Delage
 

Denna öppna bil ser ut att ha registreringsnummer W27, och då är det antaligen den Delage som ägdes av Erika Anderssons Åkeri i Falun.

 

De flaggprydda bilarna med registreringsnummer BD117 och BD92 är Vivinus cirka 1911 och Delage, troligen från 1912. Delage-chassiet kom till Stockholm och registrerades där den 3 juli 1915 på Import AB Ödmark & Co på Grevturegatan 247. Länsstyrelsen i Stockholm tilldelade chassiet registreringsnummer A3475. Ödmark var Svensk agent för bl.a. Delage och Gregoiré med huvudkontor i Örnsköldsvik. Så småningom skulle det nakna chassiet transporteras till Örnsköldsvik och förses med en 3 dörrars öppen kaross av galvaniserad plåt tillverkad av Ödmarks Karossmakeri. Vid registeromläggningen 1916 tilldelas Delagen registreringsnummer BD92. Det sker den 29 februari 1916 och då ägs bilen av på maskinisten Alfons Wiberg i Boden, som arbetade åt Försvaret. Delagen skulle bli en av de första taxibilarna i staden. Den såldes senare billigt, som tack för hjälp med deklarationerna, till en löjtnant Lindgren som bodde vid Brogatan alldeles intill nuvarande OK/Q8. Delagen med sin 4-cylindriga motor på 16 hästkrafter rullade på Bodens gator i många år tills den i slutet av 1920-talet skamfilad och hopplöst omodern mötte sitt öde på en åker utanför staden. Där fann Claes Rocklin resterna, ram och kaross, av bilen i början på 1970-talet. Även Vivinusen ägdes vid registeromläggningen av Alfons Wiberg. BD117 tilldelades bilen den 10 maj 1916. Claes Rocklin äger en navkapsel från denna Vivinus. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. Bilden kommer från Claes Rocklin. (2013-06-22)

 

Ytterligare en bild med ovanstående Delage BD92, inregistrerad den 29 februari 1916 och Vivinus BD117, inregistrerad den 10 maj 1916. Båda bilarna ägdes då av maskinisten Alfons Wiberg i Boden. Bilen i mitten är en Hupmobile modell 32 från 1913. Karossen på den är antagligen svenskbygd, den skiljer sig avsevärt från Hupmobiles fabrikskarosser från den tiden. Fotot är taget någon på gång på 1920-talet utanför Oscar den andres Soldathem i Boden. Soldathemmet som finns än i dag, har servering och var en oas för bland annat de värnpliktiga på regementena. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. Bilden kommer från Claes Rocklin. (2013-06-22)

 

Fotot är taget Skara och i  bilen, en Delage-racer från 1925, sitter en herr Vernér. Bilen tävlingskördes under 1928 av Per Näs och han ställde upp på både isbana, rundbana och i backe. Bilen var utrustad med V12-motor på 2-liter och effekten var 120 hästkrafter vid 6000 varm/minut utan kompressor och 190 hästkrafter vid 7000 varv/minut med kompressor. Men bilen blev något av en besvikelse för Näs eftersom han blev slagen av Chandler-racer från USA. Så bilen såldes relativt snart till England där den köptes av Adrian Conan Doyle, sonen till Sir Arthur Conan Doyle, skaparen till Sherlock Holmes. Bilen finns ännu bevarad i renoverat skick. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 2/81.

 

 

Ytterligare en bild som visar den Delage-racer från 1925 som under 1928 tävlingskördes av Per Näs. Liksom den föregående bilden är även denna tagen i Skara och i bilen sitter herr Vernér. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 2/81

Per Näs framför här Delage-racern från 1925 på Edsviken 1928 och det slutade med en seger. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 2/81

 

Fotot visar Per Näs i Delage-racern från 1925 i samband med tävlingar på Solvalla. Där blev det en andra plats efter norrmannen Isberg med Bugatti. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 2/81

 

Från 1927 och några år framåt representerade Per Näs märket Delage. Här kör han hem en 6-cylindrig Delage Faux Cabriolet från Paris. Fotot som är taget 1927 har publicerats i Autohistorica 2/81.

En 6-cylindrig Delage med all-weather-karosseri som är tillverkad 1928. Notera att fotot är stämplat med Automobil AB Per Näs, det vill säga märkets representant i Sverige. Fotot har publicerats i Autohistorica 2/81.

En Delage typ GL studeras 1928 av kung Gustav V med uppvaktning. Det är mannen med händerna på ryggen, Per Näs, som hoppas att kunna sälja den CD- och interimsskyltade bilen med Belvalette-karosseri till Hovstallet. Detta lyckades och den 30 maj registrerades bilen och fick nummer A24. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 2/81.

 

Samma Delage typ GL med Belvalette-karosseri sedan den köpts av kung Gustav V 1928. Här är bilen försedd med den kungliga kronan, men mellan 1928-1931 hade bilen även registreringsnummer A24. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 2/81.

 

                                     © 2012 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se