Dansk Automobil- & Cyclefabrik

 

Dansk Automobil- & Cyclefabrik levererade denna 10 hästkrafters bil till Droskaktiebolaget i Stockholm hösten 1904. Efter provkörningar skulle den stationeras vid Jakobs Torg. I dåtidens tidningar kallades bilen för Stockholms första automobildroska. Men det var inte riktigt rätt, för ett par år tidigare hade kronprins Gustafs första bil, en Daimler, använts som taxi i Stockholm. (2023-04-14) 

 

Dansk Automobil- & Cyclefabrik levererade denna 10 hästkrafters bil till Droskaktiebolaget i Stockholm hösten 1904. Efter provkörningar skulle den stationeras vid Jakobs Torg. I dåtidens tidningar kallades bilen för Stockholms första automobildroska. Men det var inte riktigt rätt, för ett par år tidigare hade kronprins Gustafs första bil, en Daimler, använts som taxi i Stockholm. (2023-07-13) 

 

Dansk Automobil- & Cyclefabrik levererade denna 10 hästkrafters bil till Droskaktiebolaget i Stockholm hösten 1904. Efter provkörningar skulle den stationeras vid Jakobs Torg. I dåtidens tidningar kallades bilen för Stockholms första automobildroska. Men det var inte riktigt rätt, för ett par år tidigare hade kronprins Gustafs första bil, en Daimler, använts som taxi i Stockholm. (2023-05-17) 

 

 


                                     © 2023 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se