|
|
Freddie Rääf tog detta foto år 1910. Bilen med registreringsnummer D151 är en
MAF som ägdes av Freddie. När bilen registrerades den 15 juni 1910 var
Aktiebolaget E. Lundvik & Co i Stockholm registrerad ägare. I bilen sitter Freddies syster Märta och hennes make
Max Hermelin. Mannen bredvid bilen är Josef Kastengren och nästa person är Annie
Askeroth som möjligen var guvernant åt barnen Hermelin som står bredvid. De har
namnen Margareta, Carin, Lucie, Bengt-Olof, Ebba och Carl. Leif Holmberg har
hjälpt till med uppgifter. Bilden har
publicerats i Autohistorica 1/85. (2013-07-11)
|
MAF från cirka 1910 i vintrig Stockholmsmiljö.
|
MAF paketbil som användes
av bokförläggare Hasse W. Tullberg i Stockholm. Sannolikt rör det sig om
bil inregistrerad den 6 november 1911 och som då tilldelades
igenkänningsmärke A1458.
Fotot kommer från Bo Bymans samling och har skickats in av Leif
Holmberg. (2014-03-02)
|
|
Fotot som ska vara taget vid Biologiska Museet i Stockholm 1911
visar antagligen Erik Lundviks "Autotekniska Skolan", det var vanligt man tog
sådana här gruppfoton med elever och bilar. Bilen längst till vänster är en
Piccolo som inregistrerades 1909 och tilldelades igenkänningsmärke D128.
Andra bilen från vänster är en Horch som inregistrerades 20 juli
1911 och tilldelades igenkänningsmärke A1383.
Bilen längst till höger är en MAF som inregistrerades den 15 juni 1910 och
tilldelades igenkänningsmärke D151. Dessa tre bilar var vid
registreringstillfällena ägda av Aktiebolaget E. Lundvik & C:o
i Stockholm. Bilen näst längst till höger är Motobloc som inregistrerades 13
februari 1907.
Registrerad ägare var då Aktiebolaget Auto i Stockholm. Denna Motobloc
hade körts av Carl Skånberg
Svenska Automobilklubbens Vintertävling
1907. (2021-11-17)
|
|
MAF med
registreringsnummer D305, inregistrerad den 29 juli 1913 och då ägd av
Aktiebolaget E. Lundvik & C:o i Stockholm. Leif Holmberg har hjälpt till
med uppgifter. (2013-07-11)
|
|
MAF med
registreringsnummer D305, inregistrerad den 29 juli 1913 och då ägd av
Aktiebolaget E. Lundvik & C:o i Stockholm. Leif Holmberg har hjälpt till
med uppgifter. (2013-07-11)
|
|
MAF med
registreringsnummer D305, inregistrerad den 29 juli 1913 och då ägd av
Aktiebolaget E. Lundvik & C:o i Stockholm. Leif Holmberg har hjälpt till
med uppgifter. (2013-07-11)
|
|
Bilden som ser att vara tagen i början av 1910-talet visar sannolikt en utexaminerad kurs från Erik Lundviks
"Autotekniska Skolan". Bilen längt till vänster är en Piccolo som
inregistrerades 1909, den tilldelades då igenkänningsmärke D126. Vid
registreringstillfället ägdes bilen av Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Även bil
nummer två är en Piccolo, som inregistrerades på igenkänningsmärke D128 år 1909
och med Aktiebolaget E. Lundvik & Co som registrerad ägare. Bilen i mitten kan
vara en De Dion-Bouton från cirka 1904. Den inregistrerades den 4 januari 1907
och tilldelades då igenkänningsmärke A57. Vid registreringstillfället var det
arkitekt Vilhelm Otto Adolf Dähn i Stockholm som ägde bilen. Sedan har vi
ytterligare en Piccolo som vid registreringstillfället, 12 juni 1909, ägdes av
Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Bilen har igenkänningsmärke D118. Längst till
höger står en M.A.F. som inregistrerades den 15 juni 1910 och då tilldelades
igenkänningsmärke D151. Även den bilen ägdes vid registreringstillfället av
Aktiebolaget E. Lundvik & Co. (2016-12-09)
|
|
Bilden visar sannolikt en utexaminerad kurs från Erik Lundviks
"Autotekniska Skolan". Från vänster ses två Piccolo-bilar. Bilen i
mitten är troligen en M.A.F. Sedan följer
ytterligare en Piccolo och en M.A.F. Bilen i
mitten inregistrerades
den 7 november 1910 och tilldelades då
igenkänningsmärke D169. Registrerad ägare var då
Aktiebolaget E. Lundvik & Co. i Stockholm.
Piccolon till höger inregistrerades ett år
tidigare och tilldelades igenkänningsmärke D128.
M.A.F.-bilen längst till höger fick
igenkänningsmärke D151 vid
registreringstillfället den 15 juni 1910. Även
dessa bilar hade
Aktiebolaget E. Lundvik & Co som ägare vid
registreringstillfället, men D151 kom senare att
ägas av Freddie Rääf.
(2015-12-19)
|
|
Stockholm fick sina första bilskolor 1909 där man fick lära
sig bilkörning och få så kallat kompetensbevis. Det var vanligt att man tog
sådana här gruppfoton. Den aktuella bilden visar troligen Erik Lundviks
"Autotekniska Skolan", bilarna av märkena M.A.F. och Horch representerades
nämligen av
Aktiebolaget E. Lundvik & C:o
i Stockholm. Bilen längst till vänster är en M.A.F. som den 20 juni 1912
inregistrerades och tilldelades igenkänningsmärke D241. Bilen som kan vara av
typen G 6/16 PS hade då Aktiebolaget E. Lundvik & C:o som ägare. Bilen längst
till höger är också en M.A.F. Den ser ut att vara D-registrerad, men numret går
inte att tyda. De tre andra bilarna är av märket Horch. Bil nummer 2
inregistrerades den 9 augusti 1910 och tilldelades då igenkänningsmärke A863.
Vid registreringstillfället ägdes den bilen av Hyrverksaktiebolaget Frey i
Stockholm. Bilen i mitten inregistrerades den 15 mars 1911 och då med chaufför
Emil Petersson som ägare. Han var hemmahörande i Landskrona, så bilen fick
igenkänningsmärke M136. Fotot har skickats in av Leif Holmberg. (2014-04-20)
|
|
Fotot som ska vara taget 1912 visar antagligen Erik Lundviks
"Autotekniska Skolan", det var vanligt man tog sådana här gruppfoton
med elever och bilar. Bilen längst till vänster är en M.A.F och de övriga är
Horch, båda dessa fabrikat representerades för övrigt av
Aktiebolaget E. Lundvik & C:o
i Stockholm. Bilen längst till höger inregistrerades den 15 mars 1911 och då med chaufför
Emil Petersson som ägare. Han var hemmahörande i Landskrona, så bilen fick
igenkänningsmärke M136. Bilen bredvid inregistrerades den 1 juli 1912 och
tilldelades då igenkänningsmärke D245. Registrerad ägare var då kandidat Emil
Pettersson, även han hemmahörande i Landskrona. (2015-03-12)
|
|
En MAF från cirka 1912-14 har stannat till vid en
diversehandel. För barnen var det säkert intressant att få se en bil. 2013-11-13)
|
|
MAF med registreringsnummer A2782 har
fotograferats i Vemdalen med kyrkan i
bakgrunden. När bilen inregistrerades
den 4 maj 1914 ägdes den av E. Zander i
Östersund och gissningsvis är det han
som håller i ratten. Leif Holmberg har
hjälpt till med uppgifter. (2013-07-11)
|
|