Personerna färdas i en N.A.G.
Doppelphaton som inregistrerades den 6
februari 1911 och tilldelades
igenkänningsmärke A1049. Registrerad
ägare var då A. Viklunds Maskin- &
Velocipedfabrik AB i Stockholm.
(2022-08-11)
Familjen sitter i en
N.A.G. Doppelphaeton från cirka 1912. (2015-04-15)
Personerna färdas på en N.A.G. lastbil
från cirka 1912. (2024-04-08)
Personerna har fotograferats
vid och i en N.A.G. 6/18 PS Doppelphaeton som
inregistrerades den 15 augusti 1912. Registrerad
ägare var då handlande A Berglin i Torsåker. (2023-02-16)
Hemmansägaren Salomon Eriksson från Funäsdalen köpte våren 1913 denna
N.A.G.
K2 6/18 PS "Darling" Doppelphaeton som tillverkats året innan. Den då
A-registrerade bilen inköptes hos A. Wiklunds Maskin & Velocipedfabrik i
Stockholm, men innan dess genomgick Salomon en kurs på Autotekniska
Skolan som drevs av ingenjör Erik Lundvik. Vid hemkomsten till
Funäsdalen lär bilen ha väckt stor uppståndelse. 1916 fick bilen
registreringsnummer Z32 och framtill 1929 användes den som hyrbil.
Därefter användes bilen hemma på gården, baksätet sågades då bort och i
stället för däck fick hjulen kraftiga kedjor. Även lyktor och vindruta
demonterades, men allt sparades i ett skjul. 1959 hittades bilen av
Mässing- och Nickelmedlemmen Ragnar Fors som även fick köpa den.
Renoveringen utfördes under första delen av 1960-talet. Bilden har varit
publicerad i Autohistorica 6/82.
Här pågår
det reparation av punktering. Bilen är en N.A.G.
K2 6/18 PS ”Darling” Doppelphaeton som inköptes
av Hemmansägaren Salomon Eriksson i Funäsdalen
våren 1913. Den hade inregistrerats den 3 maj
samma år och fått igenkänningsmärke A2097.
Registrerad ägare var då försäljaren AB A.
Wiklunds maskin- och velocipedfabrik i
Stockholm. Bilen erhöll igenkänningsmärke Z32 i
samband med registeromläggningen 1916, närmare
bestämt den 29 februari. Framtill 1929 användes
bilen som hyrbil. Därefter användes bilen hemma
på gården. Den delvis demonterade bilen hittades
och köptes av Ragnar Fors 1959. Efter
renoveringen på 1960-talet användes bilen av
Ragnar under ett flertal årtionden. Bilen finns
fortfarande kvar inom familjen. (2021-11-19)
G.E.E. Karlsson som
var chaufför hos Wiklund ses här i den
N.A.G. K2 6/18 PS "Darling" Doppelphaeton
från cirka 1912 som han skulle köra i
KAK:s
Vintertävling 1914. Fotot är taget någon
dag för tävlingsstarten
och platsen är Djurgårdsslätten.
Karlsson erövrade den första
Göteborgspokalen genom segrar 1912, 1913
och 1914. Bilden har publicerats i
Autohistorica 1/84.
En A-registrerad N.A.G. K2 6/18 PS "Darling" Doppelphaeton från cirka 1912 vid
invägningen i Stockholm inför KAK:s vintertävling. Bilen kördes i
tävlingen av G.E.E. Karlsson och han erövrade den så kallade
Göteborgspokalen. Bilden har publicerats i Autohistorica 4/82.
Det är fotot är taget i samband med
starten för Kungliga Automobilklubben
Vintertävling 1914 och visar den N.A.G.
Doppelphaeton som kördes av Arvid Sjöberg med
startnummer 37. (2021-03-15)
Personerna sitter i en N.A.G.
Doppelphaeton från cirka 1912. Anders Svenfelt har hjälpt till med
identifieringen. (2013-01-28)
N.A.G. C4 10/30 PS Tourenwagen som inregistrerades den 5 augusti 1924
och då tilldelades igenkänningsmärke L2084, men bilen kan vara några år
äldre. Vid registreringstillfället ägdes bilen av chaufför Adolf Rosenqvist i Kristianstad.
Leif Holmberg har hjälp till med uppgifter. (2014-08-21).
Den här bilden kommer från Jell Vos i Holland som
säger att ha tror att bilden är tagen i Växjötrakten. Bilen ser ut att
vara en N.A.G typ C 4 Tourenwagen från cirka 1920.
N.A.G.
typ C 4 Tourenwagen från 1921 som inregistrerades den 7 juni samma år
och tilldelades igenkänningsmärke M3537. Vid registreringstillfället
ägdes bilen av Förenade Bil AB, g:m disponent Ernst Leveau, Malmö. Notera
den uppfällda suffletten med sidostyckena. Bilen är utrustad med
Boschstrålkastare som gav helljus, de mindre lyktorna hade mattglas och
var avsedda för halvljus. Utförandet på registreringsskyltarna indikerar
att fotot är taget 1924 eller senare. Leif Holmberg har hjälpt till med
uppgifter. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/84.
(2013-07-23)
Ytterligare en bild som visar N.A.G. typ C 4 Tourenwagen
från 1921 som inregistrerades den 7 juni samma år och
tilldelades igenkänningsmärke M3537. Vid registreringstillfället ägdes
bilen av Förenade Bil AB, g:m disponent Ernst Leveau, Malmö.
Här ser man hur sidostycket måste demonteras för att föraren ska kunna
stig in eller ur bilen, någon dörr för föraren fanns inte på höger sida.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/84.
(2013-07-23)