Fotot lär föreställa Anna Sjörén och Frithiof Karlström i eller på en av de till
Sverige först importerade Orient Buckboards från
Waltham Manufacturing Company.
Fotot är taget tidigt 1904 framför Allmänna Velocipedförsäljnings Aktiebolagets
affärslokaler på Borgmästaregatan i Landskrona. Denna firma kom att sälja dessa
bilar under namnet Allvelo och flera av dessa finns bevarade i Sverige.
Sveriges första hastighetstävling för bilar kördes på Mälarens is i februari
1905. Fem bilar kom till start, fyra av dessa ses på bilden. Bilen i förgrunden
är en Cadillac modell B Tonneau 1904, men har i böcker angetts vara både Scania
och Norden. Bilen bredvid som är nästan helt skymd är en All-Velo Orient
Buckboard som kördes av ingenjör Carl Skånberg. Bilen längst till höger är en
Star som kördes av direktör Erik Salmson. Långt bort i bild ses också den
Cadillac modell A Tonneau 1903-1904 som rattades av ingenjör H.A. Bertheau.
Tävlingens femte bil var en Scania körd av ingenjör Viktor Wallenberg.
|
Sveriges första hastighetstävling för bilar kördes på Mälarens is i februari
1905. Fem bilar kom till start och samtliga har kommit med på detta foto. Från
vänster är det
All-Velo Orient
Buckboard som kördes av ingenjör Carl Skånberg, Star som kördes av direktör Erik Salmson,
Cadillac modell A Tonneau 1903-1904 som rattades av ingenjör H.A. Bertheau,
Scania körd av ingenjör Viktor Wallenberg samt en Cadillac modell B
Tonneau som kördes av Richard Björkman.
(2015-03-07)
|
Allvelo från cirka 1906 med registreringsnummer M16.
Allvelo var en liten enkel bil från Waltham Manufacturing Company i
Massachusetts, USA, och som slutmonterades och såldes i Sverige av Allmänna
Velocipedförsäljnings Aktiebolaget i Landskrona - Allvelo. Notera det
provisoriskt lagade framdäcket!
|
Apotekare Axel Hjelm i Växjö var en av de första som
hade en bil i Kronobergs län. Fotot visar när han sitter i sin Allvelo.
Bilen fick han inregistrerad den 11 februari 1907 och igenkänningsmärket
blev G2. När han sålde bilen till Kalmartrakten 1909 registrerad den om
och fick igenkänningsmärke H14. Bilen har överlevt och den dåvarande ägaren Melcher Ekströmer körde bilen i ett antal rallyn under 1970-talet.
Numera finns bilen på Ivars Bilmuseum i Hoting. (2022-08-19)
|
|
Kvinnan sitter i en Allvelo som var den andra registrerade bilen i
Kronobergs län. Den 11 februari 1907 inregistrerade apotekare Axel Hjelm
bilen som tilldelades igenkänningsmärke G2. Hjelm som bodde i Växjö ägde
bilen till 1909 då den såldes till Kalmartrakten, där fick den
igenkänningsmärke H14. Bilen har överlevt och renoverades för över 40 år
sedan. Den dåvarande ägaren Melcher Ekströmer körde bilen i ett antal
rallyn under 1970-talet. Numera finns bilen på Ivars Bilmuseum i Hoting.
Fotot har skickats in av
Ariejan Bos.
(2014-03-04)
|