Fotot visar en de tidigaste bilarna i Jämtland. Det är en Cadillac modell A
Tonneua från 1903 eller 1904. Den kom till Jämtland våren 1905. Den hade köps i
Stockholm för 4000 kr av ett konsortium kallat Bilbolaget, bestående av åtta
personer. Det var bland annat J.P. Hård, Markus Forsberg, K.J. Karlsson, Nils
Gisslén, Häradshövding Karl Ekberg samt riksdagsmannen Johan "Orsa" Olofsson i
Digernäs, det var den sistnämnde som hämtade bilen. Bilen som förvarades hos
firman Hård & Forsberg i Östersund skulle användas som droska och som chaufför
utsågs ingenjör Severin Lindgren. Efter ett par dagar gjordes en tur till
Strömsund, den tog 4 timmar och 25 minuter, vilken man tyckte var snabbt. Bilen
kom med tiden att besöka många orter i Jämtland. Fotot togs av fotograf Hans
Ericsson den 9 juli 1905 i samband med Agnes och Anders Olssons bröllop. Platsen
är vid gården hos Erik Jons/Lars Ers i Lungre. Det är Johan Olofsson som sitter
vid ratten och bredvid Lars O. Eriksson. I baksätet sitter Edla Eriksson och en
okänd person som möjligen kan vara P.O. Lindberg, Lars och Edlas svåger.
(2013-01-04)
Cadillac modell A Tonneau från 1903 eller 1904 som taxi i Stockholm.
|
Mellan 10-30 april 1905 arrangerades den
andra internationella bil- och båtutställningen
i Sverige. På fotot ses bilar, båt och dressin
som ställdes ut av firman Bertheau, Engwall &
Wagner. Längst till vänster en Cadillac modell A
med skåpkarosseri, som användes av Kungliga
Postverket. Bredvid står en en Polymobil Gazelle,
tillverkad av Polyphon Musikwerke AG. Personen står framför en Cadillac
modell A Delivery. Bilen närmast båten är en
Cadillac modell B. (2021-01-14)
|
|
Denna Cadillac modell C 1905 med
svenskbyggt karosseri användes som taxi
i Stockholm med drosknummer 324.
(2020-03-12)
|
Sveriges första hastighetstävling för bilar kördes på Mälarens is i februari
1905. Fem bilar kom till start, fyra av dessa ses på bilden. Bilen i förgrunden
är en Cadillac modell B Tonneau 1904, men har i böcker angetts vara både Scania
och Norden. Bilen bredvid som är nästan helt skymd är en All-Velo Orient
Buckboard som kördes av ingenjör Carl Skånberg. Bilen längst till höger är en
Star som kördes av direktör Erik Salmson. Långt bort i bild ses också den
Cadillac modell A Tonneau 1903-1904 som rattades av ingenjör H.A. Bertheau.
Tävlingens femte bil var en Scania körd av ingenjör Viktor Wallenberg.
|
Sveriges första hastighetstävling för bilar kördes på Mälarens is i februari
1905. Fem bilar kom till start och samtliga har kommit med på detta foto. Från
vänster är det
All-Velo Orient
Buckboard som kördes av ingenjör Carl Skånberg, Star som kördes av direktör Erik Salmson,
Cadillac modell A Tonneau 1903-1904 som rattades av ingenjör H.A. Bertheau,
Scania körd av ingenjör Viktor Wallenberg samt en Cadillac modell B
Tonneau som kördes av Richard Björkman.
(2015-03-07)
|
|
Det här fotot är taget på Djurgården i
Stockholm och visar en av de 1-cylindriga Cadillac som användes som taxibilar
i staden. Den här bilen är en modell B, troligen från 1905, som har fått ett
svenskbyggt karosseri som påminner om karosstypen Surrey som Cadillac-fabriken
själva erbjöd. Lägg märke till att den här bilen har fått ett förvaringsutrymme
i fronten, alldeles ovanför kylaren. (2024-02-07)
|
|
Vykort från cirka 1905 som visar häst-
och automobildroskor vid
Centralstationen i Stockholm. Bilarna
ser ut av vara 1-cylindriga Cadillacs. (2015-05-19)
|
|
Mannen sitter i en Cadillac modell F 1905 med svenskbyggd
Touringkaross. Denna bil användes troligen som taxi i
Stockholm.
(2019-12-13)
|
Cadillac modell F Touring från 1905 med registreringsnummer A34. Vid ratten
åkare P.A. Holst som drev ett åkeri vid slottet i Västerås. Den här bilen
renoverades i skarven mellan 50- och 60-talen av Harald Jonsson, men finns sedan
länge hops familjen Rundberg i Hässleholm.
Den här bilden på före detta A34 är tagen strax efter det att renoveringen
slutförts i början av 60-talet.
Stockholms Frivilliga Automobilkår bildades hösten 1909. Den här bilden som är
tagen vid ungefär denna tid visar två av kårens bilar framför hotell
Continental, som var kårens "huvudkvarter". Den öppna bilen är en 1-cylindrig
Cadillac, förmodligen en modell F från 1905, med svenskbyggd kaross. Bilens
ägare Edvin Andersson står bredvid bilen. Den andra bilen som var en av få
täckta bilar som kåren disponerade är oidentifierad. Den ägdes av Riksbanken och
användes mest för sjukhuskörningar. Vid ratten sitter ingenjör Edvin Nerén.
Bilden var omslagsbild på Autohistorica 3/71
|
Denna E- eller F-registrerade Cadillac
användes som taxi.
Det rör sig troligen om
en modell M från 1906-1907 som har
försetts med svenskbyggt
Touring-karosseri. (2019-11-18)
|
|
Cadillac modell M Touring från 1907 med
registrerings-nummer U2 som användes som taxi i
Västerås, ägd av hyrkusk Aron Johansson. Fotot
är taget vid stadsparken i Västerås med personer
som vill bli fotografera sig i bilen. Bilen ägs
idag och har renoverats av Nickel- och
Mässinggruppsmedlemmen Stig Fransson i Kungsör.
|
Det här fotot på U2, Cadillac modell M Touring
1907, är taget vid samma tillfälle, fast från en
annan vinkel och med andra personer i bilen. |
|
Aron Johanssons andra bil, också den en Cadillac Modell M Touring 1907,
inregistrerades den 6 september 1907 och fick nummer U6.
Här har Cadillac U6 fått lyktor och vindruta. Vid ratten sitter Alfred Medin.
|
Mannen sitter i en
Cadillac modell M som inregistrerades den 30
december 1907 och tilldelades igenkänningsmärke
U8. Registrerad ägare var då åkare Carl Gustaf
Norström i Västerås. Bilen som användes som taxi
har ett typiskt svenskbyggt karosseri som ett
flertal Cadillac-chassier försågs med vid denna
tid.
(2023-08-18)
|
|
Ett kolorerat vykort som gjorts svartvitt. Tiden är
före 1910 och framför järnvägsstationen i Västerås står några av stadens
första taxibilar. Ett par är Cadillacs 1-cylindriga modell, flera av
dessa kom till Västerås 1907.
(2014-02-28)
|
|
Även denna bild visar troligen
Cadillacen med registreringsnummer U6, fast här
utan vindruta. Men det kan också vara U8, en
annan Cadillac som ägdes av Carl Gustaf
Nordström. I
bakgrunden skymtar också Cadillacen med
registreringsnummer U2.
|
|
Cadillac från cirka 1906-07
som taxi i Stockholm. Bilen har ett
landaulette-karosseri av den typ som byggdes
av både
Adolf Freychuss Vagnfabrik och Gustaf Nordbergs Vagnfabriks AB.
(2013-01-04)
|
Cadillac taxi från cirka 1907-08 med den typ av kaross, "droskkupe", som byggdes
av Adolf Freychuss Vagnfabrik och Gustaf Nordbergs Vagnfabriks AB. Enligt
bildtext i en bok ska detta vara en droskbil i Västerås 1908. Som ägare anges
Aron Johansson och förare J.E. Jansson. Denne Aron Johansson lär ha ägt tre
Cadillac-bilar, de 1-cylindriga U2 och U6 samt den 4-cylindriga U10. Det här
bilden visar en annan bil, men tyvärr går det inte att se någon
registreringsskylt.
Det här ska vara Örebros första taxi och som tillhörde Västra Åkeriet. Det är en
Cadillac, förmodligen modell M, från 1906-1907 som fått en täckt kaross byggd i
Sverige. Vid denna tid byggde både
Adolf Freychuss Vagnfabrik och Gustaf Nordbergs Vagnfabriks AB karosser
med det här utseendet till Cadillac chassier. Bilden har varit publicerad i
Autohistorica 3/72.
11 stycken Cadillac taxibilar på rad framför Biologist Museum på Djurgården i
Stockholm. Bilarna som är av olika årsmodeller, cirka 1904-1907, har förmodligen
i samtliga fall svenskbyggda karosser.
Den här bilden visar förmodligen samma Cadillac taxibilar som på föregående
bild. Här syns bilarna fotograferade i ett vintrigt Bellmansro på Djurgården.
4 stycken Cadillac från cirka 1906-1907 som fått svenskbyggda täckta karosser.
Antagligen är det Adolf Freychuss Vagnfabrik eller Gustaf Nordbergs
Vagnfabriks AB som stått för karosseribyggnationerna. Dessa bilar som är
fotograferade i ett vintrigt Stockholm användes som taxibilar.
|
Bilden visar en Cadillac, troligen en modell M från cirka 1906-1907, med
svensktillverkat Landaulette-karosseri. Sådana karosserier byggdes av både
Adolf Freychuss Vagnfabrik och Gustaf Nordbergs Vagnfabriks AB. Dessa bilar
användes ofta som taxibilar.
(2019-11-19)
|
|
Denna Cadillac, troligen en modell M, med svensktillverkat
Landaulette-karosseri användes som taxi. Bilen inregistrerades den 2 september
1907 och tilldelades igenkänningsmärke A346. Ägare var då droskägare Johan Emil
Zachrisson, Stockholm. (2022-12-09) |
|
En sliten bild som visar en Cadillac, troligen en modell M, med
svensktillverkat Landaulette-karosseri. Sådana karosserier byggdes av både
Adolf Freychuss Vagnfabrik och Gustaf Nordbergs Vagnfabriks AB. Dessa bilar
användes ofta som taxibilar och just den här bilen tycks ha rullat i Gävle.
Bilen inregistrerades
den 12 februari 1907 och tilldelades då igenkänningsmärke A133. Vid
registreringstillfället var bilen skriven på Cadillac-försäljaren Fredrik
Wagner, Stockholm.
Fotot kommer från Esbjörn Ståhlberg.
(2014-02-16)
|
|
Rosenbaums Hyrverks & Taxameter AB i i
Stockholm använde denna Cadillac, troligen en
modell M, med svensktbyggt karosseri. Bilen
inregistrerades den 16 mars 1907 och tilldelades
igenkänningsmär A315.
(2023-01-24)
|
|
Denna Cadillac modell M från
1906 inregistrerades den 4 januari 1907 och tilldelades då igenkänningsmärke
A22. Registrerad ägare var då grosshandlare Fredrik Wagner som vid den tiden var
Cadillac-försäljare i Stockholm. Bilens karosseri är sannolikt byggt i
Stockholm. Bredvid föraren sitter Kronprins Gustav. Notera reservdäckets
ovanliga placering.
(2019-06-13)
|
|
Mannen sitter i en Cadillac
modell M Victoria Touring från 1906-07 som inregistrerades 1908 och tilldelades igenkänningsmärke D104.
Registrerad ägare var då Nyköpings Bilåkeri. Notera
reservdäckets placering.
(2021-10-22)
|
|
Bilden visar en Cadillac, troligen en modell M, med
svensktillverkat Landaulette-karosseri. Sådana karosserier byggdes av både
Adolf Freychuss Vagnfabrik och Gustaf Nordbergs Vagnfabriks AB. Denna bil ägdes
av åkeriägare A.Z.L. Sellberg. Bilen inregistrerades
den 4 september 1907 och tilldelades då igenkänningsmärke A336. (2016-02-24)
|
|
Denna Cadillac,
troligen en modell M med svenskbyggd
kaross, inregistrerades den 28 augusti
1907 och tilldelades då
igenkänningsmärke F3. Registrerad ägare
var då Hyrverksägare C.O.F. Kruckenberg,
Jönköping. (2020-03-09) |
|
Fotot
som enligt uppgift ska vara taget i Hedemoratrakten visar bland annat en
Cadillac från cirka 1907. Bilen har igenkänningsnummer A361, vilket tilldelades
bilen den 13 oktober 1908. Registrerad ägare var då droskägare A.A. Norling i
Stockholm. (2015-11-03)
|
Det här fotot som visar en 1-cylindrig Cadillac med
rätt lång hjulbas kommer från Högs sockens hembygdsförening (www.sockenbilder.se).
1908 års Cadillac modell S och T hade en längre
hjulbas, 82 tum, jämfört med tidigare års modeller M och K. Den här bilen tycks
emellertid vara längre än så. Även karossen ser ut att kunna betraktas
som "hembygd". Fotot är taget framför gården i Hallsta Hög som ligger i
Hudiksvallstrakten. Enligt hembygdsföreningen var Valdemar Eriksson den första i
trakten som ägde en bil. Senare kom han att köpa och sälja många bilar.
|
Manufakturhandlare August Magnusson i Stockholm
använde denna Cadillac modell M med skåpkarosseri. Bilen inregistrerades
den 12 september 1907 och tilldelades igenkänningsmärke A448. (2022-08-30)
|
|
Männen sitter i en Cadillac
Victoria Touring som inregistrerades den 12 november 1908 och tilldelades igenkänningsmärke
A355.
Registrerad ägare var då Grosshandlare Fredrik Wagner i Stockholm. Det var
Wagner som sålde Cadillac i Sverige. Fotot ska vara taget i Kalmar där bilen
användes som taxi.
(2021-10-26)
|
|
Mannen
kör en Cadillac, troligen en modell M, med skåppåbyggnad som
inregistrerades den 12 oktober 1907 och tilldelades igenkänningsmärke
A460. Registrerad ägare var då Svenska Dagbladet i Stockholm. (2022-08-25)
|
|
Ingenjör Eklund körde denna Cadillac modell 30 Touring från 1909
i KAK:s Älfkarleöfärd
i maj 1909. Bilen hade registrerats ett par månader tidigare, den 4 mars 1909,
och då tilldelats igenkänningsmärke A572. Vid registreringstillfället ägdes
bilen av grosshandlare Fredrik Wager som sålde märket Cadillac.
Leif Holmberg har
hjälpt till med information. Bilden har varit
publicerad i Autohistorica 1/71.
(2014-01-12)
|
Bror Hjalmar Sjöberg tog det här fotot som visar bilar som
skulle deltaga i Svenska Motorklubbens Sommartävling 1909. På knappt en vecka
skulle man köra från Haparanda till Stockholm. Bilen längst till vänster har
registreringsnummer D119 och är en Piccolo som skulle köras av
Freddie Rääf. Bilen hade inregistrerats den 12 juni
1909 och som ägare angavs då Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Bilen bredvid är en
Darracq från cirka 1906 med registreringsnummer O23. Den inregistrerades den 14
februari i 1907 och bilförsäljaren Anders Skog från Göteborg var då registrerad
ägare. Tredje bil från vänster är en Cadillac modell 30 från 1909. Sedan följer
två Dürkoppbilar
med registreringsnumren A566 och A706. De registrerades den 6 februari och 10
juni 1909. Vid registreringstillfällena uppgavs ägaren vara fabrikör J.A.
Nyström, Stockholm. Längre bort skymtar en Horch. Bilden har ställts till
förfogande av Jan Eng, Ljusdal. (2013-04-14)
Den här bilden ha ställts till förfogande av Jan Eng,
Ljusdal. Fotot togs av
Bror Hjalmar Sjöberg och visar några av bilarna som skulle deltaga i
Svenska Motorklubbens Sommartävling 1909, Haparanda-Stockholm. Bilen längst till
vänster har registreringsnummer D119 och är en Piccolo som skulle köras av
Freddie
Rääf. Bilen hade inregistrerats den 12 juni 1909 och som ägare angavs då
Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Bilen bredvid är en Darracq från cirka 1906
med registreringsnummer O23. Den inregistrerades den 14 februari i 1907 och
bilförsäljaren Anders Skog från Göteborg var då registrerad ägare. Tredje bil
från vänster är en Cadillac modell 30 från 1909. (2013-04-29)
Bror Hjalmar Sjöberg tog det här fotot som visar
bilar som skulle deltaga i Svenska Motorklubbens Sommartävling 1909. På knappt
en vecka skulle man köra från Haparanda till Stockholm. Bilen längst till
vänster har registreringsnummer D119 och är en Piccolo som skulle köras av
Freddie Rääf. Bilen hade inregistrerats den 12 juni 1909 och som ägare angavs då
Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Bilen bredvid är en Darracq från cirka 1906 med
registreringsnummer O23. Den inregistrerades den 14 februari i 1907 och
bilförsäljaren Anders Skog från Göteborg var då registrerad ägare. Tredje bil
från vänster är en Cadillac modell 30 från 1909. Sedan följer två Dürkoppbilar med
registreringsnumren A566 och A706. De registrerades den 6 februari och 10 juni
1909. Vid registreringstillfällena uppgavs ägaren vara fabrikör J.A. Nyström,
Stockholm. Längre bort skymtar en Horch. Bilden har ställts till förfogande av
Jan Eng, Ljusdal. (2013-05-05)
Bror
Hjalmar Sjöberg tog det här fotot som visar bilar som skulle deltaga i Svenska
Motorklubbens Sommartävling 1909. På knappt en vecka skulle man köra från
Haparanda till Stockholm. Bilen längst till vänster har registreringsnummer D119
och är en Piccolo som skulle köras av Freddie Rääf. Bilen hade inregistrerats
den 12 juni 1909 och som ägare angavs då Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Bilen
bredvid är en Darracq från cirka 1906 med registreringsnummer O23. Den
inregistrerades den 14 februari i 1907 och bilförsäljaren Anders Skog från
Göteborg var då registrerad ägare. Tredje bil från vänster är en Cadillac modell
30 från 1909. Sedan följer två Dürkoppbilar med
registreringsnumren A566 och A706. De registrerades den 6 februari och 10 juni
1909. Vid registreringstillfällena uppgavs ägaren vara fabrikör J.A. Nyström,
Stockholm. Längre bort skymtar en Horch. Bilden har ställts till förfogande av
Jan Eng, Ljusdal. (2013-05-06)
|
Chauffören sitter i en Cadillac modell 30 Limousine som
användes som taxi. Bilen inregistrerades den 21 maj 1909 och tilldelades då
igenkänningsmärke A385. Vid registreringstillfället ägdes bilen av droskägare Th.
Bäckman i Stockholm. Den 7 oktober 1915 omregistrerades bilen till lastbil med
igenkänningsmärket N44. Då ägdes Cadillacen av Aug. Hanssons Gjuteri & Mekaniska
Verkstad i Halmstad. (2021-09-14)
|
Fint klädda personer i en något sliten Cadillac modell 30
Touring som förmodligen är tillverkad 1909.
|
Personerna sitter in en Cadillac modell 30
Touring 1909 som inregistrerades den 5 juni 1909
och då tilldelades igenkänningsmärke A596.
Registrerad ägare var då Grosshandlare Fredrik
Wagner i Stockholm.
Wagner
var den som tog in och sålde Cadillac i Sverige.
(2021-04-09)
|
|
Bilden är oskarp, men man kan se att taxibilen har
igenkänningsmärke A640. Bilen är en Cadillac modell 30 Touring som
inregistrerades den 27 oktober 1909. Ägare var då droskägare
Gustaf Vallin, Stockholm, och gissningsvis är det han som håller i
ratten.
(2013-07-16)
|
Den 10 juni 1910 inregistrerades denna Cadillac modell 30 Touring 1910 och fick
U16. P.A. Holst i Västerås stod som ägare till bilen som skulle komma att
användas som taxi. Denna bild är enligt en tidningsartikel tagen 1918, men
antagligen är bilden tagen tidigare. Bilen uppges vid detta tillfälle tillhöra
Medins och Wretmans åkeri i Västerås. Platsen ska vara Bondegatan i samma stad.
Förare uppges vara en herr Elvén.
|
Denna Cadillac modell 30
Touring 1910 inregistrerades den 11 juni 1910
och tilldelades igenkänningsmärke U17.
Registrerad ägare var då Drosk Bil Aktiebolaget
i Sala. Förare är Emil Lindberg, Sala. (2023-10-04)
|
|
Personerna har fotograferats
i och vid en Cadillac modell 30 Touring som
inregistrerades den 11 juni 1910 och tilldelades
igenkänningsmärke U17. Registrerad ägare var då
Drosk Bil Aktiebolaget i Sala.
(2023-03-22)
|
|
Ernst
Söderberg fotograferade denna bil 1915 och platsen är familjen Söderbergs
gård Hobborn, Sundborn, utanför Falun. Bilen är en Cadillac modell 30 från cirka
1910 som vid ett senare tillfälle, gissningsvis strax före fotograferingen,
modifierats. Denna modifiering omfattande åtminstone nya kaross och nya skärmar.
Den 10 mars 1916 tilldelades bilen igenkänningsmärke W136 och som ägare står
Johan Fredrik Bergström, Falun. Gissningsvis var det Johan Fredrik och/eller
hans son Sven Fredrik utförde ombyggnaden av bilen. Det är troligt att bilen
hade ett annat registreringsnummer före 1916. Det är inte känt hur länge bilen
var i Bergströms ägo, men 1922 stod den skriven på en H.A. Eriksson i Korsnäs. Bilden kommer från Enköpings museum. (2013-06-28)
|
Fullsatt i en Cadillac modell 30 Touring 1911.
|
Här ser
det ut som att det pågår servicearbete,
motorhuven är uppfälld och mannen håller i ett
verktyg. Bilen ser ut att vara en Cadillac
modell 30 från cirka 1911. Igenkänningsmärket är
i alla fall E197. Detta nummer utdelades första
gången den 25 juli 1911, till en bil som ägdes
av en grosshandlare Axel Karlsson i Linköping.
Men fotot kan vara taget efter
registeromläggnigen 1916. E197 tilldelades då,
12 maj 1916, en 4-sitsig 35 hästkrafters bil ägd
av lantbrukare Karl Sydbom, Hättorp.
(2015-01-18)
|
|
Finklädda passagerare i en Cadillac modell 30 Touring 1911. Fotot är taget i
Boden 1918 och chauffören heter Lindahl i efternamn. Troligen rör det sig om en
bil som inregistrerades den 2 juni 1911 och då tilldelades
igenkänningsmärke AC21. Som ägare till detta nummer stod nämligen O.
Pettersson och B. Lindahl, Robertsfors. Vid registeromläggningen kan
bilen ha fått igenkänningsmärke AC91. För den 16 maj 1916 anges Oskar
Pettersson vara ägare till en 32 hästkrafters bil med detta nummer.
Tyvärr är bilens registreringsskylt så sliten att den inte går att tyda,
men det börjar i alla fall på A, så det kan mycket väl vara AC91. Bild och information kommer från Claes Rocklin.
(2014-05-16)
|
|
Bil- och hästdroskor. Bilen som ser tämligen ny ut är en
Cadillac modell 30 Limousine från 1911. Den inregistrerades den 20 juni samma år
och tilldelades då igenkänningsmärke A1343. Vid registreringstillfället ägdes
bilen av droskägare Carl Svedin i Eskilstuna. Kanske är det han som står vid
bilen?
Leif Holmberg har
hjälpt till med information. (2014-01-12)
|
|
Vykort som visar två bilar
framför Östersunds Gästgiferi. Bilen närmast
kameran är en Ford Modell T Touring som
inregistrerades den 6 maj 1910 och då
tilldelades igenkänningsmärke A807. Registrerad
ägare var då Gjestvangs Handels &
Fabriksaktiebolag i Stockholm. Senare ägare var
Erik Persson i Stavre och från 1911 Per Olsson i
Östersund. Den andra bilen är Cadillac Modell 30
Touring som inregistrerades den 5 juli 1911 och då
tilldelades igenkänningsmärke Z9. Registrerad
ägare var då Handlande Halvar Eklund i Klövsjö.
(2021-06-14)
|
|
Mannen sitter i en Cadillac
modell 30 Touring från cirka 1911. (2023-02-06)
|
|
Denna Cadillac Modell 30 Touring inregistrerades den
5 juli 1911 och då tilldelades igenkänningsmärke Z9. Registrerad ägare var då
Handlande Halvar Eklund i Klövsjö. (2021-10-08)
|
|
En Cadillac modell 30 från 1912 som ser ut att deltaga i någon
slags tävling. Bilen inregistrerades den 29 juni 1912 och tilldelades då
igenkänningsmärke A1693. Vid registreringstillfället ägdes bilen av Aktiebolaget
Fredrik Wagner, som representerade märket.
Leif Holmberg har
hjälpt till med information.
(2014-01-05)
|
|
Mannen sitter i en Cadillac modell 30
Touring från 1912 som inregistrerades den 29 juni 1912 och då tilldelades
igenkänningsmärke A1693. Vid registreringstillfället ägdes bilen av Aktiebolaget
Fredrik Wagner, som representerade märket.
(2016-06-10)
|
Fullsatt Cadillac modell 30 Torpedo 1912.
|
Mannen sitter i en Cadillac
modell 30 som inregistrerades den 30 september 1912 och tilldelades
igenkänningsmärke S16. Registrerad ägare var då ingenjör Gustaf Lindstedt,
Karlstad.
(2023-12-28)
|
|
Mannen står vid en Cadillac modell 30 Torpedo 1912.
(2014-06-08)
|
|
Denna Cadillac modell 30
Torpedo 1912 användes som taxi i Stockholm. Bilen inregistrerades den 28 maj
1912 och tilldelades då igenkänningsmärke A1216. Registrerad ägare var då
Droskägare C.J. Carlsson, Stockholm.
(2019-06-20)
|
|
Cadillac modell 30 Touring 1912 som användes som taxi, förmodligen i
Stockholm. (2018-07-05)
|
|
Männen sitter i en Cadillac modell 30
Touring från 1912.
(2020-02-04)
|
|
Personerna sitter i en Cadillac modell 30 Touring 1912 som
användes som taxi..
(2024-09-03)
|
M191 tillhör en Cadillac modell 30, förmodligen från 1912, som fotograferats på
en bro Landskronatrakten.
|
Vykort som visar en Cadillac modell 30
Touring 1912 vid Järpens Hotell.
(2019-11-14)
|
|
Det här fotot som visar en stor mängd
personer vid fyra bilar och motorcykel
är taget före 1916. Motorcykeln är
oidentifierad, med bredvid den står en
Cadillac modell 30 Touring 1912 som
inregistrerades den 27 juni 1912 och då
tilldelades igenkänningsmärke A1693.
Registrerad ägare var då Aktiebolaget
Fredrik Wagner, Stockholm. Fabrikatet på
de övriga bilarna är Stoewer. Bilen
bredvid Cadillacen inregistrerades den
23 juli 1912 och tilldelades då
igenkänningsmärke A1752. Även denna bil
hade
Aktiebolaget Fredrik Wagner som
registrerad ägare.
Nästa bil inregistrerade den 26 januari
1914 och tilldelades då
igenkänningsmärke M359. Åter var det AB
Fredrik Wagner som var registrerad
ägare, men den här gången med Malmö som
ort. Bilen längst till höger
inregistrerades den 21 mars 1914 och
tilldelades då igenkänningsmärke A1284.
Registrerad ägare var då Droskägare Carl
Johan Carlsson, Stockholm.
(2019-11-08)
|
|
Trots bildens dåliga kvalitet går
det att identifiera de två bilarnas fabrikat. Bilen till vänster är en Cadillac
modell 30 från 1912. Bilens igenkänningsmärke ser ut att vara A1711, vilket togs
ut den 3 juli 1912. Droskägare J.A. Johansson i Lindesberg vår då bilens ägare.
Bilen till höger är en Adler. Den registrerades den 19 mars 1914 och tilldelades
då igenkänningsmärke A2655. Registrerad ägare var då Svenska Automobilkompaniet.
Denna firma sålde fabrikatet Adler i Stockholm.
(2016-07-04)
|
|
Chauffören sitter i en Cadillac modell 30 Touring 1913 som
användes som taxi. (2024-07-19)
|
|
Denna Cadillac Landaulette 1913 användes som taxi. Bilens karosseri kan vara
tillverkat i Sverige eftersom denna typ av karosseri inte fanns med 1913 års
Cadillac broshyr. (2024-11-20)
|
Cadillac Touring från 1913 som används vid kungligt besök i Skövde.
1913 startade Svenska Motorklubbens Sommartävling i Stockholm, närmare bestämt
utanför Stadion på Valhallavägen. Ett av tävlingsekipagen var denna Cadillac
Touring från 1913 med registreringsnummer A2114. Bilen kördes av Löjtnant B de
Maré. På grund av ett förargligt förgasarfel vid starten började inte tävlingen
så bra, man fick genast prickblastning. Lägg märke till KAK-vagnmärket på
kylarlocket. Bilden har publicerats i Autohistorica 3/84.
Fotot är taget 1913 utanför Stadion på Valhallavägen i Stockholm i
samband med starten för Svenska Motorklubbens Sommartävling. Den första bilen
som har startnummer 19 är en Cadillac Touring från 1913 som skulle kördes av
Löjtnant B de Maré. Efterföljande bil är en Horch 35 PS Doppelphaeton. Bilden
har publicerats i Autohistorica 3/84.
|
Fotot
på de två bilarna är taget framför bergbanan i Åre. Den vänstra bilen är
Cadillac från omkring 1913 som erhöll igenkänningsmärke Z106 den 30 april 1917.
Bilen ägdes då av hemmansägare Erik Johan Jakobsson, Åre. Bilens karosseri är
sannolikt byggt i Sverige. Bilen till höger är en Peugeot från samma tidsperiod.
(2017-07-13)
|
|
Mannen sitter i en Cadillac Touring från cirka 1913. (2024-11-19)
|
Cadillac Touring från 1914.
|
Det är fotot är taget i samband med
starten för Kungliga Automobilklubben
Vintertävling 1914 och visar en av tävlingens
Cadillac-bilar. Denna Cadillac Touring
inregistrerades den 13 januari 1914 och
tilldelades då igenkänningsmärke A2545.
Registrerad ägare var då Aktiebolaget Fredrik
Wagner i Stockholm.
Wagner
var den som tog in och sålde Cadillac i Sverige.
(2021-04-14)
|
Taxiutrustad Cadillac Touring från 1914.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/72.
|
Övning med Frivilliga
Automobilkåren, förmodligen i mitten av 1910-talet.
Registreringsnummer C218 tillhör en Cadillac Touring som
inregistrerades den 15 maj 1914 med kapten A. Sjöstedt, Uppsala, som ägare. Bilen därefter är en
Renault DU
från 1913/14 som senare kom att renoveras av Åke Jern. Den
tredje bilen är en Fiat. Till höger skymtar också två
motorcyklister. Leif Holmberg har hjälpt till med
uppgifter. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/74. (2013-06-24)
|
|
Cadillac V8 som den 27 september 1916 inregistrerades och tilldelades
igenkänningsmärke A2480. Ägaren SS Gurewitch, Järnmanufaktur AB
beställde ett Limousine-karosseri av Stockholms Hofslageri AB. Fotot är
taget den 31 januari 1917 när bilen var leveransklar. Platsen är utanför
Hofslageriets lokaler på Luntmakargatan, nära Tegnérgatan. Karosseriet
kostade över 10000:-, vilket var dyraste karosseri som dittills byggs i
Sverige. Bilen var bland annat försedd med en signalanordning som kunde
ge besked till framför- och bakomvarnade vilken manöver föraren skulle
företaga. Kanske var det den första bilen i Sverige med
körriktningsvisare? Notera även det frontmonterade S-märket och
kylarmascoten, en försilvrad elefant. Bilden har varit publicerad i
Autohistorica 1/88. (2013-09-12).
|
Tre amerikanska bilar uppställda framför en lantegendom på
Södertörn. Bilen längst till vänster är en Dodge Modell 30 Touring som Tage
Jansson köpte 1920. Bilen i mitten, en Packard Twin Six med Limousine-kaross
tillverkad av tyska Kellner, ägdes också av Tage. Packarden övertogs senare av
Freys Hyrverk i Stockholm och kom att användas för skjuts av brudpar i samband
med bröllop. Under Tages ägo hade Packarden registreringsnummer B1396. Bilen
längst till höger är en Cadillac V8 Touring som ägdes av Tages dåvarande
svärfar, besiktningsmannen ingenjör John Schmidt. Bilden har varit publicerad i
Autohistorica 1/74.
Cadillac från cirka 1920 med svenskbyggd Phaeton-kaross i
tysk stil.
|
Denna Cadillac med svenskbyggt
karosseri inregistrerades den 10 juni 1919 och tilldelades igenkänningsmärke
S199. Registrerad ägare var då ingenjör Gustaf Lindstedt, Karlstad.
(2023-12-29)
|
|
Bilden
visar leverans av en kungahusets
tidigaste Cadillacvagnar. Det är
Kronprins Gustaf Adolf som tar emot en
Cadillac Series 314 Touring 1927. Den
fick registreringsnummer A4, vilket
bilen behöll till 1930. Bilden har varit
publicerad i Autohistorica 5-6/84.
|
Kronprins Gustaf Adolf och Prins Eugen köpte 1928 var sin Lincoln modell L med
täckt karosseri, förmodligen från Willoughby. Kronprinsens bil hade
registreringsnummer A5 fram till 1932 då numret flyttades över till en ny
Lincoln. Prins Eugens Lincoln hade registreringsnummer A8 fram till 1934. Bilen
till höger är förmodligen A5 eller A8. Den efterföljande bilen med
registreringsnummer A4 är en Cadillac Series 314 Touring 1927 som disponerades
av
Kronprins Gustaf Adolf. Cadillacen hade A4-skylten fram 1930. Fotot bör
således vara taget mellan 1928-30.
Kung Gustaf V disponerade denna Cadillac V-8 med registreringsnummer A3.
Det täckta 7-sitsiga karosseriet var byggt av Nordbergs i Stockholm. Bilen
behöll registreringsnumret till 1937 då det flyttades över till en modernare
Cadillac. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 5-6/84.
Kung Gustaf V:s Cadillac V-8 1930 med 7-sitsigt täckt karosseri från
Nordbergs har här fotograferats utanför Ostermans. Notera kungakronan, annars
hade bilen registreringsnummer A3. Bilden har varit publicerad i Autohistorica
5-6/84.
Bild som visar Kronprins Gustaf Adolf på väg till
Ulriksdals Slott, förmodligen för att inviga Stockholmsutställningen 1930.
Bilen, en Cadillac V8 med täckt karosseri från Nordbergs, är från samma år.
Bilen hade registreringsnummer A4 åren 1930-31.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica
5-6/84. (2012-11-27)
|
Denna Cadillac V8 med täckt karosseri från
Nordbergs hade registreringsnummer A4 åren
1930-1931. Bilen disponerades av Kronprins
Gustaf Adolf. (2023-10-09)
|
1930 kördes fem stycken Cadillac V16 genom Europa för att göra reklam för denna
nya modell. Via landstigning i Oslo nådde karavanen Stockholm den 1 juni.
Bilarna ställdes ut i Ostermans Marmorhallar och visades för pressen och andra
inbjudna gäster. Bland annat besöktes utställningen av kung Gustav V, men något
köp av en V16 Cadillac blev det inte. Den 4 juli startade kortegen åter ner mot
södra Europa, men under resan genom Sverige gjordes uppehåll i några större
städer. På bilden står bilarna parkerade utanför Grand Hotell. Bilden har varit
publicerad i Autohistorica 3/71.
De deltagande Cadillac V16-bilarna var försedda med olika karosser. Den här
bilden visar bilarna framför Nationalmuseet och den första bilen har ett Dual
Phaeton-karosseri.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 3/71.
Kung Gustav V besökte Ostermans Marmorhallar och utställningen med Cadillac
V16-bilar. Men något köp av en sådan bil blev det inte, annars var ju Cadillac
ett favoritmärke.
Registreringsnummer A22 som disponerades av kungen satt
normalt på denna Cadillac mellan 1931-41, men vid fototillfället ersätter en
kungakrona. Bilen som har ett Cabriolet-karosseri från Alexis Kellner i Berlin
användes ofta i korteger vid stadsbesök.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica
5-6/84. (2012-11-27)
Cadillac med Cabriolet-karosseri från Alexis
Kellner i Berlin ses här i samband med en
kortegekörning. En kungakrona ersätter här
registreringsskylten A22 som bilen annars hade.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica
5-6/84. (2012-12-26)
|
|
|
1934 firade Buick 30-års jubileum och hos
Ostermans anordnades en utställning. Framför
entrén står
Kronprins Gustaf Adolfs Cadillac V8 1931 med 4-dörrars
täckt amerikansk karosseri. Bilen hade
registreringsnummer A4 åren 1931-34. På bilden
syns även 1934 års Chevrolet och Buick. Bilden
har varit publicerad i Autohistorica 5-6/84.
(2012-11-27)
|
Fotot är taget i de numera rivna Ostermans marmorerade utställningshallar. Bilen
som är en Cadillac V12 series 370 1931 levererades senare till Hovstallet. Det
täckta karosseriet är förmodligen tillverkat av Fleetwood. Bilen hade mellan
1931-39 registreringsnummer A1 och disponerades av Kung Gustaf V. Bilden har
varit publicerad i Autohistorica 5-6/84. (2012-12-26)
Hovstallets Cadillac V12 series 370 1931 ses här stående vid den kungliga
järnvägsvagnen, Ao3 2904, som tillverkades av Kockums Mekaniska Verkstad samma
år som bilen. På fotot har bilen en kungakrona, annars hade den
registreringsnummer A1 mellan 1931 och 1939. Notera att bakhjulen är försedda
med snökedjor. Järnvägsvagnen användes till våren 2001 då den överfördes till
Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle, där den används vid speciella tillfällen.
(2012-12-26)
Bilden visar interiör från Hovstallet i början av
1930-talet. Bilen längst till höger är en Chrysler Imperial från cirka 1926-27
med registreringsnummer A30. Bilen hade detta registreringsnummer mellan
1929-1935. Närmast bredvid står en Cadillac, möjligen en V8 från 1931 med
registreringsnummer A4. Sedan följer två täckta Lincoln från 1928 med
registreringsnummer A5 och A8. Den fjärde bilen är en Mercedes-Benz K som Kung
Gustaf V anskaffade 1926 och som troligen hade registreringsnummer A16. Längst
bort står ytterligare en Cadillac samt en Crossley 1927 som hade
registreringsnummer A7 åren 1927-1934.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 5-6/84.
(2012-12-27)
När Greta Garbo besökte Sverige sommaren 1932 användes denna Cadillac series 370
V12 från 1931 för transport i Göteborg. Garbo hämtades vid båten "Kungsholm",
tillhörande Svenska Amerika Linjen, och kördes ända till perrongen till
Järnvägsstationen. Chaufför var Karl Morén och ägare till bilen med
registreringsnummer O86 var SAL:s dåvarande direktör, Axel Johnsson. Enligt
uppgift var bilens karosseri byggt av Blohm & Voss i Tyskland. Bilden har
publicerats i Autohistorica 1/86. (2012-12-31)
Ytterligare ett foto som visar Axel Johnssons Cadillac series 370 V12 1931 med
registreringsnummer O86. Fotot har tagits något år efter Garbo-färden och bilen
har förändrats på flera punkter. Förutom nya däck med dubbla vita sidor har en
extralampa monterats mellan strålkastarna. V12-emblemet har dessutom flyttats
till kylargallret, förut satt det på en stång som nu demonterats. Vid bilen står
chauffören Karl Morén.
Bilden har publicerats i Autohistorica 1/86. (2012-12-31