|
|
Det här fotot togs antagligen när Kung Gustav V besökte Borås i samband
med Älvborgs regementes 300-års jubileum 1924. Man färdas in Lancia som
ägdes av direktör Axel Bergengren, Borås. Bilen hade inregistrerats den
15 maj 1923 och då tilldelats det låga numret P47, ett nummer som
Bergengren tycks ha haft på flera bilar. Redan 1911 noteras Bergengren
som ägare av P47, och han behåller detta nummer även efter
registomläggningen 1916. För Lancian finns effektsiffran 28/80
hästkrafter noterad, så den 6-sitsiga bilen är nog en Dikakappa eller
Trikappa. (2015-03-18)
|
|
Det här fotot togs antagligen när Kung Gustav V besökte Borås i samband
med Älvborgs regementes 300-års jubileum 1924. Man färdas in Lancia som
ägdes av direktör Axel Bergengren, Borås. Bilen hade inregistrerats den
15 maj 1923 och då tilldelats det låga numret P47, ett nummer som
Bergengren tycks ha haft på flera bilar. Redan 1911 noteras Bergengren
som ägare av P47, och han behåller detta nummer även efter
registomläggningen 1916. För Lancian finns effektsiffran 28/80
hästkrafter noterad, så den 6-sitsiga bilen är nog en Dikappa
eller Trikappa. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
(2014-03-05)
|
Det ser ut som en grupp militärer med sju bilar har stannat vid en
järnvägsövergång. De flesta bilarna har amerikanskt ursprung. Längst fram står
en Chevrolet Touring, det ser att vara 1925 års modell. Bilen till höger med
nedfälld sufflett är en Lancia Lambda. Den andra bilen med nedfälld sufflett,
som är delvis skymd, kan också vara något sportigt. (2013-02-13)
|
|
Fotot togs i samband med en biltävling i Bredared den 8 juli 1928. Bilen
med registreringsnummer M2666 är en Lancia Lambda. Trots
Lambda-modellens fina vägegenskaper klarade inte föraren kurvan, utan
det blev en dikesvisit, vilket fotografen lyckades fånga på bild. Bilden har varit publicerad i Autohistorica
1/88. (2013-09-12).
|
|
Detta foto togs i början av 1935. Bilen
är en då cirka 10 år gammal Lancia
Lambda. Notera att bilen är försedd med
interimsskylt och så kallad vintertopp.
Bilden har varit publicerad i
Autohistorica 1/88. (2013-09-12)
|
|