Komminister Erik Johan Kjerrud i Bogen, västra Värmland, började 1925 att bygga
en egen bil. Han var händigt lagd, men kunde inte göra allt själv. Därför köpte
han bland annat motor, transmission, axlar och hjul. Delarna som kom från T-Ford
köptes av en bilhandlare i Arvika. Innan bilen var helt klar fick Kjerrud en ny
befattning, som kyrkoherde i Kroppa utanför Filipstad. Vid flytten kördes den ej
helt färdiga bilen de 20 milen till den nya bostadsorten. Under hösten 1927 ska
bilen ha blivit klar. Studerar man bilden ser man tydligt att Kjerrud använde en
hel del T-Fordsdelar från 1926-1927. Bilden har varit publicerad i Autohistorica
1/78.
Ytterligare en bild som visar den bil som Erik Johan Kjerrud byggde på egen
hand. Bilen kallades för Kjerrud Special och här är det konstruktören själv som
sitter vid ratten. I bilen finns även hans äldsta söner Sören och Hans. Här ser
man tydligt att bilen är längre än en T-Ford, ram och kaross hade nämligen
tillverkats av Kjerrud. Bilen brukades till 1934 och ställdes därefter undan.
Bilen skrotades något år efter andra Världskriget. Bilden har varit publicerad i
Autohistorica 1/78.