Denna öppna bil ser ut att ha
registreringsnummer W27, och då är det antaligen den Delage som ägdes av Erika
Anderssons Åkeri i Falun.
|
De flaggprydda bilarna med registreringsnummer BD117 och BD92 är Vivinus
cirka 1911 och Delage, troligen från 1912. Delage-chassiet kom till
Stockholm och registrerades där den 3 juli 1915 på Import AB Ödmark & Co
på Grevturegatan 247. Länsstyrelsen i Stockholm tilldelade chassiet
registreringsnummer A3475. Ödmark var Svensk agent för bl.a. Delage och
Gregoiré med huvudkontor i Örnsköldsvik. Så småningom skulle det nakna
chassiet transporteras till Örnsköldsvik och förses med en 3 dörrars
öppen kaross av galvaniserad plåt tillverkad av Ödmarks Karossmakeri.
Vid registeromläggningen 1916 tilldelas Delagen registreringsnummer
BD92. Det sker den 29 februari 1916 och då ägs bilen av på
maskinisten Alfons Wiberg i Boden, som arbetade åt Försvaret. Delagen skulle bli
en av de första taxibilarna i staden. Den såldes senare billigt, som
tack för hjälp med deklarationerna, till en löjtnant Lindgren som bodde
vid Brogatan alldeles intill nuvarande OK/Q8. Delagen med sin
4-cylindriga motor på 16 hästkrafter rullade på Bodens gator i många år
tills den i slutet av 1920-talet skamfilad och hopplöst omodern mötte sitt
öde på en åker utanför staden. Där fann Claes Rocklin resterna, ram och
kaross, av bilen i början på 1970-talet. Även Vivinusen ägdes vid
registeromläggningen av Alfons Wiberg. BD117 tilldelades bilen den 10 maj 1916. Claes
Rocklin äger en navkapsel från denna Vivinus. Leif Holmberg har hjälpt till med
uppgifter. Bilden kommer
från Claes Rocklin.
(2013-06-22)
|
|
Ytterligare en bild med ovanstående Delage BD92,
inregistrerad den 29 februari 1916
och Vivinus BD117, inregistrerad den 10 maj 1916. Båda bilarna ägdes då
av
maskinisten Alfons Wiberg i Boden. Bilen i mitten är
en Hupmobile modell 32
från 1913. Karossen på den är antagligen svenskbygd, den skiljer sig
avsevärt från Hupmobiles fabrikskarosser från den tiden. Fotot är taget
någon på gång på 1920-talet utanför Oscar den andres Soldathem i Boden.
Soldathemmet som finns än i dag, har servering och var en oas för bland annat de värnpliktiga på
regementena. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
Bilden kommer från Claes Rocklin.
(2013-06-22)
|
Fotot är taget Skara och i bilen, en Delage-racer från 1925,
sitter en herr Vernér. Bilen tävlingskördes under 1928 av Per Näs och
han ställde upp på både isbana, rundbana och i backe. Bilen var utrustad
med V12-motor på 2-liter och effekten var 120 hästkrafter vid 6000
varm/minut utan kompressor och 190 hästkrafter vid 7000 varv/minut med
kompressor. Men bilen blev något av en besvikelse för Näs eftersom han
blev slagen av Chandler-racer från USA. Så bilen såldes relativt snart
till England där den köptes av Adrian Conan Doyle, sonen till Sir Arthur
Conan Doyle, skaparen till Sherlock Holmes. Bilen finns ännu bevarad i
renoverat skick. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 2/81.
|
Ytterligare
en bild som visar den Delage-racer från
1925 som under 1928 tävlingskördes av
Per Näs. Liksom den föregående bilden är
även denna tagen i Skara och i bilen
sitter herr Vernér.
Bilden har varit publicerad i
Autohistorica 2/81
|
Per Näs framför här Delage-racern från
1925 på Edsviken 1928 och det slutade
med en seger. Bilden har varit
publicerad i Autohistorica 2/81
|
|
|
Fotot
visar Per Näs i Delage-racern från 1925
i samband med tävlingar på Solvalla. Där
blev det en andra plats efter norrmannen
Isberg med Bugatti.
Bilden har varit publicerad i
Autohistorica 2/81
|
|
Från 1927 och några år framåt
representerade Per Näs märket Delage.
Här kör han hem en 6-cylindrig Delage
Faux Cabriolet från Paris. Fotot som är
taget 1927 har publicerats i
Autohistorica 2/81.
|
En 6-cylindrig Delage med
all-weather-karosseri som är tillverkad
1928. Notera att fotot är stämplat med
Automobil AB Per Näs, det vill säga
märkets representant i Sverige. Fotot
har publicerats i Autohistorica 2/81.
|
|
En Delage typ GL studeras 1928 av kung Gustav V med uppvaktning. Det är
mannen med händerna på ryggen, Per Näs, som hoppas att kunna sälja den CD- och
interimsskyltade bilen med Belvalette-karosseri till Hovstallet. Detta lyckades
och den 30 maj registrerades bilen och fick nummer A24. Bilden har varit
publicerad i Autohistorica 2/81.
Samma Delage typ GL med Belvalette-karosseri sedan den köpts av kung Gustav V
1928. Här är bilen försedd med den kungliga kronan, men mellan 1928-1931 hade
bilen även registreringsnummer A24.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 2/81.