Austro-Daimler



Bilden är tagen hos en bilfirma i Helsingborg efter första världskriget. Utbudet ser att vara varierat med både europeiska och amerikanska bilar samt motorcyklar. Det körklara chassiet i förgrunden är en Austro-Daimler typ Prinz Heinrich Standard Sport. Bilden har publicerats i Autohistorica 1/80.

 


Austro-Daimler från cirka 1914 som fotograferats på Brunkebergstorg i Stockholm. Vid fotograferingstillfället var bilen förmodligen alldeles ny, reservhjulet ser inte ut att ha kommit på plats. Den extrema karossen kan vara byggd i Sverige, vissa detaljer känns igen från andra karosser från Gustaf Nordbergs Vagnfabrik AB. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/80.

Ytterligare en bild som visar Austro-Daimlern från cirka 1914 på Brunkebergstorg i Stockholm. Notera kylarprydnaden och de låga vindrutorna. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/80.

 

Stockholms Hofslageri AB byggde karosseriet till denna Austro-Daimler. Detta öppna karosseriet har tyska linjer, men man har behållit kylarens originalutformning. Bilden har publicerats i Autohistorica 1/88. (2013-09-12).


 

Kronprins Gustaf Adolf blir skjutsad på Stora Gatan i Västerås 1929. I bakgrunden bakom folkmassan ses Wennbergs bok-handel. Bilen är Austro-Daimler AD 6-17 17/60 PS Tourenwagen från cirka 1923.

 

 

 

Austro-Daimler ADM från mitten av 1920-talet. Bilens öppna karosseri var byggt av ÖFAG. Under ett antal år under 1930-talet ägdes bilen av Bertil Lindblad, det är han den vita skinnhuvan. Under den tid Bertil ägde bilen användes den för långa resor. Bilden som här är beskuren har varit publicerad i Autohistorica 1/80.

 

Austro-Daimler ADM från mitten av 1920-talet på ett foto från 1934 då bilen ägdes av Jan Erik Garland, mer känd som Rit-Ola. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/80.

 

Ytterligare en bild från 1934 som visar den Austro-Daimler ADM från mitten av 1920-talet som då ägdes av Jan Erik Garland, mer känd som Rit-Ola. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/80.

 

                                     © 2013 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se