Maurer-Union

Vid ratten i denna Maurer-Union från tidigt 1900-tal sitter Evald Lönnberg, Ilsbo. Han ägde denna bil omkring 1908-1910. Bilen erhöll igenkänningsmärke D2 den 8 januari 1907. Registrerad ägare var då direktör Lambert Fredrik Ståhlberg i Eskilstuna. Som ägare under annan en tidsperiod var även F. Sverdrup, Stockholm.  (2021-01-29)



Maurer-Union 1905. Arvikas första bil, som kom till staden i september 1905 med båt via Vänern och Säffle. Bilden visar förste ägaren, handlande Johan Otto Lidström med maka. Tidiga Maurer Union hade 1-cyl motor, friktionsutväxling, kedjedrift och klafftändning och kostade 3800 kr i Sverige år 1905. Generalagent i Sverige för bilmärket var Heland & Selin i Örebro.

 

 

Nya Åkeriet i Örebro har ställt upp sig för fotografering. Ännu dominerade hästekipagen, men man hade en bil. Det var en Maurer-Union som inregistrerades den 20 april 1907 och tilldelades igenkänningsmärke T8. Registrerad ägare var då åkare Henning Nilsson, Örebro. (2022-11-21)

 

Maurer-Union 1905 - Arvikas första bil fick "igenkänningsmärke" (registreringsnummer) S2 i april 1907, då registreringen infördes i Sverige. Bilens andre ägare var cykelfabrikör Oscar Johansson i Arvika som har kvar bilen till omkring 1914 då den skrotats enligt en uppgift (intervju 1936 med Oscar Johansson). 1907 fanns fyra bilar registrerade i Värmland där både S1 (Auto Car) och S2 (Maurer Union) fanns i Arvika. Den tredje bilen fanns i Karlstad och den fjärde i Kristinehamn. Bilden troligen tagen 1909.

 

© 2022 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se