|
Apotekaren Jon H:son Hedin köpte denna Benz Victoria
1900 för 5000 kronor. Den provades först
i Stockholm innan den transporterades
norrut på tåg. Där blev den Norrlands
första bil. Men bilen blev ingen succé,
vägarna hade inte den kvalitet som
krävdes. Redan under första resan från
Hällnäs Station till Lycksele blev det
problem, bilen sjönk ner och fastnade.
1928 skänktes bilen till Västerbottens
läns hembygdsförening av apotekarens
hustru, Ingeborg. På fotot är det hon
som sitter till vänster i bilen.
(2013-01-27)
|
|
Det här fotot är taget i
samband med Sveriges andra internationella bil
och båtutställning som ägde rum i Stockholm
några veckor i april-maj 1905. Bilen är en Benz
Doppelphaeton som ställdes ut av E.C. Gjestvangs
Handels- och Fabriksaktiebolag. En tid efter
utställningen köptes bilen dåvarande Hertigen av
Skåne, senare Konung Gustaf VI Adolf.
(2023-05-15)
|
På bilutställningen vid Kaptensudden på Djurgården 30 april till 15 maj 1907
visade Gjestvagns bilfirma upp tre 40 hästkrafters Benz-bilar som hade dubbla
karosserier, öppna för sommarbruk och täckta för vinterbruk. Köpare av dessa tre
bilar var kronprins Gustaf och prinsarna Carl och Eugen. Bilden visar med stor
sannolikhet två av dessa Benz-bilar på 1907 års utställning, den vänstra täckta
bilen kan vara den som var avsedd för prins Eugen.
|
Vykort som visar Kronprins
Gustafs Benz på genomresa i Vrigstad den 3 juli 1907. Det är sannolikt
den bil som inregistrerades den 15 maj 1907 och då tilldelades
igenkänningsmärke A1. (2013-08-20).
|
|
Vykort som visar Kronprins Gustafs besök vid Malfors, vilket troligen
ägde rum 1907. Det ser ut som att Kronprinsen sitter i den hästdragna vagnen,
medans hans bil, en Benz, står till vänster.
(2017-02-08)
|
Gustaf V och kejsar Wilhelm låter sig transporteras i en av de stora Benz-bilar
som kungen ägde under årens lopp. Det här är en 40 hästkrafters modell till
vilken det även fanns en täckt limousinekarosseri för vinterbruk.
Den här bilden som är tagen i samband med "Kriget i Bohuslän" 1907 visar
förmodligen samma Benz-bil, även om vissa detaljer skiljer. Gustaf blev kung i
slutet av 1907 sedan hans far Oscar II avlidit den 8 december. Lägg märke till
skydden för lyktorna och framskärmarnas utformning.
Benz med registreringsnummer A4 har fotograferats framför hovstallet.
Bilden har publicerats i Autohistorica 2/80.
|
Foto som visar en av Hovstallets Benz-bilar i
samband med att Drottningen besökte Böda på Öland.
(2013-10-14)
|
Kung Gustav V står bredvid en Benz, fotot kan vara taget i Småland. Bilden har
publicerats i Autohistorica 2/80.
Kung Gustav V med Benz anländer till Falköpingsutställningen 1910.
Ett kort som visar kung Gustav V i sin Benz i samband med ett besök i Skövde
20-21 juni 1910.
|
Ett kort som visar kung Gustav V vid sin Benz i samband med ett besök i
Axvall 1910.
(2019-09-30)
|
|
Ett kort som visar kung Gustav V i sin Benz i samband med ett besök i Skövde
20-21 juni 1910.
(2015-07-22)
|
|
Ett kort som visar kung Gustav V i sin Benz vid Årnäs bruk i samband med
Västgötaresan 1910.
(2014-06-24)
|
|
Ett kort som visar kung Gustav V:s Benz i samband med ett besök i
Axvall 1910.
(2021-01-05)
|
|
Fotot visar en Benz som användes av Kung Gustav V. (2024-08-14)
|
|
Fotot visar kung Gustav V i sin Benz vid
Rådhuset i Lidköping. Årtalet ska enligt
uppgift vara 1911. (2012-11-14)
|
Ytterligare en bild som visar kung
Gustav V i Lidköping. Här har han klivit
ur sin Benz. (2012-11-14)
|
|
|
Ytterligare en bild som är tagen i
samband med kung Gustav V:s besök i
Lidköping. Här har han klivit ur sin
Benz. (2015-03-20)
|
Chaufför Östberg sitter i en av Hovstallet Benz-bilar, fotot är taget senast i
början av 1909.
Bilden har publicerats i Autohistorica 2/80.
|
Chaufför Friedsam och herr Engman i en av Hovstallets Benz-bilar.
(2015-01-01)
|
Ytterligare ett foto som visar Chaufför Friedsam och herr Engman i en av
Hovstallets Benz-bilar. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/80.
|
En av Hovstallets
Benz-bilar har fotograferats i Stockholm. (2013-01-04)
|
Den här bilden var omslagsbild på Autohistorica 2/68. Bilen är en Benz från
cirka 1909 som ägdes av godsägare Klingspor på Näsby. Bilden är tagen 1911 på
Helgeslätt i Östergötland.
|
Prins Wilhelm och hustrun Maria sitter i en Benz 45 PS Doppelphaeton som hade
igenkänningsmärke A15. Prinsen deltog i flera biltävlingar kring 1910, bland
annat med denna Benz.
(2014-03-27)
|
När Svenska Motorklubben arrangerade hastighetstävling på isbana på Värtan
utanför Djursholm år 1911, så ställde Prins Wilhelm upp utan tävlan. Han körde
denna Benz 45 PS Doppelphaeton med registreringsnummer A15. Man har lättat bilen
genom att demontera bland annat stänkskärmar och strålkastare. Detta var
antagligen en bidragande orsak till att man satte inofficiellt hastighetsrekord
med 105 km/tim. Bilden har publicerats i Autohistorica 3/84.
|
Det här fotot är taget i
samband med Kungliga Automobilklubben
Vintertävling 1913 och visar startnummer 32,
Prins Wilhelms Benz 45 PS Doppelphaeton med
igenkänningsmärke A15.
(2021-06-15)
|
|
Det är fotot är taget i
samband med Kungliga Automobilklubben
Vintertävling 1913 och visar startnummer 32,
Prins Wilhelms Benz 45 PS Doppelphaeton med
igenkänningsmärke A15.
(2021-06-01)
|
|
Fotot visar en del av Gjestvangs Handels & Fabriksaktiebolag utställning
cirka 1913. Bilen i mitten är en Vivinus som inregistrerades den 19 juli 1912
och då tilldelades igenkänningsmärke A1747. De
övriga bilarna är Benz.
Leif Holmberg har
hjälpt till med information. Bilden har publicerats i Autohistorica 4/78.
(2014-01-05)
|
Benz Doppelphaeton från cirka 1912.
|
Mannen och barnen sitter i en
E-registerad Benz Doppelphaeton från
cirka 1912. Bilen som följer bakom är en
Studebaker 1913 som erhöll
igenkänningsmärke E149 vid
registeromläggningen 1916. Registrerad
ägare var då Gårdsägare Eric Alm i
Motala. Bilen som som skyms av Benzen
kan ha en svensktillverkad kaross.
(2020-03-14)
|
Slottherren von Schinkel vid Tidö Slott i sin A-registrerade Benz Doppelphaeton
från cirka 1913. Bilden var omslagsbild på Autohistorica 2/72.
|
Männen sitter i en M-registrerad Benz
Doppelphaeton från cirka 1913. (2023-10-16)
|
|
Det här fotot som kommer från Blomgren Bildarkiv
i Klippan togs av fotograf Axel Blomgren år
1917. Bilen är en Benz, troligen en 16/40 PS,
Doppelphaeton från cirka 1913 som användes av
direktionen vid Klippans läderfabrik. Vid
registeromläggningen 1916, närmare bestämt den
12 februari, erhöll bilen igenkänningsmärke L4.
Registrerad ägare var då disponent Egon Hönig,
Klippan.
Egon som var född i Böhmen
var direktör på Klippans
läderfabrik från starten 1906 till 1923 då han
flyttade tillbaka till Tyskland. Innan hans
avfärd organiserades en auktion där alla
hushållets ägodelar såldes. I auktionskatalogen
beskrivs denna Benz så här under objektnummer
687: "En 6-7 personers Benz, begagnad,
nyrenoverad, i prima skick, 16-40 tyska
hkr., torpedokarosseri, elektr. ljus och
själfstart, nylackerad i mörkblå färg, aftagbara
fälgar med 3 reservfälgar, 6 ytter och
inneslangar, snökedjor, verktyg, reservdelar
o.s.v.". Vid auktionen såldes även två andra
Benz-bilar. Dessa ska ha varit tillverkade 1923
och utrustade med motorer med 10/30 hkr,
spetskylare och Benz originalkarosseri med
inbyggd sufflett.
(2020-10-06)
|
Benz 16/40 PS Landaulette 1913 med bilens chufför vid ratten. Bilen förefaller
att vara tämligen ny vid fototillfället. Bilden har varit publicerad i
Autohistorica 1/74.
Den här bilden visar samma Benz 16/40 PS Landaulette 1913 som på föregående
bilden. Bilderna är med stor sannolikhet tagna vid samma tillfälle. Men vid
ratten sitter här Tage Jansson som fyllde 18 år just 1913. Notera att bakre
delen av karossen har öppnats upp.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/74.
Kung Gustaf V på besök i Karlskrona 1914. Bilen är troligen en av de två 55
hästkrafter Benz-bilar som han förfogade även vid den tidpunkten. Notera de
täckta lyktorna, de extra stänkskydden på framskärmarnas insidor. Lägg också
märke till KAK-märket högst upp på kylaren.
John F Karlsson i sin Benz Limousine från cirka 1914.
John drev tillsammans med Bror Kvist "omnibus- och drosktrafik" i Öregrund och
Östhammar-Harg från år 1921. Fotot är nog taget ungefär vid den tiden. Information har lämnats av
Johns son Pär-Ola Malm. (2012-11-01)
|
Fotot som troligtvis är taget i Skåne visar flera brandbilar med besättningar.
Stegbilarna är Scania-Vabis och troligtvis av typ DLa/sp från cirka 1915.
Manskapsbilen är en Benz Phaeton från cirka 1920.
(2017-07-21)
|
|
Det här fotot togs när Kung Gustaf V besökte
Luleå år 1921 i samband med stadens 300-års
jubileum. På bilden ses två av Hovstallets
Benz-bilar
(2013-10-06)
|
Kung Gustaf V stående i en öppen Benz Doppelphaeton. Den täckta bilen
bredvid är också en Benz.
|
Kung Gustaf V i en Benz Doppelphaeton från tiden kring första världskriget.
(2019-08-12)
|
|
Det här fotot som är taget vid gamla
stenvalvsbron i Jörlanda i Bohuslän visar
Kung Gustaf V i en Benz Doppelphaeton från tiden kring första världskriget.
Fotot kommer från Anders Olsson.
(2020-09-22)
|
|
Det här fotot visar
en Benz Doppelphaeton
från tiden kring första världskriget som
användes av Kung Gustaf V.
(2022-07-13)
|
Kung Gustaf V i en Benz Doppelphaeton från tiden kring första världskriget.
Foto som visar en imponerande bilsamling på Fyris torg i Uppsala.
Tidpunkten ser att vara i mitten av 1920-talet och
eftersom
man ser Uppsala Domkyrka i bakgrunden så kan det vara så att något
evenemang äger rum där. I raden närmast kameran står en Benz, det bör
vara en 70-hästkrafters modell från 1910-talets senare del. Gissningsvis
är det Kung Gustav V som är besök, det fanns ju flera Benz i hovstallet
vid den här tiden. Snett bakom Benzen står en Crossley och möjligen
tillhör även den hovstallet? I närmaste raden går det även att
identifiera Fiat 501. Kanske finns det någon som kan identifiera fler
bilar? Bilden kommer från Stig Larsson. (2013-05-07)
En stor Benz Tourenwagen från cirka 1920. Mycket tyder på att
det är den sexcylindriga modellen E6 27/70 PS som tillverkades mellan 1918-1923.
Bilmärket har fastställts via flera inlägg på Antique Automobile Club of
Americas forum. Leif Holmberg har hjälpt till med förmedling.
Kung Gustaf V på besök i Luleå 1921. Bilen är
täckt Benz från tiden närmast efter
första världskriget. Notera stålekerhjulen och de utanpåliggande avgasrören.
Kungligt besök i Ängelholm 1923. Den första bilen är en Benz. Lägg märke till
att bilen har krona framtill på kylaren och ingen registreringsskylt.
|
1923 besökte kung
Gustaf V Ängelholm och detta kort visar
när han står utanför Hotell Thor. Bilen
är en Benz, ett märke som var väl
representerat i Hovstallet under 1910-
och 20-talen. (2015-09-29)
|
|
Texten på kortet förklarar att det är
kungabesök i Ängelholm. Bilen i
förgrunden, som är på väg ur bilden, är
kungens öppna Benz. De övriga bilarna är
inte lätta att identifiera.
(2013-04-04)
|