Opel

Till Sveriges första automobilutställning som arrangerades i Idrottsparken i Stockholm 16-24 maj 1903, arrangerade Göteborgs Automobilklubb en gemensam färd med 4-5 bilar. Fotot visar när en av bilarna, H. Pripps Opel-Darracq Tonneau, visas för Prins Carl och Prinsessan Ingeborg. Mannen vid höger framskärm är direktör Adolf Östberg som var utställningens kommissarie. (2020-12-23)


Opel 4/8 PS från cirka 1909, en så kallad "Doktorwagen".

Opel Doppelphaeton från cirka 1911.

 

Opel 5/12 PS från cirka 1912. Bilmärket har identifierats av Lars-Göran Lindgren.

 

Kvaliteten på fotot är låg och fotografen har inte fått med hela bilen, men det går att se att bilen är Opel Doppelphaeton från cirka 1912. (2017-02-25)

 

Mannen sitter i en Opel Doppelphaeton från omkring 1912. Flera har identifierat bilmärket, bland annat Ariejan Bos. (2014-02-27)

 

Fotot som kan vara taget i Värnamo visar ett sällskap i en Opel Doppelphaeton från cirka 1912. (2015-10-23)

 

Tidningen Julstämnings turistfärd för pristagare och agenter 1912. Här färjas bilarna över någon sjö eller vattendrag den 3 juni 1912. Bilarna är antagligen Daimler, registreringsnummer A1635, Mors, registreringsnummer A1501, Mors, registreringsnummer A1621 och Opel, registreringsnummer O194.

 

Tidningen Julstämnings turistfärd för pristagare och agenter 1912 gör ett uppehåll vid Kungälvs Stadskällare och Gästgifvaregård. Bilen till vänster har igenkänningsmärke A1621 och är en Mors Tourer. Den ljusa bilen i mitten är en Mors Phaeton med igenkänningsmärke A1501, inregistrerad den 2 februari 1912 och ägd av Erik Åkerlund. Bilen till höger är en Opel Doppelphaeton som inregistrerades den 27 april 1912 och som då tilldelades igenkänningsmärke O194. Vid registreringstillfället ägdes den av grosshandlare Einar Lundström, Göteborg. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2014-01-12)

 

Den tyske tävlingsföraren Karl Joerns körde denna 4-cylindriga Opel 18/40 PS Doppelphaeton i KAK:s Vintertävling 1913. Joerns var anställd vid Opelfabriken som stod som anmälare av vagnen. I tävlingen tillhörde Joerns de som lyckades köra prickfritt. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/84.

 

Personerna sitter in en Opel Doppelphaeton från cirka 1912. (2020-06-17)

 

Frälsningssoldater i och vid en Opel Doppelphaeton från cirka 1913. Möjligen kan det röra sig om typen 5/14 PS "Puppchen" som tillverkades åren 1912-1914.

 

Folksamling kring en Opel Doppelphaeton från cirka 1912. Fotort är taget hos Hemming-Abel Jonsson, Gravbränna, Föllinge.

 

Fotot är taget 1919 och visar ett antal älgjägare i och på en Opel Doppelphaeton från cirka 1914. Personerna är Sverre, Helmer och Olle Svensson, Lars Larsson, Erik Larsson, L.P. Danielsson, Gabr. O., Valdemar J., Nils M. och "Gammal Lasse".

 

Det här är samma Opel Doppekphaeton som på den föregående bilden. Här är det Olle Svensson och L.P. Danielsson som ska skjutsa feriebarn från Stockholm.

 


Det här sällskapet är på väg till en bibelkurs i Storbränna. Bilarna är av fabrikat Protos respektive Opel. Båda bilarna är tillverkade cirka 1914 och försedda med Doppelphaeton-karosserier. Protos-bilen hade registreringsnummer Z4 och ägdes av grosshandlare Olof Olsson i Föllinge. Protos-motorn fick senare fungera som drivkälla för vevkap, spånklyv med mera.

 

Opel Doppelphaeton från cirka 1914 har här fotograferats i en minnessten i Laxviken. Personerna är åkare Swahn, Östersund och Edla Svensson.

 

Bilden visar när en Opel 6/16 PS vägs in in för KAK:s Vintertävling 1914. Platsen är Östra Station i Stockholm och bilen skulle köras av K.J. Nilsson. Vågen tillhörde Renhållningsverket och vägningen utfördes för att kunna bestämma backtalet som användes vid bedömningen av backprovet och för att man skulle få fram bensinförbrukningen per tonkilometer. Den här Opeln hade den absolut lägsta bensinförbrukningen i tävlingen med 1,46 l/mil. K.J. Nilsson tävlade fram till slutet av 1920-talet. Bilden har publicerats i Autohistorica 1/84.

 

Det här fotot är taget i samband med Kungliga Automobilklubben Vintertävling 1914 och visar bil med startnummer 44, en Opel Doppelphaeton som kördes av ägaren Karl Jörns. (2023-03-28) 

 

Mannen står vid en Opel skåpbil från cirka 1914. Flera har identifierat bilmärket, bland annat Ariejan Bos. (2014-02-26)

 

Personerna har tagit plats i en Opel Doppelphaeton från omkring 1914. Bilmärket har identifierats av Ariejan Bos. (2014-03-02)

 

Fotot är troligen taget i samband med någon utfärd kring 1920. Bilen till vänster är en Opel Doppelphaeton från cirka 1914. I mitten står en Dodge modell 30 Touring från cirka 1920 och längst till höger ses en Scripps-Booth Touring, även den är tillverkad cirka 1920. (2013-12-23)

 

Det här fotot togs av fotograf Emil Wijgård 1925 då han var verksam in Västerås. Mannen sitter i en då cirka 10 år gammal Opel som har byggts om från personbil till lastbil. (2021-11-30)

 

Chaufför och passagerare i en Opel Doppelphaeton från cirka 1914.

 

Bilden visar bilar och motorcyklar i Ostermans utställningslokal på Birger Jarlsgatan i Stockholm. Bilden bör bara tagen cirka 1920 visar märken som Ostermans då representerade. Längst till vänster syns fronten på en GMC lastbil. De tre bilarna med lackerade spetskylare är Opel. Bilen längst till höger med registreringsnummer som börjar på A är också en Opel, fast denna är äldre och således begagnad. Längst bak skymtar två Citroen av A-typen. Omkring 1921 övertog Johannes Kjellander agenturen för Citroen. Bilen bredvid den begagnade Opeln är en högerstyrd Buick Touring från 1918 eller 1919. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 4/78. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.

 

Mannen sitter i en tämligen ny Opel Tourenwagen från cirka 1920. Bilen är U-registrerad, men hela numret går inte att se. (2015-12-27)

 

X-registrerad Opel 1919 med imponerande kaross. Den skrotades i Stråtjära i Hälsingland, men hittades som ”EPA-traktor” av en ortsbo. Mässing och Nickelmedlemmen Leif Holmberg blev erbjuden att köpa den, men han tyckte då att det saknades alldeles för mycket delar. I stället köptes den Olle Gilén, Hedemora. Leif som ibland åkte förbi Stråtjära tog kontakt med personen som hittat Opeln. Denne kunde berätta exakt var bilen skrotas. Leif gjorde sedan ett besök på denna plats och hittade en del delar som senare överlämnades till Olle. Leif påtalade för Olle att han borde ta sig till skrotningsplatsen för att fortsätta letandet. Men inget hände då. Året därpå såg Leif att det pågick städning av området där bilen skrotades. Nu tog Olle sig i kragen och begav sig dit med en Ford Transit buss som han då ägde. Efter några timmar var bussen fullpackad med delar som hade hittats inom och utomhus. Det var nog en lycklig Olle som åkte hem till Hedemora. Men tyvärr levde inte Olle så många år efter detta. Han avled redan i 50 års åldern efter att precis fått klar en Nagant 1910. Den bilen kan beskådas på bilmuseet Köping. Opeln ligger nu i delar hemma hos Olles döttrar i Hedemora och frågan är om det är någon som får ta hand om detta och renovera och återuppbygga bilen?

Mannen sitter i en Opel från cirka 1920. (2016-02-08)


 

Fotot visar en stor Opel Tourenwagen i Norrköping 1921. Passagerarnas utstyrsel indikerar att det rör sig om något evenemang. Bilmärket har identifierats av Ulf Edlund. Enligt information från Surrey Vintage Vehicle Society rör det sig om typen 21/50 PS från cirka 1923. Men eftersom fotot ska vara taget 1921 kan man nog inte utesluta att det kan röra sig om föregångaren, 21/55 PS, som fanns åtminstone 1919-1921.

 

Mannen och pojken som sannolikt är chaufför och konduktör står vid en Opel buss från cirka 1920 som enligt märkningen trafikerade Jönköping, Tranås och Ulricehamn. (2022-02-25) 

 

                                     © 2023 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se