Isotta-Fraschini
 

1926 köpte Erik Åkerlund en Isotta-Fraschini Tipo 8 som den 3 februari inregistrerades på B744. Till bilen införskaffades två karosserier, ett öppet och ett delvis täckt. Under den tid Åkerlund ägde bilen kom den att skifta utseende ett antal gånger. Förutom att det fanns två karosserier ändrades en hel detaljer som exempelvis lackering, hjultallrikar, vindruta och sökarlykta. Den 15 juli 1931 fick bilen ett nytt registreringsnummer, A1047, eftersom Åkerlund då flyttat från Stocksund till Diplomatstaden. Bilden visar bilen med det ursprungliga karosseriet. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 6/82.

 

Bilden visar Erik Åkerlunds Isotta-Fraschini Tipo 8, B744, senare A1047, med det öppna karosseriet. Det har nu fått annan färgsättning. Bilen har också fått nya vindrutor och förvaringslåda på fotsteget. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 6/82.

Bilden visar Erik Åkerlunds Isotta-Fraschini Tipo 8, B744, senare A1047, med det öppna karosseriet. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 6/82.

Bilden visar Erik Åkerlunds Isotta-Fraschini Tipo 8, B744, senare A1047, med det öppna karosseriet. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 6/82.

 

Nordbergs i Stockholm byggde detta Coupé de ville-karosseri till Erik Åkerlunds Isotta-Fraschini Tipo 8 med registreringsnummer B744, senare A1047. Fotot är taget vintertid i Lärkstaden i Stockholm och vid ratten sitter chauffören Johansson. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 6/82.

Bilden visar Erik Åkerlunds Isotta-Fraschini Tipo 8, B744, senare A1047, med det täckta karosseriet från Nordbergs i Stockholm. Vid ratten sitter Walfrid Johansson som var privatchaufför åt Erik Åkerlund 1920-1930. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 6/82.

 

                                     © 2012 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se