Packard
 

Erik Åkerlund köpte i slutet av 1919 ett Packard Twin-Six chassi. Det fördes till Nordbergs på Tegnergatan i Stockholm där det försågs med ett Phaeton-karosseri med typiskt tyska drag. Kylaren gavs en spetsig form, men hade kvar vissa Packard-drag. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 6/82.

 

 

Vy från ovan som visas Erik Åkerlunds Packard Twin Six med Phaeton-karosseri från Nordbergs i Stockholm. Bilen var lackerad i rödbrunt med förgyllda beslag. Vid varje sittplats fanns ett mahognyskåp med plats för kikare, kamera osv. Kompasser och klockor fanns lite varstans i det påkostade karosseriet. Notera de långa förvaringsutrymmet mellan fram- och bakskärmarna samt de separata fotstegen. Utformningen på vindrutorna förekom på flera karosserier från Nordbergs. När bilen var klar kördes den till Nizza för den årliga skönhetstävlingen för bilar. Där erövrades första priset. Men Erik Åkerlund tröttnade tydligen snart på sin Packard och redan 1922 ersattes den av andra bilar. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 6/82.

 

Direktör Adolf Ahlgren från Gävle och grundare av Läkerolindustrin, blev medlem i Kungliga Automobilklubben 1920. Vid samma tid skaffade han sig denna Packard Twin-Six Touring. Bilen inregistrerades den 31 mars 1920 och tilldelades då igenkänningsmärke X359. Ahlgren tycks ha behållit bilen åtminstone under större delen av 1920-talet. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2014-01-20)

 

Tre amerikanska bilar uppställda framför en lantegendom på Södertörn. Bilen längst till vänster är en Dodge Modell 30 Touring som Tage Jansson köpte 1920. Bilen i mitten, en Packard Twin Six med Limousine-kaross tillverkad av tyska Kellner, ägdes också av Tage. Packarden övertogs senare av Freys Hyrverk i Stockholm och kom att användas för skjuts av brudpar i samband med bröllop. Under Tages ägo hade Packarden registreringsnummer B1396. Bilen längst till höger är en Cadillac V8 Touring som ägdes av Tages dåvarande svärfar, besiktningsmannen ingenjör John Schmidt. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/74.

 

Packard Twin Six Touring från cirka 1918-19 som fotograferats i Nora 1920.

 

Packard Twin Six som inregistrerades den 23 november 1921 och då tilldelades igenkänningsmärke W1560. Ägare var då fabrikör Tidstrand i Sågmyra. Det var var också han som såg till att Stockholms Hofslageri AB byggde det säregna karosseriet i aluminium. Bilen förstördes senare i en olycka då även en person omkom. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/88. (2013-09-12).

 

Fotot är taget i samband med att Kungen besökte Karlskrona i september 1925. Bilen i förgrunden är Packard Touring och efter följer en Nash Touring med registreringsnummer K1000. Båda bilarna är nog tillverkade 1925, eller möjligen något tidigare.

 

Svenska Karosseriverkstäderna AB i Katrineholm byggde omkring 1933 detta täckta karosseri till en Packard från 1926. Denna bil hade ursprungligen troligen ett öppet karosseri. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/88. (2013-12-05)

 

Stockholms Hofslageri AB byggde detta karosseri till ett Packard-chassi från 1928. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/88. (2013-09-12).

 

Ytterligare en bild som visar Packard från 1928 med karosseri från Stockholms Hofslageri AB. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/88. (2013-09-12).

 

                                     © 2014 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se