|
|
Det här fotot som visar
tre parkerade bilar ska vara taget i Östersund.
Bilen till vänster är en Hupmobile modell 32
Touring som inregistrerades den 11 september
1912 och tilldelades då igenkänningsmärke A1829.
Registrerad ägare var då Knut Knutsson,
Hallviken. I mitten står en E.M.F. modell 30
Touring som inregistrerades den 18 maj 1912 och
tilldelades då igenkänningsmärke X124.
Registrerad ägare var då Åkare P. Persson,
Östersund. Bilen till höger är en Scania-Vabis
Phaeton, troligen rör det sig om en typ 2S.
(2021-09-24)
|
|
Vykort som visar Smedsbo Pensionat, Aspeboda. Bilen är en
Hupmobile modell 32 Touring med igenkänningsmärke A1748. Den inregistrerades den
19 juli 1912 med Firman Strålin & Persson i Korsnäs som ägare.
(2021-12-14)
|
|
Denna Hupmobile modell 32 Touring inregistrerades den
29
juli 1912 och tilldelades då
igenkänningsmärke A1766. Registrerad ägare
var då agent Gustaf Sundqvist i Stockholm. Fotot är taget i
samband med KAK:s
Vintertävling 1913 då bilens kördes av just
Gustaf Sundqvist.
Ekipaget hade startnummer 56. (2020-11-12)
|
|
|
Ytterligare en bild med ovanstående Delage BD92,
inregistrerad den 29 februari 1916
och Vivinus BD117, inregistrerad den 10 maj 1916. Båda bilarna ägdes då
av
maskinisten Alfons Wiberg i Boden. Bilen i mitten är
en Hupmobile modell 32
från 1913. Karossen på den är antagligen svenskbygd, den skiljer sig
avsevärt från Hupmobiles fabrikskarosser från den tiden. Fotot är taget
någon på gång på 1920-talet utanför Oscar den andres Soldathem i Boden.
Soldathemmet som finns än i dag, har servering och var en oas för bland annat de värnpliktiga på
regementena. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
Bilden kommer från Claes Rocklin.
(2013-06-22)
|
Det här fotot som kommer från Claes Rocklin är taget under en utflykt i Bodens omgivningar.
Bilen är säkert registrerad med BD-skyltar. Lägg märke till packningen
som fick förvaras på fotstegsbrädan. Per Petersson i Linköping säger att det är
en Hupmobile modell 32 1912-14, det avslöjar bakaxeln. Frontlyktorna har även
den höga placering som var typiskt på tidiga Hupmobile. Karossen och bakskärmar
stämmer inte med hur bilarna levererades färdiga från fabrik. Kanske är det så
att den här bilen har fått en svenskbyggd kaross? Det är även möjligt att det är
samma bil som visas i föregående bild, men i så fall har lyktorna bytits ut.
|
Mannen sitter i en Hupmobile modell 32 Touring
från cirka 1913 med igenkänningsmärke F195. Bilens
karossen är antagligen svenskbygd, den skiljer sig avsevärt
från Hupmobiles fabrikskarosser från den tiden.
(2019-05-09)
|
|
Mannen sitter i en Hupmobile modell 32 Touring som
inregistrerades 28 april 1913 och tilldelades igenkänningsmärke A2079.
Registrerad ägare var då Automobilfirma Seth A. Högman i Stockholm. (2022-06-15)
|
|
Den här bilden är tagen i Dalarna. Bilen med registreringsnummer A3262
är en Hupmobile modell 32 Touring som inregistrerades den 6 februari
1915. Registrerad ägare var då Hupmobileförsäljaren Seth A. Högman, Stockholm.
Bilen med registreringsnummer
W97 är Maxwell, möjligen en modell I från 1911. Bilen erhöll sitt
W-nummer den 22 maj 1914 och ägare var då grosshandlaren J.P. Åhlén, Insjön.
Enligt uppgift ska det vara J.P. Åhlén som sitter vid ratten.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. Bilden har
varit publicerad i Autohistorica 3/73.
(2013-07-04)
|
|
Männen sitter i en Hupmobile modell 32 Touring från cirka 1914. Den 1 mars 1916,
i samband med registeromläggningen, erhöll bilen igenkänningsmärke W108.
Registrerad ägare var då Nils Nilsson, Vänjan.
(2021-02-12)
|
|
Starten för 1913 års upplaga av KAK:s
Vintertävling var förlagd till det då nybyggda
Stockholms Stadion. Här är det Richard F.
Björkman som startar med en 30 hk Overland,
möjligen modell 60,
Touring med registrerings-nummer A1660. Bakom
väntar Seth A. Högman med en Hupmobile modell 32
Touring. A1660 tilldelades den 13 juni 1912 en
bil ägd av direktör Konrad Grönqvist,
Katrineholm. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/84.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
2013-03-07
|
|
Barnen har låtit sig fotograferas framför en bil och ett hus. Bilen som
har registreringsnummer P87 är en Hupmobile modell 32 Touring som
inregistrerades den 14 maj 1913. Vid registreringstillfället ägdes bilen
av Automobilbolaget i Borås.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
(2013-07-05)
|
Chaufförskörd Hupmobile modell 32 Touring från cikra 1913.
Det är den 6-sitsiga versionen med 126 tums axelavstånd. (2012-12-08)
W-registrerad Hupmobile modell 32 Touring från cirka 1914.
Dagen före start i KAK:s vintertävling 1914 vägdes bilarna på
renhållningsverkets våg vid Östra Station i Stockholm. Bilen är en Hupmobile
modell 32 Touring från 1913-1914 som skulle köras av Seth A. Högman. Notera de
rejäla sökarlyktorna. Bilden har publicerats i Autohistorica 1/81.
Bilden är tagen i samband med starten av KAK:s Vintertävling
1914. Startnummer 50 är en Hupmobile modell 32 Touring som skulle köras av G.W.
Björkström. Som bränsle användes sprit och tanken och stativet på fotsteget har
nog med detta att göra. Efter problem med förgasaren tvingades ekipaget bryta
efter 25 mil. Då hade man stannat 16 gånger för att rengöra och justera
förgasaren. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/84.
|
Mannen sitter i en Hupmobile modell 32 Touring från cirka 1914 med
igenkänningsmärke M583. Det rör sig sannolikt om den bil som erhöll
detta igenkänningsmärke den 15 mars 1917. Vid registreringstillfället
ägdes bilen av kontorschef Axel Bengtsson, Malmö. Tre år tidigare, den 9
april 1914, inregistrerades en bil med igenkänningsmärke M383 som också
hade samme Bengtsson som ägare. Troligen rör det sig om samma bil, i så
fall fick Hupmobilen ett 200-nummer högre igenkänningsmärke efter
registeromläggningen 1916. Lägg märke till att baksätespassagerarna hade
en egen vindruta. (2014-04-14)
|
|
Personerna står vid Hupmobile modell 32 Touring som
erhöll igenkänningsmärke O1283 den 14 januari 1924. Den då omkring tio år gamla
bilen ägdes då av handlande W.G. Björck i Partille. (2024-10-20)
|
|
Hovfotografen P. Lund lyckades få med många
bilar när han tog fotot som blev förlaga till
detta vykort som visar del av Mölle. De nyaste
bilarna ser ut att vara tillverkade i slutet av
1920-talet, så fotot togs nog senast kring 1930.
Det går att identifiera flera T-Fordar, i
förgrunden står en Pickup och en Tudor Sedan.
Bredvid den täckta T-Forden står en Hupmobile
modell 32 Touring från 1912-14. Sedan verkar det
som att det går att identifiera Overland, Fiat
och möjligen Auburn. Kanske kan någon
identifiera ytterligare någon bil? (2013-06-01)
|
|
Hupmobile modell K
Touring 1915 som fotograferats framför
Nordiska Museet i Stockholm.
Bilden har publicerats i Autohistorica
1/81.
|
Hupmobile modell R Touring från cirka 1920 fotograferad vid
något högtidligt tillfälle. Notera de smäckra stålekerhjulen och bollhornet av
så kallad taxityp.
|
Det här fotot är taget
utanför gården i Gevle (stavning Gefle
förekommer också) i Jönåker i början av
1920-talet. Bilen är en Hupmobile modell R
Touring som inregistrerades den 20 april 1920
och tilldelades igenkänningsmärke D2040.
Registrerad ägare var då
skjutsstationsföreståndare Gottfrid Segerholm.
Det är Gottfrid som står vid sidan av bilen. I
framsätet sitter bröderna Botvid (vid ratten)
och Per Segerholm. I baksätet sitter mor Klara
Charlotta Segerholm. Vid 1924 års
registomläggning, närmare bestämt 12 mars,
erhöll bilen igenkänningsmärke D860. Då tycks
Botvid Segerholm vara bilens registrerade ägare.
Fotot har skickats in av Stig Göransson som även
har hjälpt till med information. (2022-01-29)
|
|
Det här fotot som ser ut
vara taget i samband med en tävling visar en
Hupmobile modell R Touring. Bilen
inregistrerades den 7 maj 1920 och tilldelades
då igenkänningsmärke W613. Registrerad ägare var
då Erik Åkerblom, Falun. (2020-04-16)
|
|
Bilen som står på bron är en Hupmobile modell R
Touring som inregistrerades den 28 augusti 1920 och tilldelades
igenkänningsmärke X762. Registrerad ägare var då hemmansägare Petrus
Östlund, Kungsgården. (2022-08-10)
|
|
Tre nedsmutsade Hupmobiles som inregistrerades i början av 1920 och som
ägare vid registreringstillfället angavs
Automobilfirman Albert Holmer, Stockholm.
Bilen med registreringsnummer A4183, inregistrerad den 24 februari 1920, har en flagga med nummer 36
hängande från suffletten. Bilen i mitten med uppfälld sufflett och
registreringsnummer A3997, inregistrerad den 26 januari 1920, har också en flagga, men numret är oläsbart.
Bilen längt till höger har registreringsnummer A4184 och
registreringsdatum var 24 februari 1920. Nummerflaggan på den högra
bilen har nummer 37. Nummerflaggorna kan tyda på att bilarna
deltagit i någon slags tävling.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
Bilden har publicerats som bakre omslagsbild på Autohistorica 2/78.
(2013-07-05)
|
Fyra herrar och en hund i en Hupmobile modell R Touring från
1921. Fotot är taget i augusti 1921 och platsen är Storgatan i Stockholm. Den
stora packningen tyder på att det är fråga om en långresa. Notera maskoten
framför kylaren. Bilden var omslagsbild på Autohistorica 1/81.
|
Vykort som visar Långgatan i
Bollnäs. Den parkerade bilen är en Hupmobile
modell R Touring från cirka 1920.
(2022-01-14)
|
Hupmobile modell R Touring från cirka 1921. Fotot lär vara taget i trakten
av Mora eller Orsa. Bilmärket har identifierats av Anders Svenfelt.
|
Vykort från Bjärsjölagård i Skåne och de båda bilarna är
också M-registrerade. Den första bilen har registreringsnummer M852 och är en
Hupmobile modell R Touring, den inregistrerades den 16 april 1924. Registrerad
ägare var då köpman B.Nilsson, boende i just
Bjärsjölagård.
Bil nummer två har tyskt utseende, päronformad kylare, och verkar vara
tillverkad cirka 1914. Notera bensinpumpen, det är den första typen från
Ljungmans, den som kallades "Fatos". I just den här pumpen fanns det Pratts
bensin.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
(2013-07-05)
|
Hupmobile modell R Roadster från cirka 1922 som framförs av
Fritz Lindgren i KAK:s hastighetstävling på Gärdet i Stockholm 1922. Bilden har
publicerats i Autohistorica 1/81.
|
Bilen som är på väg
ur fotot är en Hupmobile modell R
Touring från cirka 1924 med
registreringsnummer W3363. (2014-11-09)
|
|
Bilen på detta "luckkort" med hälsning från Avesta är en 4-Dörrars Hupmobile
från antagligen 1928.
Bilen har registreringsnummer A13331. (2015-03-21)
|
Bilen på detta "luckkort" med hälsning från Karlskoga ser ut
att vara en 4-Dörrars Hupmobile från antagligen 1928.
|
En Hupmobile Century Series A 4-Dörrars
Sedan 1929 som användes som taxi i
Stockholm. Bilden har publicerats i
Autohistorica 1/81.
|
En Hupmobile modell S 4-Dörrars Sedan 1930 som körts av vägen
någonstans i Småland. Detta ska ha skett en augustidag 1931. Bilden har
publicerats i Autohistorica 1/81. (2012-11-15)
Barn och chaufför med en Hupmobile 4-Dörrars Sedan med
registreringsnummer M15428. Det ser ut att vara 1930 års 6-cylindriga Modell S.
Lägg märke till BP-pumpen. (2012-11-15)
En rad med taxibilar i Stockholm i början av 1930-talet. Först i raden är en en
Chrysler 1930 med registreringsnummer A2822. Bil nummer två är en Hupmobile 1930
med registreringsnummer A18216. De två följande bilarna är Buick från 1931.
Bilden har publicerats i Autohistorica 4/85. (2012-12-30)
|