Hudson

Axel Åkerman var en välkänd medlem i KAK och grundare av Stockholms Centralgarage 1919. Här ses han vid starten för 1913 års upplaga av KAK:s Vintertävling. Platsen är Stockholms Stadion och bilen är en 4-cylindrig Hudson modell 37 Torpedo 1913. 20 förare blev prickfria i tävlingen och Åkerman var en av dessa. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/84.


Bilden visar fem taxibilar vid Bilstationen vid Stortorget i Helsingborg. I det här fallet råder det ingen tvekan när det gäller de olika fabrikaten, det står ju angivet att det är Scania-Vabis, Hudson, Overland, Adler och Apollo. Scania-Vabisen är en typ I Phaeton som tilldelades igenkänningsmärke M408 den 5 maj 1916. Registrerad ägare var då kapten Per Henrik Hedenblad, Helsingborg. Några veckor tidigare, den 17 april 1916, tilldelades igenkänningsmärke M301 en Hudson modell 40 Touring som ägdes av handlande Nils Anton Herman Möller, Helsingborg. Bilen i mitten, Overland, är troligen tillverkad 1914. 2015-12-12)



Mannen sitter i en Hudson från cirka 1915 som är försett med ett Limousine karosseri som sannolikt är byggt i Sverige. (2024-02-13)


Mannen står vid en Hudson Touring 1915 som erhöll igenkänningsmärke W117 den 1 mars 1916. Registrerad ägare var då fru Ellen Nisser i Korsnäs. (2019-11-13)


Denna Hudson, troligen en modell 40 Phaeton, fick igenkänningsmärke E69 den 17 mars 1916. Bilen ägdes då av disponent Hugo Blom i Norrköping. Ett knappt år senare, den 1 mars 1917, blir överingenjör Pehr Perno i Motala registrerad ägare. I slutet av samma år, den 15 december 1917, förs bilen över på Motala Verkstads AB. (2017-01-16)


Hudson Super Six från cirka 1917 som förmodligen användes som taxi.

 

Gjestvangs lät Stockholms Vagn- Karosserifabrik bygga karosseriet till denna Hudson. Det blev spetskylare enligt det tyska modet och en täckt bakre karosseridel som var avtagbar. Denna del kunde ersättas med en öppen del så att bilen förvandlades till en Phaeton. Bilden har publicerats i Autohistorica 1/88. (2013-09-12).

 

Den 18 september 1916 inregistrerades denna Hudson Super Six och tilldelades igenkänningsmärke X183. Ägare var då disponent Albert Johnsson i Kilafors. Bilens öppna karosseri var byggt av Adolf Freyschuss Vagnfabrik i Stockholm. Bakre delen har det typiskt tyska utseendet med inbyggd sufflett. Bilden har publicerats i Autohistorica 1/88. (2013-09-12).

 

Chauffören sitter i en bil som verkar vara en Hudson Super Six från cirka 1917. Karossen är antagligen åtminstone till stora delar svenskbyggd. Registreringsnumret som skyms av stötfångaren kan vara M570. På kylarlocket till den svagt spetsiga kylaren återfinns ett KAK-vagnmärke. Registreringsnummer M570 tilldelades en 40 hästkrafters personbil avsedd för 7 personer den 25 januari 1917. Dessa uppgifter stämmer bra med bilen på fotot. Denna M570 ägdes vid registreringstillfället av godsägare Johan Wessner, Arlöv. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-07-02)

 

Kung Gustav V sitter i baksätet i en Hudson Touring.

 

Hudson Super Six Limousine från cirka 1917. Enligt uppgift är fotot taget i Gränna 1919.

 

Detta ser ut att vara en Hudson Touring från cirka 1918.

 

Färd till Varberg den 19 juni 1920 i en Hudson Touring från cirka 1918.

 

Mannen sitter i en Hudson Touring från cirka 1918. (2020-03-26)

 

Bilkaravan som leds av en 4-dörrars täckt Hudson Super Six från cirka 1919.

 

Personerna sitter i en Hudson Super Six Phaeton från cirka 1919 som hat igen känningsmärke R814. (2016-06-23)

 

Hudson Super Six Phaeton som inregistrerades den 29 juli 1920 och då tilldelades igenkänningsmärke A6260. Vid registrerigstillfället angavs att Hudsonförsäljaren Gjestvangs Automobilaffär var bilens ägare. Bilden har publicerats i Autohistorica 4/78. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-07-02)

 

Männen står vid en Hudson Super Six från cirka 1920 som har igenkänningsmärke L3949. Skyltens utförande anger att fotot togs 1924 eller senare. (2015-05-03)

 

Hudson Super Six ambulans som inregistrerades den 3 mars 1922 och då tilldelades igenkänningsmärke B2212. Registrerad ägare var då Stockholms läns Central-lasarett, Stocksund. Fotot är nog taget några år senare eftersom registreringsskylten har det utförande som började användas 1924. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-07-02)

 

Männen står vid en Hudson Super Six Touring från cirka 1924 som har registreringsnummer S5263.  (2021-01-19)

 

Mannen står vid en Hudson Super Six Touring från mitten av 1920-talet som har igenkänningsmärke S4627. (2021-02-09)

 

Tage Jansson köpte denna Hudson Super Six Landau Sedan hösten 1928. Bilen användes för den del långa resor i Sverige, men ersattes redan 1930 av en Pierce-Arrow. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/74.

 

Det ser ut som att det här fotot togs några år in på 1930-talet. Vid Ohlssons ångbageri i Norrköping står flera bilar och lastbilar parkerade. Längst till höger står en täckt Hudson från cirka 1930 och bredvid ses en Buick Touring från cirka 1927. Lastbilen bredvid dessa ser ut att vara en Tidaholm, men förmodligen tillverkad efter 1931. (2013-05-07)

 

Här har man stannat till vid en sjö för att fotograferas vid bilen. Personerna skymmer en stor del av bilen, men det går att se att det är en Hudson från cirka 1930. (2014-11-21)

 

Alexandra Lindh (född Gjestvang) bredvid sin Hudson 1931 med registreringsnummer A19527 efter genomfört Monte Carlo Rally 1932 där hon kom på 8:e plats i stora klassen. Fotot är taget i just Monte Carlo, notera växtligheten i bakgrunden. Bredvid Alexandra står sonen Bo Lindh. Alexandras pappa, generalkonsuln,  var generalagent för Hudson i Sverige. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/87. (2013-03-20)

 

                                     © 2024 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se