Oldsmobile

 

Det här fotot ska vara taget i samband med en karneval i Storvik, förmodligen någon gång på 1930-talet. Bilen som redan då var cirka 30 år gammal är en Oldsmobile Runabout, en sådan som nu ofta kallas för Curved Dash. Vissa detaljer tyder på att det är ett tidigt exemplar, en modell R från 1902-03. Personerna ska vara Helmer Vidlund, Gustav Berglin (som kärring), okänd och Johannes Persson. (2012-12-29)

 

Ytterligare ett foto som visar den gamla Oldsmobilen, förmodligen en modell R från 1902-03, i samband med en karneval i Storvik. Personerna ska vara "Glas-Hjalmar", Gustav Berglin och Helmer Vidlund. Vissa uppgifter säger att bilen senare skänktes till Länsmuseet i Gävle. (2012-12-29)

Två stycken Oldsmobile Curved Dash Runabouts från cirka 1902 "kappkör" på Idrottsparkens cementerade bana i Stockholm 1903. De "tävlande" är ingenjör Rickard Björkman och direktör Emil Österlind. (2013-12-23)


 

Denna Oldsmobile Curved Dash Runabout från cirka 1903 blev Sundsvalls första bil 1904 då den köptes av karamellfabrikören och senare direktören för Hotell Knaust, Z. Hirschfeldt. Bilden är tagen i Sundsvalls hamn när bilen kom med båt. Vid leveransen medföljde en instrukör. Hirschfeldt körde den långa sträckan Sundsvall-Haparanda tur och retur flera gånger. 1919 såldes bilen som skrot för 150 kronor.


Oldsmobile Curved Dash Runabout från cirka 1904.


Det här fotot som är taget i Stockholm cirka 1904 var omslagsbild på Autohistorica 3/70. Bilen längst till vänster är en Oldsmobile Curved Dash Runabout. Den ljusa bilen är en Franklin med Tonneau-kaross. Bilen längst till höger är en Peugeot. Bilen längst bak är inte identifierad. Alla bilarna är tillverkade cirka 1904.


1905 eller 1906 kom denna Oldsmobile modell B Curved Dash Runabout 1905 till Hammarstrand. Det var Paul Hann som inköpt bilen hos Gjestvangs Handels & Fabriksaktiebolag i Stockholm. Med denna bil ska Paul ha bedrivit biltrafik mellan Hammarstrand och Stugun. Bilen blev den första som inregistrerades i Jämtlands län, den 9 april 1907 tilldelades den igenkänningsmärke Z1. Paul Hann var också den första i Jämtlands län som ansökte om trafiktillstånd enligt 1906 års förordning om automobiltrafik, men Julius Holmer i Stugun erhöll emellertid tillstånd före Paul Hann. Bilden ser ut att vara ett slags collage. (2013-02-08)

Det här fotot som visar några personer på och vid en Oldsmobile Curved Dash Runabout ska enligt uppgift vara taget i Fjugesta 1906. (2015-06-06)

 

Vykort som visar del av Öterlånggatan i Köping. En tidig bil, det är troligen en Oldsmobile Curved Dash Runabout, har stannat till och verkar väcka en del intresse. Bilen kan vara A-registrerad. (2015-10-21)

Det här postgångna kortet visar starten för "Automobiltäflingen Stockholm-Uppsala som genomfördes den 5 februari 1905 i samband med Nordiska Spelet i Stockholm. Båda bilarna är förmodligen tillverkade året innan. I den vänstra bilen som är en Franklin är Gustaf L.M. Ericsson förare och friherre Rutger Bennet passagerare. Den högra bilen är en Oldsmobile med direktör Harald Nyholm. Lägg märke till maskoten framtill på Franklinbilen och att stänkskärmarna demonterats på Oldsmobilen.

 

Reklambild från Gjestvangs Handels-och Fabriks AB som visar en Oldsmobile Light Tonneau från 1904-05. En sådan bil kostade 5000 kronor, vilket kan jämföras med Curved Dash-modellen som samtidigt kostade 3350 kronor. (2015-04-07)

 

Männen sitter i en Oldsmobile, troligen 1906 års modell S Palace Touring. Fotot ska vara taget i Svärdsjö 1909. Bilen inregistrerades den 12 mars 1907 och tilldelades då igenkänningsmärke A151. Vid registrerings-tillfället ägdes bilen av Liljeholmens Stearinfabriks AB i Stockholm. (2014-02-20)

 

Oldsmobile Touring, förmodligen 1924 års modell 30-B, som fotograferats i Växjötrakten. Bilden kommer från Jell Vos i Holland.

 

Bilden ska vara tagen i Oskarshamn och bilen är en Oldsmobile modell 30-B Touring från 1924. Leif Holmberg har identifierat bilmärket.

 

 

2-Dörrars täckt Oldsmobile modell 30-E från 1927 som har registreringsnummer M517. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/84.

 

                                     © 2015 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se