|
Den första bilen i det svenska kungahuset var denna 5 hästkrafters Daimler från
1899. Kronprins Gustaf gjorde 1899 en resa i Tyskland och besökte då bland annat
Daimlerfabriken i Cannstadt. Därefter lät han ingenjör Pontus Qvarnström
importera bilen på bilden. Med bilen följde en tysk instruktör, men
provkörningarna blev inte till belåtenhet för kronprisen. Bilen var för svag och
hade problem med att ta sig upp för backar. Efter efter en kort tid såldes bilen
vidare till AB Taxameter i Stockholm och blev Sveriges första taxibil. Men någon
succé som taxi blev det inte och det förmodas att bilen fick sluta sina dagar
som ombyggd till lastbil. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 2/75.
|
Bryggerifirman J.A. Pripp & Son i Göteborg beställde 1899 en
Daimler lastbil för 3000 kg. Den levererades våren 1900 genom agenten Knut Felix
Bonnier. Fotot är taget i samband med en provtur sträckan Göteborg-Kungsbacka
den 17 maj 1900. Lastbilen var då iordningställd för transport av 12 personer,
föraren inräknad. Deltagare var leverantören Knut Felix Bonnier, ledamöter från
bryggerifirmans styrelse samt representanter från styrelsen. Den 28 kilometer
långa sträckan beräknas ha tagit två timmar och 30 minuter.
(2023-05-08)
|
|
Det här är den första lastbilen i Sverige. Det är en
Daimler som hösten 1899 inköptes av bryggerifirman J.A. Pripp & Son i
Göteborg. När man lät ta detta foto valde man att placera lastbilen
närmast kameran.
(2014-02-28)
|
Munchens Bryggeriets första lastbil var den här Daimlern som förmodligen
tillverkats 1903. Bilden är tagen vid Söder Mälarstrand i Stockholm.
Den här bilden på Munchens Bryggeriets första lastbil, en Daimler, är tagen vid
samma tillfälle och plats som den föregående bilden.
Munchens Bryggeriets första lastbil, en Daimler, har här fotograferats
framför bryggeriet på Söder Mälarstrand, Stockholm. Fotot har med stor
sannolikhet tagit vid samma tillfälle som de tå föregående bilderna.
Nordiska Kompaniet i Stockholm hade dessa två Daimler lastbilar med 9,5
hästkrafters motorer. Båda lastbilarna är tillverkade cirka 1905. Notera den
stora lasten som verkar vara osurrad. Bilden var omslagsbild på Autohistorica
2/78.
|
Daimler lastbil från cirka 1905 med registreringsnummer A658.
Detta nummer tilldelades den 26 februari 1916 och lastbilen ägdes då av AB
Nordiska Kompaniet I Stockholm. Det är okänt vilket nummer lastbilen hade före
registeromläggningen 1916. Lastbilen såldes senare till Kalmar där den användes
bland annat för virkestransporter från Wahlströms egendom Nyckleven. Fotot kan
vara taget i samband med att lastbilen bytte ägare, för bredvid föraren,
mekanikern Carl Råberg, sitter W. Wahlström. Leif Holmberg har hjälpt till med
uppgifter.
(2013-06-22)
|
|
Erik Åkerlund importerade och förmedlade
ett flertal engelska Daimler-chassier.
För egen räkning lät han Nordbergs i
Stockholm bygga denna 2+2 sitsiga kaross
på ett chassi från 1912. Man ersatte
även den karaktäristiska Daimler-kylaren
med annan, troligen med förebild från
Tyskland. Karossen har en del detaljer
som var typiska på Nordbergskarosser vid
den här tiden. Erik Åkerlund deltog med
den här bilen i KAK:s vintertävling
1913.
Bilden har varit publicerad i
Autohistorica 6/82
|
Erik Åkerlund lät
Nordbergs i Stockholm bygga ett
phaeton-karosseri med tyska linjer till
ett Daimler-chassi. Bilen
inregistrerades den 31 maj 1912 och fick
igenkänningsmärke A1635. På fotot ses
Erik vid ratten i samband med ett
KAK-evenemang vid Norra Bantorget i
Stockholm. Leif Holmberg har hjälpt till
med uppgifter. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 6/82.
(2013-06-15)
|
|
|
Tidningen Julstämnings turistfärd
för pristagare och agenter 1912 har här stannat framför ett Stadshotell. I
förgrunden en Mors Tourer med registreringsnummer A1501, inregistrerad den 2
februari 1912. Den delvis skymda bilen är
en Daimler med
registreringsnummer A1635, inregistrerad den 31 maj 1912. De tämligen nya
bilarna med Phaeton-karosserier från Nordbergs i Stockholm ägdes av Erik
Åkerlund. Leif Holmberg har hjälpt till med
uppgifter. Bilden var omslagsbild i Autohistorica 2/69.
(2013-06-17)
|
|
Tidningen Julstämnings turistfärd
för pristagare och agenter 1912 har stannat till framför en byggnad och
folksamling. I
förgrunden en Mors med igenkänningsmärke A1501, inregistrerad den 2
februari 1912. Därefter
en Daimler med
igenkänningsmärke A1635, inregistrerad den 31 maj 1912. De tämligen nya
bilarna med Phaeton-karosserier från Nordbergs i Stockholm ägdes av Erik
Åkerlund. (2020-06-05)
|
|
Tidningen Julstämnings turistfärd för pristagare och
agenter 1912 gör ett uppehåll vid korsningen mot Åmål och Arvika. Först står
Erik Åkerlunds Daimler Phaeton, inregistrerad den 31 maj 1912 på A1635 och efter den, nästan helt skymd, Mors
Phaeton med registreringsnummer A1501, inregistrerad den 2 februari 1912 och ägd
av Erik Åkerlund.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
(2013-06-18)
|
|
Tidningen
Julstämnings turistfärd för pristagare och agenter 1912 gör ett uppehåll i
Mellerud den 4 juni. Bilarna är från vänster Mors Phaeton, inregistrerad den 2
februari 1912 på A1501 och ägd av Erik Åkerlund, Mors Tourer, registreringsnummer A1621 och Daimler Phaeton, registrerad
den 31 maj 1912 på A1635 och ägd av Erik Åkerlund.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
(2013-06-18)
|
Tidningen Julstämnings turistfärd för
pristagare och agenter 1912. Här färjas bilarna över någon sjö eller vattendrag
den 3 juni 1912. Bilarna är antagligen Daimler, registreringsnummer A1635, Mors,
registreringsnummer A1501, Mors, registreringsnummer A1621 och Opel,
registreringsnummer O194.
|
Tre bilar som var med i
tidningen Julstämnings
turistfärd för pristagare och agenter 1912. Den märka bilen till vänster med
registreringsnummer A1621 är en Mors. Även den ljusa bilen till höger med
registreringsnummer A1501 är en Mors. Den inregistrerades den 2 februari och
ägdes av Erik Åkerlund. Bilen i mitten är Erik Åkerlunds
Daimler Phaeton
som inregistrerades den 31 maj och tilldelades igenkänningsmärke A1635. Ser det inte som att det hänger delar av
bilkarosser i bakgrunden? Leif Holmberg har hjälpt till med uippgifter. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 2/69.
(2013-06-18)
|
|
Daimler Phaeton med registreringsnummer
A1635 som var med i
tidningen Julstämnings turistfärd för pristagare och agenter 1912.
Bilen inregistrerades den 31 maj 1912 och
ägare var Erik Åkerlund. Bilden tagen vid Högs kyrka i norra Hälsingland.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. Bilden har
varit publicerad i Autohistorica 2/69.
(2013-06-16)
|
|
Uppehåll under
tidningen Julstämnings turistfärd för pristagare och agenter 1912. Bilen
med registreringsnummer A1635 är Erik Åkerlunds Daimler Phaeton som
inregistrerades den 31 maj 1912. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
Bilden har
varit publicerad i Autohistorica 2/69.
(2013-06-16)
|
|
Tidningen Julstämnings turistfärd 1912 har stannat vid Norra
Dellen i Hälsingland. Den ljusa bilen är en Mors Phaeton med registreringsnummer A1501,
inregistrerad den 2 februari 1912 och
den mörka är en Daimler Phaeton med
registreringsnummer A1635, inregistrerad den 31 maj 1912. Båda bilarna
ägdes av Erik
Åkerlund.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
(2013-06-18)
|
|
Tidningen Julstämnings turistfärd för pristagare och agenter 1912 kör
här över en bro. Den första bilen är en Daimler Phaeton med
registreringsnummer A1635, inregistrerad den 31 maj 1912. Bil nummer två är en Mors
Phaeton med registreringsnummer A1501, inregistrerad den 2 februari 1912.
Båda bilarna ägdes av Erik Åkerlund.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
(2013-06-18)
|
|
Den här bilden har ställts till förfogande i av Jell
Vos i Holland. Han uppger att bilden bör vara tagen i Växjötrakten. Bilen
är en Daimler och mycket tyder på att det är samma bil som närmast föregående
bilder, det vill säga bilen med registreringsnummer A1635, inregistrerad den 31
maj 1912 och ägd av Erik Åkerlund.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
(2013-06-17)
|
|
Daimler Phaeton med registreringsnummer
A1635 som var med i
tidningen Julstämnings turistfärd för pristagare och agenter 1912.
Bilen inregistrerades den 31 maj 1912 och
ägare var Erik Åkerlund.
(2015-05-30)
|
|
Det här fotot är troligen taget i
Göteborgstrakten. Bilen till höger är en Daimler
som inregistrerades den 25 januari 1913 och
tilldelades då igenkänningsmärke A1945.
Registrerad ägare var då godsägare G.F.L. Adl.
Adelsköld i Floda. Bilen till vänster är en Mors
som inregistrerades den 9 april 1913 och
tilldelades då igenkänningsmärke O263.
Registrerad ägare var då Anders Skog i Göteborg. (2020-05-26)
|
|
Det här fotot är taget i
samband med Kungliga Automobilklubben
Vintertävling 1913 och visar den Daimler med
startnummer 4 som ägdes och kördes av Erik
Åkerlund. Bilens 2+2 sitsiga karosseri hade
byggts av Nordbergs i Stockholm. Notera att även
den karaktäristiska Daimler-kylaren har ersatts. (2023-02-17)
|
|
Denna Daimler TB 6-21 är tillverkad 1923 och köptes ursprungligen av KAK
och KMK som skänkte bilen som bröllopsgåva till det dåvarande
kronprinsparet. Bilen inregistrerades i Sverige den 16 maj 1924 och
tilldelades då igenkänningsmärke A11. Kronprinsparet använde bilen
sparsamt och den 9 maj 1930 såldes den. Ny ägare blev Mellansvenska
Stenindustri och Metall AB och den 7 juni får bilen nummer A4686.
Följande år köps bilen av skulptören Erik Rafael-Rådberg och fotot tros
vara taget vid den tiden. Rafael-Rådberg hade en bostad i Kristinehamn
och han lät 1934 registrera om bilen i S-län, det blev det låga numret
S53. 1936 ställdes bilen undan och efter skulptörens död 1961 köptes
bilen av Hans Spolén, som under många år arbetat med renovering av
bilen. (2015-01-29)
|
|