Fiat
 

Denna Fiat Phaeton inregistrerades den 2 februari 1907 och tilldelades då igenkänningsmärke A119. Registrerad ägare var då A. Wiklunds Maskin- & Velocipedfabrik AB i Stockholm. Fotot är taget i samband med KAK:s vintertävling då bilen kördes av kontorschef Emil Salmson. Detta ekipage var det som belastades med minst antal prickar, Emil Salmoson vann därför tävlingen för andra året i rad.  (2020-10-26)

 

Den här bilden var omslagsbild på Autohistorica 1/71. Här ses fem bilar som deltager i en KAK-utflykt till Dalarö en sommardag i juni 1907. De tre främsta bilarna har identifierats som Fiat, Bianchi och Fiat.

 

 

Fotot visar två bilar som inregistrerades våren 1908. Bilen till vänster är en Argus som inregistrerades den 23 april och då tilldelades igenkänningsmärke A499. Vid registreringstillfället ägdes bilen av Bruksägare Carl Nisser på Broby Säteri, Bettna. Den 10 september 1915 registrerades bilen på Smör & Ostkompaniet i Stockholm. Vid registeromläggningen 1916 erhöll bilen igenkänningsmärke A2010. Bilen var då omregistrerad till lastbil för 800 kg last. Bilen till höger är en Fiat som inregistrerades den 30 apriloch då tilldelades igenkänningsmärke A501. Registrerad ägare var dåAktiebolaget A. Wiklunds Maskin- & Velocipedfabrik i Stockholm. Den 25 januari 2009 registreras bilen på Carl C:son Bonde på Eriksberg.(2021-07-31)

 

En Fiat från cirka 1908 som används som taxi. Bilen är förmodligen A-registrerad. Bilmärket har identifierats av Anders Svenfelt. 

 

Fiat Landaulette som taxi, troligen en typ 2, från cirka 1909 med registreringsnummer A1307. Bilen inregistrerades den 11 maj 1911 och ägare var då Bröderna Malmqvist i Malmö, så fotot är troligen taget i Malmö. Per Petersson i Linköping har hjälpt till med identifieringen. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-06-23)

 

Ett glatt sällskap i en Fiat från cirka 1912. Bilmärket har identifierats av Anders Svenfelt.

 

Det här fotot är taget i samband med Kungliga Automobilklubben Vintertävling 1913 och visar den Fiat som kördes av Hjalmar P:son Janek. (2020-12-30)

 

Det här fotot är taget i samband med Kungliga Automobilklubben Vintertävling 1913 och visar startnummer 7, den Fiat som kördes av Hjalmar P:son Janek. (2024-03-14)

 

Det är fotot är taget i samband med Kungliga Automobilklubben Vintertävling 1914 och visar den Fiat 35-40 Hk som kördes av Nils Brambeck. Bilen hade inregistrerats den 4 januari 1913 och då tilldelats igenkänningsmärke A1919. Registrerad ägare var då AB A. Wiklunds maskin- och velocipedfabrik i Stockholm. Den 6 mars 1916 fick bilen igenkänningsmärke I5. Då ägdes bilen av Militärbefälhavaren på Gotland (2021-01-07)

 

 

Det är fotot är taget i samband med starten för Kungliga Automobilklubben Vintertävling 1914 och visar startnummer en 7, en Fiat 35-40 Hk som kördes av Nils Brambeck. Bilen hade inregistrerats den 4 januari 1913 och då tilldelats igenkänningsmärke A1919. Registrerad ägare var då AB A. Wiklunds maskin- och velocipedfabrik i Stockholm. Den 6 mars 1916 fick bilen igenkänningsmärke I5. Då ägdes bilen av Militärbefälhavaren på Gotland. (2021-04-22)

 

 

AB Wiklunds ställde upp med denna Fiat 30/45hk i KAK:s Vintertävling 1914. Förare var Nils Brambeck och bilen ses här vid invägningen som ägde rum några dagar före starten. Mannen i skinnluvan är en medföljande kontrollant. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/82.

Här har Nils Brambeck, med Fiat 30/45 hk, anlänt till målet för KAK:s Vintertävling 1914. Det var det första ekipaget att gå i mål. Under resans gång har bilen blivit rejält nedstänkt. För att kunna se något under färden har man valt att demontera vindrutan. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 2/82.

 

Männen står vid en Fiat tipo 2 Landaulette som användes som taxi. Bilen inregistrerades den 30 maj 1914 och tilldelades igenkänningsmärke A3600. Ägare var då Droskägare John Gotthard Valdemar Lovén, Stockholm. Vid registeromläggningen 1916 erhöll bilen igenkänningsmärke A740. Datum för detta var 28 februari. Senare samma år, den 16 oktober, blir droskägare Elis Mervel Starck ny ägare. (2024-12-05)

 

Övning med Frivilliga Automobilkåren, förmodligen i mitten av 1910-talet. Registreringsnummer C218 tillhör en Cadillac Touring som inregistrerades den 15 maj 1914 med kapten A. Sjöstedt, Uppsala, som ägare. Bilen därefter är en Renault DU från 1913/14 som senare kom att renoveras av Åke Jern. Den tredje bilen är en Fiat. Till höger skymtar också två motorcyklister. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/74. (2013-06-24)

Mannen sitter i en Fiat från cirka 1914. (2016-12-12)

En vinterbild med en Fiat lastbil från cirka 1914. (2013-11-18)

Fiat lastbil från cirka 1914.

 


Det här fotot som kommer från Hudiksvalls Hembygdsförening (www.sockenbilder.se) är taget cirka 1920 på Bjälkgatan i just Hudiksvall. Bilarna är uppställda vid en bilverkstad, men eftersom flera motorhuvar är öppna kan man förmoda att en del arbeten utfördes på gatan. Den ljusa bilen är en Sperber Doppelphaeton från cirka 1912. Bilen med registreringsnummer Z136 är en Fiat som inregistrerades den 22 mars 1919, ägare var då gårdsägare Paul Karlsson, Östersund. X408 till höger är en Chandler Touring som inregistrerades 22 april 1920 och ägare var då tandläkare Sigfrid Bretz, Hudiksvall. Bilen längst bak är en Overland Touring från cirka 1919 som ser ut att ha registreringsnummer X303. Bredvid den bilen skymtar också en motorcykel. Leif Holmberg har hjälp till med uppgifter. (2013-05-11).

 

De tre männen står vid en Fiat lastbil från omkring 1920 med igenkänningsmärke C855. Fotot som kommer från Enköpings museum är troligen taget inne på gården vid Enköpings Ångbryggeri. (2014-08-22)

 

Denna Fiat med skåpkarosseri för 800 kg last inregistrerades den 10 augusti 1920 och tilldelades igenkänningsmärke A6322. Registrerad ägare var då konditor Filip Siewetz, Stockholm. (2024-04-21)

 

Männen sitter i en Fiat, troligen en tipo 2B, som inregistrerades den 24 september 1920 och tilldelades då igenkänningsmärke B1360. Registrerad ägare var då Sundbybergs Bilexpress AB som använde bilen som taxi. (2021-09-30)

 

Chauffören står framför sin buss, en Fiat från cirka 1920. (2019-06-11)

 

Fiat buss avsedd för 13 personer som inregistrerades den 16 september 1921 och tilldelades igenkänningsmärke B2021. Bussen som enligt skylten trafikerade Huvudsta ägdes vid registreringstillfället av O.F. Fredriksson, L. Söderqvist och L.O. Nilsson, alla från Duvbo. Chassitypen kan vara 15 TER och karossen är förmodligen svenskbygd. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-06-25)

 

Det här ska vara Västerås buss, en Fiat från cirka 1920. Den hade plats för 23 passagerare och trafikerade sträckan Hammarby Folkets Park i Västerås. (2015-10-31)

 

Denna täckta Fiat 505 som användes taxi inregistrerades den 7 december 1921 och tilldelades igenkänningsmärke W1573. Registrerad ägare var då Droskägare Karl Hellman, Falun. (2023-01-30)  

 

Denna täckta Fiat 505 som användes taxi inregistrerades den 7 december 1921 och tilldelades igenkänningsmärke W1573. Registrerad ägare var då Droskägare Karl Hellman, Falun. (2020-12-14) 

 

En tidig täckt Fiat 501 som fotograferats på Brunkebergstorg i Stockholm. Bilden har publicerats i Autohistorica 4/78.

 

Fiat 501 Torpedo från cirka 1921 som är parkerad framför några hus i Solna. (2022-07-14)

 

 

Erik Lundström, Vingåker i en relativt tidig Fiat 501 Spider. Erik var pappa till Mässing- och Nickelklubbmedlemmen Per Lundström. Erik nämnde att bilen var tillverkad 1921. Enligt uppgift importerades två stycken sådana här Fiatbilar till Sverige och då bör man mena just den här tvåsitsiga versionen. En av bilarna ägdes av Gunnar Carlsson, senare Alsed.

 

Två barn har tagit plats i den Lundströmska Fiaten.

 

Fiaten var hemmahörande i Vingåker och hade därför D-nummer.

 

Fiat 501 Torpedo som inregistrerades den 3 juli 1922 och tilldelades igenkänningsmärke X1572. Vid registreringstillfället ägdes bilen av Olof Em. Norelius från Bergby, Hamrånge och kanske är det han som sitter vid ratten? Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-06-26)

 

Fiat 501 med sportig kaross och finskt registreringsnummer A105. Liksom i Stockholm användes A i Helsingfors. Fotot togs i samband med  i KAK:s sommartävling Helsingfors-Stockholm 1923 då bilden kördes av H. Zetterström. Föraren var antagligen anställd hos märkets generalagent Walfrid Alfthán. Denne stod 1924 som ägare till A105. Information har lämnats av Anders Svenfelt. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 4/78. (2013-01-02)

 

Fiat 501 med sportkaross som deltager i en backtävling. Bilens registreringsnummer ser ut att vara A8631. Detta nummer delades ut den 23 maj 1922 och registrerad ägare var då AB Automobilcentralen. Ett år senare, den 7 maj 1923, är bilen registrerad på Krooks Petroleum & Olje AB. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/79. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-06-27)

 

Telefondirektör Anders Lignell sitter i sin tjänstebil, en Fiat 501 Torpedo från cirka 1923. (2012-12-29)

 

Fotot är troligen taget i samband med en biltävling på is, sannolikt i södra Sverige. Bilen är en Fiat 501S Torpedo Sport som man har lättat något genom att demotera reservhjulet. (2014-12-31)

 

Foto som är taget i samband med en biltävling på is, sannolikt i södra Sverige och under första delen av 1920-talet. Bilarna som ligger sida vid sida är av märkena Fiat och Citroen. Fiaten ser ut att vara av modellen 501S Torpedo Sport och Citroen-bilen är gissningsvis av typen B2. (2014-06-11)

 

Enligt texten på fotot så är det taget vid Råö den 21 maj 1925. Bilen är en Fiat 501S Torpedo Sport. (2020-02-14)

 

Personerna färdas i en Fiat 501S Torpedo Sport. (2020-02-17)

 

Personerna sitter i en Fiat 501S Torpedo Sport. (2020-02-19)

 

Personerna sitter i en Fiat 501S Torpedo Sport. (2020-02-21)

 

Mannen sitter i en Fiat 501S Torpedo Sport (2022-12-23) 

 

Denna Fiat 501 Torpedo inregistrerades den 16 april 1924 och tilldelades igenkänningsmärke A1586. Registrerad ägare var då Redaktör Karl Henrik Kjeller, Stockholm. (2021-11-18)

 

Fotot som är taget i samband med en tävling visar startnummer 22, en Fiat 501 Torpedo. (2024-02-28)

 

Erik Berg och Rut Andrén står vid en Fiat 501 Torpedo från cirka 1925. Fotot kommer från Bo Bymans samling och har skickats in av Leif Holmberg. (2022-01-23)

 

Vykort som visar Apoteket i Odensbacken. Bilen som har registreringsnummer E763 är en Fiat 501 Torpedo, som vid registreringstillfället den 1 juli 1924 ägdes av överlärare Bror Eriksson i Mjölby. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2021-06-16)

 

Vykort som visar Grand Hotel i Stockholm. Bilen i förgrunden är en Fiat 501 med täckt kaross, som i den svenska reklamen från Automobilcentralen kallades "sjuglas-vagnen". Information har lämnats av medlem i Mässing & Nickel. (2012-12-25)

 

Ett barn tittar ut från en Fiat 501 Berlina. (2013-08-09)

Personerna färdas i en Fiat 501 Berlina. (2024-08-25)

Umeå brukar kallas för björkarnas stad och man tittar på bilden så förstår man varför. Träden skymmer till och med bilarna på detta vykort som visar en del av Kungsgatan. Bilen närmast kameran är en täckt Fiat 501 och registreringsskylten med M6244 indikerar att föraren och eventuella passagerare är ute på långresa. I bakgrunden skymtar en Ford modell A från 1928-29, därför är fotot gissningsvis taget cirka 1930. (2013-05-08)

 

Bilden visar Eva Wetter som tävlade med bil åren kring 1930, det är emellertid okänt vilket tävling det här rör sig om. Bilen med registreringsnummer A9888 och startnummer 6 är en Fiat 501 från mitten av 1920-talet. Bilarna som står bakom, nästan helt skymda, är A-Fordar. Bilden kommer från Tommy LeMon via Sven Ljungstedt.

 

Man och kvinna vid och i en Fiat 501 Torpedo från cirka 1925 med registreringsnummer C1756. Ernst Söderberg har tagit fotot. Bilden kommer från Enköpings museum. (2013-03-04)

 

Fotot som enligt uppgift ska ha tagits sommaren 1925 visar personer som fördas i en Fiat 501 Torpedo. (2017-07-30)

 

Fyra personer som har passande klädsel för färd i en Fiat 501 Torpedo från cirka 1925 med registreringsnummer C1756. Notera den förnicklade kylarmaskeringen och KAK-vagnmärket på kylarlocket. Enligt KAK:s matrikel från 1928 ägdes denna Fiat då av fabrikör Ernst Söderberg, Enköping. Ernst som hade flyttat från Sundborn till Enköping 1922 hade blivit medlem i KAK 1927. Bilden kommer från Enköpings museum. (2013-05-12)

 

Minsta åtta personer, barn och vuxna, sitter i bilen som är en Fiat 501 Torpedo från cirka 1925. (2016-05-03)

 

Personerna står vid en Fiat 501 Torpedo från cirka 1925 som har igenkänningsmärke T2649. (2019-08-06)

 

Personerna har fotograferats vid en Fiat 501 Torpedo från cirka 1925. (2020-09-16)

 

Personerna har fotograferats vid en Fiat 501. (2024-10-03)

 

Det här fotot är taget i samband med en tävling. Bilen med registreringsnummer O3624 är en Fiat 501 Torpedo från cirka 1925. Den efterföljande bilen som har interimsskylt är en Oakland Sedan från 1926. (2020-08-04)

 

Den här bilen, en Fiat 501 Torpedo från cirka 1925, ägdes av Nils och Marianne Dunér i Göteborg. Det är Marianne som tvättar bilen. (2020-01-02)

 

Personerna står vid en Fiat 501. (2024-08-03)

 

Personerna står vid en Fiat 501. (2024-09-15)

 

Männen sitter på en Fiat 501 Torpedo. (2024-10-29)

 

Vykort som visar Järnvägsgatan i Karlstad. Bilarna närmast fotografen är Fiat och Dodge, men vilka är de andra bilarna. Med ledning av bilarnas utseende kan man anta att fotot togs i mitten av 1920-talet.

 

Foto som visar en imponerande bilsamling på Fyris torg i Uppsala. Tidpunkten ser att vara i mitten av 1920-talet och eftersom man ser Uppsala Domkyrka i bakgrunden så kan det vara så att något evenemang äger rum där. I raden närmast kameran står en Benz, det bör vara en 70-hästkrafters modell från 1910-talets senare del. Gissningsvis är det Kung Gustav V som är besök, det fanns ju flera Benz i hovstallet vid den här tiden. Snett bakom Benzen står en Crossley och möjligen tillhör även den hovstallet? I närmaste raden går det även att identifiera Fiat 501. Kanske finns det någon som kan identifiera fler bilar? Bilden kommer från Stig Larsson. (2013-05-07)

 

Hovfotografen P. Lund lyckades få med många bilar när han tog fotot som blev förlaga till detta vykort som visar del av Mölle. De nyaste bilarna ser ut att vara tillverkade i slutet av 1920-talet, så fotot togs nog senast kring 1930. Det går att identifiera flera T-Fordar, i förgrunden står en Pickup och en Tudor Sedan. Bredvid den täckta T-Forden står en Hupmobile modell 32 Touring från 1912-14. Sedan verkar det som att det går att identifiera Overland, Fiat och möjligen Auburn. Kanske kan någon identifiera ytterligare någon bil? (2013-06-01)

 

Prins Eugen ägde flera så kallade ”målarbilar”, det vill säga bilar som användes som mobila utomhusateljér. Bilden visar en av dessa bilar, en Fiat 503 Torpedo från 1927 med registreringsnummer A8. Den ersatte närmast en Fiat 501 och 1931 flyttades nummer A8 över till nästa ”målarbil”, en Ford modell A. Lägg märke till chauffören i bakgrunden, han hette Lund och hade till uppgift att bland annat hålla nyfikna åskådare på avstånd så att prinsen fick lite arbetsro. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 5-6/84.

 

Erik Åkerlund köpte 1926 en Fiat 503 med öppet specialkarosseri, möjligen från italienska Castanga. Den 3 juli inregistrerades bilen på Åkerlunds hustru Maja och erhöll B73. Men redan efter omkring ett halvår avyttrades bilen och nummer B73 flyttades över på en Itala. Bilden har publicerats i Autohistorica 6/82.

Ett tält har slagits upp bakom bilen, en Fiat 509 med registreringsnummer Z2711 från senare delen av 1920-talet.

 

Kvinnan sitter i en Fiat 509 Spider. (2024-05-05)

 

Personerna står vid med Fiat 509 från senare delen av 1920-talet. Bilen har registreringsnummer A8148. (2016-05-15)

 

Bilden visar när Olle Grönkvist går i mål som första man och också som segare i KAK:s Vintertävling 1926. Bilen är en Fiat 509 Torpedo, för övrigt den minsta bilen i tävlingen. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/84.

 

Bilden kommer från Annika Darland som berättar att det är hennes morfar Karl Wasén som tagit fotot. Platsen är Fjällbo och tidpunkten någon gång på 1930-talet. Bilen som är Fiat 520 Torpedo från cirka 1928 ska ha varit en av de första polisbilarna i Göteborg. Karl Wasén var polis på Hisingen i Göteborg och hade en tid befälet över polisbilarna. Männen i bilen är hans kollegor "Spiken" och Svensson.

 

Tvättning av Fiat 520 Berlina från cirka 1928. Bilen hade registreringsnummer C731 och fotot är nog taget när bilen var relativt ny. Bilden kommer från Enköpings museum. (2013-05-08)

 

Det är påsktid 1930 man har stannat till för att fotografera den täckta Fiaten med registreringsnummer C731, en 520 Berlina från cirka 1928. Platsen ska vara Irsta strax öster om Västerås Bilden kommer från Enköpings museum. (2013-05-09)

 

Den täckta Fiaten med registreringsnummer C731, en 520 Berlina från cirka 1928 har fotograferats i Norbergsskogen i augusti 1930. Bilden kommer från Enköpings museum. (2013-05-10)

 

Den täckta Fiaten med registreringsnummer C731, en 520 Berlina från cirka 1928 har fotograferats i Norbergsskogen i augusti 1930. Bilden kommer från Enköpings museum. (2013-05-10)

 

Den täckta Fiaten med registreringsnummer C731, en 520 Berlina från cirka 1928 har fotograferats sommaren 1930. Fast här var det nog hunden som var huvudmotivet. Bilden kommer från Enköpings museum. (2013-05-10)

 

En Fiat 520 Berlina från cirka 1928 med registreringsnummer C731 har stannat längs en väg. Bilden kommer från Enköpings museum. (2012-12-25)



                                     © 2024 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se