Nash


Fyra män och en lastbil med virke på flaket. Lastbilen är en Nash Quad som inregistrerades den 1 juli 1920 och då tilldelades igenkänningsmärke P563. Lastbilen ägdes då av Trollhätte Kraftverksbyggnad, Lilla Edet . (2016-07-14)

 

Claes Rocklin köpte denna vinterbild för länge sedan av Wästfelts Foto i Jokkmokk och det är nog också Wästfelt som har fotograferat. Övertäckningen av kylaren har försvårat identifieringen av bilfabrikatet. Men Claes har tagit fram en lista med bilarna som fanns i Jokkmokk 1923. Den listan har Leif Holmberg gått igenom och han har kommit fram till att det måste vara en Nash med registreringsnummer BD706. Enligt listan ägdes bilen av en bokförare E Johansson. Notering finns även att bilen hade plats för 6 passagerare. Kontakt har även tagits med Nash Car Club of America och Jim Dworschack, Wisconsin har svarat att det med 90% säkerhet är en Nash. Han upplyser också att det är en 6-cylindrig modell, tillverkad 1921 eller 1922. Det rör sig alltså om antingen 1921 års modell 682 eller 1922 års modell 692. Dessa hade 7-sitiga Touring-karosserier. Bilen har som synes stålekerhjul, vilket var ett ovanligt tillbehör enligt Jim Dworschack. (2012-11-24)

 

Fotot visar fyra lediga taxibilar i Borås i mitten av 1920-talet. Bilarna är tillverkade i början till mitten av 1920-talet.  Bilen med registreringsnummer P1332 är en Nash och detta märke har även bilen med den lackerade kylaren. De två övriga bilarna är Buick från cirka 1924-25. Fotot kommer från Staffan Benedictsson. (2013-11-01)

 

Mannen står vid en Nash Advanced Six Touring 1925 med registreringsnummer M7695. (2020-06-02)

 

Konstnärinnan Britta Stenström-Rogberg står framför hennes och maken Martin Rogbergs Nash Roadster från 1926 med registreringsnummer A1856. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/88. (2013-12-05)

 

Vykort som visar Storgatan i Skellefteå. En Nash från cirka 1926 (eller är det en Ajax?) har stannat till. Registreringsskylten med nummer M11271 visar att den körts från södra Sverige. Lägg märke till motorcykeln som kommer körande. (2013-01-28)

Interimsskylten med M933 indikerar att bilen var ny när detta foto togs. Bilen är Nash Standard Six Series 323 2-Dörrars Sedan 1928. (2024-09-19)

Bilden visar Prins Lennart och hans far prins Vilhelm med två Nash-bilar från 1928. Coupén till vänster med registreringsnummer A25 disponerades av Prins Vilhelm. Prins Lennarts bil, en Cabriolet hade registreringsnummer A13. Förutom olika karosserier har bilarna en del utrustning som skiljer, det mest tydliga är hjulen, stålekerhjul respektive tallrikshjul. Båda bilarna är utrustade med en tidig typ av körriktningsvisare, placerad till höger om vindrutan. Denna komponent tillverkades av Zeiss. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 5-6/84.

 

Fotot är taget i samband med att Kungen besökte Karlskrona i september 1925. Bilen i förgrunden är Packard Touring och efter följer en Nash Touring med registreringsnummer K1000. Båda bilarna är nog tillverkade 1925, eller möjligen något tidigare.

 

Chaufförer och deras taxibilar i Borås 1931. Från höger ses en 4-dörrars Nash, troligen 1929 års Advanced Series 460, med registreringsnummer P6628, Reo Flying Cloud 4-dörrars Sedan 1929 med registreringsnummer P2090, Buick Master Six 1928 med registreringsnummer P763 och en Nash från cirka 1926-28. De tre bilarna längst till vänster är oidentifierade. Fotot kommer från Staffan Benedictsson. (2013-12-20)

 


Det här ser ut att vara en 1929 års Nash Standard Six Landau Sedan, modell 428.

 

Registreringsnummer F3619 tillhör en 4-dörrars täckt Nash Standard Six från 1929. Enligt uppgift är bilden tagen vid Djurafall, Tranås.

 

Mannen står vid en 4-dörrars täckt Nash Standard Six 1929. (2023-02-01)  

 

Det ser ut som att bilen är en Nash Phaeton från cirka 1929. De som har bättre förslag får protestera. Hur som helst ska fotot vara taget i Ödeshög och bilen får tydligen påfyllning med Texaco-bensin, notera pumpen mitt i bild. Fotot kommer från Staffan Benedictsson. (2013-12-26)

 

Det ser ut som att personerna har fotograferats vid en Nash Phaeton från cirka 1929. De som har bättre förslag får protestera. Fotot kommer från Staffan Benedictsson. (2013-12-29)

 

Personerna står framför en T-registrerad Nash 4-dörrars sedan 1929. (2022-12-22)

 

John Magnusson står vid sin Nash 4-dörrars Sedan från 1930 med registreringsnummer P7986. Bilen användes som taxi i Borås och fotot ska vara taget i Kinnarummaskogen just 1930. Fotot kommer från Staffan Benedictsson. (2013-11-19)

 

Fotot är taget vid en bilverkstad i Stora Tuna 1931 och bilen är John Magnussons Nash 4-dörrars Sedan från 1930 med registreringsnummer P7986. Bilen användes som taxi i Borås. Fotot kommer från Staffan Benedictsson. (2013-11-20)

 

John Magnusson sitter vid sin Nash 4-dörrars Sedan från 1930 med registreringsnummer P7986. Bilen användes som taxi i Borås. Fotot kommer från Staffan Benedictsson. (2013-11-25)

 

Männen står vid en Nash 4-dörrars Sedan från 1930 med registreringsnummer P7986. Bilen användes som taxi i Borås. Fotot ska vara taget vid flottbron över Svädsjön. Fotot kommer från Staffan Benedictsson. (2014-01-02)

 

Fotot ska vara taget inför en resa till Stockholm 1930. Bilen är en Nash 4-dörrars Sedan från 1930 med registreringsnummer P7986. Bilen användes som taxi i Borås. Fotot kommer från Staffan Benedictsson. (2014-01-06)

 

1930 kunde deltagarna i Monte Carlo Rallyt välja att starta från Sundsvall. En av dessa var fransmannen Georges Priquet som körde en Nash med startnummer 126. Detta ekipage gick i mål och slutade på 25:e plats. Fotot kommer från Bo Bymans samling och har skickats in av Leif Holmberg. (2023-02-12) 

 

1930 kunde deltagarna i Monte Carlo Rallyt välja att starta från Sundsvall. En av dessa var fransmannen Georges Priquet som körde en Nash med startnummer 126. Detta ekipage gick i mål och slutade på 25:e plats. Fotot kommer från Bo Bymans samling och har skickats in av Leif Holmberg. (2022-02-05) 

 

Vykort som visar järnvägsstationen i Kristianstad. Bilen är Nash från cirka 1930. (2020-03-02)



                                     © 2024 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se