|
En ung man på en
1-cylindrig Minerva från cirka 1908.
|
Foto som är taget i samband med en utställning, troligen är det den tredje
internationella bilutställningen i Stockholm som ägde rum på Kaptensudden. AB
Amerikansk Cycle Import visade upp märket Minerva och på fotot ses ett chassi
och en limousine. Montern bredvid tillhör aktiebolaget Auto.
|
I KAK:s Älfkarleöfärd i maj 1909 deltog två Minervabilar.
Bilden visar den största av dessa, en
28/40 hästkrafters modell. Den kördes av ägaren grosshandlare Erik Kronberg
från Gävle. Bilen hade inregistrerats den 17 augusti 1908 och då
tilldelats igenkänningsmärke X11. Leif Holmberg har hjälpt till med
uppgifter.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/71.
(2013-07-12)
|
|
Fotot kan vara taget i samband med en bilutflykt. Bilen är en
Minerva Phaeton, troligen den om ägdes av grosshandlare Erik Kronberg
från Gävle. Det var en 28/40 hästkrafters modell som inregistrerats den 17 augusti 1908 och då
tilldelades igenkänningsmärke X11. Fotot kommer från Esbjörn Ståhlberg. Leif
Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
(2014-01-20)
|
|
Om det här fotot finns det några noteringar: "Matton
Affärden från Lundbergs. Fru Dagmar Lundberg Skutskär". Med Matton menas
troligen
konsul
Emil A. Matton i Gävle. Personerna sitter i en
Minerva Phaeton. Fotot kommer från Esbjörn Ståhlberg.
(2014-02-16)
|
|
Minerva
Phaeton som användes som taxi. När bilen inregistrerades den 31 mars 1909
tilldelades den igenkänningsmärke A368. Ägare var då droskägarna E.M. Vestergren
och H.M. Vestergren. Bilen verkar ha fått behålla A368 vid registeromläggningen
1916.
(2016-07-13)
|
Minerva Landaulette från cirka 1910.
Användes förmodligen som taxi.
|
Minerva från cirka 1910 som användes som
taxi i Stockholm. (2015-03-31)
|
|
Bilden visar en
6- eller 7-sitsig Minerva som användes som taxi i Stockholm. Bilen
inregistrerades den 28 oktober 1911 och tilldelades då igenkänningsmärke A1180.
Registrerad ägare var då droskägare P.K.Svärd och gissningsvis är det han som
sitter på förarplatsen.
(2016-02-24)
|
|
Minerva från 1911 med Phaeton-karosseri byggt av Nylunds Hofvagnfabrik i
Stockholm. Vid ratten sitter Carl Schurman som kom att köra i bilen i
KAK:s Vintertävling 1912. Bilden har publicerats i Autohistorica 1/88. (2013-09-12).
|
|
Bilden visar en
6- eller 7-sitsig Minerva från cirka 1914 som användes som taxi i Stockholm.
(2021-11-10)
|
|
Vintern 1912
levererades denna Minerva Phaeton till
Gustaf LM Ericsson. Karosseriet var
byggts av Nordbergs i Stockholm. Gustaf
hade själv ritat karosseriet och han lät
även kylaren få en annan utformning.
Bilden är tagen Hagaparken. Bilden har
publicerats i Autohistorica 4/86.
(2013-01-09)
|
Ytterligare en
bild som visar den Minerva med
Phaeton-karosseri från Nordsberg som
Gustaf LM Ericsson tog emot vintern
1912. Fotot är taget i Hagaparken och
det är Gustaf som sitter vid ratten.
Bilden har
publicerats i Autohistorica 4/86.
(2013-01-09)
|
|
Hans Osterman startar med en Minerva i KAK:s vintertävling
1912. Att bilen är en slidmotorförsedd Minerva framgår tydligt av märkningen på
motorhuven och karossidorna. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 4/80.
Ytterligare ett foto som visar Hans Osterman i den Minerva
som har deltog med i KAK:s Vintertävling 1912. Osterman körde prickfritt och
fick Konungens hederspris. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/84.
|
Denna Minerva inregistrerades den 25
juli 1911 och tilldelades då
igenkänningsmärke A1391. Registrerad
ägare var direktör Hans Osterman och
fotot visar när han deltar med bilen i
KAK:s Vintertävling 1912.
(2020-03-27)
|
|
Chauffören sitter i sin Minerva taxi
från cirka 1912.
(2013-11-18)
|
|
Droskor i Linköping cirka 1912.
Platsen är Stora Torget vid Rådhuset. Fortfarande dominerade
hästdroskorna, men bilarna började bli allt flera. Den helt öppna bilen till
höger är en Minerva Phaeton med igenkänningsmärke A1560. Bilen hade
inregistrerats den 13 april 1912 och var då registrerad på Minervaförsäljaren
Automobilfirma Hans Osterman i Stockholm. Bilen bredvid är en De Dion-Bouton
Landaulette med igenkänningsmärke A1348. När den inregistrerades den 28 juni
1911 var droskägare A. Juberg i Linköping bilens ägare.
(2013-11-06)
|
|
Taxibilar i Stockholm cirka 1912. Den första bilen är en Vabis Phaeton, troligen typ AP/G,
som inregistrerades på droskägare A.Z.L. Sellberg den 11 september 1911 och då
tilldelades igenkänningsmärke A1172. Bil nummer två är en Vinot &
Deguingand med landaulette-karosseri. Den inregistrerades på Aktiebolaget
Taxameter den 22 november 1910 och tilldelades då igenkänningsmärke A1113. De två följande bilarna är öppna Brasier
och Minerva. Leif Holmberg har
hjälpt till med information. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/72.
(2014-01-05)
|
|
Mannen sitter i
en Minerva från cirka 1912. (2015-03-15)
|
Vintrig färd med Minerva från cirka
1912.
|
Fotot är taget
i samband med KAK:s Vintertävling. Bilen är en Minerva som ägdes av
bankir Nils Asp, Stockholm. Bilen hade tilldelats igenkänningsmärke
A1460 den 7 november 1911. Leif Holmberg har hjälpt till med
uppgifter.
(2013-07-12)
|
|
Det här fotot är taget i samband med KAK:s
vintertävling 1912 och visar en Minerva som inregistrerades den 7
november 1911 och tilldelades igenkänningsmärke A1460. Registrerad ägare
var då bankir Nils Asp, Stockholm. (2022-09-03)
|
|
Det är fotot är taget i
samband med Kungliga Automobilklubben
Vintertävling 1913 och visar en av tävlingens
tre Minerva-bilar, den som kördes av Hans
Osterman. (2020-12-29)
|
|
Vykort från 1910-talet som visar två taxibilar
på Gustav Adolfs torg i Malmö. Bilen närmast
kamera ser ut att vara en Minerva.
(2021-04-13)
|
Fotot är taget vid Oakhill på Djurgården i Stockholm omkring
1920. Bilen är en Minerva från cirka 1912 som användes som taxi, vid
fototillfället har man tagit emot sju passagerare. Notera att den högra
framskärmen är tillstukad. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/87.
(2013-03-20)
Sex passagerare har tagit plats i en
taxi, en Minerva från cirka 1912. Bilmärket har identifierats av Anders Svenfelt.
|
Chauffören sitter i en Minerva Phaeton från cirka 1913. Fotot kommer från Esbjörn Ståhlberg.
(2014-02-09)
|
|
Chauffören sitter i en Minerva Phaeton från cirka 1913. Fotot kommer från Esbjörn Ståhlberg.
(2014-02-09)
|
|
Det är fotot är taget i
samband med Kungliga Automobilklubben
Vintertävling 1913 och visar bil med startnummer
34, en Minerva som hade inregistrerats den 24
februari samma år och då tilldelats
igenkänningsmärke A1980. Registrerad ägare var
då Automobilfirma Hans Osterman och det var även
Hans som körde i bilen i tävlingen.
(2021-05-25)
|
|
Flaggprydd Minerva med registreringsnummer A1410 vid starten för Svenska
Motorklubbens Sommartävling 1913. Platsen är utanför Station på Valhallavägen i
Stockholm. Den slidmotorförsedda bilen skulle framföras av E Söderström. Men i
tävlingen gick det inte så bra, det blev nämligen en dikeskörning i Arboga.
Vid detta tävlingstillfälle var bilen några år gammal, den hade
inregistrerats den 11 augusti 1911. Vid registreringstillfället var det
Minervaförsäljaren Hans Osterman i Stockholm som var ägare. Leif
Holmberg har hjälpt till med uppgifter. Bilden har publicerats i Autohistorica 3/84.
(2013-07-12)
|
|
Fotot är taget vid starten för Svenska Motorklubbens Sommartävling 1913. Platsen
är utanför Station på Valhallavägen i Stockholm. Den slidmotorförsedda bilen
skulle framföras av civilingenjören Åke W Eklund. Efter målgång stod det klart
att han som en av tre deltagare genomfört tävlingen utan prickbelastning. Men
man utsågs till vinnare av Sommarpokalen eftersom man genomfört den 200 mil
långa tävlingen med bara en punktering på Dunlopdäcken. (2020-04-01)
|
|
En
del spritdrivna bilar deltog i KAK:s
Vintertävlingar. Här är det Gunnar
Enderlein med en Minerva som startar
från Stockholms Stadion i 1914 års
tävling. Notera den extra tanken, de
spritdrivna bilarna drog betydligt mer
bränsle än de bensindrivna. Bilden har
publicerats i Autohistorica 2/82.
|
Bilden visar invägning av en Minerva 18/30 Hk inför KAK:s Vintertävling
1914. Bilen som framfördes av Hans
Osterman blev sedan tävlingens vinnare.
Bilen har varit publicerad i
Autohistorica 2/82.
|
|
|
J.E.
Ohlsson körde denna Minerva 18 HP med
startnummer 40 i KAK:s Vintertävling 1914.
Tyvärr tvingades man bryta tävlingen på grund av
att fläkten skakade loss och förstörde kylaren.
Denne Ohlsson blev senare känd som "Bil-Olle"
och han tävlande framgångsrikt under hela
1920-talet.
(2023-03-09)
|
|
Det här fotot är taget i samband med KAK:s
Vintertävling 1914 och visar den Minerva 18 HP
som kördes av J.E.Ohlsson, som senare blev känd
under smeknamnet "Bil-Olle". Ekipaget tvingades
bryta tävlingen på grund av en skadad kylare.
Denna Minerva var en de bilar som kördes på
sprit, eftersom de drog avsevärt mer bränsle än
de bensindriva krävdes en extra bränsletank.
(2020-11-09)
|
Taxibilen som har fotograferats vid Fersenska Terrassen i
Stockholm är Minerva från cirka 1914. Taxametern är en Halda modell 1. Bilden
har varit publicerad i Autohistorica 1/72.
|
Mannen sitter i en Minerva Limousine från cirka 1914 som
användes som taxi.
(2024-08-21)
|
|
Hans Osterman körde denna Minerva 18/30
Hk när han segrade i KAK:s Vintertävling
1914.
(2020-03-13)
|
|
Barnen har fotograferats vid en Minerva
Limousine från cirka 1914.
(2018-11-29)
|
Taxiutrustad Minerva från cirka 1914 med Limousine-karosseri
byggt av AB Adolf Freyschuss Vagnfabrik in Stockholm.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/72.
|
Fotot som är taget vid Stjernsunds Slott visar en Minerva
Limousine från cirka 1914. (2016-10-18)
|
|
Paus under resa med en
36 hästkrafters Minerva Phaeton
från cirka 1914. Bilen har igenkänningsmärke X201, vilket utfärdades den 25 juni
1917. Då ägdes bilen av skogschef Manne Fordgren, Ljusdal. Leif Holmberg
har hjälpt till med uppgifter.
(2013-07-12)
|
|
Paus under resa med en
36 hästkrafters Minerva Phaeton
från cirka 1914. Bilen har igenkänningsmärke X201, vilket utfärdades den 25 juni
1917. Då ägdes bilen av skogschef Manne Fordgren, Ljusdal. Leif Holmberg
har hjälpt till med uppgifter.
(2013-07-12)
|
|
Paus under resa med en
36 hästkrafters Minerva Phaeton
från cirka 1914. Bilen har igenkänningsmärke X201, vilket utfärdades den 25 juni
1917. Då ägdes bilen av skogschef Manne Fordgren, Ljusdal. Leif Holmberg
har hjälpt till med uppgifter.
(2013-07-12)
|
|
Bilden är tagen i samband vid
invägningen inför KAK:s Vintertävling 1914. Man använde vågen vid Stockholms
renhållningsverk. Bilen med registreringsnummer O337 är en Minerva 25/50 hk som
i tävlingen skulle köras av fabrikör Carl Eck från Partille. Bilen hade
inregistrerats en kort tid före tävlingen, den 3 februari 1914. Leif
Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 4/86. (2013-07-13)
|
|
Fabrikör Carl Eck från Partille i en Minerva 25/50 hk med
registreringsnummer O337 vid starten i 1914 års vintertävling.
Bilen hade inregistrerats en
kort tid före tävlingen, den 3 februari 1914. Ekipaget bröt
senare tävlingen i Göteborg på grund av problem med kopplingen.
Leif
Holmberg har hjälpt till med uppgifter. Bilden har varit publicerad i Autohistorica
3/73. (2013-07-13)
|
|
Det är fotot är taget i samband med
starten för Kungliga Automobilklubben Vintertävling 1914 och
visar den Minerva 25/50 hk som kördes av
fabrikör Carl Eck från Partille. Bilen hade
inregistrerats den 3 februari 1914 och då
tilldelats igenkänningsmärke O337.
(2021-02-17)
|
|
Det här fotot är taget i
samband med Kungliga Automobilklubben
Vintertävling 1914 och visar ekipage nummer 15,
en Minerva 25/50 hk som kördes av fabrikör Carl
Eck från Partille. Bilen hade inregistrerats den
3 februari 1914 och då tilldelats
igenkänningsmärke O337.
(2023-03-02)
|
|
Mannen står vid en Minerva 30/36 hästkrafters Phaeton för 6
personer som ägdes av konsul Emil A. Matton i Gävle. Bilen inregistrerades den 8
juli 1914 och tilldelades då igenkänningsmärke A3049. Vid registeromläggningen
1916 erhöll bilen igenkänningsmärke X50, det skedde den 1 mars detta år.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
(2014-01-29)
|
|
Gustaf V skaffade sig
denna Minerva år 1914. Han lät Nordbergs
i Stockholm bygga det täckta
karosseriet. Man lät även kylaren få en
spetsig form. Bilen fick även kupad
vindruta, gjord i ett stycke.
Fotot är taget på Skeppsholmen i
Stockholm alldeles före leveransen.
Bilden har
publicerats i Autohistorica 4/86.
(2012-01-09)
|
Ytterligare en bild som visar den Minerva med karosseri från
Nordbergs som Gustaf V skaffade 1914. Fotot är taget på Skeppsholmen i Stockholm
alldeles före leveransen. Notera att reservhjulet/däcket inte har kommit på
plats. I början av 1920-talet flyttades karosseriet över till ett annat
Minerva-chassi.
Bilden har
publicerats i Autohistorica 4/86.
(2012-01-09)
Den här bilden är tagen den 1 april 1915 i Stockholm och
visar åkeriägare Knut Hermansson med fyra söner Minerva från 1914.
Registreringsskylten tycks vara placerad på den ena strålkastaren. Bilden har
varit publicerad i Autohistorica 1/72.
|
Bilen är en Minerva från
cirka 1914 som användes som taxi. Vid
fototillfället har chauffören tagit emot sex
personer och en hund som passagerare.
(2023-03-20)
|
Fotot ska vara taget i Göteborg omkring 1915. Den
chaufförskörda bilen är en Minerva från cirka 114. (2013-02-18)
|
Chaufförskörd Minerva Phaeton från cirka 1913. (2014-01-18)
|
|
Mannen sitter i en Minerva Phaeton som ägdes av AB
Mölnbacka-Trysil i Forshaga. Vid registeromläggningen 1916, närmare bestämt den
17 februari, erhöll bilen igenkänningsmärke S5.
(2024-03-07)
|
|
Chaufförerna står vid sina taxibilar. Platsen är
Centralstationen i Gävle och tidpunkten är nog andra delen av 1910-talet. Bilen
närmast kameran är en Minerva Phaeton. Fotot kommer från Esbjörn Ståhlberg.
(2014-02-17)
|
|
Det här fotot är troligen
taget i Stockholm 1915 och visar en grupp
människor i en Minerva Phaeton som användes som
taxi. (2022-02-06)
|
|
Fotot
som troligen är taget 1925 visar tre män i en då cirka 10 år gammal Minerva.
Registreringsskylten har den utformning som började användas 1924. Lägg märke
till taxametern vid sidan om förarplatsen, Minerva var ett populärt märke för
taxibilar i Sverige. Notera även att vänster bakhjul har blivit skiftat.
(2015-12-29)
|
En Minerva från cirka 1914 som
deltager i Barnens Dag firande i Norrköping 1921. Bilens kaross är sannolikt
byggd av Gustaf Nordbergs Vagnfabrik i Stockholm. Flera detaljer som till
exempel rutorna och lyktorna på framskärmarna förekom flera av Nordbergs
karosser från den här tiden.
|
Denna 18 hästkrafters Minerva från cirka 1914
användes som Taxi i Stockholm. Vid
registeromläggningen 1916 erhöll bilen
igenkänningsmärke A823. Registrerad ägare var
då, den 29 februari, Droskägare Bror Johan
Olof Fransson, Stockholm. Fotot kommer från
Torbjörn Jonasson.
(2021-01-03)
|
|
Ett slitet foto som visar en Minerva Landaulette från cirka
1914 som användes som taxi. (2024-01-28)
|
|
Denna 60 hästkrafters Minerva inregistrerades den 6 maj 1921 och
tilldelades då igenkänningsmärke X1013. Registrerad ägare var då
Överingenjör Harry von Eckermann vid Ljusne-Woxna bruk. Bilens karosseri
med utrustning för långfärder var tillverkat av Gustaf Nordbergs
Vagnfabriks AB i Stockholm.
(2021-02-10)
|
En 60 hästkrafters Minerva med karosseri från Nordbergs
karosserifabrik som 1922 levererades till grosshandlare Axel Jacobsen. Bilen
såldes av Per Näs som då arbetade hos AB Hans Osterman. Chassiet som kostade
28000 kronor såldes med dubbla karosser för 32000 kronor. Sedan tillkom en
specialkoffert för 800 kronor och totalsumman blev 60800 kronor. Fotot är taget
utanför Villagatan 13 i Stockholm. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/81.
|
Karosseribolaget C.W. Jakobsson & C:o i Stockholm försåg
denna Minerva 20 HP med ett Limousine-karosseri år 1923. Karossens övre del
kunde demonteras så att bilen förvandlades till en öppen Phaeton. Hos
Minervaförsäljaren Hans Osterman kostade en sådan här bil 18000 kronor. Bilden
har publicerats i Autohistorica 2/88. (2013-12-05)
|
|
1923 Levererades denna Minerva 20 HP typ RR
till Hovstallet. Bilen som fick registreringsnummer A30 hade karosseri
byggt hos Karosseribolaget C.W. Jakobssons
& C:o i Stockholm. En sådan här 6-sitsig Phaeton kostade 16000 kronor hos
Minervaförsäljaren Hans Osterman. Enbart ett chassi gick på 12000 kronor.
Bilden har
publicerats i Autohistorica 2/88.
(2013-12-05)
|
|
1923 Levererades denna Minerva typ RR
till Hovstallet. Bilen som fick
registrerings-nummer A30 hade karosseri
byggt hos Jacobssons i Stockholm.
Bilden har
publicerats i Autohistorica 4/86.
(2012-01-09)
|
Till
vintersäsongen 1923 fick Hans Osterman
denna 2-liters racerbil från
Minerva-fabriken. Som synes var
karosseriet extremt strömlinjeformat.
Med denna bil lyckades Osterman sätta
ett klassrekord med 132 km/h. Det skedde
vid en tävling på Edvikens is norr om
Stockholm.
Bilden har
publicerats i Autohistorica 4/86.
(2012-01-09)
|
|
Denna 6-cylindriga Minerva typ WW 20 HP
med Phaeton-karosseri fotograferades i början av 1924. Platsen är allén utanför
Nordiska Museet i Stockholm.
Bilden har
publicerats i Autohistorica 4/86.
(2012-01-09)
Fotot är taget vid Bellevueparken i Stockholm och visar en 6-cylindrig Minerva
typ AC 30 HP med phaeton-karosseri byggt av Nordbergs Vagnfabriks AB i
Stockholm.
Bilden har
publicerats i Autohistorica 4/86.
(2012-01-09)
Bilden visar en utlandsregistrerad Minerva typ AF från 1927 i
samband med ett besök i Malmö. Fotot togs omkring 1930.
Bilden har
publicerats i Autohistorica 4/86.
(2012-01-09)
Bilden visar en Minerva typ AL 40 HP med 8-cylindrig motor på 100 hk. Det var
den största Minerva-modellen någonsin och detta exemplar med limousine-karosseri
köptes direktör C.A Vicander och fick registreringsnummer A355 den 19 augusti
1931. Vicander hade förmodligen köpt bilen av Gjestvagns i Stockholm och den 19
maj 1935 sålde han tillbaka bilen till denna firma. Vicander som senare blev
ordförande i KAK hade tidigare ägt en annan Minerva, en 6-cylindrig typ AK från
1928.
Bilden har
publicerats i Autohistorica 4/86.
(2012-01-09)