Fotot lär vara taget i Eskilstuna och visar en Citroen typ A med Coupékaross.
Det rör sig antagligen av den korta chassitypen. Bilden har varit publicerad i
Autohistorica 3-4/79.
|
DDenna Citroen typ A Coupe
från cirka 1920 erhöll igenkänningsmärke O984
den 26 maj 1924. Då ägdes bilen av Fabrikschef
Aug. Sandberg i Göteborg. Den 25 februari 1925
blir Kontorist Douglas Elander ny ägare, även
han bor i Göteborg.
(2021-06-07)
|
|
Mannen sitter i en Citroen Typ A Torpedo från cirka 1920.
Fotot kommer från Bo Bymans samling och har skickats in av Leif
Holmberg.
(2021-01-16)
|
Bilden visar bilar och motorcyklar i Ostermans utställningslokal på Birger
Jarlsgatan i Stockholm. Bilden bör bara tagen cirka 1920 visar märken som
Ostermans då representerade. Längst till vänster syns fronten på en GMC lastbil.
De tre bilarna med lackerade spetskylare är Opel. Bilen längst till höger med
registreringsnummer som börjar på A är också en Opel, fast denna är äldre och
således begagnad. Längst bak skymtar två Citroen av A-typen. Omkring 1921
övertog Johannes Kjellander agenturen för Citroen. Bilen bredvid den begagnade
Opeln är en högerstyrd Buick Touring från 1918 eller 1919. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 4/78.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
Citroen Typ A Torpedo från cirka 1920 med registreringsnummer N499. Förste ägare
till denna bil med brun kaross och svarta skärmar var prästen Nordblom i
Slöinge. Den såldes emellertid relativt snart till slaktmästare Carl Svensson i
Getinge. Hans son Edvin kom att under 1920-talet bedriva taxitrafik med denna
Citroen. Fotot som lär ha tagits 1922 eller något år senare har publicerats i
Autohistorica 3-4/79.
Ytterligare en bild som visar N499, Citroen Typ A Torpedo
cirka 1920. För utom att frakta människor användes bilen för köttransporter i
Getingeområdet. Den 7 maj 1931 avfördes bilen ur registret, orsaken var att
Edvins bror Ernst kört av vägen med bilen och som då blev sönderslagen.
Fotot som lär ha tagits 1922 eller något år senare har publicerats i
Autohistorica 3-4/79.
|
Bilen med registreringsnummer S2070 är en tidig
Citroen, det ser ut som att det är en B2 Torpedo
från cirka 1921. Registreringsskyltens
utformning visar att fotot togs tidigast 1924. (2013-10-04)
|
Telegrafverket håller körutbildning i Stockholm i början av 1920-talet. Bilarna
är två tämligen nya Citroen, troligen modell B2, den vänstra bilen har
interimsskylt. Bilen med registreringsnummer U420 blev sedan Köpings första
telebil. (2012-12-30)
|
Foto som är taget i samband med en biltävling på is,
sannolikt i södra Sverige och under första delen av 1920-talet. Bilarna
som ligger sida vid sida är av märkena Fiat och Citroen. Fiaten ser ut
att vara av modellen 501S Torpedo Sport och Citroen-bilen är
gissningsvis av typen B2.
(2014-06-11)
|
Det här fotot som visar en Citroen B2 Torpedo från cirka 1923 med
registreringsnummer S2471 ska vara taget i Insjön 1925.
Parad med blomsterprydda Citroenbilar. Åtminstone de första bilarna ser ut att
vara av B2- eller B10-typen.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 3-4/79.
Bilden är tagen i Östersund 1925 i samband med starten för KAK:s vintertävling.
Bilen med registreringsnummer A7990 är en Citroen B2 Torpedo som rattades av Per
Björkman. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 3-4/79.
Bilden visar när klassegraren, Oscar Wiger, i en KAK-tävling kör uppför
Nybrogatan till målet utanför KAK. Bilen ser ut att vara en Citroen B2 eller
B10.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 3-4/79.
Citroen B2 Torpedo med A-nummer på registreringsskylten. Bilden är tagen 1931
och platsen kan vara Drottningholm.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 3-4/79.
|
Man med hund i en Citroen B2 Torpedo från cirka 1923. (2015-01-22)
|
|
Personerna sitter i en Citroen B2 Torpedo från cirka
1923. (2024-11-03)
|
Vykort som visar Prästgården i Karlskoga. Bilen till höger är en täckt Citroen,
troligen en typ B2 eller B10. (2013-01-20)
|
Människorna står vid en Citroen B2 eller B10 Torpedo.
(2024-09-07)
|
|
Vykort som visar fyra
parkerade bilar på Torget i Arboga. Den
täckta bilen närmast kameran är en
Citroen, troligen är det en modell B2
eller B10. Åtminstone två av de andra
bilarna är T-Fordar. (2015-10-20)
|
3-sitsig Citroen B2 Torpedo från 1924 som våren 1925 köptes av fotograf Otto
Nilsson i Halmstad. Den 5 maj fick bilen nummer N1351. Den 13 oktober 1932
registrerades bilen på en kontrollassistent Björn Forséus i Slöinge. 1934 kom
bilen till Halmstad med civilingenjör Stellan Bendz som ägare. Bilen användes då
av hans fru för shoppingturer och turer till badplatsen om sommaren. Den 31
december 1938 fick bilen nytt registreringsnummer, L3853, då den kom till Båstad
och friherrinnan Vera Leijonhufvud. Bilen blev stående under andra Världskriget
och återregistrerades först i oktober 1948. Bilen avfördes ur registret den 31
augusti 1961 och blev stående hos en skrotfirma. De lät utföra vissa
renoveringsarbeten och den 30 juli 1970 inregistrerades bilen på nytt, nu med
nummer L30035. Bilen har haft flera ägare de senaste 40 åren och den lär nu
finnas i Växjötrakten. Bilden som har publicerats i Autohistorica 3-4/79 visar
fru Bendz i bilen 1934.
En tidig Citroen 5 CV typ C Torpedo som fotograferats i Stockholm. Bilden har
publicerats i Autohistorica 3-4/79.
Citroen 5 CV typ C2 eller C3 Cabriolet från cirka 1925 som ägdes av Nils
Looström som senare blev medlem i AHK.
Bilden har publicerats i Autohistorica 3-4/79.
Citroen 5 CV typ C3 Torpedo från 1925 som den 1 oktober samma år
inregistrerades på studerande Rolf Wiesler i Stockholm. Bilen tilldelades
registreringsnummer A8989. Nästan exakt år senare, den 4 oktober 1926,
registrerades bilen på banktjästemannen Elis Feinstein, Stockholm. Den 22
augusti 1927 överfördes bilen på Algot Feinstein, även han banktjänsteman. Under
två år i början av 1930-talet ägdes bilen av Albert Blomberg, Ingarö.
Bilden har publicerats i Autohistorica 3-4/79.
Ytterligare en bild som visar Citroen 5 CV typ C3 Torpedo 1925 med
registreringsnummer A8989. Fotot är antagligen taget i början av 1930-talet då
Albert Blomberg ägde bilen. Den 2 juni 1932 registrerades studerande Stig
Lundqvist, Stockholm som ägare. Två år senare lär bilen ha skrotats.
Bilden har publicerats i Autohistorica 3-4/79.
|
Vykort som visar bilar framför Stadshotellet i
Eskilstuna. Bilarnas design gör att man kan
datera fototillfället till andra delen av
1920-talet. Bilen närmast kameran är en Citroen
5 CV. (2020-06-01)
|
Vykort som visar Kungsgatan i Varberg. Den parkerade bilen är en Citroen från
mitten av 1920-talet. Det ser ut som att det kan vara en B12 Torpedo.
(2012-12-24)
|
Personerna står vid en Citroen, troligen en B12 Torpedo från cirka
1925.
(2019-08-07)
|
Vykort från Lund med domkyrkan som huvudmotiv, men med tre parkerade bilar i
förgrunden. Längst fram står en 1930 års Ford modell A Fordor Sedan med
registreringsnummer A2324. Bil nummer två har registreringsnummer M9536 och är
en öppen Citroen B12 Torpedo från mitten av 1920-talet. Bilen längst bort kan
vara en Chevrolet från slutet av 1920-talet. Bilden kommer från Andreas Uddling.
En sliten bild som visar en Citroen B14 någonstans i Sverige.
Bilden har publicerats i Autohistorica 3-4/79.
Citroen B15G Ambulans från 1928 som hade registreringsnummer N516. Mellan 1928
och 1936 var Hälsovårdsnämnden i Halmstad registrerad som ägare. Därefter lär
fordonet ha brukats som grönsakshandlarbil.
Bilden har publicerats i Autohistorica 3-4/79.
Citroen av 1920-tals modell med registreringsnummer T264. Bilden publicerades i
Autohistorica 3/68.
|
Det här fotot som ska vara taget i Värmland visar en Citroen
B14 Berline. (2024-01-15)
|
|
Fotot visar föraren Per Näs och
kartläsaren Oscar Roos i en Citroen vid
starten i KAK:s Vintertävling 1930. Vid
målgången kunde man konstatera att man
åstadkommit en prickfri körning.
Egentligen hade Per Näs tänkt köra en
åttacylindrig Amilcar, men den bilen kom
inte fram i tid till Sverige. Bilden har
varit publicerad i Autohistorica 2/81.
|
Citroen C4F Berline från 1931 som ägdes av Hans Löfberg, Karlstad och senare
Härnösand. Bilen inregistrerades den 4 maj 1931 och fick registreringsnummer
S421. Den 27 augusti 1947 blev bilen registrerad som Y8789. I slutet av 1953
skrotades bilen, totalt hade den då rullat cirka 20000 mil.
Bilden har publicerats i Autohistorica 3-4/79.
Ytterligare en bild som visar Citroen C4F Berline från 1931 med
registreringsnummer S421.
Bilden har publicerats i Autohistorica 3-4/79.
Ytterligare en bild som visar Citroen C4F Berline från 1931 med
registreringsnummer S421.
Bilden har publicerats i Autohistorica 3-4/79.
Ytterligare en bild som visar Citroen C4F Berline från 1931 med
registreringsnummer S421.
Bilden har publicerats i Autohistorica 3-4/79.
Ytterligare en bild som visar Citroen C4F Berline från 1931 med
registreringsnummer S421.
Bilden har publicerats i Autohistorica 3-4/79.