|
Denna Fiat Phaeton inregistrerades den 2
februari 1907 och tilldelades då
igenkänningsmärke A119. Registrerad ägare var då
A. Wiklunds Maskin- & Velocipedfabrik AB i
Stockholm. Fotot är taget i samband med KAK:s
vintertävling då bilen kördes av kontorschef
Emil Salmson. Detta ekipage var det som
belastades med minst antal prickar, Emil
Salmoson vann därför tävlingen för andra året i
rad. (2020-10-26)
|
Den här bilden var omslagsbild på Autohistorica 1/71. Här ses fem bilar som
deltager i en KAK-utflykt till Dalarö en sommardag i juni 1907. De tre främsta
bilarna har identifierats som Fiat, Bianchi och Fiat.
|
Fotot visar två bilar som inregistrerades våren 1908. Bilen till vänster
är en Argus som inregistrerades den 23 april och då tilldelades
igenkänningsmärke A499. Vid registreringstillfället ägdes bilen av Bruksägare
Carl Nisser på Broby Säteri, Bettna. Den 10 september 1915 registrerades bilen
på
Smör & Ostkompaniet i Stockholm. Vid registeromläggningen 1916 erhöll bilen
igenkänningsmärke A2010. Bilen var då omregistrerad till lastbil för 800 kg
last. Bilen till höger är en Fiat som inregistrerades den 30 apriloch
då tilldelades igenkänningsmärke A501. Registrerad ägare var dåAktiebolaget
A. Wiklunds Maskin- & Velocipedfabrik i Stockholm. Den 25 januari
2009 registreras bilen på Carl C:son Bonde på Eriksberg.(2021-07-31)
|
En Fiat
från cirka 1908 som används som taxi. Bilen är förmodligen
A-registrerad. Bilmärket har identifierats av Anders Svenfelt.
|
Fiat Landaulette som taxi, troligen en typ 2, från cirka
1909 med registreringsnummer A1307. Bilen inregistrerades den 11 maj 1911 och
ägare var då Bröderna Malmqvist i Malmö, så fotot är troligen taget i Malmö. Per Petersson i
Linköping har hjälpt till med identifieringen.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
(2013-06-23)
|
Ett glatt sällskap i en Fiat från cirka 1912.
Bilmärket har identifierats av Anders Svenfelt.
|
Det här fotot är taget i samband med
Kungliga Automobilklubben Vintertävling 1913 och
visar den Fiat som kördes av Hjalmar P:son Janek. (2020-12-30)
|
|
Det här fotot är taget i samband med
Kungliga Automobilklubben Vintertävling 1913 och
visar startnummer 7, den Fiat som kördes av Hjalmar P:son Janek. (2024-03-14)
|
|
Det är fotot är taget i samband med
Kungliga Automobilklubben Vintertävling 1914 och
visar den Fiat 35-40 Hk som kördes av Nils
Brambeck. Bilen hade inregistrerats den 4
januari 1913 och då tilldelats igenkänningsmärke
A1919. Registrerad ägare var då AB A. Wiklunds
maskin- och velocipedfabrik i Stockholm. Den 6
mars 1916 fick bilen igenkänningsmärke I5. Då
ägdes bilen av Militärbefälhavaren på Gotland (2021-01-07)
|
|
Det är fotot är taget i samband med
starten för Kungliga Automobilklubben Vintertävling 1914 och
visar startnummer en 7, en Fiat 35-40 Hk som kördes av Nils
Brambeck. Bilen hade inregistrerats den 4
januari 1913 och då tilldelats igenkänningsmärke
A1919. Registrerad ägare var då AB A. Wiklunds
maskin- och velocipedfabrik i Stockholm. Den 6
mars 1916 fick bilen igenkänningsmärke I5. Då
ägdes bilen av Militärbefälhavaren på Gotland. (2021-04-22)
|
AB Wiklunds ställde upp med denna Fiat 30/45hk i KAK:s Vintertävling
1914. Förare var Nils Brambeck och bilen
ses här vid invägningen som ägde rum
några dagar före starten. Mannen i
skinnluvan är en medföljande
kontrollant. Bilden har publicerats i
Autohistorica 2/82.
|
|
Här har Nils Brambeck, med Fiat 30/45 hk, anlänt till
målet för KAK:s Vintertävling 1914. Det var det första
ekipaget att gå i mål. Under resans gång har bilen
blivit rejält nedstänkt. För att kunna se något under
färden har man valt att demontera vindrutan. Bilden har
varit publicerad i Autohistorica 2/82.
|
Männen står vid en Fiat tipo 2 Landaulette som användes som
taxi. Bilen inregistrerades den
30 maj 1914 och tilldelades igenkänningsmärke A3600. Ägare var då Droskägare
John Gotthard Valdemar Lovén, Stockholm. Vid registeromläggningen 1916 erhöll
bilen igenkänningsmärke A740. Datum för detta var 28 februari. Senare samma år,
den 16 oktober, blir droskägare Elis Mervel Starck ny ägare. (2024-12-05)
|
|
Övning med Frivilliga
Automobilkåren, förmodligen i mitten av 1910-talet.
Registreringsnummer C218 tillhör en Cadillac Touring som
inregistrerades den 15 maj 1914 med kapten A. Sjöstedt, Uppsala, som ägare. Bilen därefter är en
Renault DU
från 1913/14 som senare kom att renoveras av Åke Jern. Den
tredje bilen är en Fiat. Till höger skymtar också två
motorcyklister. Leif Holmberg har hjälpt till med
uppgifter. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/74. (2013-06-24)
|
|
Mannen sitter i en Fiat från cirka 1914. (2016-12-12)
|
|
En vinterbild med en Fiat lastbil
från cirka 1914.
(2013-11-18)
|
Fiat lastbil från cirka 1914.
Det här fotot som kommer från Hudiksvalls Hembygdsförening (www.sockenbilder.se)
är taget cirka 1920 på Bjälkgatan i just Hudiksvall. Bilarna är
uppställda vid en bilverkstad, men eftersom flera motorhuvar är öppna
kan man förmoda att en del arbeten utfördes på gatan. Den ljusa bilen är
en Sperber Doppelphaeton från cirka 1912. Bilen med registreringsnummer
Z136 är en Fiat som inregistrerades den 22 mars 1919, ägare var då gårdsägare
Paul Karlsson, Östersund. X408 till höger är en Chandler Touring som
inregistrerades 22 april 1920 och ägare var då tandläkare Sigfrid Bretz,
Hudiksvall. Bilen längst bak är en Overland Touring från cirka 1919 som
ser ut att ha registreringsnummer X303. Bredvid den bilen skymtar också
en motorcykel. Leif Holmberg har hjälp till med uppgifter. (2013-05-11).
|
De tre
männen står vid en Fiat lastbil från omkring 1920 med igenkänningsmärke
C855. Fotot som kommer från Enköpings museum är troligen taget inne på
gården vid Enköpings Ångbryggeri. (2014-08-22)
|
|
Denna Fiat med skåpkarosseri för 800 kg
last inregistrerades den 10 augusti 1920 och tilldelades igenkänningsmärke
A6322. Registrerad ägare var då konditor Filip Siewetz, Stockholm. (2024-04-21)
|
|
Männen sitter i en Fiat,
troligen en tipo 2B, som inregistrerades den 24
september 1920 och tilldelades då
igenkänningsmärke B1360. Registrerad ägare var
då Sundbybergs Bilexpress AB som använde bilen
som taxi.
(2021-09-30)
|
|
Chauffören står framför sin
buss, en Fiat från cirka 1920.
(2019-06-11)
|
|
Fiat buss avsedd för 13 personer som inregistrerades
den 16 september 1921 och tilldelades igenkänningsmärke B2021. Bussen som enligt skylten trafikerade Huvudsta
ägdes vid registreringstillfället av O.F. Fredriksson, L. Söderqvist och L.O.
Nilsson, alla från Duvbo.
Chassitypen kan vara 15 TER och karossen är förmodligen svenskbygd.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
(2013-06-25)
|
|
Det här
ska vara Västerås buss, en Fiat från
cirka 1920. Den hade plats för 23
passagerare och trafikerade sträckan
Hammarby Folkets Park i Västerås. (2015-10-31)
|
|
Denna täckta Fiat 505 som användes taxi
inregistrerades den 7 december 1921 och
tilldelades igenkänningsmärke W1573. Registrerad
ägare var då Droskägare Karl Hellman, Falun.
(2023-01-30)
|
|
Denna täckta Fiat
505 som användes taxi inregistrerades
den 7 december 1921 och tilldelades
igenkänningsmärke W1573. Registrerad
ägare var då Droskägare Karl Hellman,
Falun. (2020-12-14)
|
En tidig täckt Fiat 501 som fotograferats på Brunkebergstorg i Stockholm. Bilden
har publicerats i Autohistorica 4/78.
|
Fiat 501 Torpedo från cirka 1921 som är parkerad framför
några hus i Solna. (2022-07-14)
|
Erik Lundström, Vingåker i en relativt tidig Fiat 501 Spider. Erik var pappa
till Mässing- och Nickelklubbmedlemmen Per Lundström. Erik nämnde att bilen var
tillverkad 1921. Enligt uppgift importerades två stycken sådana här Fiatbilar
till Sverige och då bör man mena just den här tvåsitsiga versionen. En av
bilarna ägdes av Gunnar Carlsson, senare Alsed.
Två barn har tagit plats i den Lundströmska Fiaten.
Fiaten var hemmahörande i Vingåker och hade därför D-nummer.
|
Fiat 501 Torpedo som inregistrerades den 3 juli 1922
och tilldelades igenkänningsmärke X1572. Vid registreringstillfället ägdes bilen
av Olof Em. Norelius från Bergby, Hamrånge och kanske är det han som sitter vid
ratten?
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
(2013-06-26)
|
Fiat 501 med sportig kaross och finskt registreringsnummer A105.
Liksom i Stockholm användes A i Helsingfors. Fotot togs i samband med i KAK:s sommartävling Helsingfors-Stockholm 1923
då bilden kördes av H. Zetterström. Föraren var antagligen anställd hos märkets
generalagent Walfrid Alfthán. Denne stod 1924 som ägare till A105. Information
har lämnats av Anders Svenfelt. Bilden har varit
publicerad i Autohistorica 4/78.
(2013-01-02)
|
Fiat 501 med sportkaross som deltager i en backtävling. Bilens
registreringsnummer ser ut att vara A8631. Detta nummer delades ut den 23 maj
1922 och registrerad ägare var då AB Automobilcentralen. Ett år senare, den 7
maj 1923, är bilen registrerad på Krooks Petroleum & Olje AB. Bilden har publicerats i Autohistorica
2/79.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
(2013-06-27)
|
Telefondirektör Anders Lignell sitter i sin tjänstebil, en Fiat 501 Torpedo från
cirka 1923. (2012-12-29)
|
Fotot är troligen taget i samband med en biltävling på is,
sannolikt i södra Sverige. Bilen är en Fiat 501S Torpedo Sport som man
har lättat något genom att demotera reservhjulet.
(2014-12-31)
|
|
Foto som är taget i samband med en biltävling på is,
sannolikt i södra Sverige och under första delen av 1920-talet. Bilarna
som ligger sida vid sida är av märkena Fiat och Citroen. Fiaten ser ut
att vara av modellen 501S Torpedo Sport och Citroen-bilen är
gissningsvis av typen B2.
(2014-06-11)
|
|
Enligt texten på fotot så är det taget vid Råö den 21 maj 1925. Bilen är
en Fiat 501S Torpedo Sport.
(2020-02-14)
|
|
Personerna färdas i en Fiat 501S Torpedo Sport.
(2020-02-17)
|
|
Personerna sitter i en Fiat 501S Torpedo Sport.
(2020-02-19)
|
|
Personerna sitter i en Fiat 501S Torpedo Sport.
(2020-02-21)
|
|
Mannen sitter i en Fiat 501S Torpedo
Sport (2022-12-23)
|
|
Denna Fiat 501 Torpedo inregistrerades den 16 april 1924 och
tilldelades igenkänningsmärke A1586. Registrerad ägare var då Redaktör Karl
Henrik Kjeller, Stockholm.
(2021-11-18)
|
|
Fotot som är taget i samband med en
tävling visar startnummer 22, en Fiat 501 Torpedo.
(2024-02-28)
|
|
Erik Berg och Rut Andrén står vid en Fiat 501 Torpedo
från cirka 1925.
Fotot kommer från Bo Bymans samling och har skickats in av Leif
Holmberg. (2022-01-23)
|
|
Vykort som visar Apoteket i Odensbacken.
Bilen som har
registreringsnummer E763 är en Fiat 501 Torpedo,
som vid registreringstillfället den 1
juli 1924 ägdes av överlärare Bror
Eriksson i Mjölby. Leif Holmberg har
hjälpt till med uppgifter.
(2021-06-16)
|
|
Vykort som visar Grand Hotel i
Stockholm. Bilen i förgrunden är en Fiat
501 med täckt kaross, som i den svenska
reklamen från Automobilcentralen
kallades "sjuglas-vagnen". Information
har lämnats av medlem i Mässing &
Nickel. (2012-12-25)
|
|
Ett
barn tittar ut från en Fiat 501 Berlina.
(2013-08-09)
|
|
Personerna färdas i en Fiat 501 Berlina.
(2024-08-25)
|
Umeå brukar kallas för björkarnas stad och man tittar på bilden så förstår man
varför. Träden skymmer till och med bilarna på detta vykort som visar en del av
Kungsgatan. Bilen närmast kameran är en täckt Fiat 501 och registreringsskylten
med M6244 indikerar att föraren och eventuella passagerare är ute på långresa. I
bakgrunden skymtar en Ford modell A från 1928-29, därför är fotot gissningsvis
taget cirka 1930. (2013-05-08)
Bilden visar Eva Wetter som tävlade med bil åren kring 1930, det är emellertid
okänt vilket tävling det här rör sig om. Bilen med registreringsnummer A9888 och
startnummer 6 är en Fiat 501 från mitten av 1920-talet. Bilarna som står bakom,
nästan helt skymda, är A-Fordar. Bilden kommer från Tommy LeMon via Sven Ljungstedt.
Man och kvinna vid och i en Fiat 501 Torpedo från cirka 1925 med
registreringsnummer C1756. Ernst Söderberg har tagit fotot. Bilden kommer
från Enköpings museum. (2013-03-04)
|
Fotot som enligt uppgift ska ha tagits sommaren 1925 visar personer som fördas i
en Fiat 501 Torpedo.
(2017-07-30)
|
Fyra personer som har passande klädsel för färd i en Fiat 501 Torpedo från cirka
1925
med registreringsnummer C1756. Notera den förnicklade kylarmaskeringen
och KAK-vagnmärket på kylarlocket. Enligt KAK:s matrikel från 1928 ägdes denna
Fiat då av fabrikör Ernst Söderberg, Enköping. Ernst som hade flyttat från
Sundborn till Enköping 1922 hade blivit medlem i KAK 1927. Bilden kommer från Enköpings
museum. (2013-05-12)
|
Minsta åtta personer, barn och vuxna, sitter i bilen som är
en Fiat 501 Torpedo från cirka 1925.
(2016-05-03)
|
|
Personerna står vid en Fiat 501 Torpedo från cirka
1925 som har igenkänningsmärke T2649.
(2019-08-06)
|
|
Personerna har fotograferats vid en Fiat 501
Torpedo från cirka 1925.
(2020-09-16)
|
|
Personerna har fotograferats vid en Fiat 501. (2024-10-03)
|
|
Det här fotot är taget i samband med en tävling.
Bilen med registreringsnummer O3624 är en Fiat
501 Torpedo från cirka 1925. Den efterföljande
bilen som har interimsskylt är en Oakland Sedan
från 1926.
(2020-08-04)
|
|
Den här bilen, en Fiat 501 Torpedo från cirka 1925, ägdes av
Nils och Marianne Dunér i Göteborg. Det är Marianne
som tvättar bilen.
(2020-01-02)
|
|
Personerna står vid en Fiat 501. (2024-08-03)
|
|
Personerna står vid en Fiat 501. (2024-09-15)
|
|
Männen sitter på en Fiat 501 Torpedo. (2024-10-29)
|
Vykort som visar Järnvägsgatan i Karlstad. Bilarna närmast
fotografen är Fiat och Dodge, men vilka är de andra bilarna. Med ledning av
bilarnas utseende kan man anta att fotot togs i mitten av 1920-talet.
Foto som visar en imponerande bilsamling på Fyris torg i Uppsala.
Tidpunkten ser att vara i mitten av 1920-talet och
eftersom
man ser Uppsala Domkyrka i bakgrunden så kan det vara så att något
evenemang äger rum där. I raden närmast kameran står en Benz, det bör
vara en 70-hästkrafters modell från 1910-talets senare del. Gissningsvis
är det Kung Gustav V som är besök, det fanns ju flera Benz i hovstallet
vid den här tiden. Snett bakom Benzen står en Crossley och möjligen
tillhör även den hovstallet? I närmaste raden går det även att
identifiera Fiat 501. Kanske finns det någon som kan identifiera fler
bilar? Bilden kommer från Stig Larsson. (2013-05-07)
|
Hovfotografen P. Lund lyckades få med många
bilar när han tog fotot som blev förlaga till
detta vykort som visar del av Mölle. De nyaste
bilarna ser ut att vara tillverkade i slutet av
1920-talet, så fotot togs nog senast kring 1930.
Det går att identifiera flera T-Fordar, i
förgrunden står en Pickup och en Tudor Sedan.
Bredvid den täckta T-Forden står en Hupmobile
modell 32 Touring från 1912-14. Sedan verkar det
som att det går att identifiera Overland, Fiat
och möjligen Auburn. Kanske kan någon
identifiera ytterligare någon bil? (2013-06-01)
|
Prins
Eugen ägde flera så kallade ”målarbilar”, det vill säga bilar som användes som
mobila utomhusateljér. Bilden visar en av dessa bilar, en Fiat 503 Torpedo från
1927 med registreringsnummer A8. Den ersatte närmast en Fiat 501 och 1931
flyttades nummer A8 över till nästa ”målarbil”, en Ford modell A. Lägg märke
till chauffören i bakgrunden, han hette Lund och hade till uppgift att bland
annat hålla nyfikna åskådare på avstånd så att prinsen fick lite arbetsro.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 5-6/84.
Erik Åkerlund köpte 1926 en Fiat 503 med öppet specialkarosseri, möjligen
från italienska Castanga. Den 3 juli
inregistrerades bilen på Åkerlunds
hustru Maja och erhöll B73. Men redan
efter omkring ett halvår avyttrades
bilen och nummer B73 flyttades över på
en Itala. Bilden har publicerats i Autohistorica
6/82.
|
|
Ett tält har slagits upp bakom bilen, en Fiat 509 med
registreringsnummer Z2711 från senare delen av 1920-talet.
|
Kvinnan sitter i en Fiat 509 Spider. (2024-05-05)
|
|
Personerna står vid med Fiat 509 från senare
delen av 1920-talet. Bilen har registreringsnummer A8148.
(2016-05-15)
|
Bilden visar när Olle Grönkvist går i mål som första man och
också som segare i KAK:s Vintertävling 1926. Bilen är en Fiat 509 Torpedo, för
övrigt den minsta bilen i tävlingen. Bilden har varit publicerad i Autohistorica
1/84.
Bilden kommer från Annika Darland som berättar att det är hennes morfar Karl
Wasén som tagit fotot. Platsen är Fjällbo och tidpunkten någon gång på
1930-talet. Bilen som är Fiat 520 Torpedo från cirka 1928 ska ha varit en av de
första polisbilarna i Göteborg. Karl Wasén var polis på Hisingen i Göteborg och
hade en tid befälet över polisbilarna. Männen i bilen är hans kollegor "Spiken"
och Svensson.
Tvättning av Fiat 520 Berlina från cirka 1928. Bilen hade registreringsnummer
C731 och fotot är nog taget när bilen var relativt ny. Bilden kommer från
Enköpings museum. (2013-05-08)
Det är påsktid 1930 man har stannat till för att fotografera den täckta Fiaten
med registreringsnummer C731, en 520 Berlina från cirka 1928. Platsen ska vara
Irsta strax öster om Västerås
Bilden kommer från Enköpings museum. (2013-05-09)
Den
täckta Fiaten
med registreringsnummer C731, en 520 Berlina från cirka 1928 har fotograferats i
Norbergsskogen i augusti 1930.
Bilden kommer från Enköpings museum. (2013-05-10)
Den
täckta Fiaten
med registreringsnummer C731, en 520 Berlina från cirka 1928 har fotograferats i
Norbergsskogen i augusti 1930.
Bilden kommer från Enköpings museum. (2013-05-10)
Den
täckta Fiaten
med registreringsnummer C731, en 520 Berlina från cirka 1928 har fotograferats
sommaren 1930. Fast här var det nog hunden som var huvudmotivet.
Bilden kommer från Enköpings museum. (2013-05-10)
|
En Fiat 520 Berlina från cirka 1928 med
registreringsnummer C731 har stannat
längs en väg. Bilden kommer från
Enköpings museum. (2012-12-25)
|