Krit
 

En festlig bild som ska ha tagits i Storvik i samband med Barnens Dag 1921. Eftersom bilarna är lövade kan identifieringen försvåras något. Men den 3-hjuliga bilen med registreringsnummer B231 är en Phänomobil från cirka 1914. Den första bilen har registreringsnummer X209 och är en Krit Touring från senast 1913. Den inregistrerades den 16 september det året och som ägare stod Hedesunda Bilbolag, Sundin & Co. Senare fanns bilen registrerad i just Storvik. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-01-27)

 

Denna Krit med svenskbyggt karosseri för fyra personer inregistrerades den 28 maj 1913 och tilldelades igenkänningsmärke W45. Registrerad ägare var J.F. Nordmark i Borlänge. Bilen fick behålla W45 efter registeromläggningen 1916. Den 6 februari 1917 blir handlande Gustaf Ersson i Borlänge ny ägare. Han äger bilen bara en kort tid, för den 18 juni samma år, noteras And. Hag. i Borlänge som ny ägare. I slutet av 1918, den 7 november, tas ägarskapet över av Tomtebo Gruv AB i Gustafs. (2024-10-04)

 

Det här fotot är taget i samband med starten för Kungliga Automobilklubben Vintertävling 1914 och visar startnummer 54, en Krit Touring. Denna bil inregistrerades den 14 februari 1913 och tilldelades då igenkänningsmärke A1966. Registrerad ägare var då Anders Djursson eller Djursen (olika stavningar förekommer) och det var Anders som körde bilen i tävlingen. (2021-06-03)

 

Det här ska enligt uppgift vara ett fotbollslag på väg till en bortamatch. Laget ska komma antingen från Enånger eller Gnarp. Bilarna är från vänster Chevrolet 490 Touring från 1919, Krit från cirka 1914 med registreringsnummer X191 och längst till höger en Ford Modell T Touring 1920 med registreringsnummer X612. Första gången igenkänningsmärke X191 tilldelades en bil var den 2 juli 1913. När man började om med registreringarna 1916 tilldelades X191 en personbil med 20 hästkrafter och avsedd för fyra personer. Det rör sig antagligen om Krit-bilen på bilen. Vid registreringstillfället den 12 oktober 1916 ägdes X191 av Aug. S. Nordin och C. Östlin, båda från Bergsjö. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-05-16)

 

                                     © 2024 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se