|
|
Fotot som ska vara taget i Edsbyn omkring 1920
ser ut att visa en Bugatti typ 13, sannolikt en
av de första av detta fabrikat i Sverige.
(2016-04-26)
|
|
Det här troligen den först registrerade Bugattibilen
i Sverige. Den ägdes av Gomer Eriksson, boende på Upplandsgatan i Stockholm,
1914-17 och inregistrerades den 4 mars 1915 och tilldelades igenkänningsmärke
A3269. Vid registeromläggningen 1916 fick bilen ett lägre nummer, A2312. År 1917
blev hyrkusk Ture Larsson, Grev Turegatan i Stockholm, ny ägare. Han lär redan
samma år sålt bilen vidare till en okänd person. 1924 avfördes bilen ur
registret. Bilden har publicerats i Autohistorica 3/87.
(2013-06-28)
|
|
Denna Bugatti typ 23 Brescia
tillverkades 1914 och och registrerades i Sverige den 14 maj 1917 och då den
tilldelades igenkänningsmärke A2697. Bilens första svenska ägare var kassör
Gustaf Willgott Engström, Stockholm. Fotot bör vara taget i början av 1930-talet
då bilen ägdes av Erik Olausson. Han köpte bilen 1929 och då hade bilen nummer
A16529. Bilens ursprungliga 4-sitsiga kaross hade då ersatts med en torpedformad
2-sitig
kaross. Bilen som kallades för "Silverpilen" skrotades i slutet av 1930-talet.
(2016-07-21)
|
Erik Åkerlund köpte 1924 denna Bugatti typ 30 med
chassinummer 4102. Den
registrerades den 20 maj och fick nummer B25. Bilen lånades genast ut
till Eskil Fogelqvist, som körde den till Danmark. Där ställde han upp i
de stora hastighetstävlingarna på Fanös sandstrand. Han segrade i
klassen för bilar med 1,5-2 liters cylindervolym. Bilen tävlingskördes
senare av K.J. Nilsson, han nådde fina framgångar i flera isbanelopp.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 4/82.
|
Efter några års ägande lät Erik Åkerlund
demontera karossen på sin Bugatti typ 30
med registreringsnummer B25 eftersom han
planerade att förse chassiet med ett
nytt. Men i stället sålde han bilen till
K.J. Nilsson. Bilden har varit
publicerad i Autohistorica 6/82.
|
Ytterligare en bild som visar Erik
Åkerlunds Bugatti typ 30 med
registreringsnummer B25 när det
ursprungliga karosseriet demonterats.
Bilden har varit publicerad i
Autohistorica 6/82.
|
|
Det här fotot är från 1927 och visar Eskil Fogelqvist sittande i sin
Bugatti typ 23 Brescia från 1924. Bilen registrerades i Sverige den 31
juli 1926 och fick då registreringsnummer A370. Det är möjligt att bilen
tidigare haft utländsk ägare. Samma år som fotot togs såldes bilen via
Philipsons. Några år in på 1930-talet började det gå ut för bilen och
1935 skrotades den.
Bilden har publicerats i Autohistorica 1/87. (2013-03-14)
Det här är en Bugatti typ 23 Brescia från 1925 eller 1926 som bevisligen
rullat i Sverige. Den var länge okänd och fanns inte redovisad i
Autohistoricas Bugattinummer från 1967. Cabriolet-karosseriet kan var
byggt av Gaston Grummer. Den här bilen har hjul av RAF-typ, vilket var
ovanligt på Bugatti. Bilden har publicerats i Autohistorica 1/87.
(2013-03-14)
Ytterligare en bild som visar den Bugatti typ 23 Brescia 1925-26 som
länge var okänd. Här ser man delar av den inbjudande interiören.
Bilden har publicerats i Autohistorica 1/87. (2013-03-14)
|
Det här fotot kommer från ett fotoalbum som har tillhört tävlingsföraren
Carl Ivar "Skepparn" Skeppstedt. I albumet finns det noterat att dessa
båda bilar är Rally och Bugatti. Rally-bilen ser ut att ha
registreringsnummer T842, men noteringen om ägaren är svårläst, han var
emellertid hemmahörande i Örebro. Bugatti-bilen som är en typ 35C
ägdes vid fototillfället av John Erik Isberg. Bilen kallades "Blåen",
tidigare hade Isberg även kört en "Gråen", en Bugatti typ 30.
En bit in på 1930-talet såldes 35C-bilen till finnländaren Emil Elo.
John Erik Isberg föddes i Sala 1889 och i början av 1900-talet kom han
till Stockholm. 1906 flyttade Isberg till Norge och han kom senare att
representera bilmärket Volvo i Oslo. (2014-05-11)
|
|
1930 kunde deltagarna i Monte
Carlo Rallyt välja att starta från Sundsvall. En
av dessa var Renée Friderich från Frankrike som
körde en Bugatti med startnummer 13. Detta ekipage
gick i mål och slutade på 17:e plats och på 3:e
plats i damklassen. Fotot
kommer från Bo Bymans samling och har skickats
in av Leif Holmberg. (2022-03-12)
|
|
Västeråsfotografen Emil Wijgård tog detta foto sommaren 1935. Det är
Västerås Racer Kompani som ställt upp sina bilar för fotografering. I
den ljusa bilen, en Amilcar 6C Course från 1926-28 med
registreringsnummer U2049, sitter Karl Rolander. Bilen i mitten med
interimsskylten U354 är en Bugatti typ 35C med chassinummer 4928. Vid
ratten sitter Helmer Carlsson (senare Alsed). Bilen längst till höger är
åter en Amilcar 6C Course från 1926-28 och det är Adolf Westerblom
som håller i ratten. (2013-09-11).
|
|
Fotot är taget i samband med en backtävling och visar den
Bugatti typ 35, chassinummer 4928, som köptes begagnad till Västerås Racer
Kompani inför 1935 års säsong. Där kördes den först av Helmer Carlsson (senare
Alsed), men senare även av Karl Rolander.
(2021-10-20)
|
|
Bugatti typ 35C med chassinummer 4928 som deltar i en
backtävling. Men hjälp av bilarna i bakgrunden kan man datera bilden
till några år efter andra Världskriget. Bilen som tillverkades 1926 fick
sin förste ägare, Malcolm Campbell, i början av 1927. 1930 köptes bilen
av Eugen Björnstad som tog med den till Norge. I mitten av 1930-talet
kom bilen till Westerås Racing Company. Ett antal ytterligare ägare
följde innan Lennart Haajanen köpte bilen 1956. Lennart inledde ett
renovering som kom att ta cirka 25 år. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/79.
(2013-08-11).
|
Bilden visar Prins Bertil när han anländer till
Göteborg 1937. Bilen är Bugatti typ 35 från 1926 som ursprungligen ägts
av Ettore Bugattis son Jean. Bilen som har chassinummer 4791 fick 1937 registreringsnummer A1434.
Den kördes i en del tävlingar i Sverige, bland annat i Sveriges Grand
Prix 1947. Bilen köptes av Per Larsson 1966 som sedan lät renoverare
den. På bilden har bilen ekerhjul och den smala kylartypen, varför man
kan tro att det är en typ 37. Numera har bilen den bredare kylartypen
samt de för Bugatti så karaktäristiska lättmetallhjulen. Bilden har
publicerats i Autohistorica 4/78 och 4/82.
|
|
Axel Johnsson i den Bugatti typ 43 Grand Sport
1929 som han köpte i slutet av 1932. I Jämtland
fick bilen det låga numret Z25. Med denna bil
ställde Axel upp i en rad olika tävlingar som
exempelvis backtävlingar och isbanelopp. Av de
mer kända tävlingarna kan nämnas Sveriges Sommar
Grand Prix på Norra Vram 1933 och Sveriges
Vinter Grand Prix på Rämen 1936. 1942 såldes
bilen till Göthe Håkanson som 1950 var med och
grundade Automobilhistoriska Klubben.
Ursprungligen
hade bilen köpts av kronprins Leopold av
Belgien. När bilen kom till Sverige 1931 köptes
den av Nils Looström, som i sin tur sålde den
vidare till Einar Lindberg i början av 1932.
(2021-01-01)
|
Fartfylld bild från Brunnsviken 1930
med kamp mellan Amilcar och Bugatti. Det är Per Näs som kör Amilcaren i täten,
det är en sexcylindrig modell C6 med 1,1-liters cylindervolym. Per Näs som hade
åtskilliga framgångar med bilen hade köpt den av en norrman som hette Mathiesen. Bugattin är en typ 35B som rattades av K.G. Sundstedt. Bilden har varit
publicerad i Autohistorica 2/81.
|
En kvinna verkar undersöka K.G. Sundstedts
Bugatti typ 35B med chassinummer 4922 och registreringsnummer A848. Bilen
importerades till Sverige 1931 och inregistrerades den 22 september samma år.
Det finns uppgifter som säger att det här fotot är taget i Rämen 1932. Det är i
alla fall säkert att K.G. Sundstedt ställde upp i Rämenloppet, eller Sveriges
Vinter Grand Prix detta år. Där hade han startnummer 3, men tvingades bryta
redan på första varvet. Efter flera ägare under 1940-talet kunde Bertil Lindblad
köpa bilen 1951. Bilen är numera normalt utställd på Bil- och Teknikhistoriska
Samlingarna i Köping. (2013-10-16)
|
Uno Ranch och George Sylwander ställde upp i 1932 års Monte
Carlo Rally som hade startplats i Sverige. Man körde en Bugatti typ 38A, med
redan vid Älvkarleby krockade man med en droskbil. Bland annat skadades
framvagnen och ett hjul kärvade. Även ratt, vindruta och en framskärm skadades.
Man kunde ta sig till Stockholm, men där bröt man tävlingen. Senare körde Ranch
och Sylwander Bugatti-bilen till fabriken i Molsheim för reparation. På fotot
sitter Uno Ranch med ratten i den krockade bilen. Bilen har publicerats i
Autohistorica 2/87. (2013-03-20)
Lindblads Motoraktiebolag importerade denna Bugatti typ 46 med
chassinummer 46540, tillverkad 1931. Den såldes till Prins Gustaf Adolf och fick
registreringsnummer A26 den 12 februari 1932. Den mörkblå bilen med 4-5 sitsigt cabriolet-karosseri från tyska Neuss användes på bröllopsresan med
Prinsessan Sibylla från Tyskland. Den 19 februari 1934 registrerades bilen på
Gjestvangs, men nyttjanderätt för Karl Hurtig. Täby. Bilen hade då
registreringsnummer B6493. Den 20 mars 1935 registrerades bilen på Motorfirma
Uno Ranch, Göteborg. Den fick då registreringsnummer O2679. Tyvärr krockades
bilen 1940 och skrotades sedan. Åtminstone vissa delar togs tillvara, motorn
hamnade i en typ 50 i England. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/67 och
5-6/84. (2012-12-27)
Bilden visar Prins Gustaf Adolfs Bugatti typ 46 med
chassinummer 46540, tillverkad 1931, i samband med ett verkstadsbesök. Bilen
hade då registreringsnummer A26. Senare fick bilen nummer B6493 och slutligen
O2679. Bilden har publicerats i Autohistorica 5-6/84. (2012-12-27)
Uno Ranch står vid sin Bugatti typ 40 med registreringsnummer
O5525 som han hade hämtat ut på Bugatti-fabriken den 20 maj 1931. Fotot är är
också taget utanför fabriken i Molsheim i april 1933. Bilen fick senare
registreringsnummer B12931. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 3/87.
(2013-03-20)
Det här fotot togs av en fotohandlare i Skutskär sommaren
1947. Bilen är en Bugatti typ 40 från 1931 som då hade registreringsnummer
B12931. Bilen hade tidigare haft registreringsnummer O5525. Personen till vänster är Lennart Bergström och till höger ses bilens
ägare Rolf Lundblom. När fotot togs var männen ute på en semesterresa. Rolf hade
köpt bilen året innan av Gunnar Humlin, Bromma. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/87. (2013-03-20)
Ytterligare en bild som visar Rolf Lundboms Bugatti typ 40
från 1931 med registreringsnummer B12931. Bilen hade tidigare haft
registreringsnummer O5525. Fotot togs i Dalarna 1947 under
semesterresa. Här ser man när Rolf har öppnat motorhuven för att kontrollera
oljenivån. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/87. (2013-03-20)
Rolf Lundboms och Lennart Bergströms semesterresa 1947
slutade sorgligt, i alla fall för Rolfs bil, Bugatti typ 40 från 1931 med
registreringsnummer B12931. Bilen hade tidigare haft registreringsnummer O5525. Fotot visar vad som fanns kvar av bilen efter
eldsvåda. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/87. (2013-03-20)
|
När
Rune Åkerlund fyllde 21 år
den 28 september 1929 fick han denna Bugatti typ 44 av sin far,
bokförläggaren Erik Åkerlund. Bilen med cabrioletkarosseri från Maurice
Proux i Paris erhöll då registreringsnummer B930, som den 24 november
1931 byttes till A7777. Fotot är taget när bilen var alldeles ny,
platsen är i närheten av KSSS paviljong på Djurgården i Stockholm. Bilen
är bevarad och ingår i
Stiftelsen Bertil Lindblads Bil- och Teknikhistoriska Samlingar i
Köping. Bilden har publicerats i Autohistorica 3/88 (2014-08-20).
|
|
Fotot
är taget i närheten av Bristol i England 1930 och i bilen, en Bugatti
typ 44 med cabrioletkarosseri
från Maurice Proux i Paris, ses
ägaren Rune Åkerlund. Bilen hade inregistrerats 1929
och tilldelats registreringsnummer B930, vilket byttes till A7777 den 24
november 1931 Bilen är bevarad och ingår i
Stiftelsen Bertil Lindblads Bil- och Teknikhistoriska Samlingar i
Köping. Bilden har publicerats i Autohistorica 3/88 (2014-08-20).
|
|
Efter något lät Rune
Åkerlund lackera om sin Bugatti typ 44
med cabrioletkarosseri från Maurice Proux i Paris.
Tidigare hade bilen varit mörk med ljusa lister, men nu blev karossen
ljusblå medan listerna och skärmarna blev mörkblåa.
Bilen hade inregistrerats 1929
och tilldelats registreringsnummer B930, vilket byttes till A7777 den 24
november 1931.
Lägg märke till storken,
från en Hispano-Suiza, på kylarlocket. Bilen är bevarad och ingår i
Stiftelsen Bertil Lindblads Bil- och Teknikhistoriska Samlingar i
Köping. Bilden har publicerats i Autohistorica 3/88. (2014-08-20)
|
|