärke L3804.
Omkring 1930 ägdes denna bil av Fabrikör N.A.
Wallen i Åstorp.
Mats Carlsson har hjälpt till med
information. (2022-03-09)
|
|
Fotot som nog är
taget i mitten av 1930-talet visar
låssmeden Erik Nygren, född 1908, i sin
bil. Det är en Adler från cirka 1920 som
Erik var mycket förtjust i. Platsen är
vid familjens hus på Trollebergsvägen i
Lund. Fotot och information kommer från
Eriks son
Lars-Erik Nygren. (2015-08-29)
|
|
Personerna färdas i en Adler Tourenwagen från
cirka 1920. (2020-04-23)
|
|
Personerna sitter i en Adler Tourenwagen från cirka 1920.
Fotot kommer från Sven Odenholt och det var hans farfar som ägde bilen i början
av 1920-talet. (2024-09-24)
|
Harald Witte körde denna tyskregistrerade Adler Roadster i
KAK:s Vintertävling 1929. Det rör sig förmodligen om modell Standard 6. Bilden
har varit publicerad i Autohistorica 1/84.