Indian

Fotot som enligt uppgift kan vara taget i Trelleborg visar en grupp män vid fyra motorcyklar. En hel del tyder på att samtliga motorcyklar är av fabrikatet Indian och tillverkade cirka 1913. (2016-12-25)


Man på motorcykel och kvinna i sidovagn, fordonet har igenkänningsmärke W616. Sidovagnen skymmer en stor del av motorcykeln, men det mesta tyder på att fabrikatet är Indian. (2015-05-09)


Kvinnan sitter på en Indian Power Plus från cirka 1916. (2013-11-02)


Mannen verkar pumpa upp bränsle och det är möjligen motorcykeln, en Indian modell O Light Twin från cirka 1917, som behöver påfyllning. (2013-02-25)

 

Mannen sitter på en Indian modell O Light Twín från cirka 1917 (2019-08-01)

 

Montering och färdigställning av Indian-motorcyklar hos Wiklunds i Stockholm. Notera däcktraven. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/69.

 

Mannen och kvinnan sitter på en en Indian Power Plus från cirka 1919 som har igenkänningsmärke O534. (2016-06-07)

 

Wiklunds utställning på S:t Eriksgatan i Stockholm. Bilen i mitten är en Chevrolet 490 Touring från cirka 1919. Motorcyklarna till vänster är Indian. Bilden har publicerats i Autohistorica 4/78.

 

Bilden med de två motorcyklarna kommer från Mässing- & Nickelmedlemmen Håkan Löfdahl. Motorcykeln i förgrunden är Indian som inregistrerades den 27 februari 1919 och då tilldelades igenkänningsmärke. Ägare vid registreringstillfället var studerande Bror Carl Ivar Dahlheim, Stockholm. Efter par månader, den 26 juli 1919, blir Håkans morfar Harry Jacobsson registrerad som ägare. Det är mormor Anna Jacobsson som sitter längst fram. Bakom henne sitter hennes syster Signe Hellström. Hösten 1919 krockade Harry och Anna med en spårvagn, eventuellt buss, vid slussen i Stockholm. Det var nära att motorcykeln med besättning hamnade vatten. Vid olyckan var Anna gravid, men allt gick bra och senare samma år kunde Håkans mamma födas. Motorcykeln såldes till Uppsala den 21 augusti 1922 och fick nytt nummer C923. Harry Jacobsson avregistrerades som ägare den 9 november 1922. Motorcykeln i bakgrunden är en 2-cylindrig Thor som inregistrerades 18 juni 1919 och då tilldelades igenkänningsmärke A1822. Den som sitter på motorcykeln är den registrerade ägaren, handlande Albert Teodor Runborg, som var vän till Harry  Jacobsson. Denna motorcykel har en högerhängd sidovagn. Bilden är troligen tagen 1919 vid bostaden i Björknäs utanför Stockholm. Håkan Löfdahl är förstås intresserad om någon har ytterligare uppgifter om dessa motorcyklar. Leif Holmberg har hjälpt till med information. (2014-01-04)

 

Postverket använde denna Indian Chief med sidovagn för tömning av brevlådor i Stockholm. Fotot togs cirka 1920 på Bryggargatan, inte långt från postens garage. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/86. (2013-01-03)

 

Tre män vid och på en Indian Power Plus från cirka 1920. (2013-11-24)

 

En kvinna och tre spelmän har fotograferats vid en Indian Power Plus från cirka 1920. (2017-07-20)

 

Fotot ska vara taget i Glumserud, Väse i Värmland och visar en pojke som provsitter en Indian Scout med registreringsnummer S549. Motorcykeln inregistrerades den 30 juni 1921 och ägare var då byggmästare Anders Lund, Karlstad. Gissningsvis är det denne Anders som är med på fotot. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-07-09)

 

Motorcykeln med sidovagn som har registreringsnummer E932 är en 7 hästkrafters Indian som inregistrerades den 2 augusti 1920. Motorcykelns ägare var då skogvaktaren Ernst Edvard Hast, Hycklinge. På fotot ser det ut som att det pågår ett vägarbete, notera varningsskylten och männen i bakgrunden. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-06-15)

 

Sex personer har fotograferats tillsammans med en Indian med igenkänningsmärke T1173. Skyltens utförande tyder på att fotot togs före 1924. Motorcykeln inregistrerades den 22 mars 1921 och ägare var då ingenjör H. Broman i Örebro. Kanske är den han som sitter på sadeln? Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter (2014-08-20).

 

Fotot som sannolikt är taget i samband med en tävling visar en förare med en Indian som har registreringsnummer U502. (2015-10-28)

 

Indian med registreringsnummer T345 som antagligen ska delta i någon tävling. Lägg märke till de dubbade framdäcken.

 

                                     © 2019 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se