Briscoe
 

Einar Hellsén drev tillsammans med med sin bror John en körskola i Söderhamn på 1910-talet. Här ses några av de bilar som användes. I mitten en Flanders modell 20 Touring från cirka 1911 och till höger en Brush, troligen en modell D Runabout 1910. På kylaren kan man läsa igenkänningsmärke X89, det tilldelades den 29 juni 1911 och då angavs färghandlare C.A. Dahlström, Söderhamn som ägare. När man började om med registreringarna 1916 hamnade X89 på en 20 hästkrafters bil avsedd för 4 personer. Den gamla Brush-bilen fick då tydligen ha kvar märkningen på kylaren. Den ljusa bilen med registreringsnummer X300 är en Briscoe Touring från cirka 1920. Den registrerades den 18 oktober detta år och ägare var då Nils Colling, Hånick. Einar var morfar till Mässing- & Nickelgruppmedlemmen Per Westerberg. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-05-09)

 

Mannen sitter i en Briscoe Touring från cirka 1920. (2023-01-18)  

 

Männen sitter i en Briscoe Touring som inregistrerades den 17 maj 1920 och tilldelades igenkänningsmärke E992. Registrerad ägare var då Sigrid Svensson, Finspång. (2022-09-21)

 

Det här fotot är taget i samband med firande av Barnens Dag i Norrköping 1922. ”Elefantbilen” är en Briscoe Touring som inregistrerades den 31 december 1920 och tilldelades igenkänningsmärke E1528. Registrerad ägare var då Lithografiska AB i Norrköping. (2022-05-31) 

 

Briscoe Touring från cirka 1920 som identifierats av Claes Rocklin.

 

Sex personer har tagit plats i en Briscoe Touring från cirka 1920. Det är nog lite trångt då den karosstyp var avsedd för fem personer. Notera att katten får stå på fotsteget.

 

Personerna sitter i en Briscoe Touring från cirka 1920. (2017-02-21)

 

Bilden som visar F475 är oskarp, men det ser ut som att bilen är en Briscoe Touring från cirka 1920.

 

Männen färdas i en Briscoe Touring från cirkla 1920. (2015-08-04)

 

Mannen står vid en Briscoe Touring från cirka 1921 med igenkänningsmärke F1561. Lägg märke till skylten med "PRATTS BENSIN". (2013-11-18)


                                     © 2023 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se