N.A.G.

 

Familjen sitter i en N.A.G. Doppelphaeton från cirka 1912. (2015-04-15)


Hemmansägaren Salomon Eriksson från Funäsdalen köpte våren 1913 denna N.A.G. K2 6/18 PS "Darling" Doppelphaeton som tillverkats året innan. Den då A-registrerade bilen inköptes hos A. Wiklunds Maskin & Velocipedfabrik i Stockholm, men innan dess genomgick Salomon en kurs på Autotekniska Skolan som drevs av ingenjör Erik Lundvik. Vid hemkomsten till Funäsdalen lär bilen ha väckt stor uppståndelse. 1916 fick bilen registreringsnummer Z32 och framtill 1929 användes den som hyrbil. Därefter användes bilen hemma på gården, baksätet sågades då bort och i stället för däck fick hjulen kraftiga kedjor. Även lyktor och vindruta demonterades, men allt sparades i ett skjul. 1959 hittades bilen av Mässing- och Nickelmedlemmen Ragnar Fors som även fick köpa den. Renoveringen utfördes under första delen av 1960-talet. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 6/82.

 

G.E.E. Karlsson som var chaufför hos Wiklund ses här i den N.A.G. K2 6/18 PS "Darling" Doppelphaeton från cirka 1912 som han skulle köra i KAK:s Vintertävling 1914. Fotot är taget någon dag för tävlingsstarten och platsen är Djurgårdsslätten. Karlsson erövrade den första Göteborgspokalen genom segrar 1912, 1913 och 1914. Bilden har publicerats i Autohistorica 1/84.

En A-registrerad N.A.G. K2 6/18 PS "Darling" Doppelphaeton från cirka 1912 vid invägningen i Stockholm inför KAK:s vintertävling. Bilen kördes i tävlingen av G.E.E. Karlsson och han erövrade den så kallade Göteborgspokalen. Bilden har publicerats i Autohistorica 4/82.

 

Personerna sitter i en N.A.G. Doppelphaeton från cirka 1912. Anders Svenfelt har hjälpt till med identifieringen. (2013-01-28)

 

N.A.G. C4 10/30 PS Tourenwagen som inregistrerades den 5 augusti 1924 och då tilldelades igenkänningsmärke L2084, men bilen kan vara några år äldre. Vid registreringstillfället ägdes bilen av chaufför Adolf Rosenqvist i Kristianstad. Leif Holmberg har hjälp till med uppgifter. (2014-08-21).

 


Den här bilden kommer från Jell Vos i Holland som säger att ha tror att bilden är tagen i Växjötrakten. Bilen ser ut att vara en N.A.G typ C 4 Tourenwagen från cirka 1920.

 

N.A.G. typ C 4 Tourenwagen från 1921 som inregistrerades den 7 juni samma år och tilldelades igenkänningsmärke M3537. Vid registreringstillfället ägdes bilen av Förenade Bil AB, g:m disponent Ernst Leveau, Malmö. Notera den uppfällda suffletten med sidostyckena. Bilen är utrustad med Boschstrålkastare som gav helljus, de mindre lyktorna hade mattglas och var avsedda för halvljus. Utförandet på registreringsskyltarna indikerar att fotot är taget 1924 eller senare. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/84. (2013-07-23)

 

Ytterligare en bild som visar N.A.G. typ C 4 Tourenwagen från 1921 som inregistrerades den 7 juni samma år och tilldelades igenkänningsmärke M3537. Vid registreringstillfället ägdes bilen av Förenade Bil AB, g:m disponent Ernst Leveau, Malmö. Här ser man hur sidostycket måste demonteras för att föraren ska kunna stig in eller ur bilen, någon dörr för föraren fanns inte på höger sida. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/84. (2013-07-23)



                                     © 2015 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se