Itala
 

Parkerade bilar under tävlingen Stockholm-Haparanda 1909. De två bilarna längst till vänster med registreringsnummer A566 och A706 är av fabrikat Dürkopp vilket också framgår av märkningen på bilarnas motorhuvar. Igenkänningsmärke A566 utdelades den 6 februari 1909 och A706 den 10 juni 1909. Registrerad ägare till båda bilarna var då fabrikör J.A. Nyström, Stockholm. Bil nummer fyra är en Itala, vilket också står på motorhuven. Leif Holmberg har hjälp till med uppgifter. Den här bilden var omslagsbild på Autohistorica 1/68, det första numret i liggande format. (2013-06-22)

 

1909 kördes Svenska Motorklubbens Sommartävling för andra året. På sex dagar skulle de tolv anmälda ekipagen ta sig från Haparanda till Stockholm. Fotot är taget vid starten och visar två av bilarna och deras besättningar.  Bokstäverna på motorhuvarna underlättar identifieringen av bilarna, det är en Horch och en Itala. Lägg märke till utformningen av framskärmarna på bilen i förgrunden. Bilden har publicerats i Autohistorica 3/84.

 

Itala Cabriolet från 1926 med registreringsnummer B73 som ägdes av Erik Åkerlund. Fotot är taget på Birger Jarlsgatan i Stockholm 1929. Bilden var omslagsbild på Autohistorica 6/82.

 

Ytterligare en bild som visar Erik Åkerlunds Itala Cabriolet från 1926 med registreringsnummer B73. Den 28 mars 1930 såldes bilen till en civilingenjör Stenhoff. På grund av dyrbara reparationer kunde denne Stenhoff bara behålla bilen tre månader. Via Philipsons såldes den senare till en tandläkare i Värmland. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 6/82.

 

                                     © 2012 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se