1926 köpte Erik Åkerlund en Isotta-Fraschini Tipo 8 som den 3
februari inregistrerades på B744. Till bilen införskaffades två karosserier, ett
öppet och ett delvis täckt. Under den tid Åkerlund ägde bilen kom den att skifta
utseende ett antal gånger. Förutom att det fanns två karosserier ändrades en hel
detaljer som exempelvis lackering, hjultallrikar, vindruta och sökarlykta. Den
15 juli 1931 fick bilen ett nytt registreringsnummer, A1047, eftersom Åkerlund
då flyttat från Stocksund till Diplomatstaden. Bilden visar bilen med det
ursprungliga karosseriet. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 6/82.
|
Bilden visar Erik
Åkerlunds Isotta-Fraschini Tipo 8, B744,
senare A1047, med det öppna karosseriet.
Det har nu fått annan färgsättning.
Bilen har också fått nya vindrutor och
förvaringslåda på fotsteget.
Bilden har varit publicerad i
Autohistorica 6/82.
|
Bilden visar Erik
Åkerlunds Isotta-Fraschini Tipo 8, B744,
senare A1047, med det öppna karosseriet.
Bilden har varit publicerad i
Autohistorica 6/82.
|
|
Bilden visar Erik Åkerlunds Isotta-Fraschini Tipo 8, B744,
senare A1047, med det öppna karosseriet.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 6/82.
|
Nordbergs i
Stockholm byggde detta Coupé de
ville-karosseri till Erik Åkerlunds
Isotta-Fraschini Tipo 8 med
registreringsnummer B744, senare A1047.
Fotot är taget vintertid i Lärkstaden i
Stockholm och vid ratten sitter
chauffören Johansson.
Bilden har varit publicerad i
Autohistorica 6/82.
|
Bilden visar Erik Åkerlunds Isotta-Fraschini Tipo 8, B744,
senare A1047, med det täckta karosseriet från Nordbergs i Stockholm.
Vid ratten sitter Walfrid Johansson som var privatchaufför åt Erik Åkerlund
1920-1930. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 6/82.