Gea
 

Ett vykort från Stockholm som visar Kungliga Dramatiska Teatern. Det är vinter och en bil kommer körandes. Det är bil tillverkad av Aktiebolaget Gustaf Ericsson Automobilfabrik i Stockholm. Dessa bilar kallades GEA eller Gurik, eller kanske både och. Produktionen var inte stor så sannolikheten för att detta är den bil som Mässing & Nickelmedlemmen Ragnar Fors äger är relativt stor. Den bilen köptes ny i slutet av 1907 av Stockholms Stads Renhållningsverk, hittades på 1960-talet och renoverades i mitten av 1980-talet.

 

Fotot visar GEA Gurik strax efter leveransen till Stockholms Renhållningsverk 1907. Vid ratten sitter herr Carell och bredvid sitter general Tingsten. Det var denne Tingsten som tyckte att verket kunde ha behov av en liten bil. 1910 såldes bilen till ett bysnille vid namn Eriksson i Roslagen. Han använde den till 1916 då den ställdes undan. Bilen upptäcktes på 1960-talet och köptes senare av Mässing- & Nickelmedlemmen Ragnar Fors som såg till att den renoverades i mitten av 1980-talet. Bilden har publicerats i Autohistorica 1/86. (2012-12-30)

 

Fotot som är taget cirka 1916 visar ett antal bilar framför Turisthotellet i Torsby. Det är inte lätt att med bestämdhet identifiera bilarna, men här följer ett försök. Bilen längst till vänster är en Gea. Bilen fick igenkänningsmärke D123 den 12 juli 1909, då ägdes den ingenjör L.O. Svedlund i Katrineholm. Den såldes senare till källarmästare Alfred Lidén i Torby. Den 9 juli 1913 fick bilen igenkänningsmärke S21. Med tiden fick bilen ett nytt karosseri, vilket syns på fotot. Bil nummer två som delvis är skymd är troligen en Studebaker från cirka 1914. Den tredje bilen kan vara en Overland Touring från cirka 1914. Bil nummer fyra kan vara en Buick från cirka 1911. Bil nummer fem är oidentifierad, men den sista bilen är en Presto från cirka 1914. (2015-05-05)

 

Fotot som är taget cirka 1916 visar sju parkerade bilar vid Turisthotellet i Torsby. Det är inte lätt att med bestämdhet identifiera bilarna. Visserligen har fotot var publicerat på annat håll och då med vissa fabrikatangivelser, som emellertid inte verkar stämma helt. Men låt oss göra ett försök. Bilen längst till vänster är oidentifierad, men den stora bilen bredvid är en Gea. Bilen fick igenkänningsmärke D123 den 12 juli 1909, då ägdes den ingenjör L.O. Svedlund i Katrineholm. Den såldes senare till källarmästare Alfred Lidén i Torby. Den 9 juli 1913 fick bilen igenkänningsmärke S21. Med tiden fick bilen ett nytt karosseri, vilket syns på fotot. Den tredje bilen kan vara en Buick från cirka 1911. Bilen mitten kan vara en Overland Touring från cirka 1914. Bilen nummer fem är troligen en Studebaker från cirka 1914. Näst sista bilen är en Presto från cirka 1914. Längst till höger har vi troligen ytterligare en Buick från cirka 1910. (2015-04-23)

 

                                     © 2015 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se