En GMC buss från cirka 1920 som enligt märkningen på karossidan
trafikerade sträckan Strömsbro-Gävle. Fabrikatet har identifierats av Ulf
Edlund.
En förmodligen ny GMC-buss från cirka 1920 står framför Ostermans
utställningslokaler på Birger Jarlsgatan i Stockholm. Bilden har
publicerats i Autohistorica 4/78.
|
Denna GMC inregistrerades den 2 juni 1922 som kombinerat
fordon för 1000 kg last eller 14 personer. Fordonet tilldelades då
igenkänningsmärke A8708 och registrerad ägare var då Direktör Karl Johan
Larsson, Stockholm. (2021-09-06)
|
|
Männen har fotograferats vid en A-registrerad GMC
lastbil från cirka 1920. Skyltens utförande indikerar att fotot är taget
1924 eller senare. (2022-01-25)
|
|
Mannen sitter i en GMC lastbil från cirka 1920. (2024-11-11)
|
|
Människorna
har fotograferats vid en GMC lastbil som
inregistrerades den 18 juni 1920 och tilldelades igenkänningsmärke B1143.
Registrerad ägare var då stationsskrivare Bernhard E. Lagerlund, Hässelby.
Lastbilen som var avsedd för 1000 kg last användes för att köra torglådor åt
trädgårdsmästare, samt att frakta tågresenärer till Hässelby strandbad.
(2024-06-06)
|
Bilden visar bilar och motorcyklar i Ostermans utställningslokal på Birger
Jarlsgatan i Stockholm. Bilden bör bara tagen cirka 1920 visar märken som
Ostermans då representerade. Längst till vänster syns fronten på en GMC lastbil.
De tre bilarna med lackerade spetskylare är Opel. Bilen längst till höger med
registreringsnummer som börjar på A är också en Opel, fast denna är äldre och
således begagnad. Längst bak skymtar två Citroen av A-typen. Omkring 1921
övertog Johannes Kjellander agenturen för Citroen. Bilen bredvid den begagnade
Opeln är en högerstyrd Buick Touring från 1918 eller 1919. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 4/78.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
Fotot ska vara taget i Storvikstrakten omkring 1925. Fordonet är en GMC lastbil
från cirka 1920, men som här tycks fungera som buss. (2012-12-29)
|
Mannen kör en G.M.C. lastbil
som inregistrerades den 13 oktober 1922 och
tilldelades igenkänningsmärke B2077. Registrerad
ägare var då trädgårdsmästare Carl Oscar Persson
i Hesselby Villastad. (2022-02-08)
|
John Karlsson och Bror Kvist startade "omnibus- och drosktrafik" i Öregrund och
Östhammar-Harg år 1921. Deras första "buss" var denna GMC lastbil. Fordonet
besiktigades den 7 maj 1921 och i besiktningsinstrumentet kallas det för
kombinerad last & personautomobil". I fordonet rymdes 14 personer, föraren
inräknad. Alternativt kunde en last på 1000 kg fraktas. Den 4-cylindriga motorn
utvecklade 33 hästkrafter. Som ägare stod "Herrar Karlsson & Kvist, Bangatan 1,
Sundbyberg". Den 10 maj 1921 tilldelades fordonet "igenkänningsmärke" B1724.
Fotot är taget vid Öregrunds Stadshotell och det är Bror Kvist som håller handen
på höger framlykta. Efter något år fick GMC:n ett mer normalt busskarosseri.
Bild och information kommer från Johns son Pär-Ola Malm (2012-12-22)
John Karlssons och Bror Kvists första buss, en GMC med registreringsnummer
B1724, står här på Rådhusgatan i Öregrund. På flaket fanns det "inbyggda säten"
med plats för cirka 12 passagerare. Lägg märke till lådan som gjorts fast på
sidan av hytten.
Bild och information kommer från Johns son Pär-Ola Malm (2012-11-04).
Ytterligare en bild som visar John Karlssons och Bror Kvists första buss,
en GMC med registreringsnummer B1724. Fotot är taget 1921 och ska visa den
första turen med Roslagens första buss. Bussen ankom till Öregrund den 3 juni
och trafiken startade den 4-6 juni. Här är bussen klar för avgång mot Östhammar
och Harg. Vid ratten sitter Bror Kvist. Man nummer 2 från vänster är polis
Renhold Ålund som åser avfärden från Öregrunds spruthus vid ”Kunskapens träd” på
Råstugatan. Bild och information kommer från Johns son Pär-Ola Malm
(2012-12-22).
John Karlssons och Bror Kvists GMC med registreringsnummer B1724 fick 1923 ett
nytt karosseri. Det var Bilcentralen i Östhammar som byggde det för rätt typiska
busskarosserier. KK som är inskrivet i cirklarna står för Karlson & Kvist. På
karossidan framgår det tydligt att orterna Gimo, Östhammar och Öregrund
trafikerades. Bild
och information kommer från Johns son Pär-Ola Malm (2012-11-04).
John Karlssons och Bror Kvists GMC buss med registreringsnummer B1724 har
fotograferats på torget i Östhammar. Bild och information kommer från Johns son
Pär-Ola Malm (2013-01-27)
Någon gång under 1923 eller 1924 inträffande denna dikeskörning med
John Karlssons och Bror Kvists GMC buss med
registreringsnummer B1724. Vid olyckstillfället var Bror Kvist som körde bussen.
Med på bussen var person med namnet Regina. Hon hade besökt sin son i Öregrund
och var nu på väg hem. Hon hade fått med sig en mjölkflaska som stod bredvid
chauffören. Vägen var gropig och flaska vill falla omkull, Bror Kvist försöker
”rädda flaskan”, men olyckan kom på ett annat sätt – dikeskörningen var ett
faktum. På bilden är det John Karlsson som står rökande och med en fot på
fotsteget. När bussen skulle bärgas var det John som fick agera ”bärgningsbil”.
Bussen kunde sedan köras från platsen. Passageraren Regina ska ha lämnat platsen
till fots med orden:
"Jag tror minsann att djävulen själv bor i Roslagen".
Bild och information kommer från Johns son Pär-Ola Malm (2012-11-12).
John Karlsson och Bror Kvists GMC buss med registreringsnummer B1724 står
här framför Kunskapens träd och spruthuset i Öregrund. Två pojkar har även
kommit med på fotot.
Bild och information kommer från Johns son Pär-Ola Malm. (2013-01-28)
|
Det här fotot som är taget vid Stadshotellet i Öregrund visar
en grupp människor vid en G.M.C. buss med igenkänningsmärke B1724. Fordonen hade
inregistrerats den 10 maj 1921 med Karlsson & Kvist i Sundberg som ägare.
(2024-07-01)
|
John Karlsson och Albin Mattsson bedrev busstrafik på sträckan Öregrund-Gimo
från år 1926. 1927 tillkom linjen Östhammar-Häverödal. Fotot som är taget på på
Öregrunds torg visar företagets fordonspark vid den tiden. Lastbilen längst till
vänster är en Chevrolet som senare kom till Södertälje brandkår. Bussarna är av
märkena Chevrolet, GMC och International med registreringsnummer B2707. Personbilen närmast bussarna är en
Buick med registreringsnummer B2104 och vid den står John Karlsson. Bilen längt till höger är en Willys-Knight
med registreringsnummer B1925
och vid den står Albin Mattsson. Bild och information kommer från Pär-Ola Malm.
(2012-11-18)
Ytterligare en bild som visar John Karlssons och Albin
Mattssons fordonspark. Fotot som är taget på Rådhusgatan i Öregrund kan vara
taget vid samma tillfälle som den föregående bilden, fordonen är i alla fall
samma. Först står de tre bussarna, International med registreringsnummer B2707,
GMC och Chevrolet. Sedan följer de två personbilarna, Willys-Knight med
registreringsnummer B1925 och sist skymtar Chevrolet lastbilen.
Bild och information kommer från Pär-Ola Malm.
(2012-11-18)
|
1923 arrangerade KAK en lastbilstävling. Åtta
ekipage ställde upp och på fotot ses sex av
dessa. Lastbilen med startnummer ett, den
närmast kameran, är en GMC. Bredvid står en Reo
Speedwagon som kördes av den kända
motorcyklisten Erik Westerberg. Den ljusa
lastbilen i mitten är en Berliet och bredvid den
står en av startfältets två Saurer. Längst bort
ses tävlingens två Tidaholmare.
(2020-08-10)
|
|
|
Åtta
ekipage ställde upp i den lastbilstävling som
KAK arrangerade 1923. Fotot visar startnummer 1,
en GMC.
(2020-08-22)
|
|
GMC buss från cirka 1927 med registreringsnummer
U213 som enligt märkningen på
karosserisidan trafikerade
Fagersta-Västanfors. (2015-10-18)
|
|
Två bussar som enligt märkningarna på karossidorna
trafikerade Halmstad och Nässjö.
Mannen står lutad mot en GMC och bussen bredvid är en Chevrolet. (2015-03-14)
|
En kvinna har fotograferats vid en GMC Buss från cirka 1930. Enligt märkningen
på karossidan trafikerade bussen platser nära Vättern.
|
Personerna står vid en GMC buss från cirka 1930 som har
registreringsnummer T5850.
(2014-07-03)
|
|
Det här fotot verkar vara taget i samband med någon utfärd. Lastbilen, en GMC
från cirka 1930 med registreringsnummer S3447, är i alla fall iordningställd för
persontransport. (2017-01-09)
|
GMC buss från cirka 1930 som ägdes av
Gunnar Lydén i Jönköping. (2013-03-05).
|
|
|
GMC buss från cirka 1930 som ägdes av
Borås Omnibussbolag (2012-11-05).
|
GMC lastbil från cirka 1930 som enligt
märkningen på dörren tillhörde Bror
Alberts Åkeri i Skövde. (2012-12-02)
|
|
|
GMC buss från cirka 1930 som enligt
märkningen på karossidan trafikerade
Örebro-Kumla-Hardemo. Som ägare av
bussen angavs en herr Weiderman, Örebro (2012-12-08).
|