Oakland

Personerna sitter i en Oakland Touring 1912. Notera vägens beskaffenhet. Bilmärket har identifierats av Ariejan Bos. (2014-02-28)


Det här fotot som visar en 4-cylindrig Oakland modell 35 Touring 1913 ska vara taget i Kålsäter, norr om Säffle i Gillbergadalen, förmodligen 1914 eller 1915. Notera alla barnen, kanske var det första gången som de fick stifta bekantskap med en automobil? Bilen registrerades den 16 juni 1913 och fick nummer A2212. Ägare var ett företag som hette Bilkompaniet med adress Torsgatan i Stockholm. I juni 1914 kom bilen till Värmland och grosshandlare Rudolf Olsson i Säffle. Till en början fick bilen behålla A2212, men när man gjorde om systemet 1916 fick den nummer S1. A2212 blev därmed också vakant och i maj 1916 registrerades en ny bil i Stockholm med detta nummer, en trehjulig, troligen en Phänomobil, även om detta inte finns noterat. Rudolf Olsson bytte både namn och titel till Verkstadsägare Nordenhammar och han kom att lägga beslag på S1 ända fram till 1964, med flera olika bilar. Den sista S1, en Willys 1930, finns utställd på Arvika Fordonsmuseum. Det är även Kent Ekeberg på museet som har bidragit med bilden och information. Kent har i sin tur fått bilden av Säffle Hembygdsförening 2012. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-07-26)

Det är fotot är taget i samband med Kungliga Automobilklubben Vintertävling 1914 och visar bil med startnummer 47, en Oakland modell 35 Touring 1913 som hade den 20 juni samma år och tilldelats igenkänningsmärke A2229. Registrerad ägare var då Bilkompaniet i Stockholm. I tävlingen kördes bilen av H. Strömbom. (2022-09-12)

Det här fotot är taget i samband med starten för Kungliga Automobilklubben Vintertävling 1914 och visar en Oakland modell 35 Touring från 1913. (2021-02-19)

Mannen och kvinnan sitter i en Oakland modell 35 Touring 1913 som erhöll igenkänningsmärke D18 vid registeromläggningen 1916, närmare bestämt den 25 februari. Då ägdes bilen av Velocipedreparatör Oskar Theodor Ohlsson i Malmköping. Men redan samma år, den 9 september, får bilen en ny ägare, handlande Fritz Engvall i Flen. (2023-10-10) 

Fotot som sannolikt är taget någonstans i Jämtland visar en grupp personer i en bil framför ett stort hus. Bilen är en Oakland, troligen tillverkad 1913. Möjligen kan den röra sig om modell 42. (2015-10-10)

Det här fotot som visar en bil och en motorcykel är taget 1919 eller något år senare. Bilen är en Oakland modell 34 Touring som inregistrerades den 3 juni 1919 oh då tilldelades igenkänningsmärke C122. Registrerad ägare var då AB Eric Lindvall (Lindvalls kaffe), Uppsala. Motorcykeln är oidentifierad. (2021-09-13)

Oakland Sensible Six modell 34 Touring från cirka 1920 i AB Fredrik Wagners utställning i Stockholm. Bilen har varit publicerad i Autohistorica 4/78.

 

Det här fotot är taget i samband med en tävling. Bilen med registreringsnummer O3624 är en Fiat 501 Torpedo från cirka 1925. Den efterföljande bilen som har interimsskylt är en Oakland Sedan från 1926. (2020-08-04)

 

Denna Oakland 4-Dörrars Sedan från cirka 1926 med registreringsnummer C310 användes som taxi. (2015-01-01)

 

Personerna gör sitt bästa för att skymma bilens detaljer, men det går ändå att se att detta är en 4-Dörrars Oakland från cirka 1926. Bilmärket har identifierats av Jan Ströman. (2013-05-05)

 

Mannen sitter i en Oakland modell 212 All-American 4-dörrars Sedan från 1928 som har registreringsnummer X5773. 1930 var denna bil registrerad på Hotellinnehavare Hilma Jonsson i Kilafors. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2019-04-22)

 

Mannen står vid en Oakland modell 212 All-American 1929 med registreringsnummer B6855. Ledig-skylten vid vindrutan indikerar att bilen användes som taxi. (2024-11-12)

 

                                     © 2024 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se