Darracq

 

Bror Hjalmar Sjöberg tog det här fotot som visar bilar som skulle deltaga i Svenska Motorklubbens Sommartävling 1909. På knappt en vecka skulle man köra från Haparanda till Stockholm. Bilen längst till vänster har registreringsnummer D119 och är en Piccolo som skulle köras av Freddie Rääf. Bilen hade inregistrerats den 12 juni 1909 och som ägare angavs då Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Bilen bredvid är en Darracq från cirka 1906 med registreringsnummer O23. Den inregistrerades den 14 februari i 1907 och bilförsäljaren Anders Skog från Göteborg var då registrerad ägare. Tredje bil från vänster är en Cadillac modell 30 från 1909. Sedan följer två Dürkoppbilar med registreringsnumren A566 och A706. De registrerades den 6 februari och 10 juni 1909. Vid registreringstillfällena uppgavs ägaren vara fabrikör J.A. Nyström, Stockholm. Längre bort skymtar en Horch. Bilden har ställts till förfogande av Jan Eng, Ljusdal. (2013-04-14)

 

Den här bilden ha ställts till förfogande av Jan Eng, Ljusdal. Fotot togs av Bror Hjalmar Sjöberg och visar några av bilarna som skulle deltaga i Svenska Motorklubbens Sommartävling 1909, Haparanda-Stockholm. Bilen längst till vänster har registreringsnummer D119 och är en Piccolo som skulle köras av Freddie Rääf. Bilen hade inregistrerats den 12 juni 1909 och som ägare angavs då Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Bilen bredvid är en Darracq från cirka 1906 med registreringsnummer O23. Den inregistrerades den 14 februari i 1907 och bilförsäljaren Anders Skog från Göteborg var då registrerad ägare. Tredje bil från vänster är en Cadillac modell 30 från 1909. (2013-04-29)

 

Bror Hjalmar Sjöberg tog det här fotot som visar bilar som skulle deltaga i Svenska Motorklubbens Sommartävling 1909. På knappt en vecka skulle man köra från Haparanda till Stockholm. Bilen längst till vänster har registreringsnummer D119 och är en Piccolo som skulle köras av Freddie Rääf. Bilen hade inregistrerats den 12 juni 1909 och som ägare angavs då Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Bilen bredvid är en Darracq från cirka 1906 med registreringsnummer O23. Den inregistrerades den 14 februari i 1907 och bilförsäljaren Anders Skog från Göteborg var då registrerad ägare. Tredje bil från vänster är en Cadillac modell 30 från 1909. Sedan följer två Dürkoppbilar med registreringsnumren A566 och A706. De registrerades den 6 februari och 10 juni 1909. Vid registreringstillfällena uppgavs ägaren vara fabrikör J.A. Nyström, Stockholm. Längre bort skymtar en Horch. Bilden har ställts till förfogande av Jan Eng, Ljusdal. (2013-05-05)

 

Bror Hjalmar Sjöberg tog det här fotot som visar bilar som skulle deltaga i Svenska Motorklubbens Sommartävling 1909. På knappt en vecka skulle man köra från Haparanda till Stockholm. Bilen längst till vänster har registreringsnummer D119 och är en Piccolo som skulle köras av Freddie Rääf. Bilen hade inregistrerats den 12 juni 1909 och som ägare angavs då Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Bilen bredvid är en Darracq från cirka 1906 med registreringsnummer O23. Den inregistrerades den 14 februari i 1907 och bilförsäljaren Anders Skog från Göteborg var då registrerad ägare. Tredje bil från vänster är en Cadillac modell 30 från 1909. Sedan följer två Dürkoppbilar med registreringsnumren A566 och A706. De registrerades den 6 februari och 10 juni 1909. Vid registreringstillfällena uppgavs ägaren vara fabrikör J.A. Nyström, Stockholm. Längre bort skymtar en Horch. Bilden har ställts till förfogande av Jan Eng, Ljusdal. (2013-05-06)

 


I Jämtlands län registrerades fem bilar år 1907. Bilden visar en av dessa, en Darracq från cirka 1906 som fick igenkänningsmärke Z3. Den ägdes då av Jägmästare Knut Falck som samtidigt ägde ytterligare en liknande bil, den var vit och hade igenkänningsmärke O55. Knut kom sedan att äga ytterligare en Darracq. I KAK:s matrikel för 1912 står Knut Falck fortfarande som ägare till Z3. Detta foto ska ha tagits år 1913 och då ägdes bilen antagligen av AB Autotelefon, Stockholm.  De tre personerna bilen är i alla fall anställda vid detta företag. Från vänster är det ingenjörerna Grahn, Betulander och Joel Jansson. Enligt uppgift är de ute på inspektionsresa till den automatiska telefonväxeln i Björksta, mellan Enköping och Västerås. Denna växel hade levererats av AB Autotelefon och ersatte en automatväxel som 1904 hade levererats av Telegrafverkets verkstad. (2012-12-28)

 

Den här bil bilen som verkar ha kört fast i snön är en Darracq från cirka 1910 som ägdes av av Pontus Lindström. Det här var Pontus tredje bil. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 3/72.

 

Personerna färdas i en Darracq som inregistrerades den 2 juni 1911. Registrerad ägare var då åkare Adolf Fredrik Johansson, Umeå. (2022-11-03)

 

Det ser ut som att mannen reparerar en punktering på bilens högra däck. Bilen som är Darracq inregistrerades den 2 juni 1911 och tilldelades igenkänningsmärke Y37. Registrerad ägare var då åkare Adolf Fredrik Johansson, Umeå. (2024-04-29)

 

Mannen sitter i en Darracq Landaulette som användes som taxi. Bilen inregistrerades den 3 november 1910 och tilldelades igenkänningsmärke O129. Registrerad ägare var då Grosshandlare Anders Skog i Göteborg. (2023-01-17)  

 

Darracq 16 HP Tourer från cirka 1914. Bilmärket och typen har identifierats av Surrey Vintage Vehicle Society.

 


                                     © 2024 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se