|
Ett vykort från Stockholm som visar Kungliga Dramatiska Teatern. Det är
vinter och en bil kommer körandes. Det är bil tillverkad av Aktiebolaget
Gustaf Ericsson Automobilfabrik i Stockholm. Dessa bilar kallades GEA
eller Gurik, eller kanske både och. Produktionen var inte stor så
sannolikheten för att detta är den bil som Mässing & Nickelmedlemmen
Ragnar Fors äger är relativt stor. Den bilen köptes ny i slutet av 1907
av Stockholms Stads Renhållningsverk, hittades på 1960-talet och
renoverades i mitten av 1980-talet.
|
Fotot visar en GEA Gurik strax efter leveransen till
Stockholms Stads Renhållningsverk. Bilen som hade tillverkats av tillverkats av
AB Gustaf Ericssons Automobilfabrik i Stockholm inregistrerades den 20 december
1907 och tilldelades igenkänningsmärke A468. Vid ratten sitter herr Carell och
bredvid sitter general Tingsten. Det var denne Tingsten som tyckte att verket
kunde ha behov av en liten bil. 1910 såldes bilen till ett bysnille vid namn
Eriksson i Roslagen. Han använde den till 1916 då den ställdes undan. Bilen
upptäcktes på 1960-talet och köptes senare av Ragnar Fors som såg till att den
renoverades i mitten av 1980-talet.
(2022-09-20) |
|
Fotot som är taget
cirka 1916 visar ett antal bilar framför
Turisthotellet i Torsby. Det är inte
lätt att med bestämdhet identifiera
bilarna, men här följer ett försök.
Bilen längst till vänster är en Gea. Bilen
fick igenkänningsmärke D123 den 12 juli
1909, då ägdes den ingenjör L.O.
Svedlund i Katrineholm. Den såldes
senare till källarmästare Alfred Lidén i
Torby. Den 9 juli 1913 fick bilen
igenkänningsmärke S21. Med tiden fick
bilen ett nytt karosseri, vilket syns på
fotot.
Bil nummer två som delvis är skymd är
troligen en Studebaker från cirka 1914. Den tredje bilen kan vara
en Overland Touring från cirka 1914. Bil
nummer fyra kan vara en
Buick från cirka 1911. Bil nummer fem är
oidentifierad, men den sista bilen är en Presto från cirka 1914. (2015-05-05)
|
|
Fotot som är taget
cirka 1916 visar sju parkerade bilar vid
Turisthotellet i Torsby. Det är inte
lätt att med bestämdhet identifiera
bilarna. Visserligen har fotot var
publicerat på annat håll och då med
vissa fabrikatangivelser, som emellertid
inte verkar stämma helt. Men låt oss
göra ett försök. Bilen längst
till vänster är oidentifierad, men den
stora bilen bredvid är en Gea. Bilen
fick igenkänningsmärke D123 den 12 juli
1909, då ägdes den ingenjör L.O.
Svedlund i Katrineholm. Den såldes
senare till källarmästare Alfred Lidén i
Torby. Den 9 juli 1913 fick bilen
igenkänningsmärke S21. Med tiden fick
bilen ett nytt karosseri, vilket syns på
fotot. Den tredje bilen kan vara en
Buick från cirka 1911. Bilen mitten kan
vara en Overland Touring från cirka
1914. Bilen nummer fem är troligen en
Studebaker från cirka 1914. Näst sista
bilen är en Presto från cirka 1914.
Längst till höger har vi troligen
ytterligare en Buick från cirka 1910. (2015-04-23)
|
|