Bror Hjalmar Sjöberg tog det här fotot som visar
bilar som skulle deltaga i Svenska Motorklubbens Sommartävling 1909. På
knappt en vecka skulle man köra från Haparanda till Stockholm. Bilen
längst till vänster har registreringsnummer D119 och är en Piccolo som
skulle köras av Freddie Rääf. Bilen hade
inregistrerats den 12 juni 1909 och som ägare angavs då Aktiebolaget E.
Lundvik & Co. Bilen bredvid är en Darracq från cirka 1906 med
registreringsnummer O23. Den inregistrerades den 14 februari i 1907 och
bilförsäljaren Anders Skog från Göteborg var då registrerad ägare.
Tredje bil från vänster är en Cadillac modell 30 från 1909. Sedan följer
två Dürkoppbilar
med registreringsnumren A566 och A706. De registrerades den 6 februari
och 10 juni 1909. Vid registreringstillfällena uppgavs ägaren vara
fabrikör J.A. Nyström, Stockholm. Längre bort skymtar en Horch. Bilden
har ställts till förfogande av Jan Eng, Ljusdal. (2013-04-14)
Den här bilden ha ställts till förfogande av Jan Eng,
Ljusdal. Fotot togs av
Bror Hjalmar Sjöberg och visar några av bilarna som skulle deltaga i
Svenska Motorklubbens Sommartävling 1909, Haparanda-Stockholm. Bilen längst till
vänster har registreringsnummer D119 och är en Piccolo som skulle köras av
Freddie
Rääf. Bilen hade inregistrerats den 12 juni 1909 och som ägare angavs då
Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Bilen bredvid är en Darracq från cirka 1906
med registreringsnummer O23. Den inregistrerades den 14 februari i 1907 och
bilförsäljaren Anders Skog från Göteborg var då registrerad ägare. Tredje bil
från vänster är en Cadillac modell 30 från 1909. (2013-04-29)
Bror Hjalmar Sjöberg tog det här fotot som visar
bilar som skulle deltaga i Svenska Motorklubbens Sommartävling 1909. På knappt
en vecka skulle man köra från Haparanda till Stockholm. Bilen längst till
vänster har registreringsnummer D119 och är en Piccolo som skulle köras av
Freddie Rääf. Bilen hade inregistrerats den 12 juni 1909 och som ägare angavs då
Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Bilen bredvid är en Darracq från cirka 1906 med
registreringsnummer O23. Den inregistrerades den 14 februari i 1907 och
bilförsäljaren Anders Skog från Göteborg var då registrerad ägare. Tredje bil
från vänster är en Cadillac modell 30 från 1909. Sedan följer två Dürkoppbilar med
registreringsnumren A566 och A706. De registrerades den 6 februari och 10 juni
1909. Vid registreringstillfällena uppgavs ägaren vara fabrikör J.A. Nyström,
Stockholm. Längre bort skymtar en Horch. Bilden har ställts till förfogande av
Jan Eng, Ljusdal. (2013-05-05)
Bror
Hjalmar Sjöberg tog det här fotot som visar bilar som skulle deltaga i Svenska
Motorklubbens Sommartävling 1909. På knappt en vecka skulle man köra från
Haparanda till Stockholm. Bilen längst till vänster har registreringsnummer D119
och är en Piccolo som skulle köras av Freddie Rääf. Bilen hade inregistrerats
den 12 juni 1909 och som ägare angavs då Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Bilen
bredvid är en Darracq från cirka 1906 med registreringsnummer O23. Den
inregistrerades den 14 februari i 1907 och bilförsäljaren Anders Skog från
Göteborg var då registrerad ägare. Tredje bil från vänster är en Cadillac modell
30 från 1909. Sedan följer två Dürkoppbilar med
registreringsnumren A566 och A706. De registrerades den 6 februari och 10 juni
1909. Vid registreringstillfällena uppgavs ägaren vara fabrikör J.A. Nyström,
Stockholm. Längre bort skymtar en Horch. Bilden har ställts till förfogande av
Jan Eng, Ljusdal. (2013-05-06)
I Jämtlands län registrerades fem bilar år 1907. Bilden visar en av
dessa, en Darracq från cirka 1906 som fick igenkänningsmärke Z3. Den
ägdes då av Jägmästare Knut Falck som samtidigt ägde ytterligare en
liknande bil, den var vit och hade igenkänningsmärke O55. Knut kom sedan
att äga ytterligare en Darracq. I KAK:s matrikel för 1912 står Knut
Falck fortfarande som ägare till Z3. Detta foto ska ha tagits år 1913
och då ägdes bilen antagligen av AB Autotelefon, Stockholm.
De tre personerna bilen är i alla
fall anställda vid detta företag. Från vänster är det ingenjörerna
Grahn, Betulander och Joel Jansson. Enligt uppgift är de ute på
inspektionsresa till den automatiska telefonväxeln i Björksta, mellan
Enköping och Västerås. Denna växel hade levererats av AB Autotelefon och
ersatte en automatväxel som 1904 hade levererats av Telegrafverkets
verkstad. (2012-12-28)
Den här bil bilen som verkar ha kört
fast i snön är en Darracq från cirka
1910 som ägdes av av Pontus Lindström.
Det här var Pontus tredje bil. Bilden
har varit publicerad i Autohistorica
3/72.
Personerna färdas i en Darracq som inregistrerades den 2 juni
1911. Registrerad ägare var då åkare Adolf Fredrik Johansson, Umeå. (2022-11-03)
Det ser ut som att mannen reparerar en punktering på bilens
högra däck. Bilen som är Darracq inregistrerades den 2 juni 1911 och tilldelades
igenkänningsmärke Y37. Registrerad ägare var då åkare Adolf Fredrik Johansson,
Umeå. (2024-04-29)
Mannen sitter i en Darracq
Landaulette som användes som taxi. Bilen
inregistrerades den 3 november 1910 och
tilldelades igenkänningsmärke O129. Registrerad
ägare var då Grosshandlare Anders Skog i
Göteborg.
(2023-01-17)
Darracq 16 HP Tourer från cirka 1914. Bilmärket och typen har identifierats av
Surrey Vintage Vehicle Society.