Bugatti

 

Fotot som ska vara taget i Edsbyn omkring 1920 ser ut att visa en Bugatti typ 13, sannolikt en av de första av detta fabrikat i Sverige. (2016-04-26)

 

Det här troligen den först registrerade Bugattibilen i Sverige. Den ägdes av Gomer Eriksson, boende på Upplandsgatan i Stockholm, 1914-17 och inregistrerades den 4 mars 1915 och tilldelades igenkänningsmärke A3269. Vid registeromläggningen 1916 fick bilen ett lägre nummer, A2312. År 1917 blev hyrkusk Ture Larsson, Grev Turegatan i Stockholm, ny ägare. Han lär redan samma år sålt bilen vidare till en okänd person. 1924 avfördes bilen ur registret. Bilden har publicerats i Autohistorica 3/87. (2013-06-28)

 

Denna Bugatti typ 23 Brescia tillverkades 1914 och och registrerades i Sverige den 14 maj 1917 och då den tilldelades igenkänningsmärke A2697. Bilens första svenska ägare var kassör Gustaf Willgott Engström, Stockholm. Fotot bör vara taget i början av 1930-talet då bilen ägdes av Erik Olausson. Han köpte bilen 1929 och då hade bilen nummer A16529. Bilens ursprungliga 4-sitsiga kaross hade då ersatts med en torpedformad 2-sitig kaross. Bilen som kallades för "Silverpilen" skrotades i slutet av 1930-talet. (2016-07-21)


Erik Åkerlund köpte 1924 denna Bugatti typ 30 med chassinummer 4102. Den registrerades den 20 maj och fick nummer B25. Bilen lånades genast ut till Eskil Fogelqvist, som körde den till Danmark. Där ställde han upp i de stora hastighetstävlingarna på Fanös sandstrand. Han segrade i klassen för bilar med 1,5-2 liters cylindervolym. Bilen tävlingskördes senare av K.J. Nilsson, han nådde fina framgångar i flera isbanelopp. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 4/82.

 

Efter några års ägande lät Erik Åkerlund demontera karossen på sin Bugatti typ 30 med registreringsnummer B25 eftersom han planerade att förse chassiet med ett nytt. Men i stället sålde han bilen till K.J. Nilsson. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 6/82.

Ytterligare en bild som visar Erik Åkerlunds Bugatti typ 30 med registreringsnummer B25 när det ursprungliga karosseriet demonterats. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 6/82.

Det här fotot är från 1927 och visar Eskil Fogelqvist sittande i sin Bugatti typ 23 Brescia från 1924. Bilen registrerades i Sverige den 31 juli 1926 och fick då registreringsnummer A370. Det är möjligt att bilen tidigare haft utländsk ägare. Samma år som fotot togs såldes bilen via Philipsons. Några år in på 1930-talet började det gå ut för bilen och 1935 skrotades den. Bilden har publicerats i Autohistorica 1/87. (2013-03-14)

 

Det här är en Bugatti typ 23 Brescia från 1925 eller 1926 som bevisligen rullat i Sverige. Den var länge okänd och fanns inte redovisad i Autohistoricas Bugattinummer från 1967. Cabriolet-karosseriet kan var byggt av Gaston Grummer. Den här bilen har hjul av RAF-typ, vilket var ovanligt på Bugatti. Bilden har publicerats i Autohistorica 1/87. (2013-03-14)

 

Ytterligare en bild som visar den Bugatti typ 23 Brescia 1925-26 som länge var okänd. Här ser man delar av den inbjudande interiören. Bilden har publicerats i Autohistorica 1/87. (2013-03-14)

 

Det här fotot kommer från ett fotoalbum som har tillhört tävlingsföraren Carl Ivar "Skepparn" Skeppstedt. I albumet finns det noterat att dessa båda bilar är Rally och Bugatti. Rally-bilen ser ut att ha registreringsnummer T842, men noteringen om ägaren är svårläst, han var emellertid hemmahörande i Örebro. Bugatti-bilen  som är en typ 35C  ägdes vid fototillfället av John Erik Isberg. Bilen kallades "Blåen", tidigare hade Isberg även kört en "Gråen", en Bugatti typ 30. En bit in på 1930-talet såldes 35C-bilen till finnländaren Emil Elo. John Erik Isberg föddes i Sala 1889 och i början av 1900-talet kom han till Stockholm. 1906 flyttade Isberg till Norge och han kom senare att representera bilmärket Volvo i Oslo. (2014-05-11)

 

1930 kunde deltagarna i Monte Carlo Rallyt välja att starta från Sundsvall. En av dessa var Renée Friderich från Frankrike som körde en Bugatti med startnummer 13. Detta ekipage gick i mål och slutade på 17:e plats och på 3:e plats i damklassen. Fotot kommer från Bo Bymans samling och har skickats in av Leif Holmberg. (2022-03-12) 

 

Västeråsfotografen Emil Wijgård tog detta foto sommaren 1935. Det är Västerås Racer Kompani som ställt upp sina bilar för fotografering. I den ljusa bilen, en Amilcar 6C Course från 1926-28 med registreringsnummer U2049, sitter Karl Rolander. Bilen i mitten med interimsskylten U354 är en Bugatti typ 35C med chassinummer 4928. Vid ratten sitter Helmer Carlsson (senare Alsed). Bilen längst till höger är åter en Amilcar 6C Course från 1926-28 och det är Adolf  Westerblom som håller i ratten. (2013-09-11).

 

Fotot är taget i samband med en backtävling och visar den Bugatti typ 35, chassinummer 4928, som köptes begagnad till Västerås Racer Kompani inför 1935 års säsong. Där kördes den först av Helmer Carlsson (senare Alsed), men senare även av Karl Rolander. (2021-10-20)

 

Bugatti typ 35C med chassinummer 4928 som deltar i en backtävling. Men hjälp av bilarna i bakgrunden kan man datera bilden till några år efter andra Världskriget. Bilen som tillverkades 1926 fick sin förste ägare, Malcolm Campbell, i början av 1927. 1930 köptes bilen av Eugen Björnstad som tog med den till Norge. I mitten av 1930-talet kom bilen till Westerås Racing Company. Ett antal ytterligare ägare följde innan Lennart Haajanen köpte bilen 1956. Lennart inledde ett renovering som kom att ta cirka 25 år. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/79. (2013-08-11).

 


Bilden visar Prins Bertil när han anländer till Göteborg 1937. Bilen är Bugatti typ 35 från 1926 som ursprungligen ägts av Ettore Bugattis son Jean. Bilen som har chassinummer 4791 fick 1937 registreringsnummer A1434. Den kördes i en del tävlingar i Sverige, bland annat i Sveriges Grand Prix 1947. Bilen köptes av Per Larsson 1966 som sedan lät renoverare den. På bilden har bilen ekerhjul och den smala kylartypen, varför man kan tro att det är en typ 37. Numera har bilen den bredare kylartypen samt de för Bugatti så karaktäristiska lättmetallhjulen. Bilden har publicerats i Autohistorica 4/78 och 4/82.

 

Axel Johnsson i den Bugatti typ 43 Grand Sport 1929 som han köpte i slutet av 1932. I Jämtland fick bilen det låga numret Z25. Med denna bil ställde Axel upp i en rad olika tävlingar som exempelvis backtävlingar och isbanelopp. Av de mer kända tävlingarna kan nämnas Sveriges Sommar Grand Prix på Norra Vram 1933 och Sveriges Vinter Grand Prix på Rämen 1936. 1942 såldes bilen till Göthe Håkanson som 1950 var med och grundade Automobilhistoriska Klubben.

Ursprungligen hade bilen köpts av kronprins Leopold av Belgien. När bilen kom till Sverige 1931 köptes den av Nils Looström, som i sin tur sålde den vidare till Einar Lindberg i början av 1932. (2021-01-01)

 

 

 


Fartfylld bild från Brunnsviken 1930 med kamp mellan Amilcar och Bugatti. Det är Per Näs som kör Amilcaren i täten, det är en sexcylindrig modell C6 med 1,1-liters cylindervolym. Per Näs som hade åtskilliga framgångar med bilen hade köpt den av en norrman som hette Mathiesen. Bugattin är en typ 35B som rattades av K.G. Sundstedt. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 2/81.

 

En kvinna verkar undersöka K.G. Sundstedts Bugatti typ 35B med chassinummer 4922 och registreringsnummer A848. Bilen importerades till Sverige 1931 och inregistrerades den 22 september samma år. Det finns uppgifter som säger att det här fotot är taget i Rämen 1932. Det är i alla fall säkert att K.G. Sundstedt ställde upp i Rämenloppet, eller Sveriges Vinter Grand Prix detta år. Där hade han startnummer 3, men tvingades bryta redan på första varvet. Efter flera ägare under 1940-talet kunde Bertil Lindblad köpa bilen 1951. Bilen är numera normalt utställd på Bil- och Teknikhistoriska Samlingarna i Köping. (2013-10-16)

 

Uno Ranch och George Sylwander ställde upp i 1932 års Monte Carlo Rally som hade startplats i Sverige. Man körde en Bugatti typ 38A, med redan vid Älvkarleby krockade man med en droskbil. Bland annat skadades framvagnen och ett hjul kärvade. Även ratt, vindruta och en framskärm skadades. Man kunde ta sig till Stockholm, men där bröt man tävlingen. Senare körde Ranch och Sylwander Bugatti-bilen till fabriken i Molsheim för reparation. På fotot sitter Uno Ranch med ratten i den krockade bilen. Bilen har publicerats i Autohistorica 2/87. (2013-03-20)

 

Lindblads Motoraktiebolag importerade denna Bugatti typ 46 med chassinummer 46540, tillverkad 1931. Den såldes till Prins Gustaf Adolf och fick registreringsnummer A26 den 12 februari 1932. Den mörkblå bilen med 4-5 sitsigt cabriolet-karosseri från tyska Neuss användes på bröllopsresan med Prinsessan Sibylla från Tyskland. Den 19 februari 1934 registrerades bilen på Gjestvangs, men nyttjanderätt för Karl Hurtig. Täby. Bilen hade då registreringsnummer B6493. Den 20 mars 1935 registrerades bilen på Motorfirma Uno Ranch, Göteborg. Den fick då registreringsnummer O2679. Tyvärr krockades bilen 1940 och skrotades sedan. Åtminstone vissa delar togs tillvara, motorn hamnade i en typ 50 i England. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/67 och 5-6/84. (2012-12-27)

 

Bilden visar Prins Gustaf Adolfs Bugatti typ 46 med chassinummer 46540, tillverkad 1931, i samband med ett verkstadsbesök. Bilen hade då registreringsnummer A26. Senare fick bilen nummer B6493 och slutligen O2679. Bilden har publicerats i Autohistorica 5-6/84. (2012-12-27)

 

Uno Ranch står vid sin Bugatti typ 40 med registreringsnummer O5525 som han hade hämtat ut på Bugatti-fabriken den 20 maj 1931. Fotot är är också taget utanför fabriken i Molsheim i april 1933. Bilen fick senare registreringsnummer B12931. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 3/87. (2013-03-20)

 

Det här fotot togs av en fotohandlare i Skutskär sommaren 1947. Bilen är en Bugatti typ 40 från 1931 som då hade registreringsnummer B12931. Bilen hade tidigare haft registreringsnummer O5525. Personen till vänster är Lennart Bergström och till höger ses bilens ägare Rolf Lundblom. När fotot togs var männen ute på en semesterresa. Rolf hade köpt bilen året innan av Gunnar Humlin, Bromma. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/87. (2013-03-20)

 

Ytterligare en bild som visar Rolf Lundboms Bugatti typ 40 från 1931 med registreringsnummer B12931. Bilen hade tidigare haft registreringsnummer O5525. Fotot togs i Dalarna 1947 under semesterresa. Här ser man när Rolf har öppnat motorhuven för att kontrollera oljenivån. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/87. (2013-03-20)

 

Rolf Lundboms och Lennart Bergströms semesterresa 1947 slutade sorgligt, i alla fall för Rolfs bil, Bugatti typ 40 från 1931 med registreringsnummer B12931. Bilen hade tidigare haft registreringsnummer O5525. Fotot visar vad som fanns kvar av bilen efter eldsvåda. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/87. (2013-03-20)

 

När Rune Åkerlund fyllde 21 år den 28 september 1929 fick han denna Bugatti typ 44 av sin far, bokförläggaren Erik Åkerlund. Bilen med cabrioletkarosseri från Maurice Proux i Paris erhöll då registreringsnummer B930, som den 24 november 1931 byttes till A7777. Fotot är taget när bilen var alldeles ny, platsen är i närheten av KSSS paviljong på Djurgården i Stockholm. Bilen är bevarad och ingår i Stiftelsen Bertil Lindblads Bil- och Teknikhistoriska Samlingar i Köping. Bilden har publicerats i Autohistorica 3/88 (2014-08-20).

 

Fotot är taget i närheten av Bristol i England 1930 och i bilen, en Bugatti typ 44 med cabrioletkarosseri från Maurice Proux i Paris, ses ägaren Rune Åkerlund. Bilen hade inregistrerats 1929 och tilldelats registreringsnummer B930, vilket byttes till A7777 den 24 november 1931 Bilen är bevarad och ingår i Stiftelsen Bertil Lindblads Bil- och Teknikhistoriska Samlingar i Köping. Bilden har publicerats i Autohistorica 3/88 (2014-08-20).

 

Efter något lät Rune Åkerlund lackera om sin Bugatti typ 44 med cabrioletkarosseri från Maurice Proux i Paris. Tidigare hade bilen varit mörk med ljusa lister, men nu blev karossen ljusblå medan listerna och skärmarna blev mörkblåa. Bilen hade inregistrerats 1929 och tilldelats registreringsnummer B930, vilket byttes till A7777 den 24 november 1931. Lägg märke till storken, från en Hispano-Suiza, på kylarlocket. Bilen är bevarad och ingår i Stiftelsen Bertil Lindblads Bil- och Teknikhistoriska Samlingar i Köping. Bilden har publicerats i Autohistorica 3/88. (2014-08-20)

 

                                     © 2022 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se