|
|
Det här fotot som är taget
i samband med en studentparad visar två bilar
som inregistrerades samma dag, den 9 augusti
1907, och som hade samma ägare, nämligen
Bilaktiebolaget i Stockholm. Bilen närmast
kameran är en Argus Doppelphaeton som har
igenkänningsmärke D54. Efter följer en Horch
Doppelphaeton med igenkänningsmärke D55.
(2023-03-31)
|
'
|
Fotot är taget i Idrottsparken i Stockholm i samband med
starten för KAK:s Vintertävling 1907. Bilen är en Horch
23/40 PS Doppelphaeton som ägdes av ingenjör Ivan G:son Thisell. Kort innan
tävlingen, den 12 februari 1907, hade bilen inregistrerats och tilldelats
igenkänningsmärke A132. I tävlingen skulle bilen rattas
av tysken Bruno Buchner. Thisell blev senare, tillsammans med Erik Lundvik, svensk
representant för Horch. Notera att A132 är målat
direkt på kylaren, men även de små lyktorna har
märkning. Notera även de stora strålkastarna och att man har
lättat bilen genom att demontera framskärmarna.
Leif Holmberg har
hjälpt till med information.
Bilden
har varit publicerad i Autohistorica 1/84.
(2014-01-10)
|
|
Det här fotot ska vara taget
i samband med Svenska Motorklubbens första
hastighetstävling på is. Den genomfördes på
Stora Värtan utanför Djurholm den 23 februari
1908. Bilen är en Horch som inregistrerades den
12 februari 1907 och då tilldelades
igenkänningsmärke A132. Registrerad ägare var då
ingenjör Ivan G:son Thisell, Stockholm. Notera
hur man har lättat bilen genom att demontera
stänkskärmar och stor del av
Doppelphaeton-karosseriet. (2021-04-26)
|
|
Fotot som ska vara taget vid Biologiska Museet i Stockholm 1911
visar antagligen Erik Lundviks "Autotekniska Skolan", det var vanligt man tog
sådana här gruppfoton med elever och bilar. Bilen längst till vänster är en
Piccolo som inregistrerades 1909 och tilldelades igenkänningsmärke D128.
Andra bilen från vänster är en Horch som inregistrerades 20 juli
1911 och tilldelades igenkänningsmärke A1383.
Bilen längst till höger är en MAF som inregistrerades den 15 juni 1910 och
tilldelades igenkänningsmärke D151. Dessa tre bilar var vid
registreringstillfällena ägda av Aktiebolaget E. Lundvik & C:o
i Stockholm. Bilen näst längst till höger är Motobloc som inregistrerades 13
februari 1907.
Registrerad ägare var då Aktiebolaget Auto i Stockholm. Denna Motobloc
hade körts av Carl Skånberg
Svenska Automobilklubbens Vintertävling
1907. (2021-11-17)
|
Firma Paul U Bergströms hade denna Horch från 1908. Den
fungerade dels som varuvagn, men också som
direktionsbil. Då byttes skåpet mot en passagerarkaross.
Fotot är tagen på Lejonslätten på Södra Djurgården,
Stockholm. Bilden har publicerats i Autohistorica 4/85.
(2012-12-29)
Bror Hjalmar Sjöberg tog det här
fotot som visar bilar som skulle deltaga i Svenska
Motorklubbens Sommartävling 1909. På knappt en vecka
skulle man köra från Haparanda till Stockholm. Bilen
längst till vänster har registreringsnummer D119 och är
en Piccolo som skulle köras av
Freddie Rääf. Bilen hade inregistrerats den 12 juni 1909
och som ägare angavs då Aktiebolaget E. Lundvik & Co.
Bilen bredvid är en Darracq från cirka 1906 med
registreringsnummer O23. Den inregistrerades den 14
februari i 1907 och bilförsäljaren Anders Skog från
Göteborg var då registrerad ägare. Tredje bil från
vänster är en Cadillac modell 30 från 1909. Sedan följer
två Dürkoppbilar
med registreringsnumren A566 och A706. De registrerades
den 6 februari och 10 juni 1909. Vid
registreringstillfällena uppgavs ägaren vara fabrikör
J.A. Nyström, Stockholm. Längre bort skymtar en Horch.
Bilden har ställts till förfogande av Jan Eng, Ljusdal.
(2013-04-14)
Bror Hjalmar Sjöberg tog det här fotot som visar
bilar som skulle deltaga i Svenska Motorklubbens Sommartävling 1909. På knappt
en vecka skulle man köra från Haparanda till Stockholm. Bilen längst till
vänster har registreringsnummer D119 och är en Piccolo som skulle köras av
Freddie Rääf. Bilen hade inregistrerats den 12 juni 1909 och som ägare angavs då
Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Bilen bredvid är en Darracq från cirka 1906 med
registreringsnummer O23. Den inregistrerades den 14 februari i 1907 och
bilförsäljaren Anders Skog från Göteborg var då registrerad ägare. Tredje bil
från vänster är en Cadillac modell 30 från 1909. Sedan följer två Dürkoppbilar med
registreringsnumren A566 och A706. De registrerades den 6 februari och 10 juni
1909. Vid registreringstillfällena uppgavs ägaren vara fabrikör J.A. Nyström,
Stockholm. Längre bort skymtar en Horch. Bilden har ställts till förfogande av
Jan Eng, Ljusdal. (2013-05-05)
Bror
Hjalmar Sjöberg tog det här fotot som visar bilar som skulle deltaga i Svenska
Motorklubbens Sommartävling 1909. På knappt en vecka skulle man köra från
Haparanda till Stockholm. Bilen längst till vänster har registreringsnummer D119
och är en Piccolo som skulle köras av Freddie Rääf. Bilen hade inregistrerats
den 12 juni 1909 och som ägare angavs då Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Bilen
bredvid är en Darracq från cirka 1906 med registreringsnummer O23. Den
inregistrerades den 14 februari i 1907 och bilförsäljaren Anders Skog från
Göteborg var då registrerad ägare. Tredje bil från vänster är en Cadillac modell
30 från 1909. Sedan följer två Dürkoppbilar med
registreringsnumren A566 och A706. De registrerades den 6 februari och 10 juni
1909. Vid registreringstillfällena uppgavs ägaren vara fabrikör J.A. Nyström,
Stockholm. Längre bort skymtar en Horch. Bilden har ställts till förfogande av
Jan Eng, Ljusdal. (2013-05-06)
1909 kördes Svenska Motorklubbens Sommartävling för
andra året. På sex dagar skulle de tolv anmälda ekipagen
ta sig från Haparanda till Stockholm. Fotot är taget vid
starten och visar två av bilarna och deras besättningar.
Bokstäverna på motorhuvarna underlättar
identifieringen av bilarna, det är en Horch och en Itala.
Lägg märke till utformningen av framskärmarna på bilen i
förgrunden. Bilden har publicerats i Autohistorica 3/84.
|
Bilen
som ser ut att vara A-registrerad är en Horch Doppelphaeton från omkring
1910. Fotot ska vara taget i Trollhättan. Flera har identifierat
bilmärket, bland annat Ariejan Bos.
(2014-02-26)
|
|
Männen
sitter i en Horch Doppelphaeton från omkring
1910. Fotot ska vara taget i Stockholm. Flera har identifierat
bilmärket, bland annat Ariejan Bos.
(2014-02-27)
|
|
Stockholm fick sina första bilskolor 1909 där man fick lära
sig bilkörning och få så kallat kompetensbevis. Det var vanligt att man tog
sådana här gruppfoton. Den aktuella bilden visar troligen Erik Lundviks
"Autotekniska Skolan", bilarna av märkena M.A.F. och Horch representerades
nämligen av
Aktiebolaget E. Lundvik & C:o
i Stockholm. Bilen längst till vänster är en M.A.F. som den 20 juni 1912
inregistrerades och tilldelades igenkänningsmärke D241. Bilen som kan vara av
typen G 6/16 PS hade då Aktiebolaget E. Lundvik & C:o som ägare. Bilen längst
till höger är också en M.A.F. Den ser ut att vara D-registrerad, men numret går
inte att tyda. De tre andra bilarna är av märket Horch. Bil nummer 2
inregistrerades den 9 augusti 1910 och tilldelades då igenkänningsmärke A863.
Vid registreringstillfället ägdes den bilen av Hyrverksaktiebolaget Frey i
Stockholm. Bilen i mitten inregistrerades den 15 mars 1911 och då med chaufför
Emil Petersson som ägare. Han var hemmahörande i Landskrona, så bilen fick
igenkänningsmärke M136. Fotot har skickats in av Leif Holmberg. (2014-04-20)
|
|
Fotot som ska vara taget 1912 visar antagligen Erik Lundviks
"Autotekniska Skolan", det var vanligt man tog sådana här gruppfoton
med elever och bilar. Bilen längst till vänster är en M.A.F och de övriga är
Horch, båda dessa fabrikat representerades för övrigt av
Aktiebolaget E. Lundvik & C:o
i Stockholm. Bilen längst till höger inregistrerades den 15 mars 1911 och då med chaufför
Emil Petersson som ägare. Han var hemmahörande i Landskrona, så bilen fick
igenkänningsmärke M136. Bilen bredvid inregistrerades den 1 juli 1912 och
tilldelades då igenkänningsmärke D245. Registrerad ägare var då kandidat Emil
Pettersson, även han hemmahörande i Landskrona. (2015-03-12)
|
Tysken Georg Paulman i en Horch i
samband med tävlingar nära Haga Slott 1913.
|
Männen färdas i en Horch Doppelphaeton från
cirka 1913 som erhöll igenkänningsmärke A763 i samband med registeromläggningen
1916. Bilen ägdes då, den 29 februari, av AB E. Lundvik & C:o i Stockholm. Den 3
januari 1917 blir Erland Berglöf, Stockholm, ny ägare. (2022-12-07) |
Fem Horch deltog i 1914 års Vintertävling, arrangerad av
KAK. Det här är en 15/40 PS modell från cirka 1913 som
kördes av hovrättsnotarien Carl Stiernsvärd. Denne var
en flitig tävlingsdeltagare 1913-23 och körde till
exempel även denna Horch i 1920 års Vintertävling.
Bilden har publicerats i Autohistorica 2/82.
|
Det här fotot är taget i samband med starten för
Kungliga Automobilklubben Vintertävling 1914 och visar
en Horch
Doppelphaeton.
(2021-02-23)
|
Fotot är taget 1913 utanför Stadion på Valhallavägen i Stockholm i
samband med starten för Svenska Motorklubbens Sommartävling. Den första bilen
som har startnummer 19 är en Cadillac Touring från 1913 som skulle kördes av
Löjtnant B de Maré. Efterföljande bil är en Horch 35 PS Doppelpaheton. Bilden
har publicerats i Autohistorica 3/84.
Fotot som är taget efter målgång i Svenska Motorklubbens Sommartävling
1913 visar en av tävlingens tre prickfria förare, Ivan G:son Thisell med Horch
35 PS Doppelphaeton. Tävlingen sista etapp, Falun till Stockholm, gick i
kraftigt regn vilket gjorde vägarna leriga. Det syns även tydligt på bilen.
Bilden har publicerats i Autohistorica 3/84.
|
Det är fotot är taget i samband med
starten för Kungliga Automobilklubben
Vintertävling 1914 och visar den Horch
Doppelphaeton som kördes av Seth Lundvik med
startnummer 30. (2021-04-08)
|
|
Det är fotot är taget i samband med
starten för Kungliga Automobilklubben
Vintertävling 1914 och visar den Horch
Doppelphaeton
som kördes av Georg Paulmann med
startnummer 10. (2021-03-25)
|
|
Horch Doppelphaeton från
cirka 1914. (2023-02-14)
|
|
Horch Doppelphaeton
från cirka 1914 fotograferad i Avesta. |
|
A-registrerad Horch Doppelphaeton från cirka 1914. Bilden
har varit publicerad i Autohistorica 3/73.
|
Horch Doppelphaeton
från cirka 1914 med registrerings-nummer
H189. (2013-05-03)
|
Horch 13/35 PS Doppelphaeton från cirka
1913. Vid ratten sitter Erik Lundvik och bredvid honom löjtnant Uggla. Till
vänster i baksätet sitter en broder till Lundvik och till höger industrimannen
B.A. Hjort. Bilden har publicerats i Autohistorica 1/78.
Fredrik "Freddie" Rääf körde denna Horch 14/40 PS i KAK:s
Vintertävling 1914. Det gick bra, ekipaget slutade på 2:a plats, men
bensinförbrukningen var i snitt 4,07 liter/mil. Bilden har publicerats i
Autohistorica 1/85. (2012-12-29)
|
Mannen sitter i en Horch
Doppelphaeton från cirka 1914.
(2023-08-22)
|
|
Personerna sitter i en Horch Doppelphaeton från cirka
1914. (2024-11-09)
|
|
Det här fotot är taget i Göteborg i samband med
en tävling, det kan vara KAK:S Vintertävling
1920. Bilen är Horch Doppelphaeton. (2020-05-20)
|
|
Den 12 juni 1919 besökte kung Gustav V Örebro
för att inviga Carl XIV Johans staty. Fotot
visar kungen på Örebro Stations trappa
tillsammans med
Kronprinsen och Prins Wilhelm. Snart ska kungen
kliva in i den öppna bilen med
registreringsnummer T221. Det ska enligt uppgift
vara en Horch. (2013-06-10)
|
|
Mannen står vid en Horch Tourenwagen från cirka 1920 som är
utrustad med en vintertopp. (2019-02-25)
|
Horch Doppelphaeton, enligt uppgift en 30 hästkrafters
modeller från 1920-22, ägd av Vilhelm Wenström.
Denna bild lär visa samma Horch som på föregående bild.
Ytterligare en bild som visar ovanstående Horch. Det här fotot är troligen taget
i Gullringen.
Återigen samma Horch, den här gången är bilden troligen tagen i Södra Vi.
|
Denna Horch Tourenwagen med igenkänningsmärke U508
registrerades på Åkeriidkare Oscar Bernh, Dahlström i Arboga den 15 februari
1924.
(2021-12-10)
|
|
Horch typ 470 Cabriolet 1931 med
registreringsnummer X9021, så som den
såg ut när den användes som brandbil hos
borgarbrandkåren i Arbrå. Bilen köptes
ursprungligen av en advokat Emil Heijne
i Stockholm och den registrerades den 29
oktober 1931 och tilldelades nummer
A1147. Efter honom följde två kvinnliga
ägare innan konverteringen till brandbil
1939. Bilen kom senare att renoveras och
stod färdig i början av 1980-talet.
Bilden har varit publicerad i
Autohistorica 5/82.
|
|