|
|
Stockholms Hofslageri AB byggde detta karosseri 1917. Det placerades på
en Cunningham-chassi. Fönsterstolparna och rutorna är nedfällbara och
kylaren har fått ett en spetsig form. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/88. (2013-09-12).
|
|
Denna Cunningham Series V
inregistrerades den 19 december 1919 och
tilldelades igenkänningsmärke A3869. Registrerad
ägare var då Skandinaviska Bil AB i Stockholm.
Omkring ett halvår senare, den 7 maj 1920, blir
Skulptör Eric Rafael-Rådberg registrerad ägare.
Han kom att behålla bilen fram till sin död
1961. Då köptes den av Tom Brahmer som var en
Automobilhistoriska Klubben första medlemmar.
Efter renoveringen på 1960-talet såldes bilen
till USA där den kom att ingå i William Harrahs
stora fordonsamling. Numera ingår bilen i
National Automobile Museum i Reno, som
huvudsakligen består av bilar från Harrahs
samling.
(2022-02-11)
|
|
Denna Cunningham Series V
inregistrerades den 19 december 1919 och
tilldelades igenkänningsmärke A3869. Registrerad
ägare var då Skandinaviska Bil AB i Stockholm.
Omkring ett halvår senare, den 7 maj 1920, blir
Skulptör Eric Rafael-Rådberg registrerad ägare.
Han kom att behålla bilen fram till sin död
1961. Då köptes den av Tom Brahmer som var en
Automobilhistoriska Klubben första medlemmar.
Efter renoveringen på 1960-talet såldes bilen
till USA där den kom att ingå i William Harrahs
stora fordonsamling. Numera ingår bilen i
National Automobile Museum i Reno, som
huvudsakligen består av bilar från Harrahs
samling.
(2021-11-23)
|
|
|