|
Delaunay-Belleville Landulette från cirka 1907 vid
någons slags festlighet.
Sex personer och hund
har låtit sig fotograferas i en
Delaunay-Belleville från cirka 1908.
|
|
Ytterligare en bild
på ovanstående
Delaunay-Belleville från cirka 1908.
Bilderna är tagna vid samma tillfälle,
men man ser ganska tydligt att
personerna har rört på sig.
|
På utflykt med Delaunay-Belleville. Bilen
inregistrerades den 2 juni 1911 och
tilldelades igenkänningsmärke Y36, men
det ser ut som att bilen kan vara något
år äldre. Bilens
ägare vid registreringstillfället var
Örnsköldsviks Bil Aktiebolag och det var
i just Örnsköldsvik som importören för
Delaunay-Belleville, grosshandlaren Leon
Ödmark, höll till. Notera att bilen helt
saknar belysningsutrustning. Leif
Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
(2013-06-19)
|
|
Fotot är taget på en gata i Stockholm någon gång efter första världskrigets
slut. Bilen en 6-cylindrig Delaunay-Belleville från 1912 som ursprungligen ägs
av tsar Nicolaus II av Ryssland. Senare såldes bilen till den finländske
ingenjören Flössel. Denne lät skeppa bilen till Stockholm för att sedan kunna
sälja den till någon nyrik person. Flössel lät inregistrera bilen den 12
november 1919 och registreringsnumret blev A3706. Bilen visade sig vara
svårsåld, men efter cirka 14 månader köptes den av Försäkrings AB Tellus.
Tydligen motsvarande den inte förväntningarna, för redan den 10 mars 1921 såldes
vidare till kaféföreståndaren Per Johansson-Reberg i Stadsgården. Bilden har
publicerats i Autohistorica 2/87. (2013-03-14)
Kaféföreståndaren Per Johansson-Reberg i Stadsgården
tänkte använda Delaunay-Bellevillen, A3706, i busstrafik. Den 18 april 1921 blev
fordonet godkänt för personbefordran mellan Midsommarkransen och och Segeltorp,
11 passagerare fick åka med. Efter ett par månader, den 11 augusti 1921, såldes
bilen igen. Ny ägare blev en fabrikör Åkerlöf och det var troligen denne som lät
fordonet få busskarosseriet som bilden visar. Den blev nu godkänd för 16
passagerare. 1922 såldes bussen till till trafikföreningen Huvudsta-Stockholm,
vilket också framgår av märkningen på karossidan. I samband med ägarbytet blev
det nytt registretringsnummer, B2254. Den 10 juli 1925 avfördes bilen för att
sedan skrotas.
Bilden har publicerats i Autohistorica 2/87. (2013-03-14)
|
Det här
fotot med två taxibilar är taget
framför Östra Bazaren i Stockholm. Bilen till vänster är en Brasier som ser ut
att ha igenkänningsmärke A648. Detta nummer tilldelas den 15 november en bil ägd
av droskägare Edvin Thorén. Bilen till höger är en Delaunay-Belleville.
(2016-07-01)
|
|
Den här bilen, en Delaunay-Belleville, från cirka 1911 användes som taxi
i Stockholm. Chauffören heter
Johan Edward Magnuson och det är hans barnbarn, Lars Magnuson, som har
sänt in fotot.
(2021-01-17)
|
|
Delaunay-Belleville Limousine från cirka 1912 som användes som taxi i
Stockholm. (2018-07-04)
|
|
Personerna sitter i en Delaunay-Belleville från cirka 1912
med igenkänningsmärke AC84. Bilen erhöll detta igenkänningsmärke i samband med
registeromläggningen 1916, närmare bestämt den 10 maj. Registrerad ägare var då
Åkeriägare G.A. Johansson, Umeå. Bilens kaross är sannolikt byggt hos
grosshandlare Leonard Ödmark i Örnsköldsvik som var svensk agent för märket
Delaunay-Belleville.
Bilden kommer från Lars Mossberg.
(2019-05-27)
|
|
4-cylindrig 12/28 hästkrafters Delaunay-Belleville Phaeton
och Ford modell T Touring som har fått registreringsnummer efter varandra, U77
och U78. Dessa nummer utdelades den 5 april 1916 och ägare till båda bilarna var
chaufför Anders Lind i Västanfors, nära Fagersta. Forden hade tidigare troligen
registreringsnummer U30, för den 20 februari 1913 inregistrerades en Ford, med
tillverkningsnummer 114512, på just Anders Lind, Västanfors. Den 7 juni 1912
registrerades en annan bil på Anders Lind, den hade registreringsnummer A1649
och det kan möjligen var Delaunay-Bellevillens tidigare nummer.
Notera utformningen på Fordens fram- och bakskärmar, möjligen kan detta
detta vara en Ford som tillverkats i Storbritannien. Leif Holmberg har hjälpt
till med uppgifter.
(2013-06-20)
|
|
Personerna färdas i en 4-cylindrig 12/28 hästkrafters Delaunay-Belleville Phaeton
som tilldelades igenkänningsmärke U77 i samband med registeromläggningen 1916,
närmare bestämt den 5 april. Registrerad ägare var då chaufför Anders Lind i Västanfors. 2024-03-15)
|
|
Denna 4-cylindriga 12/28 hästkrafters Delaunay-Belleville
Phaeton
registrerades den 5 eller 6 oktober 1913 och fick nummer U40. Som registrerad ägare stod
åkerifirman Medin & Wretman i Västerås. Bilens kaross är sannolikt byggt
hos grosshandlare Leonard Ödmark i Örnsköldsvik som var svensk agent för märket
Delaunay-Belleville.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
(2013-06-20)
|
|
Ytterligare en bild som visar Delaunay-Belleville med registreringsnummer U40,
inregistrerad den 5 eller 6 oktober 1913 och ägd av
åkerifirman Medin & Wretman i Västerås.
Notera att detaljer som däck och signalhorn skiljer sig åt. Den här bilden med
taxichaufför Alfred Medin, Västerås vid ratten ska enligt uppgift vara tagen vid
Folkets Park i Västerås 1924. Årtalsuppgiften är antagligen felaktig, flera
saker tyder på ett betydligt tidigare år.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
(2013-06-20)
|
Delaunay-Belleville från cirka 1914 som taxi, möjligen i Stockholm. Notera att
bilen är 6- eller 7-sistig.
Chauffören och konduktören står framför sin buss för 16 personer, en Delaunay-Belleville med
registreringsnummer B2254. Enligt märkningen på karossidan trafikerades sträckan
Huvudsta-Stockholm. Det var också Trafikföreningen Huvudsta-Stockholm som stod
som ägare när bussen inregistrerades den 4 april 1922. Notera att passagerarna fick stiga ombord bakifrån.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-03-07)
|