Axel Åkerman var en välkänd medlem i KAK
och grundare av Stockholms Centralgarage
1919. Här ses han vid starten för 1913
års upplaga av KAK:s Vintertävling.
Platsen är Stockholms Stadion och bilen
är en 4-cylindrig Hudson modell 37
Torpedo 1913.
20 förare blev prickfria i tävlingen och
Åkerman var en av dessa. Bilden har
varit publicerad i Autohistorica 1/84.
Bilden visar fem
taxibilar vid Bilstationen vid Stortorget i
Helsingborg. I det här fallet råder det ingen
tvekan när det gäller de olika fabrikaten, det
står ju angivet att det är Scania-Vabis, Hudson,
Overland, Adler och Apollo. Scania-Vabisen är en
typ I Phaeton som tilldelades igenkänningsmärke
M408 den 5 maj 1916. Registrerad ägare var då
kapten Per Henrik Hedenblad, Helsingborg. Några
veckor tidigare, den 17 april 1916, tilldelades
igenkänningsmärke M301 en Hudson modell 40
Touring som ägdes av handlande Nils Anton Herman
Möller, Helsingborg. Bilen i mitten, Overland,
är troligen tillverkad 1914. 2015-12-12)
Mannen sitter i en Hudson från cirka 1915 som är försett med
ett Limousine karosseri som sannolikt är byggt i Sverige. (2024-02-13)
Mannen står vid en Hudson Touring 1915
som erhöll igenkänningsmärke W117 den 1
mars 1916. Registrerad ägare var då fru
Ellen Nisser i Korsnäs.(2019-11-13)
Denna Hudson, troligen en modell 40 Phaeton, fick igenkänningsmärke E69 den 17
mars 1916. Bilen ägdes då av disponent Hugo Blom i Norrköping. Ett knappt år
senare, den 1 mars 1917, blir överingenjör Pehr Perno i Motala registrerad
ägare. I slutet av samma år, den 15 december 1917, förs bilen över på Motala
Verkstads AB.
(2017-01-16)
Hudson Super Six från cirka 1917 som
förmodligen användes som taxi.
Gjestvangs lät Stockholms Vagn- Karosserifabrik bygga karosseriet till
denna Hudson. Det blev spetskylare enligt det tyska modet och en täckt
bakre karosseridel som var avtagbar. Denna del kunde ersättas med en
öppen del så att bilen förvandlades till en Phaeton. Bilden har
publicerats i Autohistorica 1/88. (2013-09-12).
Den 18 september 1916 inregistrerades denna Hudson Super Six och
tilldelades igenkänningsmärke X183. Ägare var då disponent Albert
Johnsson i Kilafors. Bilens öppna karosseri var byggt av Adolf
Freyschuss Vagnfabrik i Stockholm. Bakre delen har det typiskt tyska
utseendet med inbyggd sufflett. Bilden har publicerats i Autohistorica
1/88. (2013-09-12).
Chauffören sitter i en bil som verkar vara en Hudson Super
Six från cirka 1917. Karossen är antagligen åtminstone till stora delar
svenskbyggd. Registreringsnumret som skyms av stötfångaren kan vara M570. På
kylarlocket till den svagt spetsiga kylaren återfinns ett KAK-vagnmärke.
Registreringsnummer M570 tilldelades en 40 hästkrafters personbil avsedd för 7
personer den 25 januari 1917. Dessa uppgifter stämmer bra med bilen på fotot.
Denna M570 ägdes vid registreringstillfället av godsägare Johan Wessner, Arlöv. Leif
Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-07-02)
Kung Gustav V sitter i baksätet i en Hudson Touring.
Hudson Super Six Limousine från cirka 1917. Enligt uppgift är fotot taget i
Gränna 1919.
Detta ser ut att vara en Hudson Touring
från cirka 1918.
Färd till Varberg den 19 juni 1920 i en
Hudson Touring från cirka 1918.
Mannen sitter i en Hudson Touring från
cirka 1918.(2020-03-26)
Bilkaravan som leds
av en 4-dörrars täckt Hudson Super Six
från cirka 1919.
Personerna sitter i en Hudson Super Six Phaeton
från cirka 1919 som hat igen känningsmärke R814.
(2016-06-23)
Hudson Super Six Phaeton som inregistrerades den 29 juli 1920 och då tilldelades
igenkänningsmärke A6260. Vid registrerigstillfället angavs att Hudsonförsäljaren
Gjestvangs Automobilaffär var bilens ägare. Bilden
har publicerats i Autohistorica 4/78. Leif Holmberg har hjälpt till med
uppgifter. (2013-07-02)
Männen står vid en
Hudson Super Six från cirka 1920 som har
igenkänningsmärke L3949. Skyltens
utförande anger att fotot togs 1924
eller senare.
(2015-05-03)
Hudson Super Six ambulans som inregistrerades den 3 mars 1922 och då
tilldelades igenkänningsmärke B2212. Registrerad ägare var då Stockholms läns
Central-lasarett, Stocksund. Fotot är nog taget några år senare eftersom
registreringsskylten har det utförande som började användas 1924. Leif Holmberg
har hjälpt till med uppgifter. (2013-07-02)
Männen står vid en Hudson Super Six
Touring från cirka 1924 som har
registreringsnummer S5263. (2021-01-19)
Mannen
står vid en Hudson Super Six Touring från mitten av 1920-talet som har
igenkänningsmärke S4627.(2021-02-09)
Tage Jansson köpte denna Hudson Super Six Landau Sedan hösten 1928. Bilen
användes för den del långa resor i Sverige, men ersattes redan 1930 av en
Pierce-Arrow. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/74.
Det ser ut som att det här fotot togs några år in på 1930-talet. Vid Ohlssons
ångbageri i Norrköping står flera bilar och lastbilar parkerade. Längst till
höger står en täckt Hudson från cirka 1930 och bredvid ses en Buick Touring från
cirka 1927. Lastbilen bredvid dessa ser ut att vara en Tidaholm, men förmodligen
tillverkad efter 1931. (2013-05-07)
Här har man stannat
till vid en sjö för att fotograferas vid
bilen. Personerna skymmer en stor del av
bilen, men det går att se att det är en
Hudson från cirka 1930. (2014-11-21)
Alexandra Lindh (född Gjestvang) bredvid sin Hudson 1931 med registreringsnummer
A19527 efter genomfört Monte Carlo Rally 1932 där hon kom på 8:e plats i stora
klassen. Fotot är taget i just Monte Carlo, notera växtligheten i bakgrunden.
Bredvid Alexandra står sonen Bo Lindh. Alexandras pappa, generalkonsuln,
var generalagent för Hudson i Sverige. Bilden har publicerats i Autohistorica
2/87. (2013-03-20)