Lancia

 

Det här fotot togs antagligen när Kung Gustav V besökte Borås i samband med Älvborgs regementes 300-års jubileum 1924. Man färdas in Lancia som ägdes av direktör Axel Bergengren, Borås. Bilen hade inregistrerats den 15 maj 1923 och då tilldelats det låga numret P47, ett nummer som Bergengren tycks ha haft på flera bilar. Redan 1911 noteras Bergengren som ägare av P47, och han behåller detta nummer även efter registomläggningen 1916. För Lancian finns effektsiffran 28/80 hästkrafter noterad, så den 6-sitsiga bilen är nog en Dikakappa eller Trikappa. (2015-03-18)

 

Det här fotot togs antagligen när Kung Gustav V besökte Borås i samband med Älvborgs regementes 300-års jubileum 1924. Man färdas in Lancia som ägdes av direktör Axel Bergengren, Borås. Bilen hade inregistrerats den 15 maj 1923 och då tilldelats det låga numret P47, ett nummer som Bergengren tycks ha haft på flera bilar. Redan 1911 noteras Bergengren som ägare av P47, och han behåller detta nummer även efter registomläggningen 1916. För Lancian finns effektsiffran 28/80 hästkrafter noterad, så den 6-sitsiga bilen är nog en Dikappa eller Trikappa. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2014-03-05)

 

Det ser ut som en grupp militärer med sju bilar har stannat vid en järnvägsövergång. De flesta bilarna har amerikanskt ursprung. Längst fram står en Chevrolet Touring, det ser att vara 1925 års modell. Bilen till höger med nedfälld sufflett är en Lancia Lambda. Den andra bilen med nedfälld sufflett, som är delvis skymd, kan också vara något sportigt. (2013-02-13)

 

Fotot togs i samband med en biltävling i Bredared den 8 juli 1928. Bilen med registreringsnummer M2666 är en Lancia Lambda. Trots Lambda-modellens fina vägegenskaper klarade inte föraren kurvan, utan det blev en dikesvisit, vilket fotografen lyckades fånga på bild. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/88. (2013-09-12).

 

Detta foto togs i början av 1935. Bilen är en då cirka 10 år gammal Lancia Lambda. Notera att bilen är försedd med interimsskylt och så kallad vintertopp. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/88. (2013-09-12)

 

                                     © 2015 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se