Mathis

Det här fotot togs i Stockholm februari 1911. Det är Åke W. Eklund som håller i bilens ratt. Bilen är en Mathis 8/20 PS Doppelphaeton, som då var alldeles ny. (2016-02-20)


Denna Mathis Doppelphaeton är fotograferad vid Djäkneberget i Västerås. Det är troligen den bil som inregistrerades den 7 februari 1911 och då tilldelades igenkänningsmärke U20. Ägare var då J.A. Strömbäck i Västerås och det är kanske han som håller i ratten? (2020-03-20)



En 16 hästkrafters Mathis som den 18 maj 1911 levererades till Socialdemokratiska ungdomsförbundet (SDUF) för att användas som ”rörlig talarstol” inför 1911 års Riksdagsval. Fotot är taget på Upplandsgatan 7 i Stockholm. Chaufför är Axel R. Svensson "Lugna Svensson" och bredvid honom sitter Hjalmar Gustafsson. Personerna i baksätet är Kata Dalström och C.N. Carleson.

 

En 16 hästkrafters Mathis som den 18 maj 1911 levererades till Socialdemokratiska ungdomsförbundet (SDUF) för att användas som ”rörlig talarstol” inför 1911 års Riksdagsval. (2014-04-27)

 

Denna Mathis Doppelphaeton inregistrerades den 4 maj 1912 och tilldelades igenkänningsmärke A1591. Registrerad ägare var hemmansägare Abel Hallgren från Vemdalen. Fotot ska vara taget i maj 1912, alltså när bilen var alldeles ny. Det är den de då 24-åriga Abel Hallgren som sitter vid ratten och platsen är gården Gräftan. Vid den gården bodde Margareta, Måns och Karin på Gräftans enda dotter, som Abel skulle gifta sig med. Bröllopet ägde rum under pingsthelgen 1912 och blev ett av Vemdalens största med över 300 gäster och höll på i fyra dagar. Själva bröllopet var på pingstdagen. Margareta blev 98 år (1889-1987) och bodde hela livet på gården, Abel dog redan 1940 (1888-1940). Vid registeromläggningen 1916, närmare bestämt den 18 mars, erhöll bilen igenkänningsmärke Z65. Fotot har tillhandahållits av Hans Hallgren som även har hjälpt till med information. (2022-05-30) 

 

Personerna har fotograferats i en Mathis Doppelphaeton som inregistrerades den 4 maj 1912 och tilldelades igenkänningsmärke A1591. Registrerad ägare var då hemmansägare Abel Hallgren, Vemdalen. (2022-09-01)

Männen sitter i en Mathis Doppelphaeton från cirka 1912. (2024-09-11)

Det är fotot är taget i samband med Kungliga Automobilklubben Vintertävling 1913 och visar bil med startnummer 3, en Mathis 14/35 PS som hade inregistrerats den 17 februari samma år och tilldelats igenkänningsmärke A1972. Registrerad ägare var då ingenjör Birger Ekesiöö, Stockholm. Det var Birger som körde i bilen i tävlingen och medföljande kontrollant var P. J. Rud. Petterson. (2022-09-07)

 

Männen färdas i en Mathis Doppelphaeton som inregistrerades den 6 oktober 1913 och då tilldelades igenkänningsmärke A2427. Registrerad ägare var då Automobilen Mathis Fabriks depot i Stockholm. (2021-02-24)

 

Personerna färdas i en Mathis 5/14 PS "Babylette" Kleinwagen från cirka 1914. (2024-01-30)

 

Det flaggprydda bilen ser ut att vara en Mathis av mindre typ och tillverkningsåret är cirka 1913.

 

Liten Mathis från cirka 1913 som fotograferats vintertid. Vid fototillfället var nog bilen några gammal, notera de tillknycklade skärmarna. Lägg även märke till lyktarrangemanget och extra skärmarna framtill, förmodligen tillverkade av skinn.

 

Mathis från cirka 1916, troligen är det modellen 5/14 PS "Babylette" Kleinwagen. Anders Svenfelt har identifierat bilmärket.

 

Mathis Doppelphaeton från cirka 1914 med registreringsnummer H68. En 28 hästkrafters bil avsedd för 6 personer inregistrerades på detta nummer den 5 maj 1919. Ägare till den bilen var åkare Harald Kernell, Gamleby. Det är inte säkerställt att det rör sig om samma bil som på fotot. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-07-14)

 

Tvåsitsig Mathis 8/20 PS som omkring 1914 hade beställts av en europeisk prins, men som på grund av första världskrigen inte kunde få den. Bilen med karosseri från Porta i Verona kom istället till Sverige efter kriget. Fotot visar bilen när den tas ut ur sin låda efter att ha anlänt med båt från kontinenten. Bilen inregistrerades den 15 november 1919 och tilldelades igenkänningsmärke A3730. Ägare var då friherren och ingenjören E.H. Fleming, Stockholm. Den 20 februari 1921 blir Pär Näs bilens ägare. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter Bilden har varit publicerad i Autohistorica 2/81. (2013-07-14)

Per Näs sitter här i sin Mathis 8/20 PS med igenkänningsmärke A3730 i samband med KAK:s hastighetstävling på isbana 1921. Detta var den första tävling som Näs deltog i och här blev det 1:a pris i sin klass. Tävlingsbanan bestod av två parallella sträckor, 10 km långa, på sjön Yngaren i Södermanland. Bilen hade inregistrerats den 15 november 1919, då med friherren och ingenjören E.H. Fleming, Stockholm, som ägare. Per Näs blev registrerad ägare den 20 februari 1921. Leif Holmberg har hjälp till med uppgifter. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 2/81. (2013-07-14)

 

Fotot som ska vara taget i närheten av Edsbyn visar en färd i en X-registrerad Mathis från mitten av 1920-talet. (2016-03-23)

 

                                     © 2024 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se