Kjerrud Special
 

Komminister Erik Johan Kjerrud i Bogen, västra Värmland, började 1925 att bygga en egen bil. Han var händigt lagd, men kunde inte göra allt själv. Därför köpte han bland annat motor, transmission, axlar och hjul. Delarna som kom från T-Ford köptes av en bilhandlare i Arvika. Innan bilen var helt klar fick Kjerrud en ny befattning, som kyrkoherde i Kroppa utanför Filipstad. Vid flytten kördes den ej helt färdiga bilen de 20 milen till den nya bostadsorten. Under hösten 1927 ska bilen ha blivit klar. Studerar man bilden ser man tydligt att Kjerrud använde en hel del T-Fordsdelar från 1926-1927. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/78.

 

Ytterligare en bild som visar den bil som Erik Johan Kjerrud byggde på egen hand. Bilen kallades för Kjerrud Special och här är det konstruktören själv som sitter vid ratten. I bilen finns även hans äldsta söner Sören och Hans. Här ser man tydligt att bilen är längre än en T-Ford, ram och kaross hade nämligen tillverkats av Kjerrud. Bilen brukades till 1934 och ställdes därefter undan. Bilen skrotades något år efter andra Världskriget. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/78.

 

                                     © 2011 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se