La Salle


La Salle Series 303 Phaeton från 1927 som fotograferats framför en av villorna i Diplomatstaden i Stockholm. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/87. (2013-03-14)

 

Arkitekten Ivar Tengbom ägde denna La Salle Series 303 Convertible Coupé från 1928 med registreringsnummer A2734. Bilden var omslagsbild på Autohistorica 2/87. (2013-03-20)

 


Prins Gustaf Adolfs första bil var denna La Salle Convertible Coupe 1928 med registreringsnummer A26. Men här är det Prins Bertil som sitter vid ratten. Bilen behöll registreringsnumret till 1930 då det flyttades över till en annan La Salle. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 5-6/84.

 

La Salle från cirka 1929 med registreringsnummer A4818. (2024-06-02)

 

1930 skaffade sig Prins Gustaf Adolfs en La Salle med cabriolet-karosseri från Nordbergs i Stockholm. Registreringsnumret A26 flyttades över från prinsens första La Salle. Numret vandrade 1932 vidare till en Bugatti. Lägg märke till kylarprydnaden som var skulpterad i brons av Carl Eldh. Fotograferingen har för övrigt ägt rum vid Bellevue där konstnären hade sin ateljé. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 5-6/84.

 

Ytterligare en bild som visar Prins Gustaf Adolfs La Salle 1930 med registreringsnummer A16. Här ser man bakpartiet på det cabriolet-karosseriet som var byggt av Nordbergs i Stockholm. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 5-6/84.

                                     © 2024 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se